Hva skjer når rørene ryker? Bok om grunnleggende rørteori?

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Som emnetittelen sier; Hva skjer når rørene ryker? Kan man regne med å måtte bytte sikringer i forsterkeren og diskanter i høyttalerene samtidig eller går det stille og rolig for seg, og fraværet av lyd er det eneste som melder seg? Kan rørene bli slitne mot slutten av levetiden og låte dårligere?

Er det noen som har et forslag til en god bok med rørteori? Helst på Norsk, men engelsk går også bra. Svensk og dansk vurderes ikke engang :p

Harald
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Man kan laste ned ganske mange tekniske rørbøker fra den gode tiden fra nettsida til Pete Millett http://www.pmillett.com/

Skal man lese moderne rørbøker kommer man IMHO ikke utenom bøkene til Morgan Jones.
Kan skaffes fra amazon eller Demostenes.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Somregel skjer ingenting, men en sikring eller en motstand kan ryke. Høyttalerene er somregel skjermet via trafoen, og vil 99,99% sikkert overleve.

Arne K
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Takk for svar :)

Hva er det fysisk som skjer i røret da det ryker? Er det flere forskjellige ting som kan skje?

Rørene jeg har er visst såkalte "long-life" rør og 10000 timer er antydet. 10k timer er ca. et år og 50 dager, og det er jo egentlig veldig kort... Min rørforsterker gløder kanskje 12timer per døgn, vil det si at rørene vil ryke allerede etter et par år? huffda, blir redd for elektronikken min her...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det finnes også en norsk bok om rør fra den tiden det ble undervist i rørteori på skolen. Den kom i skuddet igjen ved juletider i fjor. RØRTEORI ved Arvid Fløtre. Hvis du leter litt, finner du en ganske lang tråd om denne her på hfs.
Rør kan til en viss grad sammenlignes med glødelampe / lyspære: Generelt en levetid på 2-3000 timer og de degraderes sakte og sikkert. En deltyper finnes i long life utgaver med levetid >10000 timer.

12 timer i døgnet ???
Det holder du vel ikke ut med i lengden?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg er ingen ekspert på området, men har brukt rør til hifi i 25 år...

De kan ryke på mange måter, f.eks disse:

Brudd i glødetråd - røret gløder ikke og følgelig ikke lyd
Invendig brudd mellom pinner og anode eller katode - ingen lyd
Kortslutning mellom anode og katode - for mye strøm går i røret og katodemotstand evt anodemotstand ryker, kanskje også evt sikringer
Utbrenthet/oppbruk - slapp i lyden og spesielt avrullet diskant

I tillegg kommer mikrofoni, selvgenerering av støy, ubalanse i strømtrekk osv.

En annen erfaring jeg har er at rørene åpner seg i lyden etter 20 - 50 timer og de blir bedre og bedre før de "plutselig" mister energi i lyden... Det er også stor forskjell på gode og dårlige produserte rør.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Audiomix skrev:
Det finnes også en norsk bok om rør fra den tiden det ble undervist i rørteori på skolen. Den kom i skuddet igjen ved juletider i fjor. RØRTEORI ved Arvid Fløtre. Hvis du leter litt, finner du en ganske lang tråd om denne her på hfs.
Rør kan til en viss grad sammenlignes med glødelampe / lyspære: Generelt en levetid på 2-3000 timer og de degraderes sakte og sikkert. En deltyper finnes i long life utgaver med levetid >10000 timer.

12 timer i døgnet ???
Det holder du vel ikke ut med i lengden?
Hva mener du? Var det mye eller lite?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
hagr skrev:
Audiomix skrev:
Det finnes også en norsk bok om rør fra den tiden det ble undervist i rørteori på skolen. Den kom i skuddet igjen ved juletider i fjor. RØRTEORI ved Arvid Fløtre. Hvis du leter litt, finner du en ganske lang tråd om denne her på hfs.
Rør kan til en viss grad sammenlignes med glødelampe / lyspære: Generelt en levetid på 2-3000 timer og de degraderes sakte og sikkert. En deltyper finnes i long life utgaver med levetid >10000 timer.

12 timer i døgnet ???
Det holder du vel ikke ut med i lengden?
Hva mener du? Var det mye eller lite?
Jeg synes det er ekstremt mye.
Kommer selvfølgelig an på hva en bedriver de resterende 12timene i døgnet.
Ellers er det riktig det som Kabeldrageren sier. Selv om han ikke har greie på rør (sitat) ;)
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Resten av tiden går med til å sove om sommeren og sove/skole resten av året :)

Det sier vel litt om hvor godt jeg liker konstruksjonen din? ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
hagr skrev:
Resten av tiden går med til å sove om sommeren og sove/skole resten av året :)

Det sier vel litt om hvor godt jeg liker konstruksjonen din? ;)
Min?
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Vel... Brynjar Kvanlid's :)
Var det ikke du som bygde prototypen og lagde "oppskriften"?
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Er i samme båt som trådstarter her (tror jeg) og snuser på en DAC med rør på utgangstrinnet. Det vil i såfall bli mitt første rør whatsoever. Er levetiden der likedan som i amp'er? Hvor kjøper man rør, det er veldig lite til salgs her på Sentralen i kategorien løse rør...?

Kan min Rotel RSX også ryke i sikringer etc. dersom røret går i DAC'en?

Ideen var at man skulle kompensere litt for et noe nøytralt lydbilde med "rørlyd" fra signalkilden. Høres dette logisk ut?
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Ser selv etter en ny DAC! Hvilke har du kikket på til nå? :)

Siden man i prinsippet snakker ca. samme spenninger og strømmer som inngangsrørene i en forsterker vil jeg tro det blir det samme. Kabeldragern sa mye fint om hva som kan skje :)
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
hagr skrev:
Ser selv etter en ny DAC! Hvilke har du kikket på til nå? :)
Vel det blir etter mitt moderate budsjett... Har kikket på Xindaks DAC 3 mkII, og TubeDAC+ (noe dyrere) som begge kunne vært et løft. Har snakket med noen her på bruket som bor i samme by som meg for å få prøvd det i mitt oppsett, så det kan bli spennende. Alt dette er brukt og under 4k, men mellom 4-10k nytt. Vanskelig å finne info på nett om Xindak DAC3 mkII, men TubeDAC+ har jeg lest noen veldig gode kritikker av.


hagr skrev:
Siden man i prinsippet snakker ca. samme spenninger og strømmer som inngangsrørene i en forsterker vil jeg tro det blir det samme. Kabeldragern sa mye fint om hva som kan skje :)
Har uansett sikkerhet på min amp iallefall på høyttalerterminalene. Kortsluttet en dårlig isolert ledning til min centerh. og da slo den seg bare av. Håper det samme kan gjelde på rca-inngangene... (?)
 
Topp Bunn