Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lite tips til ostesmørbrød

    Ost nederst, alltid!

    Soggy glovarm skinke under osten er bare helt feil. Alt under osten blir bare kokt. (med mindre osten bare en noen få revne stykker med fersk mozarella her og der da).
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    sushi på boks, jeg og ungene i parken. Fint vær, bedre ute enn inne på kjøkkenet. I morra, og resten av helga blir det grillings.
    Greit å leve enkelt de få sydendagene man får utdelt.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Mamma Contaldos gnocchi

    Så et matprogram på NRK1 igår. Ble skikkelig inspirert, og kjørte inn til byen for originale råvarer.

    IMG_0226.jpg

    Oppskriften til retten på NRK.no/mat

    Så var det bare å sette igang!

    IMG_0227.jpg

    Duftene fra sausen var - veldig gode, noe pilsen også var!

    IMG_0229.jpg

    Jeg, laget gnocchi`ene litt for store..Serverte med kjøtt på siden.

    IMG_0230.jpg

    Ble god og mett. Tok under 15 min å lage.

    Butikken hadde endel godt øl også:

    IMG_0216.jpg IMG_0217.jpg

    Nå, skal jeg tilbringe resten av kvelden med hardt arbeid: Øl smaking:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Herlig sorgenfri, det der innlegget representerer ekte glede og viljen til å prøve noe, bli inspirert og oppdage at ... ja .. man fikser det faktiske helt greit og resultatet blir noen man kan stå for.

    Konge!

    FTW
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Spareribs ligger nå på grillen. Spiser den bar uten tilbehør :) nam nam
     

    play-boy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.04.2014
    Innlegg
    131
    Antall liker
    44
    Sted
    telemark
    her blir det nysteikte sommerkoteletter med kokt ny kål og meierismør. å muligens litt potet salat. enkelt og godt:)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.838
    Antall liker
    94.618
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Lite tips til ostesmørbrød

    Ost nederst, alltid!

    Soggy glovarm skinke under osten er bare helt feil. Alt under osten blir bare kokt. (med mindre osten bare en noen få revne stykker med fersk mozarella her og der da).
    Legger man skinken øverst vil den bli nesten som overstekt bacon og bli tørr og usmakelig. Til og med Jan Vardøen (mesterkokk) har osten øverst! Bon apetit!
     
    N

    nb

    Gjest
    Jan Vardøen (mesterkokk) har osten øverst!
    Han kaller nok seg selv mye - gründer, utelivskonge, trebåtbygger (det er hva han faktisk er utdannet som), filmregissør, forfatter, musiker og sikkert mye annet, men jeg tviler sterkt på at han noensinne ville titulert seg selv som mesterkokk. Han er helt sikkert mye flinkere enn meg å lage mat, det er ikke det - men det er nok ikke kokkeferdighetente hans som har tatt han dit han er i dag.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.838
    Antall liker
    94.618
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ok. Poenget var at osten skulle øverst. Kanskje jeg skal si at det har Linni Meister også??? Whatever...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ^ er innafor.

    Om du vil gjøre det enda enklere: Stek laks kjapt i panne (kan godt være nesten rå inni). Lag saus av et halvt beger creme fraiche og et par-tre spiseskjeer mangochutny, gjerne av typen med litt chili i. En grønn salat eller noe enkelt til. Legg saus under, fisken oppå og salaten ved siden av.
    Det var godt, det! Jeg lurer på om jeg noensinne kommer til å spise agurksalat igjen.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jan Vardøen (mesterkokk) har osten øverst!
    Han kaller nok seg selv mye - gründer, utelivskonge, trebåtbygger (det er hva han faktisk er utdannet som), filmregissør, forfatter, musiker og sikkert mye annet, men jeg tviler sterkt på at han noensinne ville titulert seg selv som mesterkokk. Han er helt sikkert mye flinkere enn meg å lage mat, det er ikke det - men det er nok ikke kokkeferdighetente hans som har tatt han dit han er i dag.
    Jeg tror det tenkes på at Norvegia Ost hadde en landsdekkende konkurranse for å lage de beste ostesmørbrødene for kun kort tid siden. De beste forslagene kom på websiden. Der lå også Jan Vardøens ti beste. Han bruker stort sett både brød over og under. Da har det jo ikke så mye å si hvor osten befinner seg. Innholdet blir kokt uansett. De fleste skikkelige grilled cheese er med både bråd over og under.

    Jan Vardøen har faktisk laget mat til noen ganske bra kokebøker. Jeg tror ikke man skal kimse av ham selv om han nok har et stykke igjen til nivået til Joel Robuchon, Alain Ducasse, Pierre Gagnaire, Heston Blumenthal og Ferran Adria.

    Mvh
    Roysen
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Ble inspirert av italiensk matprogram i går kveld! så da vi var på butikken i dag og de hadde salg på mutti tomatprodukter ble det italiensk lunch. Laget penne arrabiata; penne fra Jacobs, en godt redusert tomatsaus fra tidligere i uken som base, chilli og hvitløk, masse basilikum. Freste hvitløk og chilli med frø litt olje. Når hvitløken ble gyllen hadde jeg i basen, en ekstra boks muttitomater og en god håndfull basilikum. Kokte og reduserte til pasta og ferskstekt loff var ferdig. Avsluttet med en dobbel espresso fra nyåpnet pose med bønner fra maskinen jeg var så heldig å overta etter Fosse tidligere. En kule sitron og en kule mango sorbet til, i solveggen. Greit avbrekk i høyttalerbyggingen.

    middagen ble grillet vegburger og potetkløfter
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er ikke nødvendig å ha osten på ostesmørbrødet helt fra starten av ... om man ønsker at de øvrige ingrediensene skal behandles uten å steames/kokes.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ikke nødvendig å ha osten på ostesmørbrødet helt fra starten av ... om man ønsker at de øvrige ingrediensene skal behandles uten å steames/kokes.
    Man kan jo det, men stort sett bruker man jo ingredienser som ikke trenger å stekes for mye på et ostesmørbrød. Det kommer jo også an på hva slags ost man bruker hvor lang tid den tar for å bli grillet.

    Men man har jo også litt samme problemstilling med pizza da. Lager man den god og på høy varme tar det kort tid å steke den, kanskje bare to-tre-fire par minutter. Men noen liker jo en rett som mer kan beskrives som flat gratinert gryterett.

    Men for all del det blir nok ikke vellykket om man legger et lag med ost under og topper med noen store heldekkende leiver med påleggsskinke, litt tykkere skinke og kuttet i biter eller staver så egner det seg bedre til formålet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det italienske kjøkkenet er jeg forutinntatt til. Er halvt argentiner og landet var reisemål for utrolig mange italienere da disse emigrerte på 1800-tallet og utover. I dag utgjør de med italiensk herkomst nær 60% av befolkningen. Min mor gikk skolekjøkken i sin nord-italienske bestemors hus, der kjøkkenet ble drevet med kjærlighet og jernhånd, etter hva jeg er blitt fortalt.
    Lenge før jeg ante noe om ulike nasjoners kjøkken, satt jeg som liten gutt på Sunnmøre og spiste veldig god mat, selv om min mor til å begynne med (tidlig 1960-tall) fortvilte over utvalget av råvarer, og fikk bestilt ting fra Oluf Lorentzen (kasser med mengder av tomatpuré og tomater på boks og olivenolje, o.a., husker jeg). Dette kom gjerne med båt.

    Hun undret hvorfor de på min tantes gård kun spiste eggene fra hønene som gikk omkring på gården.
    "Ka' ska ho no?" - kom det fra slektninger da to høner mistet sine hoder og ble ribbet.
    Hønene levde utrygt etter det måltidet, og behovet for flere fjærkre enn det man trengte til egg økte sterkt. Hun innførte krydder man ikke hadde brukt eller smakt, og fikk skåret ut kjøttstykker som tidligere hadde gått i kvernen, når dyrene på gården skulle slaktes.

    Selvsagt hadde enkelte i området smakt annen mat, spesielt sjømennene på landlov rundt omkring i verden. Men hvor mange mannfolk på Sunnmøre dengang tok med seg matpreferanser hjem og fikk dem innarbeidet der? Selvsagt ingen.
    Lenge før charterturismen kom derfor matimpulser til denne øya på Sunnmøre på morsomt vis.
    "Carmen, kankje du lage sånne spanske kjøttbolla igjen snart?"
    Min far var i utenriksfart, og min mor var lært opp til å være gjestfri. Slekta kom på fler-retters søndagsmiddager og kjøpmann Vasstrands bil var innom minst én gang i uken med leveranser, i tillegg til hva som kom via post, buss eller båt.

    En gang bestilte min mor cognac fra Bergen, den kom med hurtigruten. Min ene onkel var kaptein i fylkesbåtane, og fikk beskjed om denne cognacflasken, og meldte at han ville komme til søndagsmiddag. Han var glad i alkohol, men var også ivrig bruker av essens i sprit som var ervervet på ulike vis. Utsiktene til originalvare lokket sterkt.
    Selv nå, mange år etter, husker jeg godt ansiktsuttrykket hans da min mor brukte cognacen til å flambere pannekaker med hjemmelaget is i.
    Etter det sa han gjerne "ho e' steike gala," når han hørte min mors navn.

    Tiår etter at vi flyttet fra Sunnmøre kunne min far finne på å bringe på bane matregningene han fikk dengang, fra kjøpmann og andre, for de var formidable.
    "Eg trur du gjer klokt i å la emnet ligge," kunne min mor svare. "Du var nok ikkje noken sølibat munk dei månadene du var i utanriksfart. Sjå på dei matrekningane som avlatet ditt."
     
    N

    nb

    Gjest
    Hickory-røkt svineribbe med to ulike dry rubs, påmmfri, bbq-saus og salat fra hagen. En Riesling med god syre til.

    Rubs på gefühlen. Fritt etter hukommelsen var det som følger
    1) Røkt paprikapulver, sennepspulver, malt spisskumin, salt, pepper, tørket timian, hvitløkspulver, chilipulver (flere typer) og cayennepepper
    2) Røkt paprikapulver, malt spisskumin, kanel, brunt sukker, hvitløkspulver, løkpulver, ulike typer chilipulver

    Skjer bort svoren med la fettet under være mest mulig intakt. Gni inn på alle sider med ruben og la stå litt.

    Bløtlagt hickoryflis fra weber-pose i røkeboks.
    Fjern ene grillristen og sett røkeboksen direkte på brenneren. Kjør full guffe til det kommer ut deilig duftende røyk.
    Lukk lokket på grillen, sett brenneren under røykeboksen på minimum og la stå en 7-8-9 timer. Legg på mer flis når den begynner å bli oppbrukt og gjenta rutinen med full guffe og åpent lokk til den er i gang igjen.

    På min Weber 330 eller hva den nå heter så holdes tempen stabil på 100 grader når jeg har en av brennerene på minimum, det er fin temperatur for denne aktiviteten. Målte kjernetempen til 83 grader når det var ferdig og kjøttet var så mørt at det var komisk.

    Det er enkelt å røyke på gassgrill - mye lettere enn med trekull på en vanlig grill siden gassgriller egner seg bedre til å holde stabil temperatur og man slipper å etterfylle kull de mange timene prosessen tar.

    Det blåste litt, så velduften bredte seg fint over tomten og gjorde jobben med å skru terrassebord mer trivelig.

    glad_gris.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Siste dag for program to i serien med To grådige italienere på Nett-TV. Har laget flere av rettene og skal se tredje program til helgen. Kan ikke se alt på en gang.

    Men altså bare ett døgn igjen for program 2:

    NRK TV - To gr?dige italienere - 2:4
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Laget en variasjon idag. Gnocchi retten jeg lagde - hadde en saus som var helt ut av en annen verden, og denne lagde jeg idag igjen, for å benytte den som pizza saus. Lagde bunnen av italiensk mel, og la på litt bacon..


    Nydelig! La meg i mente den svine oppskriften fra ikveld med ingefær og honning... Blir til helgen håper jeg:)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.239
    Antall liker
    7.125
    Torget vurderinger
    4
    Tiår etter at vi flyttet fra Sunnmøre kunne min far finne på å bringe på bane matregningene han fikk dengang, fra kjøpmann og andre, for de var formidable.
    "Eg trur du gjer klokt i å la emnet ligge," kunne min mor svare. "Du var nok ikkje noken sølibat munk dei månadene du var i utanriksfart. Sjå på dei matrekningane som avlatet ditt."
    Din mor høres som en klok dame og et grepa kvinnfolk .
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Vågehval fra REMA/Lofoten med creme fraiche, løk og litt sopp så er man der med en gang. Superdigg!

    Føler meg litt som Bastesen på meth akkurat nå :)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Enkelt men godt til middag/kvels i dag. Spekemat med eggerøre, potetsalat, en god øl (eller 3) og SommerAquavit.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    10.170
    Torget vurderinger
    2
    imorgen : grillet hyse tenker jeg
    idag onsdag : grillet steinbit
    tirsdag : grillet ørret
    mandag : grillet fisk
    søndag : grillet makrell
    lørdag : grillet hyse
    fredag ; grillet makrell
    førrige lørdag: grillet hel fjellørret

    Alt villfisk fra min lokale lille fiskebutikk på hjørnet.

    Serveres med diverse salater , potetsalater med reddiker og sukkererter og grillede grønnsaker som maiskolber osv.Servert med Munkholm eller vann.+ en Frydenlund fatøl i helgen.

    hvorfor så ensidig kost,, fordi jeg ikke spiser dette


    Resultat: ble kvitt "leddverken" jeg fikk etter en intens periode med masse biff,smør og rødvin
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    litt som søppelkverna i et par dager, spiser opp restene etter familien som forlot redet på mandag, satser på kulinariske større høydare til helga, Spørs om det ikke ikveld ryker på grillen noen overrrakende gode bayerske pølser fra Rema som lå nederst, bakerst i grønnsakskuffen. Hakker en tomat, ditto rødløk (ligger i vann for å trekke ut bitterhet) og frisk korander fra balkongen. Utgått datopølser med et par uker, men sikkert innsatt med noe stoff for krigsrasjoner. Får duge for en gressenke idag. :)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Med Webergrill nr 2 på plass så skal det meste grilles for tiden !

    Idag har det blitt kyllingfilet med potetsalat og nå ikveld er det bakt potet som står på menyen.

    Tar steget fra Webers klassiske kulegrill til Q1400 elektrisk for å grille litt raskere og smidigere. Faktisk overraskende enkelt å grille bra med den elektriske kontra kulegrillen hvor jeg har en tendens til å tørrgrille / svi maten på utsiden, og ikke helt gjennomstekt inni, og så ebber kullet ut...
     
    N

    nb

    Gjest
    Grillet dorado stappet med sitron og bladpersille servert med potetsalat på nypoteter fra hagen og olivenolje, sjarlottløk, vårløk,dill (fra hagen), dijonsennep og salt&pepper.

    Skylt ned med rosevin.

    Hadde lagt opp til en liten middelhavsaften, men min bedre halvdel var ikke påfallende sulten så kuttet en del i konseptet (forrett og dessert) og en litt sur vind på kvelden gjorde at det ble spist inne istedenfor ute, men godt var det åkke som.

    Har tatt inn avlingen av rødbeter i dag, så må finne på en hel del sentrert rundt rødbeter i dagene fremover.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pølse hos Esso
    Jeg spiste burger på Statoil til lunch her om dagen. Jeg satt ganske så glad og fornøyd på benken utenfor og konsumerte burgeren og den tilhørende colaen da en taxisjåfør som var innom stasjonen faen meg stoppet, så meg og kommenterte kostholdet mitt. Jeg svarte som sant var at jeg garantert spiser mye bedre enn deg og at det stengt tatt ikke er så mye som er galt med en burger utover brødet - resten er kjøtt og grønnsaker, men jeg har ikke spist siden frokost, jobber med snekring og bæring i hagen og trengte mat NÅ.

    Grenser for frekkhet burde det være.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.202
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    1
    Pølse hos Esso
    Jeg spiste burger på Statoil til lunch her om dagen. Jeg satt ganske så glad og fornøyd på benken utenfor og konsumerte burgeren og den tilhørende colaen da en taxisjåfør som var innom stasjonen faen meg stoppet, så meg og kommenterte kostholdet mitt. Jeg svarte som sant var at jeg garantert spiser mye bedre enn deg og at det stengt tatt ikke er så mye som er galt med en burger utover brødet - resten er kjøtt og grønnsaker, men jeg har ikke spist siden frokost, jobber med snekring og bæring i hagen og trengte mat NÅ.

    Grenser for frekkhet burde det være.

    Taxisjåfør? Lever ikke de av burger på Statoil?
     
    N

    nb

    Gjest
    Pølse hos Esso
    Jeg spiste burger på Statoil til lunch her om dagen. Jeg satt ganske så glad og fornøyd på benken utenfor og konsumerte burgeren og den tilhørende colaen da en taxisjåfør som var innom stasjonen faen meg stoppet, så meg og kommenterte kostholdet mitt. Jeg svarte som sant var at jeg garantert spiser mye bedre enn deg og at det stengt tatt ikke er så mye som er galt med en burger utover brødet - resten er kjøtt og grønnsaker, men jeg har ikke spist siden frokost, jobber med snekring og bæring i hagen og trengte mat NÅ.

    Grenser for frekkhet burde det være.

    Taxisjåfør? Lever ikke de av burger på Statoil?
    De er vel som folk flest - en broket forsamling. Men hadde jeg vært bælfeit og sett ut som jeg har akutt behov for en tur på treningsstudio, slankefarm eller lignende så kunne hann på en måte hatt et poeng, men så er ikke tilfelle.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.756
    Antall liker
    10.170
    Torget vurderinger
    2
    ja ja stekt hyse blir jeg aldri lei av, litt potetsalatrester frisket opp med sukkererter,reddiker, nyklippet gressløk og pepper. fisken er lett panert med mel,salt,hvitpepper og kajennepepper, noen dråper sitron, NAMMMMM
    Capture.jpg
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Var en tur i tigerstaden i dag. Kjøpte inn en eske med god Aborio ris, en fersk sort trøffel og en 36 mnd lagret Parmesan på Fromagerie og en halv kilo fersk Porcini på Machmans matmarked. Nå skal det bli trøffel og porcini risotto med en Aldo Conterno Barolo Cascina Francia 2009 som ankom i dag. Vann i munnen. Vinen står og godgjør seg på en karaffel mens maten tilberedes.


    Mvh
    Roysen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ohhh! Det høres bra ut!

    Jeg har en 'halvitataliensk' kollega (gift med en italiener) som har pepret facebook med fungi porchini i et par uker nå. Kan knapt si annet enn at det frister med en liten tur etter sopp....
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Fårikål i går og Irish stew i dag. Sauer er ålreite dyr :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.284
    Antall liker
    13.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kyllingklubber, søtpotet og gulrot i sterk gul curry m/nystekte baguetter....nam nam. Godt på en mandag og en frisk start på uka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn