Hva leser du idag - "Musikk"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Lederstjerna vår, rolfozzy, eller fozzy blant venner, også de av oss som ikke har møttes i det virkelige liv, startet så langt tilbake som 2006 en lesetråd under OT. Tar meg den frekke friheten og starter en lignende tråd under "musikk generelt", nettopp fordi jeg håper andre enn meg leser blader, fanziner, biografier og annet smuss, som ene og alene inneholder anmelderi, omtale, baktale og historie om ymse plater, band, artister og andre snurrige figurer i den S T O R E musikkindustrien vi alle (?) elsker (å hate). Overhodet ikke tenkt som noen lissomelitisk vifte med tissetassen, "se hvor obskurt alternativ jeg er"-tråd. Mer som et sted å søke, kanskje få tips om gode bøker og blader. Et lite krav bør dog være noe du leser nå, eller nettopp lest, ikke nødvendigvis trykkferskt fra pressa, men ferskt i ditt hue og sinn, ikke år tilbake i tid. La det gjerne komme diskusjoner om bøker blader flere er kjent med. :)

    Tar meg friheten og starter småsært. :rolleyes:
    Mest pg.a albumstafetten og Colin Blunstone. Kom plutselig på ved gjennomlytt av albumet "Ennismore", en fanzine kjøpt for ukristelige 50cents i London for et par år siden. Skiiit billig pg.a closedownsale hos Minus Zero Records R.I.P. Som tittelen sier, et magasin, humpf, fanzine tilegnet The Zombies. Sammenklipp av gamle artikler fra den gang da, dvs det glade 60-tallet, røtne fotostatbilder og ymse lister, alt i en gloriøst brettet A3 sort/hvitt format =A4). Fortsatt finner jeg det underholdende å lese om hårfarge, alder, foreldre, utdanning, favoritt klær/mat/drikke/skuespiller/bil/band osv osv. Søtt.

    Zombiemania! - pictures and stories of the fabulous ZOMBIES!









    Nederst på front står det "Limited Edition Reprint #113". Hovedsponsor (utgiver) ser ut til å være Big Beat (underselskap av Warner), utgivelsestid kan tolkes til å være i slutten av 1998. (Noe flere her som har lignende blad btw?)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Dette var jo noe småsært, ja. Jeg har ingenting som ligner på dette en gang.

    Men leser for tiden Neil Young sin Waging Heavy Peace. Han har en overdreven interesse for gamle amerikanske biler og modelljernbane som jeg ikke klarer å engasjere meg i, men bortsett fra det er det ganske underholdende lesning.

    Waging Heavy Peace.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dette var jo noe småsært, ja. Jeg har ingenting som ligner på dette en gang.

    Men leser for tiden Neil Young sin Waging Heavy Peace. Han har en overdreven interesse for gamle amerikanske biler og modelljernbane som jeg ikke klarer å engasjere meg i, men bortsett fra det er det ganske underholdende lesning.

    Vis vedlegget 189803
    Den ligger klar på nattbordet heme. Men den har lagt klar nokså lenge nå - nettopp alt dette pratet om biler og jernbaner gjør at eg det drøyer med å ta fatt på den.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Muligens jeg drar tråen litt bort fra ErosLovekins intensjoner nå, men kjøre på litt for å holde liv i tråden da jeg synes emne litteratur og musikk er interessant og er selv interessert i å høre om gode biografier.

    Selv har jeg en favoritt i The Dirt og Mötley Crüe. Du kan si og mene hva du vil om musikken, men dene boken er fantastisk lesing. Har du ikke lest den er det løp og kjøp! De lever rockelivet fult ut og litt til. Boken er skrevet kronologisk der hver kapittel er fortalt av ett band medlem. Jeg tror aldri jeg har ledd så mye av en bok. Anbefaler på det sterkeste!

    dirt.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Eviledorf, du treffer tråden 110% bullseye. Akkurat hva intensjonen min er, hva leser du på nå, musikkrelatert. Har "Dirt", dessverre ikke funnet tid til å lese den fra perm til perm ennå (som endel andre biografier), småbladd litt, lest utdrag her og der. Som du nevner, trenger nødvendigvis ikke like musikken, noen ganger er historien rundt vel så fengslende. Ingen stor fan av f.eks Hip Hop, men ser gjerne gode dokumentarer som tar for seg historien bak.


    Sol på balkongen i ettermiddag. Starter som vanlig med anmeldersidene, så leserbrevene og småstoffet i starten av bladet. Får vel bryte seg på hovedoppslaget og rankingen av de 100 beste musikkrelaterte filmene i historien. Sikkert ikke enig i alt men......

    Mojo #223 , April 2013


    med et lite snertent fransk følge på si
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    På grunn av en flytteprosess som så smått nærmer seg er det meste av musikkbøker midlertidig plassert i kasser hos mor. Men noe ligger igjen i bydn fortsatt, og for tiden blar eg om igjen i denne

    Lester Bangs - Psychotic reactions and carburetor dung (1987)

    psych.jpg


    Underholdende lesning. Bangs ble kun 34 år, men går vel ned i historien som en av de mer karkante musikk-skribenter. Bangs skrev for Creem, NME, The village voice og Rolling Stone. Denne samlingen, redigert av Greil Marcus inneholder intet av det som sto på trykk i Rolling Stone (han røk vel temmelig uklar med redaksjonen der), men det er mye fin lesning uansett. Et bredt spekter dekkes; Stooges, Barry White, John Coltrane, Kraftwerk, The clash og Otis Rush - for å nevne noe.

    Heme på landet ligger det også en biografi om ham; Let it blurt. Den har eg ikkje hatt tida til å pløye gjennom ennå, men det står på agendaen. Det også.
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.292
    Antall liker
    876
    Sted
    Tromsø
    Ah, har ikke sett denne tråden før nå; det er jo latterlig spennende. Jeg er nettopp ferdig med Lauren St Johns biografi om Steve Earle. Den har ligget lenge ulest, men til slutt stupte jeg inn i det. Den er egentlig ganske så dårlig. Ikke fordi innholdet i seg selv er for lite sjokkerende eller journalistisk dårlig, men rett og slett fordi det er fortellingen om et mannfolk gjennom øynene til et kvinnfolk. Sometimes you've got to be a man to understand.

    The Life & Near Death Of Steve Earle.jpg


    Men det var nytt for meg at Steve på et tidspunkt med alskens remedier både under huden og i hende forskanset seg bevæpnet i huset til søstera. Når polisen kom lot de ham rusle rolig nedover gata fordi skiftlederen likte skiva. Strangely strange.

    Så nå har jeg nettopp begynt på en annen krabat som har ligget på hylla og stirret på meg i en tid; Robert Earl Hardys A Deeper Blue - The Life and Music of Townes Van Zandt:

    A Deeper Blue.jpg


    Har bare lest innledningen og halve første kapittelet ennå, men det er helt tydelig at forfatteren har mye større forutsetninger for å begripe noe i denne boka. Allerede i innledningen fikk vi ta del i et spesielt øyeblikk når forfatteren ble vekt av telefonen midt på natta av at Eric Taylor ringte og utfordret ham til en telefonisk handbak. Noe som visstnok var en aktivitet som han og Townes drev med helt frem til slutten. Så dette blir nok en fin leseropplevelse.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Leste "Moon the loon"på nytt. En bok om Keith Moon skrevet av roadmanageren til the Who. Minus for forfatterens selvhevdelse. Ellers underholdende. I all galskapen er det trist å lese om Keith. Han slet nok med en variant av manisk depresiv lidelse.
    Unknowln.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Få liksom aldri brutt meg på en bok for tida. Har noen biografier liggende som gjerne skulle vært lest.

    Må (som vanlig) ta til takke med et blad, Mojo, bombe! Vet ikke om jeg orker hovedstoryen ikveld, denne Slowhand har aldri vært noen favoritt, selv om han har vært innom flere bra band, tror medfølgende CD kommer til å fenge mer. Småstoff, anmeldelser, faste spalter og artikkelen om The Animals er kveldens lektyre. Hmmm ser at gode gamle Francoise Hardy får fire stjerner.

    Mojo #234, Mai 2013
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Har et par bøker jeg holder på med. Ved tid og stunder, og de er det mange av.
    Fant de på dette elefantsalget....eh, mammut er det kanskje det heter.

    DSCN5470.jpg
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Også har jeg disse artige tidskriftene jeg bruker tid på da.
    Svenskegreier. Bra og mye av interesse å finne i de.

    DSCN5472.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Har sporadisk kjøpt de Rock`n`roll-bladene. Høy feelgood-faktor og liker tilnærmingen deres, musikk som livstil på flere plan, med levende mennesker innvolvert. I overkant høy rockabillyfaktor, men Lovequeen finner det mer enn greit.

    me like.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    En del rockabilly er det ja. Ikke midt i smørøyet for min del når det gjelder akkurat det. Men et trivelig blad er det. Leser det mye på dass.
    Nostalgia som vel er en slags utgiver har samme greiene om gamle biler. Amerikanere, derfor kanskje rockabillyen-
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    kveldens lektyre i solnedgangen. Bandet på omslaget virker kjent

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    snakk om ettermiddagskos, og hvilket feelgoodblad!!! Har såvidt vært innom det svenske Rock´n´Roll magazine tidligere. Kjøpes sporadisk, men lurer snart på om det bør inngå som "hver gang det kommer ut". Ikke blad for den som er ute etter ny musikk, men heller den som liker å lese om de, det være seg artister eller privatpersoner som dyrker den samme hobbien som sin egen, dvs. samle plater, interesserer seg for musikk, ispedd litt hifistash og sånt. Mange fargerike personer og hjemme hos-reportasjer.

    Hva er vel ikke mer riktig å spille Wayne County som synger om "Max´s Kansas City" som i teksten også omhandler Blondie......


    men det var ikke det som utlyste nysgjerrighet og kjøp, men


    et lass


    Cash postet tidligere i huletråden min om en viss samling i Nederland som var kjøpt og bragt til våre naboer i øst.


    vi snakker ett lass eller to ja
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    en annen artikkel jeg ser frem til å nyte på sofaen i ettermiddag er om denne "hifikungen"


    endel meget snaisent utstyr midt oppi en ganske fet platesamling. Ikke mye lossless streaming her nei.


    og når du leser følgende bildetekst skjønner du at mannen mener alvor, leker ikke vinylsnurre nei.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    På tide med noe klassisk her, ser jeg.

    Jeg på innrømme at jeg ikke leser noe musikk-relatert akkurat nå, men her er noe av det jeg har lest mer eller mindre nylig:

    led zeppelin.jpg


    bernstein.jpg


    karajan.jpg


    kleiber.jpg


    maestro.jpg
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    en lite rewind til gårsdagens Rock´n´Roll Magazine #2/2014 og "Hifikungen". Denne Sven Mindal har tydligvis tatt sin hifi seriøst, ikke noe billig rask, t.o.m med strømtiltak i kjelleren.

    må nesten sitere følgende;

    "Sven tycker att många hifi-nördar går till överdrift. - De byter anläggning, trots att grejorna de har låtar bra. De blir vilsna. njuter inte av musiken. Har bara ett hundratal audiofilplattor och lyssnar efter ett enstaka pling i musiken. Själv har han lagt ner en mindre förmögenhet på att få sitt idealljud. Ibland åker jag på hifi-mässa i Tyskland"........ osv......

    Er vel gjenkjennbart det ja. :D

    Forøvrig morsomt å lese om brødrene Åhdén og deres samling med vintage gitarer (over 300 i tallet) , møte mellom Little Gerhard og vokalisten i Fatboy (Thomas Pareigis) , Blondie/Debbie Harry, Little Richard og småstoff rundt om. Full kos med andre ord. :)
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Holder på med "Leonard Cohens liv - I'm your man".
    Glimrende bok, velskrevet og engasjerende.
    Anbefales på det varmeste!
    icatihx1ll0k91twrdbf.jpg



    Er nettopp ferdig med Jimi Hendrix "Hele historien"
    Det var dessverre en litt rotete og tidvis kjedelig bok.
    De har prøvd å lage den hipp og kul, noe som bare ble ødeleggende etter min mening.
    Men måtte lese den ferdig.
    3334335948_5121656a.jpg
     
    Sist redigert:

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Dette var jo noe småsært, ja. Jeg har ingenting som ligner på dette en gang.

    Men leser for tiden Neil Young sin Waging Heavy Peace. Han har en overdreven interesse for gamle amerikanske biler og modelljernbane som jeg ikke klarer å engasjere meg i, men bortsett fra det er det ganske underholdende lesning.

    Vis vedlegget 189803
    Likte denne boken jeg! Men enig angående tog. Gamle biler e jo spennende.
    Men alt det fjaset om den derre bærbare digital dingsen oppfattet jeg som irriterende "skjult reklame".
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    forsøker å bla litt i dagens to kjøp, blir stadig vekk forstyrret av denne hifisentralen, mulig et kvalitetsstrekk på sofaen i morra ettermiddag er smartere med tanke på å få lest grundigere. Medfølgende Mojo-CD var dagens muzak i bilen på kjøreturer til og fra gjenbruksstasjonen. Blir nok også favoritt-CD for Oslo-returen om noen dager.

     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Starter på denne i dag, og håper det blir fin lesing om et av mine favoritt band.
    Wilco "Sunken Treasure"
    image.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en til på listen også, jeg:

    beatles vs stones.jpg


    På 60-tallet var jeg en hengiven fan av begge, så dette er midt i blinken for Lund :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat nå leser jeg ikke noe musikk, men disse to står på planen:

    Vis vedlegget 280659

    Vis vedlegget 280661
    Nå er jeg så å si ferdig med den øverste boka. Den gjenstår et kapitel "Coda", som tar for seg forskjellige mer eller mindre troverdige oppfatninger av hva som skjedde da Brian Jones døde i bassenget i juli 1969.

    Boka kunne forsåvidt hett "Life of Brian", men den tittelen var visst opptatt annetsteds.

    Brian Jones må ha vært en formidabel musiker - han behersket et utall instrumenter; sitar, marimba, dulcimer, saksofon, for å nevne noen. Han benyttet også alternative gitarstemminger (som han lærte bort til bl.a. Keith Richards). Videre hadde han mange idéer om arrangementet av låtene, som ble benyttet, men han fikk liksom aldri noen anerkjennelse. Det var liksom Jagger/Richards som var i skuddet.
    Det jeg har lært fra denne boka om hans kapasitet som musiker, bare styrker den rent personlige oppfatningen jeg har har hatt i årevis, nemlig at da Brian Jones døde, døde også litt av Rolling Stones. Og nei, jeg har ikke glemt album som Exile on Main Street, Sticky Fingers osv.

    Behandlingen han fikk av resten av bandet da det begynte gå utfor, spesielt av Mick Jagger, var ikke videre pen. Keith Richards var, i følge boka, ikke fullt så ille.

    Andre bøker vil kanskje hevde noe annet; jeg refererer kun til den jeg nettopp har lest.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Nå er jeg så å si ferdig med den øverste boka. Den gjenstår et kapitel "Coda", som tar for seg forskjellige mer eller mindre troverdige oppfatninger av hva som skjedde da Brian Jones døde i bassenget i juli 1969.

    Boka kunne forsåvidt hett "Life of Brian", men den tittelen var visst opptatt annetsteds.

    Brian Jones må ha vært en formidabel musiker - han behersket et utall instrumenter; sitar, marimba, dulcimer, saksofon, for å nevne noen. Han benyttet også alternative gitarstemminger (som han lærte bort til bl.a. Keith Richards). Videre hadde han mange idéer om arrangementet av låtene, som ble benyttet, men han fikk liksom aldri noen anerkjennelse. Det var liksom Jagger/Richards som var i skuddet.
    Det jeg har lært fra denne boka om hans kapasitet som musiker, bare styrker den rent personlige oppfatningen jeg har har hatt i årevis, nemlig at da Brian Jones døde, døde også litt av Rolling Stones. Og nei, jeg har ikke glemt album som Exile on Main Street, Sticky Fingers osv.

    Behandlingen han fikk av resten av bandet da det begynte gå utfor, spesielt av Mick Jagger, var ikke videre pen. Keith Richards var, i følge boka, ikke fullt så ille.

    Andre bøker vil kanskje hevde noe annet; jeg refererer kun til den jeg nettopp har lest.
    Biografien til Bill Wyman (husker ikke hva den heter – er noen år siden) støtter ihvertfall det du refererer her… Jones ble etterhvert i stor grad "frosset ut" av duoen Jagger/Richards (og da særlig etter at de begynte å skrive låter sammen). Mulig årsaken var en underliggende misunnelse (?), enten for hans naturlige musikalitet eller for hans tallrike nedleggelser av det motsatte kjønn, for ifølge Wyman var det ham og Jones som var de desidert største skjørtejegerne, og ledet "samleiestatistikken" med god margin.

    Forøvrig er ikke bildet Bill Wyman tegner (av Brian Jones som person) udelt positivt – fyren var notorisk voldelig overfor flere av sine "venninner" og tok vel egentlig ikke ansvar for noen av sine – etterhvert – fem barn (med forskjellige mødre).

    mvh espen
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Fikk denne nydelige boken i posten for en ukes tid siden.
    Har akkurat begynt på den, og den anbefales!
    Bowie, Album for album
    image.jpg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser Steven Adlers Biografi om dagen. Morsom lesning av fyren som ble sparket fra Gn'R på grunn av stoffmisbruk.
    Lettlest og i samme gate som The Dirt.

    adler-steven-my-appetite-for-destruction.jpg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Og så var det denne boka igjen. Den har blitt nevnt tidligere, men her er det snakk om en 600 grams pressing, hardcover og slipcase :) Boka er meget underholdende om man ikke er for fintfølende.

    image.jpg


    Og jeg synes bandet låter klart best på papir.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fin tråd som trenger å friskes opp igjen, liker godt flere av bøkene nevnt over her. Og helt enig at Motley er best i skrevet format. Av de som ikke er nevnt er dette bøker jeg liker godt - blant mange flere:

    stone.jpg


    miles.jpg


    joy.jpg

    morr.jpg



    Jeg fikk en King Crimson bok til bursdagen, så det blir nok neste jeg leser.

    Men er på utkikk etter den ultimate Beatles boka - har noen noe gode anbefalinger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn