Hva kan gjøres?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Sjekk her:

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27300.30

    Det er målinger gjort av RoDa på anlegget mitt slik det vanligvis står. Det jeg lurer på er tips og ideer til hva som kan gjøres i forhold til:

    1. At det er mye energi i rommet (se vannfallsmålingene) rundt 40 og rundt 85-120Hz.
    2. Vil det å gjøre noe med 1. gjøre noe med bassen?

    Videre fant vi, og jeg siterer RoDa:

    Sweetspotmålingen fant room nodes på 41, 96 og 84 Hz.
    3-point average målingen fant room nodes på 39 og 97 Hz.
    Det jeg lurer på konkret er hvilke romakustikk-tiltak jeg kunne forsøkt?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    ...
    Sweetspotmålingen fant room nodes på 41, 96 og 84 Hz.
    3-point average målingen fant room nodes på 39 og 97 Hz.
    Det jeg lurer på konkret er hvilke romakustikk-tiltak jeg kunne forsøkt?
    Jeg kikka litt kjapt på grafene til RoDa, det virker umiddelbart som de er midlet på en måte (glidende gjennomsnitt), og det gjør det litt utydelig mht hvilke eksakte frekvesner som er i spill. Mht identifiserte roommodes, så ville jeg ha konsentrert meg om «seetspotmålingen». Spørsmålet er om de identifiserte 41 Hz og 84Hz egentlig er knyttet til den samme romdimensjoonen, og at 84 Hz dermed egentlig andreordensutgaven av 41 Hz? Dersom lytterommet er rimelig rettvinklet så kan du regne litt på det fo=344/2L - «fo» grunnfrekvensen for resonanser og «L» er lengden på den aktuelle romdimensjonen (høyde, bredde og lengde). Avstem evt. en eller to bassreflekskasse(r) (dvs sluttet boks med bassrefleksrør uten HT-element - kan evt. kamufleres som en puff, kommode eller noe annet) til 41-42 Hz og sett dem langsveggen eller i hjørnet enten bak HT eller bak lytteposisjon. På målingen i «sweetspot» er det en dip i overkant av 125Hz, hvilken frekvens har denne ?

    mvh
    KJ
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Takk for svar!

    Den dip'en rundt 125Hz er litt vanskelig å vite, men mellom 125Hz og 160Hz er det tydeligvis ting som skjer da 160Hz er 11 dB høyere enn 125. Så i det området, mellom 125-160Hz vil jeg anta? Mulig at RoDa kan si noe mer om det, han lagret målingene på data'en og det så ut til å være noe mer data der.

    42Hz er en grunnfrekvensen for resonanser, ser det ut som (rommet er 406 cm i lengde, 456 cm i bredde, takhøyde ca. 250 cm). Så hvis jeg klarte å gjøre noe med den grunnfrekvensen så hadde det antagelig hjulpet en god del. Er det andre måter å "ta" den noden på annet enn, som du foreslår, en bassreflekskasse eller Helmholz-kasser? Ville f.eks. basstraps i hjørnene ta det, eller vil jeg risikere at det tar for mye av bassen?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    ...
    Den dip'en rundt 125Hz er litt vanskelig å vite, men mellom 125Hz og 160Hz er det tydeligvis ting som skjer da 160Hz er 11 dB høyere enn 125. Så i det området, mellom 125-160Hz vil jeg anta? Mulig at RoDa kan si noe mer om det, han lagret målingene på data'en og det så ut til å være noe mer data der.
    ...
    Dippen mellom 125 og 250 er den jeg sikter til. Den samstemmer ikke helt med 42/84Hz (eller noen av de andre frekvensene), og den har antagelig stor betydning for gjengivelsen av «mellombassen».



    ...
    42Hz er en grunnfrekvensen for resonanser, ser det ut som (rommet er 406 cm i lengde, 456 cm i bredde, takhøyde ca. 250 cm). Så hvis jeg klarte å gjøre noe med den grunnfrekvensen så hadde det antagelig hjulpet en god del. Er det andre måter å "ta" den noden på annet enn, som du foreslår, en bassreflekskasse eller Helmholz-kasser? Ville f.eks. basstraps i hjørnene ta det, eller vil jeg risikere at det tar for mye av bassen?
    4,06 i lengde gir 42,4 Hz (jeg antar dette er langs «lytteaksen» i lytterommet), 4,56 i bredde gir 37,7Hz og 2,50 i høyde gir 68,8 Hz.

    Jeg tror resonansene langs lytteaksen vil være den viktigste å hanskes med (i særdelseshet med dipole HT), det kan imidlertid se ut som HT mangler litt energi fro å anslå grunnfrekvensen effektivt, så det kan hende at det er like bra å sikte seg inn på 84,7 Hz for å ta andreordens resonansen på lytteaksen. Hvilken «basstraps» sikter du til ?

    mvh
    KJ
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tja, Acoustic Tuning har jo noe som er rimelig og mulig å få tak i i Norge. ASC har basstraps som burde funke. Jeg er vel i utgangspunktet på jakt etter noe som er litt diskre, ikke koster skjorta og som jeg ikke trenger mange av. Den dippen mellom 125 og 250Hz skulle jeg også gjerne gjort noe med, dog er jeg litt usikker på hva. Er det rommet som forårsaker det eller HT eller noe helt annet?
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gjetter litt her nå.

    Dipen ved 160Hz kommer av samme romnode som den høyeste peaken, som du finner ved 80Hz. Dersom du tuner plasseringa av høyttaleren i forhold til rommets bakvegg slik at du kommer nærmere en kvartbølgeutfasing ved 80Hz, vil du også heve dippen ved den doble frekvensen tilsvarende.

    Ser i anleggstråden din at baffelen står 1m fra vegg. Prøv å flytt høyttalerene gradvis framover mot 120cm. Jeg tipper du oppnår en flatere bassrespons et sted midt mellom disse avstandene.
     

    janerlen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Innlegg
    273
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    janerlen skrev:
    Jeg gjetter litt her nå.

    Dipen ved 160Hz kommer av samme romnode som den høyeste peaken, som du finner ved 80Hz. Dersom du tuner plasseringa av høyttaleren i forhold til rommets bakvegg slik at du kommer nærmere en kvartbølgeutfasing ved 80Hz, vil du også heve dippen ved den doble frekvensen tilsvarende.
    Nei, dette holder ikke vann. Jeg skal grave litt dypere, og se om jeg finner noe bedre. :)
    Men prøv gjerne å flytt høyttalerene litt frem og tilbake. Mange dB og tjene/redusere på det.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    1 meter til bakveggen ja .... mumle ... mumle ... turretur gir det 2 meter som tilsier en utfasing (?) ift. lyden framover ved omkring 86 Hz + ripple på heltallsmultipler av 86Hz. Det kan hende det blir litt dobbelt opp med en romresonans ved ca 84 Hz.

    Med hensyn til utfasingen mellom 125Hz og 250Hz ser den ut til å ligge rett over 160 Hz (en logaritmisk tredeling mellom 125 til 250 gir intervaller på ca 160 og 201) så det kan godt hende dippen er relatert til 84/86 Hz dvs 168/172 Hz.

    Angående absorbenter. Er det aktuelt å evt teste en DIY helholtz (om ikke annet så for eksperimentets skyld)? Den enkleste måten er kanskje et eller to forskaligsrør i papp, forseglet i hver ende. I den ene endepluggen monteres et bassrefleksrør avstemt til den aktuelle frekvensen (eksperimentelt kan man bruke bassrefleksrør i begge endepluggene evt avstemt til forskjellige frekvenser). Plasseres bak HT med refleksrøret ca 10 cm over gulvet (give or take). med noen enkle grep kan det antagelig også gjøres forholdsvis interiørvennlig (om ikke akkurat direkte diskret. En alternativ løsning kan kanskje være å legge røret flatt bak husalteret, evt noe høyere over gulvet.

    mvh
    KJ
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Moro at det blir litt liv i denne tråden, var dødt i besøkstråden angående målinger. :)

    Alle målinger er gjort med XTZ room analyzer.
    Det er mulig å lese seg opp på verktøyet på hjemmesiden til xtz.se

    Først 3-point målingene.
    De er utført med mik på skrå til venstre for sweetspot, i sweetspot og foran høyre høyttaler. (Vektet 30%, 40% og 30%)





    Bassfrekvensgang:



    - Første peak 42Hz
    - Første dip 51Hz
    - Neste peak 86Hz
    - Neste dip 103Hz
    - Siste peak 115Hz
    - Siste dip 185Hz før det igjen går oppover mot 250Hz



    Her hvilke room modes programmet beregner:






    Så til vannfall.



    - Første resonans har senter på 42Hz
    - Neste (brede) sentrert på 93Hz (ca 85 til 100)
    - Neste smale sentrert på 117Hz



    Sweetspotmålinger kommer :)
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    Er det mulig å legge inn markører med koordinater i de grafene?

    mvh
    KJ
     
    S

    Storebror

    Gjest
    SØTFLEKK

    Bassfrekvensgang:





    - Dip'er på 25, 48, 66, 101, 176, 238 og på vei ned ved 313Hz
    - Peak'er på 21, 42, 57, 84, 120, 206 og 279Hz





    Disse room modes ble funnet:







    Vannfall:




    Resonanser sentrert på ca 42, 60, 78, 90 og 120Hz (røfft beregnet)



    Håper dette er litt forklarende, ellers er det bare å spørre :)

    BR
    R
     

    Vedlegg

    S

    Storebror

    Gjest
    KJ skrev:
    Storebror skrev:
    Er det mulig å legge inn markører med koordinater i de grafene?

    mvh
    KJ
    Ikke lett med de bildeprogrammene jeg har...... :-X
    Men du klarer det kanskje? Tallene jeg oppgir stemmer med senter på peaks og dips.

    R
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Jeg har også endret oppløsningen til 6ppo istedet for 3ppo.

    R
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Storebror skrev:
    ...

    Ikke lett med de bildeprogrammene jeg har...... :-X
    Men du klarer det kanskje? Tallene jeg oppgir stemmer med senter på peaks og dips.

    R
    Det er koordinatene mht frekvens som er viktige, og det er litt tungvint og unøyaktig å bregne dem for hånd på en logaritmisk skala.

    Okkesom: en absorbent på omkring 42 Hz og en på omkring 85 Hz tror jeg kan gjøre underverker.

    mvh
    KJ

    mvh
    KJ
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Korriger 42Hz'en og dermed vil nok 85'ern forsvinne. Disse henger sammen.

    Mbares rom har en litt uheldig dimensjon...
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Da er jeg i gang med å prøve å gjøre noe litt mer ordentlig med romakustikken i rommet mitt. Budsjettet er tynt, 10k er nok maks. Så det jeg ønsker å gjøre noe med er primært bassen og helst noe med den dip'en mellom 125hz og 250hz.

    Følgende ting har vært tenkt og vurdert:

    Digital romkorreksjon med AudioLense: fristende på mange måter å gå for PC-basert avspilling med AudioLense - det ville jo sannsynligvis gjort ganske mye for rommet mitt og ikke minst lyden min. Det som holder meg igjen og gjør at jeg ikke velger det i denne omgangen er rett og slett at jeg ikke helt overskuer kostnadene knyttet til et slikt prosjekt og at jeg er litt redd for å havne i en situasjon hvor jeg etterhvert "må" ha bedre lydkort, stillere kabinett m.m. I tillegg er jeg usikker på hvordan det blir med muligheten for å få til gode måter å styre det på. I tillegg vil jeg jo etterhvert ha vinylriggen oppe å gå igjen, og jeg mistenker at det å få tak i en god AD konverter ikke er plagsomt billig. Men AudioLense er rimelig høyt opp på lista over ting jeg vil forsøke, men ikke i denne omgangen.

    Det etterlater meg med akustikktiltak. Etter å ha fått lånt aku-platene som RoDa laget for en tid tilbake (eller tre av dem, for å være nøyaktig) og fått testet ut forskjellen med og uten er det ingen tvil hos meg at jeg må til med noe sånt. Jeg forsøker å sjekke ut tre alternativer her:

    Acoustic Tuning i Tr.heim - har sendt de en mail fra hjemmesia deres og også lagt ved de målingene RoDa gjorde og med spørsmål om hva de vil foreslå at jeg gjør. Har ikke hørt noe fra dem, enda. I så fall vil det være kitet de har som kalles "Silver" som er aktuelt. Dog, jeg vil gjerne at de svarer på mail før jeg går noe videre med det. Fordelen med AT er at de er i Norge, som gjør det lettere å evt. prøve og se. Det jeg heller ikke har lest noe om, er folk som har prøvd dette - så hvis noen vil mene noe om produktene deres og erfaringer med dem blir jeg glad.

    Svanå: Helmholz er vel stikkordet her. Trenger visstnok to av de minste, selv om liten er å ta hardt i - de er 1 meter høye og nesten en halv meter i bredden. Og jeg trenger 2 av dem. Så... Jeg har veldig tro på det og hvis det er mulig å plassere de rett bak HT (i hjørnet bak) uten at de herper lydbildet (det å plassere aku-platene til RoDa bak HT tok livet av musikken og lydbildet) så kanskje... Men jeg må prøve disse først og det er vel ikke så enkelt i Norge? Spørsmålet er også om de kommer til å gjøre noe fra eller til i dip'en mellom 125Hz og 250Hz eller om jeg må til med andre tiltak. Ikke aner jeg hva de koster, heller. Har sendt en mail til en eller annen Mats som visstnok jobber der. Får høre hva han sier.

    GIK Acoustics http://www.gikacoustics.com/: svarer i hvert fall på mail. :) Hvis jeg handler herfra kjøper jeg 3 eller 4 GIK 244 til å ha på bakvegg bak sofaen og to Tri-Traps til å ha bak HT for å ta bassen. Kommer på omtrent samme prisen som Acoustic Tuning og de virker å være proffe - de publiserer i hvert fall målinger og slikt av hva utstyret deres gjør og ikke gjør på hjemmesia deres, det syns jeg er et pluss. Ulempen er at de må tas inn fra USA, så retur blir tungvint og dyrt og jeg får ikke testa før jeg kjøper.

    Andre ting jeg har tenkt på: Eight Nerve som Audio Freaks selger. Vet at Endre Askeland bruker de, han sa noe om at de gjorde rommet roligere - men vil de hjelpe noe på bassen? De er jo billigere enn alt annet jeg har vurdert, da. DaaD - for dyrt, rett og slett. Utover det vet jeg ikke om andre som selger ting i N. Echo Busters sender sikkert internasjonal, når jeg tenker meg om, men de er dyrere enn GIK.

    Andre forslag, tiltak, kommentarer tas i mot med veldig stor takk. Jeg er veldig grønn når det kommer til slike ting og det merkes. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Acoustic Tuning: Bruker skumgummi i produktene sine som har dårlig effekt i bassen. Da er det mye bedre å lage akustikk plater av rockwool selv.

    Helmholtz: Tja, kanskje. Men disse har ikke sitt hovedvirke i bassen du trenger forbedringer (125hz og 250hz). De skal forøvrig plasseres i hjørnene og da får du ikke noe forbedring av det øvre frekvensområdet i form av mindre reflektert lyd og mindre etterklangstid.

    GIK Acoustics: Har flere av disse produktene selv og de er meget bra. Du kan muligens spare fraktkostnader ved å bruke Jetcarrier. Dersom du ikke trenger så mye demping oppover, vil jeg anbefale deg 242 framfor 244. 242 demper mer i bassen og mindre oppover. 244 demper mer jevnt i hele frekvensområde slik som rockwool. Et par 242 i førsterefleksjonen på frontveggen vil hjelpe mye, gjerne sammen med Tritraps i hjørnene. Plasser helst noe i alle hjørnene.

    Kjenner ikke til Eight Nerve, men har mest tro på produkter som har proffe målinger å vise til.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Takk for godt svar, orso.

    Jeg tenker å kjøpe 244 fordi jeg nå bruker RockWool-plater lånt av RoDa bak sofaen i lytteposisjon og de målingene som ligger her ute på sentralen er tatt med de på plass. Så jeg tror det er en fordel at de demper ganske så generelt, spes. siden de er 50 cm fra ørene mine. :) Planen er å kjøpe 4 slik plater, 3 bak sofaen og 1 til på en udefinert plass.

    Videre er HT mine dipoler, så det å dempe på sidene har lite for seg - jeg har prøvd å sette aku-platene jeg har på låns i det som vil være førsterefleksjon, uten hørbar endring i lyden. Det å sette de rett bak HT drepte lydbildet. Og veggene i stua er rimelig godt oppfylt cd-stativer i det ene hjørnet og en peis i det andre. Så det er i så fall bare i hjørnene bak at jeg kan plassere tri-traps - planen min er å kjøpe to stykker å ha i nevnte hjørner. De på GIk mente også at det kunne være hensiktsmessig å ha noen liggende bak sofaen, langs bakvegg - noen som har meninger om det?

    Fikk fraktpris fra GIK nå og med frakt, moms og betaling av selve produktene ender jeg i overkant av 6k. Det er 3k mindre enn hos Acoustic Tuning, som uansett ikke har svart på mail enda. Helmholz... Nja. Så det ligger nok an til GIK, slik det ser ut nå.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Regner med du vet at Tritraps kan stables oppo hverandre. Da får du kanskje plass til fire, to og to i hvert hjørne? Bra å dempe helt til taket.

    Det går fint å plassere bass absorbenter liggende som på bilde under. Bass absorbenter har aller best virkning i hjørnene, men andre steder er også bra. Ethan Winer pleier å si at et rom har tolv hjørner. Det er med taket.
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ja, Tri-Traps kan stables og de kan ligge på gulv - noe som er en fordel da det er en strømkontakt rett bak den ene HT som nok vil være i veien hvis tri-trapsen skal stå. Det med å kjøpe 4 i stedet for 2 er en interessant tanke, dog lurer jeg på hvor mye det vil hjelp - de største problemene jeg har i frekvensplottet er mellom 125Hz og 250Hz og jeg er usikker på hvor mye Tri-Traps vil hjelpe i det området? Og det vil jeg bli enda mer dominerende enn det er nå, da.

    Stort sett hele bakvegg og sidevegger knyttet til den bakerste delen av rommet er møblert nå og med 244 plater blir det ikke plass igjen til å henge opp ting. Så aku-tiltak må foregå på det som er bakveggen til HT eller sidevegg til HT. Og jeg prøvde, som sagt, med aku-platene jeg har nå på sidevegg uten synlig endring (det ville muligens vært annerledes hvis jeg også hadde hatt aku-plater på bakvegg?). Så jeg tenker at det jeg gjør bak HT er Tri-Traps, men spørsmålet er hvor mange, se spm over. Igjen, takk for innspill.
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

    Jeg kan ikke leve uten Eight Nerve i mitt oppsett. De gir ett viktig bidra til å holde kontroll på mitt lytterom. Jeg bruker kun Eight Nerve i overgang mellom vegg/tak. Effekten av Eight Nerve er at man får ett roligere rom der musikken og utklingningene kommer bedre frem. Jeg har ikke brukt Eight Nerve i hjørnene på rommet mitt. Jeg bruker DaaD i hjørnene. Jeg kan derfor ikke uttale meg om hvordan Eight Nerve vil kontrollere bassområdet.

    mvh
    Endre
    Mbare skrev:
    Da er jeg i gang med å prøve å gjøre noe litt mer ordentlig med romakustikken i rommet mitt. Budsjettet er tynt, 10k er nok maks. Så det jeg ønsker å gjøre noe med er primært bassen og helst noe med den dip'en mellom 125hz og 250hz.


    Andre ting jeg har tenkt på: Eight Nerve som Audio Freaks selger. Vet at Endre Askeland bruker de, han sa noe om at de gjorde rommet roligere - men vil de hjelpe noe på bassen? De er jo billigere enn alt annet jeg har vurdert, da. DaaD - for dyrt, rett og slett. Utover det vet jeg ikke om andre som selger ting i N. Echo Busters sender sikkert internasjonal, når jeg tenker meg om, men de er dyrere enn GIK.

    Andre forslag, tiltak, kommentarer tas i mot med veldig stor takk. Jeg er veldig grønn når det kommer til slike ting og det merkes. :)
     

    AndreWerdenskrieg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2007
    Innlegg
    178
    Antall liker
    11
    RoDa: er det ikke greiere å gjøre målingene i 6 ppo? Da får man jo en bedre oversikt hvor store problemene egentlig er.
    Edit: så først ikke posten om at du hadde endret til 6ppo.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Eight Nerve er noe jeg har lyst til å teste ut, men jeg har mest behov for å gjøre ting i bassen akkurat nå og da trenger jeg (tror jeg) noe mer.. eh.. voldsomt enn Eight Nerve. :) Så jeg blir nok å begynn med GIK Acoustics, hvis ikke Helmholz-mafiaen hos Svanå kommer med et godt tilbud (og noe som er mindre enn en V4) eller Acoustic Tuning plutselig svarer på mail og overbeviser meg fullstendig om fortreffeligheten av deres produkter.
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Mbare skrev:
    Eight Nerve er noe jeg har lyst til å teste ut, men jeg har mest behov for å gjøre ting i bassen akkurat nå og da trenger jeg (tror jeg) noe mer.. eh.. voldsomt enn Eight Nerve. :) Så jeg blir nok å begynn med GIK Acoustics, hvis ikke Helmholz-mafiaen hos Svanå kommer med et godt tilbud (og noe som er mindre enn en V4) eller Acoustic Tuning plutselig svarer på mail og overbeviser meg fullstendig om fortreffeligheten av deres produkter.
    Hejsan,

    Matts har varit 110% upptagen med en Singaporebeställning varför mailsvarandet halkat efter.

    Oavsett vald teknik, så kräver det STORA insatser för att få till mätresultatet - medan ljudmässiga resultat uppnås redan med ett par första steg. Bättre teknik, större steg... ;)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    :) Jeg bestiller i fra GIK Acoustics i første omgang i hvert fall. Enn så mye jeg kunne ha tenkt meg å prøvd Helmholz så blir det for stort, rett og slett. Forhåpentligvis når jeg har et større rom?

    Forøvrig og hvis noen vil kommentere på det: jeg lurer på om den dip'en mellom 125Hz og 250Hz kan være et resultat av refleksjoner fra gulv og tak? Leste en plass at en dip i frekvensresponsen rundt dette området ofte var et resultat av det - og da blir det jo interessant å høre/se om det hjelper når jeg får montert Maggies'ene opp på nye føtter som gjør at de kommer seg høyere over gulvet...
     

    EngelholmAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Innlegg
    434
    Antall liker
    1
    Mbare skrev:
    :) Jeg bestiller i fra GIK Acoustics i første omgang i hvert fall. Enn så mye jeg kunne ha tenkt meg å prøvd Helmholz så blir det for stort, rett og slett. Forhåpentligvis når jeg har et større rom?

    Forøvrig og hvis noen vil kommentere på det: jeg lurer på om den dip'en mellom 125Hz og 250Hz kan være et resultat av refleksjoner fra gulv og tak? Leste en plass at en dip i frekvensresponsen rundt dette området ofte var et resultat av det - og da blir det jo interessant å høre/se om det hjelper når jeg får montert Maggies'ene opp på nye føtter som gjør at de kommer seg høyere over gulvet...
    125 till 250 Hz är en hel oktav och består således inte bara av nån resonans utan av flera.

    Golv/tak brukar i normalhöga rum ha en grundton på 65-70 och således en överton på det dubbla => 130-140 Hz. Detta är en av orsakerna till att vi gör akustiktak liknande detta:

    ...observera håltaket! :)

    Photo by PLind
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    ...og observera min husvert hvis jeg "fikser" taket i leiligheta på den måten. :D

    Jeg har veldig stor tro på romakustikk og slike tiltak og jeg ser veldig fram til å prøve litt mer. Men å gå hele veien må vente til jeg eier kåken sjøl og har råd. Nå blir det mer snakk om å plastre åpne sår. :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    orso skrev:
    Acoustic Tuning: Bruker skumgummi i produktene sine som har dårlig effekt i bassen. Da er det mye bedre å lage akustikk plater av rockwool selv.
    Ja Rockwool er bedre, men trikset er å få litt luft bakom de (evt. over hvis de er i taket). Sjekk gjerne tabellene som Rockwool selv publiserer på nettet: http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

    Dempningsplater gjør fint lite med trykkamplituden, som er maksimal ved veggen for stående bølger. Det er hastighetsamplituden de angriper, og den er maksimal 1/4 bølgelengde ut i rommet. Spør fysikklæreren din, det er gratis!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo for all del. Jeg har selv laget luftrom i mine rockwool plater. GIK sine absorbenter har også bra med luftrom.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Har bestilt 4 stk 244 Bass Traps og 2 Tri-Traps nå. Blei ikke så ille dyrt, i hi-fi sammenheng, og billigere enn om jeg skulle kjøpt noe lignende fra Acoustic Tuning (som enda ikke har latt høre fra seg). Gleder meg til å få de hit og erstatte RockWool-platene med de. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn