Hva klarer dere å finne ut om disse høyttalerne?

Hovmod

Medlem
Ble medlem
07.01.2011
Antall liker
34
Jeg var på Brukom (bruktsjappe i Trondheim) og fant disse her til 250 spenn.
Jeg tenkte at OM IKKE ANNET så kan jeg jo slakte dem og selge elementer til tusenvis, men i dag har jeg kobla dem opp og er temmelig imponert, faktisk!

Er det noen som kjenner til det bygget her?
Er det et kit, eller noens drøm?
Hvilke elementer kan dere kjenne igjen?
Acousto-Q er vel noe dempestoff, eller? Må ha kosta noen kroner for å tenke at DET er logoen jeg vil bruke.

Uansett - er det månedens varp?

IMG_9625.jpeg
IMG_9626.jpeg
IMG_9627.jpeg
IMG_9628.jpeg
IMG_9624.jpeg

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Kan du ikke bare skru ut elementene og lese på magneten hvilke elementer det er?
Det med kobber faseplugg ser jo ut som en mellomtone fra Seas i Excel-serien, de er vel kanskje verdt noen kroner. Men håp om "elementer til tusenvis" ville jeg ikke hatt, du får jo håpe at det står noe bakpå elementene, må man selge dem etter utseende så er prisen veldig lav også ettersom det er omtrent umulig å fastslå hvilke elementer det faktisk er.
250kr for to slike høyttalere virker jo som et lite varp og det kan jo hende du får tynt noen tusenlapper ut av det (er du heldig), bruktmarkedet er rimelig håpløst for tiden og noe som var lett å omsette for noen år siden er vanligvis tapsprosjekter i dag, med mindre du er en veldig god kremmer.
Kall meg skeptisk/pessimist, men jeg har vært ned denne løypa før .... ;) Det viktigste er jo å vite hva man selger, stand/bruk og tilstand, samt rett bruktpris ift markedet i dag.

Hovmod

Medlem
Ble medlem
07.01.2011
Antall liker
34
Nåda. Jeg er hverken kremmer eller helt idiot, men kanskje jeg formulerer meg dårligere enn jeg tror. :)

Jeg syntes jeg var nokså heldig, selv om det såklart blir en utfordring å finne noen som vil ha så schvære og schtøgge høyttalere på stua. Kanskje ei kjellerstue? Klubbhuset? Før i tida hadde jeg nok lagt dem ut for salg i mai, men det er vel ikke stereoanlegg folk kjøper for konfirmasjonspengene lenger...

Med "tusenvis" mente jeg nå mest at hvis jeg plukker ut elementene så vil jeg føle meg ekstremt lite kremmersk hvis jeg ikke sitter igjen med flere ganger det jeg ga for dem. Bare Excel-elementene heiser det over utlegget, skulle jeg tro. Det er forresten Seas alt sammen, bortsett fra diskantene som jeg ikke får identifisert. Excel, P21, MCA 11 FC.

Uansett så er det ikke fortjeneste jeg tenker på. Jeg så dem på Brukom, hadde 250 spenn og bil med plass baki, og nå er de mine.
De spiller temmelig bra, faktisk, og inspirerer til litt pussing.

Det første jeg trenger er oppheng til mellomtonene. Er det noen som vet hvor man henvender seg for å få tak i sånt (Seas H0143 MCA 11 FC)?

Så er det finishen, da. Det er jo litt koko, det føles som noe industriell tokomponentmaling eller noe det her. PA-estetikk?
Å få skrapt av det greiene der og stelt dem litt.
Og så bare gå over alt av kabling etc. Ser ut som det er brukt tjokk HT-kabel overalt innvendig, og alt spiller som det skal, men jeg vil nå gjerne titte litt. Se hva slags delefilter som ligger inni der, feks, det er sikkert ikke fra nederste hylle det heller. Noen har planlagt og utført en temmelig bra jobb her, det er jo artig bare å komme over noe sånt, da. De veier hvert sitt tonn.

Nå var en kompis akkurat innom og fikk aldeles hakeslepp, så kanskje de havner på ei stue allikevel? :)

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.503
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Okei jeg er visst en idiot
Oi... Til prisen har du fått noen elementer som du sikkert kan plukke ut og selge, selv med fortjeneste tipper jeg, men alt er ikke slik det skal være, du kommer nok ikke til å tjene tusenvis, ei er du heller ikke en idiot.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.121
Torget vurderinger
1
Kunne se ut som en bygd sjæl variant av F3 Lyd.

T

TT.

Gjest
Tru om den bare henger der brent fast i egen stahet :LOL:
De henger selvfølgelig i opphenget ved magneten.

Nåt det gjelder høyttaleren, ser det ut som om det kun er diskantdomen som fortsatt er original og muligens delefilter?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.209
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@bambadoo ...... vær litt flink nå ;)
11-FM er en mellemtone. Sitter sikkert i lukket kammer. Membranen er IKKE tung, så "spideren" får sikkert sentrert
det, den trenger uten å skrape på. Med andre ord (for folk som ikke er superkyndige teknisk), spiller den sikkert
rent (som den skal) ;)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.380
Kunne nesten laget en Virgo-inspirert sak av (noen av) bitene...?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.253
Sted
Østfold
Det ser ut til at @HasseBasse har funnet rett mellomtone. Den henger som noen har påpekt fortsatt i spideren, men den spiller nok ikke helt slik den skal. Diskanten ser ut som en Seas OEM-sak. De to basene ser ut som W21 med 39mm spole og P21, sikkert med relativt lik motor om dette var slik den ble konstruert i sin tid. Disse driverne stammer fra en gang på 90-tallet. Om ikke hukommelsen svikter helt så brukte Seas ikke 11, 14, 17, 21 og 25-chassisene etter 2000. De hadde også et plastkammer som var populært til den mellomtonen. Bassene har mest sannsynlig 12mm spolehøyde på 6mm gap, så man bør nok ikke presse dem over 3-5mm slaglengde én vei. Verdien i dette er nok begrenset. Det er nok mellomtonen (i mint condition), og potensielt magnesiumbassen noen kunne være interessert i. Men selv ubrukte W22EX flyr ikke av hyllene til ca 1500kr/stk. Disse er verken nye eller W22, så du skal ha litt flaks for å finne noen som behøver dem.

A

aardappeleter

Gjest
W22EX/001 koster 4625,- inkludert norsk MVA hos Soundimports. Men ja. Burde gått an å selge dem for 1500,-/stk.

Topp Bunn