Hva kan måles?

S

Syncrolux

Gjest
Som en kompis av meg som jobber innen psykiatrien sier... grensen mellom genialitet og diagnose er ganske smal, men de aller fleste er ikke i nærheten av hverken den ene eller andre kategorien. Heldigvis, kan man si.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Personlig legger jeg mest vekt på de tingene som faktisk gjør en forskjell. Det handler stort sett om høyttalere, rom, kildemateriale, effektforsterkere og signalkilder - i den rekkefølgen. Og jeg har ennå til gode å oppleve noen av disse mystiske og uforklarlige hifi-fenomenene det snakkes så mye om. Eksempelvis leverer de nye høyttalerne mine med internkabling fra Clas Ohlson vesentlig bedre lyd enn de gamle med audiofil merkevare som internkabling. Det er helt enkelt ikke det som har betydning.
Du har sandsynligvis aldrig oplevet disse ting fordi du ikke opsøgt dem på grund af din grundlæggende overbevisning, jeg har selv haft det sådan og det tog mange år og meget lytning før jeg erkendte at der måske var noget udover elektronikken teorien som var på på spil her, noget elektronik teorien ikke helt kunne forklarer.

Tilgengæld er det jo en forklaring på branchen som helhed , og ikke mindst på alt det hi-fi entusiaster og konstruktører af hi-fi udstyr oplever uafhængigt af hinanden verden over, og mon de er tossede i hovedet og hører syner alle sammen , næppe.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er snarere motsatt: Jeg har forsøkt mye forskjellig fordi andre påstår at det skal ha så stor betydning, har selv erfart at det har det ikke, og har etterhvert fjernet tweakeriet igjen. De dyre kablene ligger stort sett i en støvete pappeske i kjelleren sammen med diverse andre remedier. De som står igjen i anlegget er der fordi de tilfeldigvis er passe lange og har riktig type kontakt i hver ende, ikke fordi de har lydmessig betydning. Ved neste ombygging av anlegget (nye effektforsterkere - kassen fra Hypex kom i går) ryker de siste sirkuskablene ut av anlegget og erstattes med metervare fra proff-segmentet med Neutrik XLR og SpeakOn-kontakter. Etter det er hele anlegget voodoo-fritt, tror jeg.

Om de som fortsatt tror på disse tingene er tossede i hovedet eller ikke vil jeg ikke mene så mye om, men det er slett ikke nødvendig å være det for å rote seg inn i sirkler av placebo-effekter og expectation bias. Hvis noe av alt dette mystiske kan demonstreres i blindtester, dvs bare med ørene uten å se hva som er koblet til, så kan vi begynne å diskutere hvilke målinger som best kan påvise fenomenene. Hvis det faktisk er hørbart, vil det selvfølgelig også være målbart.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Skal du ha Ncore eller Asbjørn? De kommer med en advarsel; fri for og upåvirkelig av BS.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Takk, Asbjørn for fornuftige meninger og logiske resonnementer :) Jeg kan vel strekke meg dit at kabler faktisk kan lyde forskjellig, men da er det ikke på grunn av voodoo eller prislappen, men helt logiske elektriske parametre. En av de store designere, tror det var Nelson Pass, skrev i en artikkel at dersom man hørte forskjell på kabler, så var det mest sannsynlig pga feil med forsterkerne....
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.627
Antall liker
15.703
Torget vurderinger
2
Jeg bruker sånne kabler som de fant gravitasjonsbølgene vha.
Men, som nevnt av flere, det er ikke poenget med trådstarters første innlegg.

Etter noen morgentimer med vinyl reflekterte jeg over hva jeg har målt, for å få lyttero rundt vinylen:

1. Spenningen i veggkontakten. Den viste seg å være uforsvarlig høy og ble justert ned ved nærmeste trafo. Ligger nå på 230V, og ikke 248V!
2. Rotasjonshastigheten til platespillerne. Her bruker jeg en laser RPM-måler, som er presis ned til tideler. Holder fint.
3. Nåletrykk. Målt med både mekanisk og elektrisk vekt.
4. Renhet på platene. Vurdert med øynene og ordnet med en Autodesk ultralydrenser.
5. Bassgjengivelse. Jeg erkjenner at lyttestedet ikke er optimalt, men fikk inn en subwoofer for å hjelpe høyttalerne.
6. Støygulvet, studionivå her i henhold til dB-måler.
7. Vibrasjon - sjekket med vibrasjonsmåler.
8. Frekvensgjengivelse fra testtoner i ulike nivåer.
9. Protractor, etc for tonearm/PU-justering.

Alt ble utført med verktøy og løsninger som er langt mer pålitelige enn mine subjektive sanser. Sjekker også tilstanden på diamantene i PU med mikroskop (sjelden, men verdt å ta en kikk).

Lyttegleden, om den kunne måles, er tilnærmet uendelig.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skal du ha Ncore eller Asbjørn? De kommer med en advarsel; fri for og upåvirkelig av BS.
Yes. Denne ladningen er fire NCore + fire SMPS600 til bassene og to fire-kanals UcD34MP til toppene for å få til 2x6 forsterkerkanaler uten at forsterkerstabelen blir høyere enn høyttalerne. Jeg har et lass chipamps og SMPS liggende også, men det vil ta sin tid å lodde alle de forsterkerkortene. Mulig neste trinn blir flere NCore og SMPS i stedet. Det vil nok være det som blir endestasjonen uansett, voodoo-fri og BS-immune som de er.
 
A

ANM

Gjest
Undskyld du har vist ikke helt fattet det her.
Jeg spørger hvad er din begrund for at mene at dem jeg nævner er nogle idioter i dine øjne, og som sagt tro du virkelig ikke de har været der hvor du er for længe længe siden, Men har måttet træffe konklusioner som også virker ulogisk for dem på grund af de praktiske erfaringer.

Kan du bevise at der ikke er lydforskel på to ting som er forskellige, og tror du ikke om det kan høres vil afhænger af personen, anlægget og rummet , altså omstændighederne i al almindelighed.
Tror du overhovedet på der er nogen lydforskelle på noget som helst???

Og jeg vil sige på denne måde, har du ikke andet at sige/bidrage med end du har sagt indtil nu så synes jeg ærligt talt du skulle holde din kæft lukket.
Og måske i det mindste at prøve at udvise bare et smule respekt for seriøse mennesker, på trods af at de muligvis har en en helt anden opfattelse end din.
Jeg respektere hvem jeg vil. Duelund har jeg vært i dialog med og han som mange andre blandet hummer og kanari. Har heller ingen respekt for måten du har presentert deg på, du kommer bare med svada og påstander på en aggressiv måte, ikke ulikt ovennevnte person når han møtte litt motstand. Ingen som tvinger deg til å besvare meg og mine påstander er ikke mine påstander, men er basisen for forståelse av det virkelige påvirkelige og ikke minst repeterbare? Overlater fantasiverden til deg.

Fred være med eder! :rolleyes:
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
[video]http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/82857-provoserende-syklist-i-oslo-6.html[/video][

Om de som fortsatt tror på disse tingene er tossede i hovedet eller ikke vil jeg ikke mene så mye om
Jeg måler alt efter Scovilleskalaen. Må nok opp i et par mill. for å merke effekt. En chillischnapps før en sykkeltur gjør underverker....


mvh
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Undskyld du har vist ikke helt fattet det her.
Jeg spørger hvad er din begrund for at mene at dem jeg nævner er nogle idioter i dine øjne, og som sagt tro du virkelig ikke de har været der hvor du er for længe længe siden, Men har måttet træffe konklusioner som også virker ulogisk for dem på grund af de praktiske erfaringer.

Kan du bevise at der ikke er lydforskel på to ting som er forskellige, og tror du ikke om det kan høres vil afhænger af personen, anlægget og rummet , altså omstændighederne i al almindelighed.
Tror du overhovedet på der er nogen lydforskelle på noget som helst???

Og jeg vil sige på denne måde, har du ikke andet at sige/bidrage med end du har sagt indtil nu så synes jeg ærligt talt du skulle holde din kæft lukket.
Og måske i det mindste at prøve at udvise bare et smule respekt for seriøse mennesker, på trods af at de muligvis har en en helt anden opfattelse end din.
Jeg respektere hvem jeg vil. Duelund har jeg vært i dialog med og han som mange andre blandet hummer og kanari. Har heller ingen respekt for måten du har presentert deg på, du kommer bare med svada og påstander på en aggressiv måte, ikke ulikt ovennevnte person når han møtte litt motstand. Ingen som tvinger deg til å besvare meg og mine påstander er ikke mine påstander, men er basisen for forståelse av det virkelige påvirkelige og ikke minst repeterbare? Overlater fantasiverden til deg.

Fred være med eder!
Mon ikke det forholder sig således at du har respekt for dem der har samme holdning som dig selv i denne sag. Og alle andre er åbenbart idioter i dine øjne.

Efter nu adskillige gange at have spurgt ind til den viden og erfaring du åbenbart har!!, og som du mener at de mennesker/personer du kritiserer og nedværdiger i en helt uacceptabel grad åbenbart ikke skulle have.
Uden at få svar.

Så må Konklusionen nødvendigvis blive at du hverken har baggrund , viden , eller erfaring , til at udtrykker dig så nedværdigende over for kompetente seriøse kapaciteter inden for hi-fi som du faktisk gør.

Jeg kunne også have brugt mig selv som eksempel, hvad er det for en erfaring og elektronikviden du har som jeg ikke har???
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Mon ikke det forholder sig således at du har respekt for dem der har samme holdning som dig selv i denne sag.
Efter adskillige gange at have spurgt ind til den viden og erfaring du åbenbart har!!, og som du mener at de mennesker/personer du kritiserer og nedværdiger i en uacceptabel grad åbenbart ikke skulle have.

Konklusionen må nødvendigvis blive at du hverken har baggrund , viden , eller erfaring , til at udtrykker dig så nedværdigende over for kompetente seriøse kapaciteter inden for hi-fi som du faktisk gør.
Hahaha! Dette er fantastisk! ;) Du har karakterisert meg som en kunnskapsløs idiot med mangel på respekt for dine helter, samtidig som du innbiller deg at jeg er ute etter ditt aksept. ;)

Jeg kommer nok til kort i mange sammenheng, men søker kilder for kunnskap. Jeg finner ikke den kunnskapen ved å lulle meg inn i det våset du til stadighet taster inn her.

Har du forresten noen gang diskutert med Duelund?
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Mon ikke det forholder sig således at du har respekt for dem der har samme holdning som dig selv i denne sag. Og alle andre er åbenbart idioter i dine øjne.
Efter nu adskillige gange at have spurgt ind til den viden og erfaring du åbenbart har!!, og som du mener at de mennesker/personer du kritiserer og nedværdiger i en helt uacceptabel grad åbenbart ikke skulle have.
Uden at få svar.
Så må Konklusionen nødvendigvis blive at du hverken har baggrund , viden , eller erfaring , til at udtrykker dig så nedværdigende over for kompetente seriøse kapaciteter inden for hi-fi som du faktisk gør.

Jeg kunne også have brugt mig selv som eksempel, hvad er det for en erfaring og elektronikviden du har som jeg ikke har???
Hahaha! Dette er fantastisk! ;) Du har karakterisert meg som en kunnskapsløs idiot med mangel på respekt for dine helter, samtidig som du innbiller deg at jeg er ute etter ditt aksept. ;)

Jeg kommer nok til kort i mange sammenheng, men søker kilder for kunnskap. Jeg finner ikke den kunnskapen ved å lulle meg inn i det våset du til stadighet taster inn her.

Har du forresten noen gang diskutert med Duelund?
Jeg har ikke karakteriseret dig som kundskab-løs, jeg har eftersøgt/efterlyst den viden og erfaring som du åbenbart har, og som de kapaciteter du rakker ned, nedværdiger, latterliggør osv åbenbart ikke har.
Og nu kommer sandheden jo tilsyneladende på bordet, og jeg spørger, hvad er endelig din mision her, at booste dit eget ego eller hvad.

Jeg skriver det vås som du kalder det fordi fordi jeg ikke kan finde tilfredsstillende forklaringer på det oplevede i hverken teorien, simuleringer, eller målinger. Og jeg har søgt meget dybt i teorien, og det har de hi-fi kapaciteter som jeg nævnte naturligvis også.
De har heller ikke kunne finde forklaringer.
Men jeg er også videnskabelig anlagt og håber hele tiden at en forklaring pludselig dumper ned i mit hoved , enten fra mig selv eller fra andre debattører.

Jeg har talt en del med Steen Duelund, , han måtte også umiddelbart opgive at komme med helt skudsikre forklaringer om det vi diskuterer her.
Men tag ikke fejl af Duelund han var mindst lige så videnskabeligt funderet som du og alle dine helte og han ledte konstant efter forklaringer.
Og hans helt suveræne tilgang til praktisk højtalerbygning og delefilter-teknik var rent videnskabeligt baseret. Duelund kunne bl.a. matematik på et niveau som ganske få mestre.
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Jeg har ikke karakteriseret dig som kundskab-løs, jeg har eftersøgt/efterlyst den viden og erfaring som du åbenbart har, og som de kapaciteter du rakker ned, nedværdiger, latterliggør osv åbenbart ikke har.
Og nu kommer sandheden jo tilsyneladende på bordet, og jeg spørger, hvad er endelig din mision her, at booste dit eget ego eller hvad.

Jeg skriver det vås som du kalder det fordi fordi jeg ikke kan finde tilfredsstillende forklaringer på det oplevede i hverken teorien, simuleringer, eller målinger. Og jeg har søgt meget dybt i teorien, og det har de hi-fi kapaciteter som jeg nævnte naturligvis også.
De har heller ikke kunne finde forklaringer.
Men jeg er også videnskabelig anlagt og håber hele tiden at en forklaring pludselig dumper ned i mit hoved , enten fra mig selv eller fra andre debattører.

Jeg har talt en del med Steen Duelund, , han måtte også umiddelbart opgive at komme med helt skudsikre forklaringer om det vi diskuterer her.
Men tag ikke fejl af Duelund han var mindst lige så videnskabeligt funderet som du og alle dine helte og han ledte konstant efter forklaringer.
Og hans helt suveræne tilgang til praktisk højtalerbygning og delefilter-teknik var rent videnskabeligt baseret. Duelund kunne bl.a. matematik på et niveau som ganske få mestre.
Har det slått deg at svaret du søker finnes i psykologien? Ikke for at jeg mener det er noe galt med mennesker som hører umålbare forskjeller, men at vi mennesker faktisk ikke er roboter. Jeg hører det ikke, men kanskje jeg ikke kan titulere meg som ekte audiofil, du sår jo tvil om min misjon her! ;) Kanskje jeg er en sabotør fra Elkjøp som ønsker at alle skal kjøpe billige lydplanker?

En kabel som holder seg til gode fastsatte grunnprinsipper oppfører seg lineært i hele den aktuelle båndbredden 20-20k. Ingen forvregning påvist. Dielektrisk apsorpsjon, group delay og refleksjoner tilhører en helt annen gren av signaloverføringen, nemlig høyfrekvens og langdistanse. Vet at mange mørkemenn i industrien prøver å overbevise oss om at dette også er relevant innen audio, men dette er sludder og kan sammenlignes med at noen prøver å overbevise deg grunnet relativitetsteorien at det tar lengre tid for få kartoflene i kok om du går frem og tilbake. Ser at favorittprodusenten min prøver seg med quantum tunneling også, men igjen, ingen harmoniske observert, så irrelevant.

Bare fordi du gjentar at jeg har rakket ned på dine helter gjør det ikke det til en sannhet. Synes du derimot rakker ned på andre store pionerer ved så aggressivt forsvare dine personlige sanseopplevelser og dermed gi næring til en gjeng kvakksalvere og røvere.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
En kollaga av meg kan en god del om slike lasermålinger, han sa at en viktig grunn til at de kan oppnå en slik absurd presisjon i målingene er at de vet nøyaktig hva de skal se etter, og det gir store muligheter rundt filtrering av signalene og gir veldig god signal-to-noise - ratio. Man kan selvsagt ikke måle avstanden til nærmeste stjerne give or take tykkelen av et hårstrå, men tilsvarende presisjon kan oppnåv ved en del lure triks i ludo.

Armene på de L-formede detektorene er 4 kilometer lange - de representerer for øvrig verdens nest største vakum (large hadron collider i Sveits har enda større volum under vakuum). Grunnet lengden på armene sørger krummingen av jordoverflaten for at høydeforskjellen mellom start og slutt er ca 1 meter, så det måtte også presisjonsstøpes fundamenter for å sørge for at laserlyset treffer speilene i enden som tiltenkt.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Til ANM og Kortvarig - slutt med angrep på hverandre. I dette tilfelle var det ANM som begynte, men ingen grunn til å fortsette. Godta at dere har forskjellig syn på ting.

Tråden holdes under oppsyn, og neste angrep mottar straffepoeng.

Mvh
Høvdingen
 
Topp Bunn