Hva jeg hører på nå: Ting du sannsynligvis aldri har hørt....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Working out God only Knows:
    Her er noen klipp som viser genier og perfeksjonister i arbeid. Mengder av omtagninger til den sitter:


    Fortsatt:
    Den mer eller mindre ferdige sangen presenteres fra ca 6:00 og utover

    Aftermath:
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Zappa sin sambygding og "blodsbror" også takket for seg. (2010)
    Zap og Beef samproduserte en del saker.

     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Music_Experience

    Linket denne før en gang men siden det sikkert ikke var mer enn 3.2 som fikk med seg innholdet linker jeg den på ny fra der en av rytmepartiene fyrer løs.



    Artister som deltok:

    Bob Dylan
    Cara Butler
    Hasedera Temple Shomyo
    Hiroshi Hori
    INXS
    Ishida[disambiguation needed]
    Jon Bon Jovi
    Joni Mitchell
    Koji Tamaki
    Leonard Eto and His Drummers
    Richie Sambora
    Roger Taylor
    Ry Cooder
    Ryu Hongjun and Tempyo Gafu
    Shoukichi Kina
    The Chieftains
    Tōdai-ji Shōmyō
    Tokyo New Philharmonic Orchestra
    Tomoyasu Hotei
    Toshinori Kondo
    Wayne Shorter
    X Japan
    Yoshiki

    Backing musicians
    Ray Cooper
    Ed Shearmur
    Jim Keltner
    Phil Palmer
    Pino Palladino
    Wix Wickens

    Hele seansen starter her for de som er interessert: https://youtu.be/1QhABhrDIiU

    Avslutningen er her og den anbefales å ta med seg uansett:

    Og for å få et litet inntrykk av hvor kraftige disse trommene er her er en smakebit av det som låter som tordenskrall i virkeligheten:
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Fläskkvartteten live 1994 men det er mer....

    Et band som jeg så på SVT 80/90 tallet og oppfattet de som mye humor gøy og spillopper mer om det senere men de viste seg å være meget kapable musikere i en noe egenartet sjanger....


     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Working out God only Knows:
    Her er noen klipp som viser genier og perfeksjonister i arbeid. Mengder av omtagninger til den sitter:


    Fortsatt:
    Den mer eller mindre ferdige sangen presenteres fra ca 6:00 og utover

    Aftermath:
    Noe av dette er fra en gruppe musikere som kalte seg The Wrecking Crew. De besto av Hal Blaine, Leon Russel, Glen Campbell, Claudia Lennear og Carol Kaye blandt annet. Har den DVD filmen hjemme.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    Fläskkvartteten live 1994 men det er mer....

    Et band som jeg så på SVT 80/90 tallet og oppfattet de spm mye humor gøy og spillopper mer om det senere men de viste seg å være meget kapable musikre i en noe egenartet sjanger....
    Hmmm, jeg hører fremdeles på The Flesh Quartet, "Fire, Fire". Deilig, mørkt og småsurt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Damnit WayAhead, en av de beste musikktrådene. Ever.

    Så langt, alt kan deteriorere.

    Men bare om det tillates, av oss. Lets face the music and dance.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hyggelig at det kommer noen tilbakemeldinger på musikk litt utenfor alfarvei :)

    Nok en i litt annen gate...

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    En helt annen gate: Lacrimosa

    Tungt depressiv og tidvis svært pompøs tysk goth-metal. Disse folkene har neppe spillt en dur-akkord i hele sitt liv...

     
    W

    WayAhead

    Gjest
    HeHe... de som virkelig er into music mener jo at alt må utforskes til fulle så denne glir jo rett inn i det brede aspektet. Det er en stor skare av "Head Bangers" derude må vide.

    I gamledager hadde men jo og de de som skulle bryte opp alle tidligere normer innen etablert musikk, Arne Norheim var vel med i dette ensemblet, Karl Heinz Stockhausen en annen...


    Mye snacks i denne sjangeren, fyren kan jo risikere å bli berømt etter sin død.... http://www.youtube.com/watch?v=mgnfeOqELCc

     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Jackson Browne, .... de som er noe eldre har sikkert hørt om ham .. etter min mening en særs dyktig artist og låtskriver... albumet Running On Empty fra 1977 ble utgitt på ny flere ganger - jeg grabbet en CD / DVD-A variant fra 2005 og særlig DVD-A varianten fremstår somewhat "spookey" ... lytt til Cocaine og Rosie så tror jeg en forstår hva jeg mener.

    Min reise med Jackson Browne begynte imidlertid slik en gang på 1970 tallet,.... tror jeg hadde overtatt en 8 spors kassettspiller for bil og dette var en av sangene på den tapen. Spilleren som ikke passet inn i noen utenom USAisk bilstereo plass (Dette var jo noe tid etter at det var slutt på 6 volts bilradioer med radiorør, de måtte en huske å slå av ellers gikk batteriet raskt tom for strøm) hadde jeg den stående på gulvet. stabile greier det der og så spilte den loop i det uendelige .... :)

    Solgte plater i bøtter og spann "behind the smokescreen". Anbefaler å lytte til "The Best Of" hvis en vil bli bedre kjent med artisten.
    Om Runnin On Empty: https://en.wikipedia.org/wiki/Running_on_Empty_(album)

    Bør nytes i sin helhet: (9 minutter lang)

    Albumet, Running On Empty; Veldig veldig spesiell "mode" i DVD-A versjon, virker som om de gikk tom for alt inklusiv kokain....

    Noko attåt: Jackson Browne with Crosby, Stills and Nash - The Pretender - Madison Square Garden - 2009/10/29&30
     
    Sist redigert:

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    8.531
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Jackson Browne, .... de som er noe eldre har sikkert hørt om ham .. etter min mening en særs dyktig artist og låtskriver... albumet Running On Empty fra 1977 ble utgitt på ny flere ganger - jeg grabbet en CD / DVD-A variant fra 2005 og særlig DVD-A varianten fremstår somewhat "spookey" ... lytt til Cocaine og Rosie så tror jeg en forstår hva jeg mener.

    Min reise med Jackson Browne begynte imidlertid en gang på 1970 tallet slik,.... tror jeg hadde overtatt en 8 spors kassettspiller for bil og dette var en av sangene på den tapen. Spilleren som ikke passet inn i noen utenom USAisk bilstereo plass (Dette var jo noe tid etter at det var slutt på bilradioer med radiorør, de måtte en huske å slå av ellers gikk batteriet raskt tom for strøm) hadde jeg den stående på gulvet. stabile greier det der og så spilte den loop i det uendelige .... :)

    Solgte plater i bøtter og spann "behind the smokescreen". Anbefaler å lytte til "The Best Of" hvis en vil bli bedre kjent med artisten.
    Om Runnin On Empty: https://en.wikipedia.org/wiki/Running_on_Empty_(album)

    Bør nytes i sin helhet: (9 minutter lang)

    Albumet, Running On Empty; Veldig veldig spesiell "mode" i DVD-A versjon, virker som om de gikk tom for alt inklusiv kokain....

    Noko attåt: Jackson Browne with Crosby, Stills and Nash - The Pretender - Madison Square Garden - 2009/10/29&30
    Fikk sansen etter å ha sett/tatt opp en video fra mtvs barndom. Tender is The night var låta, kjøpte denne for en stund tilbake for å mimre litt

    1508788374163631770153.jpg

    :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Okey, here we go again....

    Hadde tenkt å spare denne litt men den er alt for bra, en av de sangene en aldri ønsker skulle slutte og at etter dette blir jo alt som å hoppe etter Wirkola men WhaTTaF....
    David Lindley var blant musikerene i bandet til Jackson Browne men hadde noen solide hits selv senere blant annet denne;

    Begynner på ordentlig på 2:15 men introduksjonen er grei å få med seg....

    Hadde tenkt å poste noe om Rockaplast konsertene separat men her dukket jo DL opp i konteksten. Knusle Bruk (NRK) hadde jo aldri råd, interesse eller kunnskap/kapasitet til å formidle noe særlig ordentlige Rockehappenings.. men Rockaplalast var vel noe EBU gratisgreier så den var av og til mulig å sjå på nattestid etter kveldnytt på laurdagar tror jeg å huske.

    Anywayhow:

    Noko attåt: Ry Cooder & David Lindley - Full Concert - 04/27/94 - Fillmore Auditorium
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Prøver meg på en uanseelig innledende gåte i dag.... David Jensen anyone...?...
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Okei, regnet med det. Innledning: David "KID" Jensen var "morning host" på BBC1 Radio på begynnelsen av 80 tallet. Den absolutt råeste radioverten jeg noensinne har hørt. Et forrykende "flaming" show som var så bra at en hadde kastet tvn rett i gjennom stuevinduet hvis en måtte velge. Maken til show og maken til radiostemme og hadde alltitd med et par sexy medspillende damer i studio. Hvordan jeg vet at de var sexy? Aner ikke men som en kamerat sa da jeg forela han et opptak: Hvordan går det an å le så sexy.... ?... les, kanskje kokett... ? ... sånn var det bare. Det var mulig å ta inn showet på mellombølgen på den lille BelAir radioen fra 60 tallet, den gang kontakten med musikkomverdnen utenom NRK - som jo bare spilte klassisk og svensktoppar. En kunne lytte til BBC1 på morningen før en skulle på jobb og mens det enda var mørkt ute. Med dagslyset kom stillheten... mottaket ble gradvis svakere og tilslutt borte med økende dagslys. Passet jo greit med å komme seg på jobb i og for seg.

    JaJaJa... vet vet, internet og no limits men den gangen var det andre rocksters som gjaldt, og som etterhvert leder meg til Squeeze....
    David Kid Jensen hadde tidligere arbeidet på Radio Luxembourg. Mange vil kanskje og huske Tony Prince.
    En prøvesmak, David K. Jensen Intro - for et annet BBC program, scroll deretter nedover for å få med Squeeze....

    Well, Squeeze som jeg enten snappet opp via DKJ eller SR P3 - husker ikke eksakt men dette var i samme tidsrom. Squeeze er var er var er (intentional) et band som jeg syntes var ekstremt bra da jeg hørte de og følte at de hadde et stort potensiale. Men, de klarte jo fn ikke å holde fred i hht softdisken så de sprakk og samlet seg ustanselig og mistet kanskje noe av driven og fundamentet for å slå igjennom stort men her er noen smaksprøver.



    De opptrer åpenbart nå og det kommer opp linker til nylige show ifm disse klippene men de er jo dratt på alderen etterhvert de og.

    Squeeze are a British band that came to prominence in the United Kingdom during the new wave period of the late 1970s, and continued recording successfully in the 1980s and 1990s. They are known in the UK for their hit songs "Cool for Cats", "Up the Junction", "Slap and Tickle", "Another Nail in My Heart", "Pulling Mussels (from the Shell)", "Tempted", "Labelled with Love", "Black Coffee in Bed" and "Hourglass". Though not as commercially successful in the United States, Squeeze had American chart hits with "Tempted", "Hourglass" and "853-5937".[1]

    The vast majority of their material is composed of lyrics by Chris Difford and music by Glenn Tilbrook who are guitarists and vocalists in the band. The duo were hailed as "the heirs to Lennon and McCartney's throne" during their peak of popularity in the late 1970s.[2]

    The group formed in Deptford, London, in 1974,[3] and first broke up in 1982. Squeeze then reformed in 1985, and disbanded again in 1999.

    The band reunited for tours through the United States and United Kingdom in 2007.[2] In 2010, they issued Spot the Difference, an album of newly recorded versions of older material. The band's first album of all-new material since 1998, Cradle to the Grave, was released in October 2015,[4] followed by another album, The Knowledge, in October 2017.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Men russerne hold på å ødelegge mellombølgelyttingen totalt med tin "hakkespett" OTHR radar som egentlig var utviklet for å snappe opp om US bombefly gikk på vingene "over ther". OTHR skulle bruke atmosfæren over arktis som "reflektor" for signalene tur/retur ... but guess WATT! Det vaqr slik de fant hullet i Ozonlaget, signalene forsvant rett ut i Melkeveien... men hakkespetten fortsatte ... samme FN hvor en befant seg på MW skalaen traff en - Hakkespetten....


    Søker en OTHR radar på youtube finner man langt villere konspirasjonteorier - i fullt alvor enn de på kabeltrådene på dette forumet: Amerikanerene især mener/te at russerne forsøkte å hjernevaske innbyggerene i den vestlige verden til å bli lydige agenter som kunne respondere på et signal fra CCCP bla bla bla...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Min reise med Jackson Browne begynte imidlertid slik en gang på 1970 tallet,.... tror jeg hadde overtatt en 8 spors kassettspiller for bil....
    Kult.
    Husker jeg "oppdaget" The Beach Boys i naboens Austin på 8-spors på slutten av 70'
    Jeg var 12-13 år og siklet på Nikko og Coral i hifi brosjyrer...faen som åra går.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ja det er merkelige greier - også er det akkurat som om det var i går - på en måte :)
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Så var det den gangen jeg rigget 95n med to solide PA kasser utendørs og blåste sentrum av banen med noe som virket som om det var verdens beste live innspilling (LP) og tror fortsatt den står seg. Husker ikke hva LPn heter men den var live med Prudence og sangen jeg husker best er Det er langt igjen til Royal Albert Hall eller, noe.
    Det er en plate jeg normalt aldri ville tatt i med en ildtang men når jeg hører dette klippet skjønner jeg hva som har skjedd. En fløyte, ok, det var han med Jethro Tull selvsagt - som pådyttet meg den for å overbevise meg om at Jethro Tull var "The Truth and Nothing But The truth" ...
    Well, livefølelsen var mega den...
    Smakebiter: (har ikke helt orden på hvilken LP hvor osv men tror det er sånn noenlunde riktig.

    Bla fet solo her:

    Men jeg klarte vel ikke å slå Adrian Newey, Jeremy Clarksons medstudent og vel tidenes mest suksessrike F1 konstruktør - han skal ha blåst ut et stort antal vindusruter på universitetet de gikk på da han satte opp et megaanlegg ...
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Another trip down the memory lane....
    Nå er jeg H E L T sikker på at ingen her på HFS lytter til køntri men, av en eller annen grunn ble jeg påbyttet en Buck Owens live plate på 60 tallet. Vel, plata var OK den men hadde den vært veldig OK hadde jeg fortsatt hatt den. Køntri er liksom ikke min greie. Anywayhow, fenomenal live lyd mener jeg å huske. Den het "Buck Owens In London (Live), Buck Owens & His Buckaroos".
    Den utgaven finnes ikke på YouTube men et annet liveopptak fra NY 1966 som har overraskende lydkvalitet:

    LPn jeg hadde:
    R-7484493-1442428423-5353.jpeg.jpg
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Sist jeg var i Japan... eller gangen før..... spør watana plutselig ... har du hørt om ...

    ニルス・ペッター モルヴァー
    Nirusu pettā Moruvu~ā

    Hah?....

    Yes..?.., ノルウェーのアーティスト
    Noruu~ē no ātisuto

    Jeg måtte tenke meg lenge og vel om.... å ja du mener ... Nils Petter Molvær....
    Har dro frem MP3 spilleren og dro av noen smakebiter fra Baboon Moon... fortreffelig sak løp, lær og lytt...!!

    Jeg måtte innrømme at ja, jeg kjente til artisten og musikken men (sa ikke) at han nok ikke er i min musikksamling...

    Watana spiller stand-up bass i et jazzband på fritiden så koblingen til NPM var ikke unaturlig men ble likevel overrasket over at NPM var såpass kjent sånn ca 14 flytimer unna. Åpenbart høyt respektert langt utenfor "Vårt Lille Utenforland" her oppe i NORD...

    Anywayhow som watana sier, dette er faktisk musikk som MÅ høres, det svinger i vei på sine unike måter og er ikke minst - absolutt noe for ethvert anstendig X-FI system - lytt og lær. NPM kategoriseres som Blues Jazz Avantgarde artist så her det noe for de fleste..
    Flere av utgivelsene hans finnes som nedlastbare HiRes filer på bla HDtracks...



     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Sitter som ei kula de der. Etter at jeg begynte å zoome litt i den smått historiske musikkbakgården ifm denne tråden har jeg stusset på hva som skjedde med m u s i k k e n etter sånn 80ish. Når hun derre norske idolfantomet eller hva hun heter bruker 15 mill for å få lov å være oppvarmingsdame for en eller annen verdensartist på verdensturne...

    Sikkert nok av både talentfulle (definitivt) og talentløse (definitivt - ex: MilliVanilli--?---) artister der ute som aldri når spotlightene.... sjekk hvor mange av de norske vinnerene av talenter, X og voice du aldri hører mer til...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nurse With Wound - I've Plummed This Whole Neighborhood

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flott tråd, og etter treff å dømme på Youtube er det få som gir Jesse Marchant den oppmerksomhet som han - etter min ringe mening - fortjener. En av mine nyfunnede favoritter.



     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Bra saker folkens - vi legger inn et par trommevirvler for de som burde fått den oppmersomheten de fortjener ... redd platebransjens money rules i sin jakt på lettvinne raske hits men vi får gi de som høyeste grad fortjener full oppmerksomhet en plass her.



     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Denne er jo ikke så avsindig gammel men Nena Hagen (Nina) hadde en hit med Neunundneunzig Luftballons i 1983. Det er en antikrigssang. Det man kan tenke litt på i dag er at Tyskland var delt i to på den tiden og Berlin delt en gang til så og si og de som bodde der levde i en litt fandenvoldsk next to apokalyptisk tilstand av pervers usikkerhet, fest, fyll og kunstnerisk kreativitet - på en måte - som om hver dag var den nest siste.
    For de som måtte være interessert vil jeg anbefale en tur til Berlin, der er det utrolig mye å oppleve og ikke minst kan en henge seg på de guidede fotturene (gratis + tips) som tar en med på ufattelig bra reiser gjennom tid og rom - omtrent. Legger inn et litet klipp fra en slik tur nederst, kulehullene, Checkpoint Charlie, Trabanter unt allt annet finnes der.
    Klippet viser kort Brandenburger Tor, Riksdagsbygningen, Holocaust minnesmerket, Hitlers bunker - kun parkeringsplass der nå, det tidligere luftfartsministeriet og Checlpoint Charlie. Mulig jeg legger inn klippet fra Wannsee - bygnigen der Top Notch Nazier og Politikere i en uke diskuterte hvor mye/lite Jøde en måtte være/ikke være for å slippe marsjen mot det sorte hullet i øst. Fyller kanskje på noko meir og men her er fyrverkeriet Nina:
    (Jo, linker også til Mega Regissøren Reiner Werner Fassbinder for liksom å komplettere bildet litt)

    Og hvis dere lurer, dette er "skutt" på ordentlig ANALOG*film for kinoproduksjon Fuji og Kodak, nix video her. :)

    Brandenburger Tor, Riksdagsbygningen, Holocaust minnesmerket, Hitlers bunker - kun perkeringsplass der nå, det tidligere luftfartsministeriet og Checlpoint Charlie.

    Tempelhof Flyplass / Wannsee

    Fassbinder: Fantastisk ressigør. Laget en mende unike filmer men ikke sammenlign de med dagens krasj bang bom filmer.
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Dæsken, der dukket nok en 8 track opp... jeg strevde voldsomt for å finne ut av denne - har hatt den i tankene i mange år men klarte ikke rekollektere annet enn ... en vag impression av et cover som minte? meg? mest? om Julefergå, det viste seg og ikke stemme.

    Men, etter å ha rotet rundt i mørke i lengre tid viste det seg at det var, Steppenwolf 7, og sangen var eh...,, Hippo Stomp! Hvorfor det? Litt Rewind, hadde jo på merkelig vis denne 8 trackeren på gulvet foran passasjersetet foran. Steppenwolfen hadde jeg på mirakylyst vis fått i hende sammen med Jackson Browne tapen.
    Ok, denne 8tter spilleren med US fet lyd hadde jeg koblet opp mot 2 stk Radionette 10 litere fra xFI systemet montert i hattehyllen bak i bilen og dermed låt Hippo Stomp ... FETT.

    En idiotisk sang jeg likevel aldri glemte. Men Steppenwolf var jo mer kjente for,.... "Born To Be Wild" - sangen som ble varemerket for filmen Easy Rider, og den i seg selv er egentlig årsaken til alle halvgamle til gamle, halvfete til feite, gubber som sklir rundt på Harleyer og diverse annet i dag. Tenk litt på det og google gjerne "Easy Rider"...

    Her er Hippo Stomp og nedenfor er Born To Be Wild.

     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Den der fikk meg i sound til å tenke på en hit fra 60 tallet.... Barry McGuire - Eve of Destruction fra 1965. Gjorde det bra på listene her - Ti skuddet...

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn