Hva med de små komponistene?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Vi snakker om Bach, Beethoven, Brahms, Wagner, Prokofiev osv...
Men hva med de små, ukjente komponistene? De som kanskje ufortjent er glemt? Hva har forumet å bidra med? Noen verker som man bør høre?
Komponister som:
Koechlin, Reger, Villa-Lobos, Martinu, Suk, d'Indy, Rott...
Kom igjen. Selv husker jeg med glede en innspilling av Hans Rotts e-dur symfoni på Hyperion. Den er på Helios nå:


I helgen ble jeg introdusert til d'Indys strykekvartetter:


Fantastisk musikk.
Andre vi bør trekke frem i lyset?
 
T

theStig

Gjest
Sv: Hva med de små komponistene?

Edvard Grieg var blant de små. Han rakk jo nesten ikke opp til pianoet.....

Seriøst: Det er mange "små" komponister vi burde høre på. Jeg nevner noen få som jeg liker selv:

Thomas Jennefelt
Eric Whitacre
Knut Nystedt
Trond Kverno
Henning Sommerro
Maurice Durufle
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.848
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Max Reger, ja. Jeg har stor forkjærlighet for solofiolinsonatene hans, og jeg tror ikke du finner bedre innspilling enn
. Denne plata har 3 av op. 91- sonatene, og Mathe har også spilt inn de 4 andre, men jeg finner i farten ikke den på nett (Nummeret er DOR- 90212, dog.) Det er jo Dorian, så opptakskvaliteten er garantert. Reger er jo i dette materialet klart påvirket av Bach, og det er vel årsaken til at jeg er så glad i det.
Villa-Lobos: Hans mest kjente er vel Bachianas Brasileiras, og ingen samling er komplett uten noen.. Jeg har lenge vært på utkikk etter de samlede, med gode ensembler/ utøvere. F eks #5 finner vi jo ofte på samleplater fra sopraner, men å finne en god samling...? 1, 2, 5 og 9 med Los Angeles finner du her:

Cherubini var en av Beethovens favoritter, og han er vel verdt å låne øre til; Han skrev 2 requier (c-moll og d-moll (lykke til med å finne en god innspilling av d-moll-requiet..)), et par messa sollennelle, flere operaer, og mye annet snæsk. Muti på EMI er de eneste jeg har erfaring med, og det er jo flott; også d-moll, men å få fatt i den innspillingen.... Messa Sollennelle i f-dur og requiet i c-moll (sammen med Verdi)/ Muti er å få. Koblingen med Verdi har jeg ikke hørt, da jeg har den på LP.



Bernt K
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Sv: Hva med de små komponistene?

Var ikke Vivaldi nærmest ukjent etter sin død helt frem til en gang på 19hundretallet ?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Sv: Hva med de små komponistene?

Jo. Men slik var det vel med mange.
Bach var vel ganske glemt helt til Mendelssohn tok ham fram og begynte å spille musikken hans ca 1835. Vivaldi var omtrent totalt ukjent fram til man begynte å spille de 4 årstider på 1950-tallet. Mozart "tok av" etter at 2. satsen fra klaverkonsert nr. 21 ble brukt i Bo Widerbergs film "Elvira Madigan" i 1967.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Sv: Hva med de små komponistene?

En annen, samtidig med Beethoven:
Johann Wilhelm Wilms. Kjøpte den på det forrige Archiv-salget på MDT.

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Å bare lytte på Bach, Beethoven, Brahms, Wagner, Prokofiev ville være det samme som bare å kjenne popmusikk etter lytting på Presley, Beatles, Stones, Zeppelin og Prince. Tipper de fleste er enige om at selv om man da ville få hørt mye bra så ville man gå glipp av utrolige mengder strålende musikk, og man ville sitte med et mildt sagt ufullstendig bilde av pop/rockmusikken. Kan man verdsette Stones fullt ut uten å kjenne Stones' referanser, deres samtidige samt musikerne som tok Stones' stilelementer videre? Etter min mening neppe.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Berxter: Tror Dorian er ute - dvs ikke-levende - lenger. Har selv en av de to Mathe-platene med solofiolinsonater, med litt flaks er det den du IKKE har...
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.848
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Neida, jeg har begge liggende her, men fant bare den første på MDT, og antok derfor nr 2, altså denne:
var Out Of Print. Takker ellers ydmykest for tanken.

Bernt K
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.848
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Liten komponist var han ikke (ble vel omtrent like stor som Händel, fysisk ihvertfall), men vi har lett for å overse ham og de udiskutable mesterverkene han skjenket oss før han la opp:
Gioacchino Rossini
Ble plutselig minnet på ham da jeg fant La Cenerentola i hylla mi under rutinesjekk, og satte den på, og da i denne forbilledlige versjonen:
.
Dette er en ofte oversett lystig opera av genrens ubestridte mester, og innspillingen er av høyeste klasse, med Bartoli i tittelrollen. Hvorfor skal vi på død og liv være så alvorlige og tragiske hele tiden; gjelder opera, selvsagt. 2 andre mesteroperaer/ innspillinger av Rossini: Il barbiere di Siviglia med Callas og Gobbi: (OOP, men må gå an å få fatt i). Callas som Rosina? Jepp. Fungerer utmerket!

Il Viaagio a Reims med Abbado var faktisk litt av en sensasjon da den først ble utgitt, synes jeg å huske..:

For den som ønsker Rossini i en alvorlig(?) tone er Petite Messe Solennelle uslåelig; jeg nøler med å anbefale en innspilling, da favoritten min (Sawallisch/ FiDI på Eurodisc) ikke er tilgjengelig; jeg ville ha gått for denne:

Uansett: Ligg unna Pavarotti, han blir altfor, altfor.. altfor i dette. Husk, dette er et kammerverk med akkompagnement fra 2 stk husorgel ("harmonium"), 2 stk klaverer eller en blanding. Forresten; den "lille høytidelige messen" er hverken liten eller spesielt høytidelig..

Bernt K
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Sv: Hva med de små komponistene?

Selv liker jeg denne:



Bruscantini er fantastisk som Figaro, de los Angeles synger Rosina som ingen annen, og Alva fungerer flott som hertugen.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.848
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Men det er så uvanlig å høre Callas i en komisk rolle at jeg mener det er verdt bryet å få tak i den. Stålet er der, selvsagt, men det er ingen tvil hvem som er sjefen i Una voce poco fa. Opptaket er fra 1958, og Gobbi er i kjempeslag, og det er også Alva, Ollendorff og Zaccaria. Enorm La Calumnia... Faktisk en av de definitive etter min mening. Nuvel.

Bernt K
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.717
Antall liker
9.336
Sted
Trondheim
Sv: Hva med de små komponistene?

Som du sier - helt sikkert verdt å høre. Men blir det ikke vel dramatisk, og litt lite komisk?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: Hva med de små komponistene?

Nå er vel dramatikk på feil sted noe av det meste komiske som fins da.....
 
Topp Bunn