Hva i alle dager holder Largo på med

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må le @bluesbreaker ,god beskrivelse. Atonal jazz, da skal en enten ha baller eller være døvhørt.. Eller kastrert og flaggermus... Bare å velge. Derfor er det meste av denslags valgt bort her, livet er for kort til musikk som minner meg om hvor tonedøv jeg er.. 🙂
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min trio av jazzplater har nå blitt til en kvartett. Så jeg har litt å gå på før jeg kan karakteriseres som hekta. Så lenge det ikke spilles for mange noter per minutt så kan jeg være tilbøyelig til å kose meg med dette. Og det er jo helt sykt at ett 63 år gammelt opptak kan låte så bra som det gjør her.
    C72E1C67-075D-456A-88C4-0E6706C61D12.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vi har nok samme tilnærming til hvordan jazz skal låte, og den platen er jo snadder 😃
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vi har nok samme tilnærming til hvordan jazz skal låte, og den platen er jo snadder 😃
    Somethin’ Else er vel blandt de mer kjente jazz platene, sikkert fordi den har apell utover jazz menigheten. Det blir helt sikkert handlet inn flere av denne sorten etterhvert. Både The Sidewinder og Moanin’ er bestilt:cool:
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    En annen godsak med Curtis Mayfield dukket også opp denne uken. Dette er ikke blandt hans mest kjente. Men jeg synes det er en av hans bedre. Mer soul enn funk og med god lyd.
    I likhet med Cannonball Adderley plata så er også denne er mastret av Kevin Gray.
    442FBC62-5C80-4525-8E2B-9038D4AB41E7.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Somethin’ Else er vel blandt de mer kjente jazz platene, sikkert fordi den har apell utover jazz menigheten. Det blir helt sikkert handlet inn flere av denne sorten etterhvert. Både The Sidewinder og Moanin’ er bestilt:cool:
    Og flere av oss har relativt mange andre forslag til hva som penset oss inn på å like den delen av den mangesidige jazz- sjanger.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Og flere av oss har relativt mange andre forslag til hva som penset oss inn på å like den delen av den mangesidige jazz- sjanger.
    Jeg tar gjerne imot tips på hva som er gangbar jazz for oss mindre sofistikerte 😃 Det blir gitt ut en del flotte plater nå, så greit å vite hva jeg skal se etter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tar gjerne imot tips på hva som er gangbar jazz for oss mindre sofistikerte
    Noen av mine "subjektive" favoritter:

    Jeg kan ikke unnlate å starte med Siri´s Svale Band (Blackbird og Neccesarelly so). Et par av låtene ble nesten spille i hjæl på HiFi-demo´r en periode, men de platene ble min "døråpner" for å lytte på jazz. Det kom ut en samleboks, 30 years of.. for en tid tilbake. Platene finnes kun på CD. Lydkvalitet 10+.

    Lisa Ekdahl m/Nordahl trio - 2 utgivelser, kun på CD

    Eldre klassikere:
    Oscar Peterson - We get requests, Night Train og Affinity
    Duke Ellington - Blues In orbit

    Så har jeg litt sans for Jon Eberson´s utgivelser.
    Videre har jeg sans for Diana Krall, og da spes Glad Rag Doll, Live in Paris - og The very best of
    Holly Cole - Temptations og Dont smoke in bed
    Lyn Stanley - Portions of the 50s og Interludes
    Cassandra Wilson - Travelling Miles + flere
    Johan Lindströms Septett - Music for empty halls

    for å nevne noen :)

    Edit: Så klarte jeg å glemme Ray Brown - Soular Energy
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Oscar Peterson som ptb også nevner er et greit utgangspunkt 👍
    We Get Requests bør du unne deg på Analogue Productions.
    Det låter forrykende. 😊

    Ellers noe å begynne med i tilfeldig rekkefølge :

    Miles Davis :
    Kind of Blue
    The Man With the Horn
    We Want Miles

    Tsuyosihi Yamamoto :
    Midnight Sugar
    Misty
    (Mer dynamisk opptak av pianolyd har jeg ikke hørt.)

    Ray Brown :
    Soular Energy
    (It's all about the bass😊)

    4 album for chill :
    Jan Johansson
    Jazz på Svenska
    Jazz på Rysska

    Chet Baker :
    Chet sings

    Stan Getz Jao Gilberto
    Getz / Gilberto

    Fenomenalt samspill og deilig lyd av xylofon:
    The Modern Jazz Quartet :
    Pyramid
    Lonely Woman

    En stor klassiker :
    John Coltrane :
    A Love Supreme

    Fusion
    Chick Corea :
    Return to Forever

    Jazz for oss som liker Joni Mitchell
    Herbie Hancock :
    The Joni Letters

    Nyere skandinavisk, men rytmisk og fengende :
    Esbjørn Svenson Trio :
    From Gagarin’s Point Of View
    Good Morning Susie Soho

    Det får holde i første omgang. 😊
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle forslag. Når jeg skriver jazz, så tenker jeg i utgangspunktet på instrumentaljazz fra 50-60 tallet.
    Kvinnelige jazzvokalister er jo veldig pop på hfs (og sikkert på alle verdens hi-fi forum) men det er ikke helt min greie.
    Ingen nevnte Sinatra, men det er jo ikke så farlig siden jeg allerede har noen plater med ham.

    Men nå har jeg jo fått litt av hvert å sjekke opp, så da får vi se hva som dukker opp etterhvert :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du leter etter gode croonere , må du ikke glemme resten av the Rat Pack. Både Dean Martin og Sammy Davis Jr. er glimrende sangere. På spinnesiden har vi folk som Dinah Washington, Lena Horne og, tro det eller ei, Doris Day.

    Mvh
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.416
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du leter etter gode croonere , må du ikke glemme resten av the Rat Pack. Både Dean Martin og Sammy Davis Jr. er glimrende sangere. På spinnesiden har vi folk som Dinah Washington, Lena Horne og, tro det eller ei, Doris Day.

    Mvh
    I tillegg til de glimrende nevnt over, så har jeg personlig også sans for Sarah Vaughan og Nat King Cole...
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg noterer meg at noen galninger driver å selger platene sine :oops:
    Slikt driver vi selvsagt ikke med her. Tvert imot så ble det handlet inn nye plater. Som denne Getz/Gilbertoen som Bluesbreaker anbefalte. Denne er vel utgitt en dullion ganger opp gjennom årene. Den jeg fant er utgivelsen fra Acoustic Sounds som kom ut for ett halvt år siden. Det låter så lekkert at jeg tåler litt kvinneglam.
    CA2385FF-09BF-4DAC-B614-0C9AC5EB13A1.jpeg
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Spell jazz. Det er ikke farlig, tvertimot, det er sunt. Sjefa her er ikke glad i jazz. Du spiller stygg musikk får jeg beskjed om da. Da må jeg bare si at dette er musikk for intellektet.😔. Min første jazz var en kasett med Charlie Parker kjøpt på Svinesund for mange år siden. Så kommer det inn noe jazz her sånn litt nå og litt da. Favoritten er John Coltrane. Miles Davis kan jeg også like. Mye norsk jazz som jeg også syns er bra.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.035
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det rådet skal jeg ta på alvor. Det kommer tross alt fra en som har hørt på hestejazz i årtier 😉
    ja, man må spille punk etter country også. Der er forholdet to skiver country for en skive punk, mens det altså er fire ganger så ille for jazz (om regnestaven min fungerer da). Og er saksofon hovedinstrumentet, må det minst 10 skiver med punk til for å kunne klare seg gjennom uka uten å bli tvangsinnlagt på geriatrisk avdeling på louvisberg. Om du er heldig! Noen har havna rett på hospice-avdelinga.

    jazz er for folk mellom 20 og 30 år gammal, det er de som har tid til slikt. Det var da jeg hørte på sånt.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min mentale alder er vel knapt nok tjue år. Så jazz burde da være midt i blinken. Jeg er dog noe usikker på om dette kan være korrekt for det føles ofte som om jeg trenger noen tiår til før hard-bop skal fenge.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok dette bildet på hytta tidligere i dag, så våren er på vei. I hvertfall i de sørvestre deler av landet 🤭
    03DEACF4-3632-4C8E-ADE2-8AB59DC0CA43.jpeg


    Kansas er ikke ett band jeg har hatt noe forhold til tidligere. Men jeg tok allikevel denne festlige saken med meg hjem fra platesjappa. Det er ingen låter over 10 minutter så dette kvalifiserer strengt tatt ikke som prog. Men det er unødvendig mye keyboard her og der, så det er jo noe. Lett-prog kanskje ?

    18FCEA65-5D57-48B5-ACE6-75FB25D86316.jpeg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.246
    Sted
    Bartistan
    Jeg tok dette bildet på hytta tidligere i dag, så våren er på vei. I hvertfall i de sørvestre deler av landet 🤭
    Vis vedlegget 702532

    Kansas er ikke ett band jeg har hatt noe forhold til tidligere. Men jeg tok allikevel denne festlige saken med meg hjem fra platesjappa. Det er ingen låter over 10 minutter så dette kvalifiserer strengt tatt ikke som prog. Men det er unødvendig mye keyboard her og der, så det er jo noe. Lett-prog kanskje ?

    Vis vedlegget 702540
    Bortimot eneste 'prog'bandet som tåles her i gården, nettopp pga av bra melodier som fanger selv en aldrende pop-unges oppmerksomhet over tid 😁
    Alt fram til og med Two For The Show er god skit, IMO. Alt etter det, fuggedaboutit
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Min lille reise i jazzens verden fortsetter med Chet. Dette er seig og deilig jazz som jeg kan like. Ikke for mange noter per minutt, for det bare forvirrer en enkel sjel. At samtlige i bandet ser ut til å spille den samme sangen ser jeg også på som en stor fordel :)
    0393657E-D868-4333-846A-61D2BD81D61D.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn