Hva skal talen handle om?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Østfold
    Jeg og min kjære gifter oss på lørdag. Jeg trenger inspirasjon til en ganske kort velkomsstale og til en tale til min kjære. Toastmasteren tar hånd om den praktiske informasjonen, så jeg er ute etter å si noe som kan bevege, noe som kan underholde og noe som kan gjøre inntrykk på henne.

Alle forslag mottas med takk :)

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    Først må jeg få si gratulerer!!
    Du bør vel fortelle gjestene, og henne, hvorfor du valgte henne.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du bør vel fortelle gjestene, og henne, hvorfor du valgte henne.
    ...og om du ikke husker det....begynner det å bli lovlig sent å diskret skulle lure det ut av venner og familie..... ;)

Spøk til side:
    GRATULERER med dagen på lørdag!

Har ingen oppskrift, men etter en del bryllup, sitter jeg igjen med at de korte presise, men samtidig ærlige og følesesladede brudgomstalene, - er de som gjestene husker.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    hmm... jeg ser for meg en sammenligning av en vis effektforsterker og....(trenger jeg å si mer?)

MVH

T

Thomas1

Gjest
    En lang tale byttes mot 2 stk Midgard 4.1. Hehe

Gratulerer. Du har nå funnet veien inn i evighetens pinsler.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer så mye. For 4 år siden hadde jeg min tale. En glimrende en.
    Neida, ta tak i de små sjarmerende tingene til fruen og kommenter det på en lystig måte. En kort, morsom tale med glimt i øyet faller i smak.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer så mye. :)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Grattis! :)

En kompis av meg sa følgende i sin tale: "nå er det egentlig meningen at jeg skal takke svigerforeldrene mine for brura, men egentlig er det jo de som bør takke meg."

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En kompis av meg sa følgende i sin tale: "nå er det egentlig meningen at jeg skal takke svigerforeldrene mine for brura, men egentlig er det jo de som bør takke meg."
    ;D
    Genial åpning av en tale dette....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer Snickers !!

Som den kvalitetsbevisste HiFi nerd du er, må man kanskje ha lov til å anta du har funnet en "konemor" etter samme høye kvalitetskrav som du setter til lydanlegget ! ;D ;D ;D Du kan jo spinne litt på "High End" analogien ! Har fruen bare litt litt peiling bør hun bli smigret av en slik sammenligning ! :D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.308
    Sted
    Østfold
    Takk alle sammen!

Jeg har vel funnet ei dame som ikke er spesiellt opptatt av hifi, og det er få andre i slekten som er det også.

Tanken min var egentlig å forsøke å gripe fatt i alle de tingene som er så små at man minst venter at de dukker opp i en tale, men som utgjør den egentlige hverdagen.

Ellers var jeg inne på tanken med å dra en fleip om alle de nye reglene vi nå endelig kan innføre siden hun da allerede har sagt ja :)

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Gratulerer! Etter min mening er en god tale skrevet slik at du virkelig m får fram det du mener. Noen strør rundt seg med "fine"vendinger som de tror gjør seg godt. Det er feil. Si hva du mener, si det på din måte og ikke bruk for mange ord.

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Hyggelig. Ikke dra talen ut. Kompakt, underholdenede og passe kjærlig (ikke klissete)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kom over en (kanskje noen allerede har hørt den ;-) )

Bytt ut noen navn med mer passende......

Deres Majesteter, Deres kongelige høyheter, Stortingspresident, Kjære Märtha, Vi møttes i drømmene våre da vi var små. La oss få fortsette med å møtes i drømmene våre. Det gjør tiden vi nå får sammen, dobbelt så lang.

Takk, kong Harald. Takk for de gode og varme ordene vi ble overrakt som niste, det gir styrke og næring til Märtha og meg på den vandringen som ligger foran oss.

Kjære Sonja og Harald, Først og fremst må jeg takke dere for at dere er verdens beste foreldre. For maken til datter har jeg aldri møtt! Ja, det er tydelig nok hvem hun slekter på. Dere er to helt unike mennesker. Og da tenker jeg ikke på den rolle dere har som vårt lands kjære kongepar. Jeg tenker på den unike hjertekraften og godheten dere besitter. '

Jeg takker dere for fra første stund å ha møtt meg med tillit og en vennlighet som har grepet meg dypt. Takk for at dere har tatt dere tid til å lære meg å kjenne, det har gitt meg trygghet da jeg trengte det som mest.

Å forelske seg i landets prinsesse er nå en ting. Men det å få hennes ja, gjør at en hel nasjon følger spent med på notene - som om det er et musikkstykke spilt høyt for åpne dører. Takk for at dere som mine kommende svigerforeldre har tatt varmt vare på meg når jeg har følt det som om jeg snubler og mister fotfestet.

Jeg er blitt svært glad i dere begge to, og gleder meg veldig til å tilbringe mer tid sammen med dere i årene som kommer. Jeg takker også av hele mitt hjerte for den storslåtte feiringen dere har laget i stand for oss!

Kjære Mette-Marit og Haakon, Dere stråler av felles kunnskap og overskudd. Takk for de råd og den omsorg dere ga meg da det ble klart for de nærmeste at Märtha og jeg ønsker å dele livet med hverandre.

Samtalene med dere to har fått en helt spesiell plass hos meg, og jeg takker dere for å ha tatt imot meg med innsikt og glede. Nå var det riktignok ikke mye glede å spore da kronprinsen knuste meg fullstendig på en skitur i fjellet. Men jeg kan fortelle dere alle at det ga en avgjørende innsikt.

Førstemann til topps, det er en fin-fin øvelse med utrente svogere. Takk for det kappløpet, kjære Haakon. Det lærte meg at du er skåret over samme lest som søsteren din, og det lover godt for kommende påskeferier og kommende tider. En gammel hederskar har sagt at det forholder seg på samme måte i ekteskapet, som det gjør med ski på beina i fjellet. Det gjelder å ha styrke i motbakkene, ellers er det rett ut i første utforsving!

Kjære mamma og pappa, Takk for at dere etter først å ha skjenket meg livet ikke et eneste øyeblikk har latt være å ta meg på alvor. Det er den største verdi et barn kan få hjemmefra. Det er denne kilden som i dag gjør at jeg står her som den jeg er, og dette takker jeg dere for.

Kjære Anja og Espen! Takk for at dere er de åpne og evnerike menneskene jeg er stolt over å ha som søsken. Jeg takker også med takknemlighet resten av familien min som er samlet rundt oss. Alle har dere vært med på å gi meg en oppvekst fylt av kulturelle og skapende verdier.

Kjære Märtha, Aldri har jeg møtt et menneske med større styrke enn deg. Aldri har jeg møtt et menneske som har mer hjertekraft enn deg. Aldri har jeg sett en kvinne som er så inderlig vakker som deg. Du utstråler en uimotståelig blanding av klokskap og skjønnhet, ynde og besluttsomhet. Du er uimotståelig sprudlende og kraftfull, lekende og alvorlig på samme tid. Ja, du er uimotståelig når du bestandig lar meg avslutte en diskusjon med disse ord: Ja, min elskede - du har helt rett!

På kjærlighetens vinger fløy jeg over, For ingen mur kan lukke elskov ute. Hva kjærligheten makter, vil den våge.

Dette er Romeos ord, han som mistet sin elskede Julie.

En bitter misforståelse gjorde det slik at de ikke fikk hverandre i levende live. En overdrivelse og ubetenksom løgn kan langt på vei gjøre kjærlighet mellom to mennesker til en umulighet. Selv i vår tid, som på et øyeblikk kan la seg forvandle til tider vi liker å tenke på som mesterlig utpenslede intriger hos Shakespeare.

Det var netter da jeg trodde ti år var en tilmålt tidslengde for en ørkenvandring hver for oss, i vent på det som i dag er skjedd. Hva som fikk floken til å løsne, var den rene og klokkeklare tonen som sang natten igjennom: Ti år er ingen umulig tid å vente. Vi klarer også dette, bare det blir oss.

Kjære Märtha, Du er lyset som overvinner mørket. Å vite at du finnes, får meg til å vite at også Gud er nærværende. Sammen med deg frykter jeg ikke lenger døden. Gjennom deg, Märtha, er livet levelig.

Du er en seer, og du er ikke redd for å fortelle hva du ser. Du er det mennesket som har sett meg slik jeg aldri før har blitt sett, i et åpent blikk der svakhetene mine lå på rekke og rad uten at det gjorde deg det minste skremt.

Du er et mirakel av en kvinne, på annen måte går det ikke an å forklare det vidunderlige at du i dag har sagt ja til å bli min kone! Mange kan forledes til å tro at det er rene eventyret at vi fant sammen. Selvsagt har de rett.

Det er uten unntak et eventyr hver gang to mennesker finner hverandre og bestemmer seg for å leve livet sammen.

Visst er du Norges prinsesse, og dette ene kan ikke skilles fra alt det andre som du også representerer. Du er blitt formet og bygget av din arv og din rolle, det gjør deg til det mennesket du er i dag.

Moden og klar for de oppgavene som du har peilet ut i livet ditt, er du en åpenbaring av inderlighet og virketrang for alle som kjenner deg. Og i hele denne tiden som jeg har kjent deg, har jeg ikke tenkt annet enn dette: Er det virkelig oss to som er ment for hverandre, så vil også Gud ordne det slik at det blir oss to.

I dag er livet kommet oss i møte. I dag er du og jeg selve livet.

Jeg elsker deg!

Jeg ber om at forsamlingen blir med meg og skåler i kjærlighet for bruden!

K

kbwh

Gjest
    Gratulerer! Si at du elsker henne. Funket både for undertegnede og Krompen.
    Ellers: Pene ord til svigermor! Underhold og hold det kompakt, som vår alles kloke gamle Affa skriver.

Den siste fra bambadoo regner jeg med er ironisk ment. Makan til kliss.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ironi er en fin ting. Så faktisk på tv når Ariben framførte den :-[ :-[
    Skålte i takt ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.002
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jada den var mye bedre. Men det meste handler om å framføre på en bra og oppriktig måte.
    Deres Majesteter, Deres Kongelige Høyheter, Stortingspresident, Kjære Mette-Marit,

Nå er vi her. Nå er vi sammen.

Jeg vil gjerne takke deg far, Marit og Stortingspresidenten for de fine ordene dere delte med oss for litt siden.

Kjære Marit, Sven, Espen, Per og Kristin. Det har vært spennende å bli kjent med dere og familiene deres. Fra første stund følte jeg meg velkommen blant dere. Og selv om det ikke bare er enkelt å være familien til den som skal gifte seg med Kronprinsen, har dere aldri latt det komme i veien for vårt vennskap. Det er alltid hyggelig å besøke dere i Kristiansand med familiefest på Høyvoll, eller hos tante Sidsel og onkel Ivar, som et av de naturlige høydepunktene. Jeg føler at jeg har blitt godt kjent med dere på den relativt korte tiden vi har vært sammen, og jeg er glad for at jeg nå kan kalle dere familie.

Kjære mor og far, kjære Märtha. Dere har alltid vært en fantastisk støtte for meg og nå også for Mette-Marit. Vi har hatt mange, lange kvelder med samtaler og diskusjoner det siste året. Det har vært lærerikt og godt. Selv om det til tider har vært tøft, tror jeg at vi har vokst på det. Dere er sterke, tolerante mennesker med stor kjærlighet. Den måten dere har tatt imot Mette-Marit og Marius på, har vært helt enestående. Takk for all støtte og omsorg.

Jeg må også få lov til å takke alle medarbeiderne på Slottet med hoffsjef Lars Petter Forberg, kabinettssekretær Berit Tversland, og informasjonssjef Wenche Rasch i spissen. Takk for deres iherdige innsats og pågangsmot. Dere har vært til ubetalelig hjelp for oss.

En hjertelig takk også til alle dere rundt om i landet som har støttet oss gjennom tanker, bønn, håndtrykk, brev og lykkønskninger. Det varmer og gjør dagene våre lyse.

Kjære Mette-Marit,
    Det gnistrer i sjelen din.

Å leva, det er å elska
    det beste di sjel fekk nå;
    å leva, det er i arbeid
    mot rikare mål å trå.

Dette er det essensielle. Alt vi gjør med ekte kjærlighet blir til liv. Og dersom kjærligheten kombineres med innsats, kan hvert enkelt menneske nå ”et rikere mål”.

Mette-Marit, du er følsom, lett å begeistre, detaljorientert, litt tiltaksløs, brennende engasjert, temperamentsfull, modig, uutgrunnelig, kan være defensiv – eller rakrygget, du har god humor og et varmt, stort hjerte. Med andre ord er du et helt fantastisk komplekst menneske.

Jeg tror ikke jeg har vært så adrenalin-sint på noen som på deg.
    Jeg tror ikke jeg har vært så svak og aldri så sterk som når jeg har vært sammen med deg.
    Jeg tror ikke jeg har vært så fylt av kjærlighet som sammen med deg.

Du får fram hele spekteret. Når vi kommuniserer føler jeg meg som et helt menneske. Takk for at du gir meg den følelsen.

I dag er du ikke lenger bare vennen min, kjæresten min og forloveden min. I dag er vi blitt gift og du er blitt Norges Kronprinsesse. Jeg gleder meg til å ta fatt side om side med deg, og sammen med Marius. Jeg kan ikke love at det blir problemfitt og lett, men det vil bli innholdsrikt og sterkt.

Takk for at du ga meg muligheten til å leve sammen med Marius. Det er en gave i seg selv.

Takk for kjærligheten og innsatsen Mette-Marit. Jeg er stolt av å kunne kalle meg livsledsageren din.

For nå er vi her. Nå er vi sammen.

Mette-Marit jeg elsker deg! Jeg vil gjerne utbringe brudens skål.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Med andre ord gjelder det her som med hifi: kiss! Keep It Simple Stupid!

:)

O

OldBoy

Gjest
    Gratulerer!

Men lørdag, er ikke det i morgen?

På den annen side synes jeg ikke det er noe poeng i å stresse for mye med hva din utkårede får med seg av bryllupsdagen. Bryllupet er bare starten, det er det du gjør og ikke gjør i alle årene etter det, som du vil bli husket for.

Jeg sa vel noe sånt som at jeg var glad for å bli gift med henne, men enda gladere for at hun hadde valgt å gifte seg med meg, og det kan jeg fortsatt skrive under på etter over 30 år sammen.

Lykke til!! :) :) :)

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20

Den er til å spy av, akkurat som hele det idiotiske kongehuset vårt. Republikk nå!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Quote:
    Deres Majesteter, Deres kongelige høyheter, Stortingspresident, Kjære Märtha, Vi møttes i drømmene våre da vi var små. La oss få fortsette med å møtes i drømmene våre. Det gjør tiden vi nå får sammen, dobbelt så lang.

Takk, kong Harald. Takk for de gode og varme ordene vi ble overrakt som niste, det gir styrke og næring til Märtha og meg på den vandringen som ligger foran oss.

Kjære Sonja og Harald, Først og fremst må jeg takke dere for at dere er verdens beste foreldre. For maken til datter har jeg aldri møtt! Ja, det er tydelig nok hvem hun slekter på. Dere er to helt unike mennesker. Og da tenker jeg ikke på den rolle dere har som vårt lands kjære kongepar. Jeg tenker på den unike hjertekraften og godheten dere besitter. '

Jeg takker dere for fra første stund å ha møtt meg med tillit og en vennlighet som har grepet meg dypt. Takk for at dere har tatt dere tid til å lære meg å kjenne, det har gitt meg trygghet da jeg trengte det som mest.

Å forelske seg i landets prinsesse er nå en ting. Men det å få hennes ja, gjør at en hel nasjon følger spent med på notene - som om det er et musikkstykke spilt høyt for åpne dører. Takk for at dere som mine kommende svigerforeldre har tatt varmt vare på meg når jeg har følt det som om jeg snubler og mister fotfestet.

Jeg er blitt svært glad i dere begge to, og gleder meg veldig til å tilbringe mer tid sammen med dere i årene som kommer. Jeg takker også av hele mitt hjerte for den storslåtte feiringen dere har laget i stand for oss!

Kjære Mette-Marit og Haakon, Dere stråler av felles kunnskap og overskudd. Takk for de råd og den omsorg dere ga meg da det ble klart for de nærmeste at Märtha og jeg ønsker å dele livet med hverandre.

Samtalene med dere to har fått en helt spesiell plass hos meg, og jeg takker dere for å ha tatt imot meg med innsikt og glede. Nå var det riktignok ikke mye glede å spore da kronprinsen knuste meg fullstendig på en skitur i fjellet. Men jeg kan fortelle dere alle at det ga en avgjørende innsikt.

Førstemann til topps, det er en fin-fin øvelse med utrente svogere. Takk for det kappløpet, kjære Haakon. Det lærte meg at du er skåret over samme lest som søsteren din, og det lover godt for kommende påskeferier og kommende tider. En gammel hederskar har sagt at det forholder seg på samme måte i ekteskapet, som det gjør med ski på beina i fjellet. Det gjelder å ha styrke i motbakkene, ellers er det rett ut i første utforsving!

Kjære mamma og pappa, Takk for at dere etter først å ha skjenket meg livet ikke et eneste øyeblikk har latt være å ta meg på alvor. Det er den største verdi et barn kan få hjemmefra. Det er denne kilden som i dag gjør at jeg står her som den jeg er, og dette takker jeg dere for.

Kjære Anja og Espen! Takk for at dere er de åpne og evnerike menneskene jeg er stolt over å ha som søsken. Jeg takker også med takknemlighet resten av familien min som er samlet rundt oss. Alle har dere vært med på å gi meg en oppvekst fylt av kulturelle og skapende verdier.

Kjære Märtha, Aldri har jeg møtt et menneske med større styrke enn deg. Aldri har jeg møtt et menneske som har mer hjertekraft enn deg. Aldri har jeg sett en kvinne som er så inderlig vakker som deg. Du utstråler en uimotståelig blanding av klokskap og skjønnhet, ynde og besluttsomhet. Du er uimotståelig sprudlende og kraftfull, lekende og alvorlig på samme tid. Ja, du er uimotståelig når du bestandig lar meg avslutte en diskusjon med disse ord: Ja, min elskede - du har helt rett!

På kjærlighetens vinger fløy jeg over, For ingen mur kan lukke elskov ute. Hva kjærligheten makter, vil den våge.

Dette er Romeos ord, han som mistet sin elskede Julie.

En bitter misforståelse gjorde det slik at de ikke fikk hverandre i levende live. En overdrivelse og ubetenksom løgn kan langt på vei gjøre kjærlighet mellom to mennesker til en umulighet. Selv i vår tid, som på et øyeblikk kan la seg forvandle til tider vi liker å tenke på som mesterlig utpenslede intriger hos Shakespeare.

Det var netter da jeg trodde ti år var en tilmålt tidslengde for en ørkenvandring hver for oss, i vent på det som i dag er skjedd. Hva som fikk floken til å løsne, var den rene og klokkeklare tonen som sang natten igjennom: Ti år er ingen umulig tid å vente. Vi klarer også dette, bare det blir oss.

Kjære Märtha, Du er lyset som overvinner mørket. Å vite at du finnes, får meg til å vite at også Gud er nærværende. Sammen med deg frykter jeg ikke lenger døden. Gjennom deg, Märtha, er livet levelig.

Du er en seer, og du er ikke redd for å fortelle hva du ser. Du er det mennesket som har sett meg slik jeg aldri før har blitt sett, i et åpent blikk der svakhetene mine lå på rekke og rad uten at det gjorde deg det minste skremt.

Du er et mirakel av en kvinne, på annen måte går det ikke an å forklare det vidunderlige at du i dag har sagt ja til å bli min kone! Mange kan forledes til å tro at det er rene eventyret at vi fant sammen. Selvsagt har de rett.

Det er uten unntak et eventyr hver gang to mennesker finner hverandre og bestemmer seg for å leve livet sammen.

Visst er du Norges prinsesse, og dette ene kan ikke skilles fra alt det andre som du også representerer. Du er blitt formet og bygget av din arv og din rolle, det gjør deg til det mennesket du er i dag.

Moden og klar for de oppgavene som du har peilet ut i livet ditt, er du en åpenbaring av inderlighet og virketrang for alle som kjenner deg. Og i hele denne tiden som jeg har kjent deg, har jeg ikke tenkt annet enn dette: Er det virkelig oss to som er ment for hverandre, så vil også Gud ordne det slik at det blir oss to.

I dag er livet kommet oss i møte. I dag er du og jeg selve livet.

Jeg elsker deg!

Jeg ber om at forsamlingen blir med meg og skåler i kjærlighet for bruden!
    Dette blir jo litt som å spise sukkerspinn, Donuts med sukker, napoelonskake, marengs, karamell, brus, sjokoladefylte croissant og sukker på en gang.....

Den fyren er jo fullstendig ubrukelig.....

Nok om det:
    Snickers:
    Vær kort
    Vær ærlig (i den grad det sømmer seg)
    Vær personlig
    Og greier du å komme på et par av disse øyeblikkene som jentene drømmer om hele livet, så er det et passende sted å nevne det.

En kompis av meg takker heller ikke for bruden - han følte ikke att han hadde fått noe gratis.

Og styr for all del unna alt Ari skriver.

Lykke til og Gratulerer!

Mvh
    OMF

K

kbwh

Gjest
    Slemme Boffen dro fram skilsmissestatistikker og denslags vrøvl. Ikke tenk på det du Snickers og ha det fint i morgen. Det er forresten flere ekteskap som holder enn som ryker. Dessuten er det en av disse innretningene som funker bedre og bedre jo mer man vedlikeholder den. ROI.

(kbwh tenker sentimentalt på sin egen bryllupsdag og alt som har fulgt. kbwh er lykkelig gift, har barn og i det hele tatt er sakene ganske fabelaktige)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    De fleste av oss tar jo vare på HiFi utstyr, tørker støv , oppgraderer og vedlikeholder. I allefall de som driver med Vintage. Ekteskapet kan virkelig sammenlignes med Vintage utstyr, det trenger kjærlig omsorg og vedlikhold. Da vet vi jo av erfaring at Vintage utstyret holder bortimot evig og gir godlyd, akkurat slik som ekteskapet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.649
    Så er du vel godt gift tenker jeg.

Gratulerer til deg og din fru

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn