Hva i alle dager holder Largo på med

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.933
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ny langhelg. Ikke så lang som den forrige, men lenger enn de fleste. To nye Blue Note Classics har dukket opp og skal få æren av å åpne helga. Det er jo en helt strålende serie med utgivelser dette, og jeg regner med at jazzhodene på sentralen kjenner sin besøkelsestid.
    Vis vedlegget 723756
    Skjønner du også har blitt gammal 🤪 Har samme utgave av den til venstre. Synes den er veldig bra......til fyrstekake, mokkabønner og annet smågodt 😊
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner du også har blitt gammal 🤪 Har samme utgave av den til venstre. Synes den er veldig bra......til fyrstekake, mokkabønner og annet smågodt 😊
    Helt optimal etter middagsstrekken med andre ord 😜
    Den andre er litt mer krevende. Til tider flyr notene rundt ørene med ubehagelig høy fart.
    Tror den passer best med litt beroligende innabords.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    To nye jazzplater har kommet i hus. Og nå kjenner at jeg må passe meg. Det begynner jo å bli en vane dette her. Disse kan vel trygt kalles klassikere som kan likes av de som er skeptiske til sjangeren.
    7BBAB424-E10A-410D-93B9-D77E5DE40E77.jpeg
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det merkes at det nærmer seg sommerferie.Tiden brukes til andre aktiviteter enn plater og haifai. De siste ukene så har det blitt mer hagearbeid og maling. Og så er det jo fotball EM på tv’en til noens glede og andres fortvilelse. Norge er jo ikke med som vanlig så da blir det Forza Italia.

    Litt platekjøp har det jo blitt, og dette er hva jeg har hanket inn de siste ukene.
    Steely Dan måtte jo bare hankes inn. Glimrende pressinger begge to.
    Cave og Ellis sin siste er omsider ute på vinyl og den kan anbefales.
    Hancock plata er fra Blue Note Classic serien og selvfølgelig bra.
    Morphine har jeg ikke fått hørt enda men MOV pleier ikke å skuffe.
    25E0B7C4-2E9F-4912-BD89-01F70DC7A3DF.jpeg

    God sommer.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.097
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Morphine-plata du har kjøpt.
    MOV. Meget bra både lyd og musikk synes jeg. En riktig godbit på vinyl. Har en CD fra da den kom på "arkivet". 🙂
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Klokken fire i dag klappet jeg sammen laptoppen etter endt arbeidsdag. Og hva hører jeg så. Jo regn, påfulgt av lyn og torden, og deretter masse mer regn. Jepp sommerferien har endelig startet 😂 Men man kan jo ikke la seg kue av slikt. Det er foppal på teve og nye plater i hylla.

    Noen utgivelser er mer konge enn andre, som Elvis’ 24 Karat Hits! utgitt av Analogue Productions på 3 x 45rpm plater.
    Aldri før har jeg hørt de gamle slitte sangene låte så friskt. Jeg skal ikke påstå at det er som å ha artisten i stua. Og ikke har jeg hørt de originale Sun singlene. Men det rykker i overleppa mi, og spiller jeg høyere nå så kommer høyttalerene til å vrikke på hoftene.

    8C942D37-F07B-41DB-A09D-0A1211818209.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Været har satt en foreløpig stopp for sommereksessene på hytta. Men kan ikke klage når vi har hatt en uke med strålende vær, bading og båtliv. Det ble også biltur gjennom Hardanger til Vøringsfossen.
    A6444901-2468-401D-A200-657BFCFC7108.jpeg


    I dag har det vært Record Store Day. Det var ikke så mye som interesserte meg, men denne måtte jeg bare sikre meg. Den er gitt ut i ett lite opplag, så om du er interessert så bør du være rask.
    8C207A45-5B1B-4587-945D-7D3EBE31077B.jpeg


    En samler med The Pretty Things fikk også være med hjem.
    FDDDBA19-420B-433B-BAE9-2B78E2773BBC.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Litt nerdeinfo om Heartbreakers plata finner man på innercoveret.
    8299193F-D8BA-46EC-8B52-1F980A56F27B.jpeg
    C73D47B3-0304-4EA3-AFDD-96A2B12E2A12.jpeg


    Forøvrig en kul plate med punchy og tidsriktig lyd. Men så absolutt ikke en audiofil plate :)
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.593
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Johnny Thunders spillte i en liten byhåla i Nås Dalarna 83/84 ikke så langt fra mitt hjemsted (10mil)
    83 var ett katastrofe år med en Thunders som var veldig på kjøret da og konsertene som regel slutt før det begynnte😛 Jeg var på 84 konserten og da var han virkelig i god form og leverte en minnesrik spilling🙂
    øvrige i bandet den gangen var Jerry Nolan, Billy Rath, Syl Sylvain😎
    Ingen av dem finnes lenger nå, det eneste som er igen er scenen.
    IMG_97591.jpg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vi tok en siste tur på hytta før arbeidet igjen kaller. Må si at vi har stort sett hatt bra vær i år og at vi ikke har savnet en tur til syden. Ungene har fått badet og kost seg masse. Og til og med jeg stupte uti i dag. Jeg kan ikke huske sist det skjedde her hjemme.
    90BBC08D-4880-4FBE-A6A9-B8609E9ACAF4.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.401
    Antall liker
    17.091
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I år har det blitt mange dukkerter. Har ikke badet like mye i Norge siden i ungdomstiden. Men i disse ukene har det blitt tilnærmet daglig:)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fortsetter med mitt knallharde måleregime 😅 Og har nå lastet ned en app for hastighetsmåling av grammofonen. Tre målinger ble foretatt og jeg fikk 33.36 rpm på alle tre. Om det lille avviket skyldes unøyaktighet i spilleren eller appen vet jeg ikke. Men det later til at den går sånn noenlunde nøyaktig ihvertfall.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tre nye Blue Note plater har kommet i hus. Jeg har bare såvidt fått hørt igjennom de. Og det virker til å være lovende saker. Art Blakey plata har ihvertfall det tøffeste Jazz coveret jeg har sett :)
    7AD361EB-D948-4D0F-B09B-DABF96FD6EFA.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvor bestiller dere fra?
    Vil havne på kjøret, jeg også😛
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Statisk elektrisitet har ofte vært ett problem hos meg. Fenomenet oppstår gjerne når en plateside er spilt og jeg skal snu eller ta av platen. Dette er som sikkert mange har erfart ganske så plagsomt, da plata trekker til seg støv som kan føre til knitring under avspilling. Min løsning har da vært å holde platen i den ene hånden mens jeg berører jordingsskruen på riaa med den andre hånden. Dette er nok til å fjerne den statiske elektrisiteten i plata. Og fungerer minst like bra som andre metoder jeg har prøvd. Ikke koster det noe heller.

    Nå er det sikkert noen (Dansker) som vil hevde at det låter best når man holder plata i høyre hånd mens man berører jordingsskruen med venstre hånd. Mens andre sikkert vil påstå at dette tweaket har best effekt når man er barbent ;)
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jazzfritt i innboksen i dag :)
    Derimot så dukket det opp en tolvtommer med the Specials. Half speed og greier. Låter som ei kule og er min første plate med obi.
    Jeg har ingen plater med QUOTSA fra før, men det er jo tøffe saker. Det er vel ikke umulig at den får selskap av en til senere.
    D81C70E7-6392-4F2C-A9DB-742FB5FC6B70.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    flotte utgivelser renner inn ser jeg … det er en fryd.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.310
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jazzfritt i innboksen i dag :)
    Derimot så dukket det opp en tolvtommer med the Specials. Half speed og greier. Låter som ei kule og er min første plate med obi.
    Jeg har ingen plater med QUOTSA fra før, men det er jo tøffe saker. Det er vel ikke umulig at den får selskap av en til senere.
    Vis vedlegget 740716
    Den QUOTSA skiva jeg liker best. Ikke sikkert du må ha fler, selv om det hender jeg spiller den selvtitulerte debuten og somgs for the deaf også. Har fler, men de andre blir nesten aldri spilt her i huset.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Store stueplanter i nærheten av platene ser ut til å dempe oppbygging av statisk elektrisitet.
    Jeg har faktisk en del planter i kjellerstua av den grunnen du nevner. Men har allikevel ett problem. Mulig det er varmekablene som tørker ut lufta:unsure:
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Statisk elektrisitet har ofte vært ett problem hos meg. Fenomenet oppstår gjerne når en plateside er spilt og jeg skal snu eller ta av platen. Dette er som sikkert mange har erfart ganske så plagsomt, da plata trekker til seg støv som kan føre til knitring under avspilling. Min løsning har da vært å holde platen i den ene hånden mens jeg berører jordingsskruen på riaa med den andre hånden. Dette er nok til å fjerne den statiske elektrisiteten i plata. Og fungerer minst like bra som andre metoder jeg har prøvd. Ikke koster det noe heller.

    Nå er det sikkert noen (Dansker) som vil hevde at det låter best når man holder plata i høyre hånd mens man berører jordingsskruen med venstre hånd. Mens andre sikkert vil påstå at dette tweaket har best effekt når man er barbent ;)
    Jeg har nå prøvd å tweake dette tweaket ved å øke væskeinnholdet i kroppen (øl) for bedre ledeevne. Det kan desverre ikke rapporteres om noen endring i evnen til å avlede den statiske elektrisiteten fra platene. Men på mystisk vis så låter det bedre enn før væskeinntaket.
    Mystiske saker dette, og krever nok flere forsøk.:unsure:😂

    Edit: Fysikk var aldri mitt sterkeste fag, så her må jeg be om hjelp fra selveste @Asbjørn for en en redegjørelse av mine observasjoner.
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Denne uken har jeg vært flink gutt og malt vinduer og noe kledning som har blitt skiftet tidligere. Jeg har utviklet kraftig høydeskrekk med årene, så klatring i stillas er langt nede på listen over arbeidsoppgaver jeg trives med 🤢
    Det er derfor en selvfølge at jeg belønner meg selv med en liten bunke vinyl som lønn for strevet.
    9BEA3852-845D-433B-B744-E129F040E75D.jpeg


    Blackberry Smoke er A4 sørstatsrock som heller litt mot køntri. Fin utgivelse med bra lyd.
    Huller er til for å tettes. Tonight ikke den mest nødvendige Bowie plata å ha i samlingen, men en pen original ble for fristende.
    Blue Valentine på blå vinyl er jo bare deilig. Og reutgivelsene til Tom er jo glimrende.
    Jesus & MC har jeg jo på LP, så helt unødvendig å kjøpe på 7". Men jeg har jo vært flink gutt..
    Abracadabra var en slager på klassefester i barndommen og fortjener sin plass i singelsamlingen.
    Og så var det Warrant... Jeg mener å huske at musikkvideoen hadde ubestridte kvaliteter ☺
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    R.E.M. skal endelig gi ut New Adventures in Hi-Fi på vinyl igjen den 29/10. Plata ble faktisk gitt ut på vinyl i -96 men et pent eksemplar koster en del.

    This collection of R.E.M.’s tenth studio album New Adventures in Hi-Fi. This special pressing—replicating the original gatefold package—offers the newly remastered album across 2-LPs, pressed on 180-gram vinyl, with lacquers cut by Kevin Gray at Cohearent Audio. The platinum-selling album features the singles “Bittersweet Me,” “Electrolite,” and “E-Bow the Letter.”
    REM_NewAdHiFi_LP_packshot_disc_black_540x.png

    Da Monster ble gitt ut for to år siden var det forskjellige mastringer på EU og US utgavene, og det har vært litt syting fra de som kjøpte EU utgaven.
    Jeg gikk for US utgaven den gang og er fornøyd. Så det er best å være obs på evt. forskjeller før en handler.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.825
    Antall liker
    16.003
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det som sannsynligvis er årets siste helg med badetemperatur nytes på hytta. Men jeg føler at høstlufta er på vei når sola går ned.
    30D24088-8C2A-4A73-8210-260F253C19FC.jpeg


    Kinoaktuelle a-ha fanger stemningen godt i denne låten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn