Hva skjer ved bytte av headshell.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For en tid tilbake gjorde jeg en av de aller mest kostnasdseffektive oppgraderingene jeg har gjort noen gang. Kr 654 kostet et Tonar HQ Headshell meg (hos Svalander). Det ertattet jeg det originale shellet på min SME 3009 s2 imp.med. PU-en er en Ortofon OM40. Jeg opplevde en dramatisk bedring i lydbildet på alle parametere.  
Armen er relativ lett, 9,5 g, pu-en 5 mg med en complience på 35x10-6cm/D. -en match som ikke er helt ideell fordi jeg får en for lav egenresonans. Det nye shellet veier imidlertid noe mer enn det originale, og nå kommer spørsmålet. Vil det da si at jeg har økt armmassen eller har jeg økt vekten av pu-en?? Uansett vil jeg ha beveget nærmere det området som burde være ideelt. Er det derfor jeg har fått en forbedring i lyden?
Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er fordi jeg har tenkt å prøve meg på en MC-pu. Jeg har fortsått det slik at dersom armmassen øker så har jeg mulighet for å velge en pu med noe høyere complience, hvilket medfører et betydelig større utvalg. Jeg kan vel også øke armmassen ved å erstatte det nylonlageret som i dag sitter på armen med bronselager? Eller er dette helt på jordet?
Hvis det er noen på forumet som kan forklare dette hadde jeg vært takknemlig. Samme gjelder dersom noen har forslag til gode PU-er i prisklasse 3-5K som vil passe i denne armen.

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
det originale headshell på sme-armen var det første som ble byttet av "alle" som kjøpte armen. et kjent tweak umiddelbart etter at den var lansert.
jakr

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Hvis du bytter til et tyngre shell vil jeg tro at du øker armens effektive masse.
Øker du derimot motvekten, minker armens effektive masse.
Bytte av lager skal som sådan ikke ha noe å si, ettersom dette sitter i armens "nullpunkt".
Ellers så er det rimelig alment kjent at SME 3009/S2 ikke er noen god match for moderne mc-pickuper. 309, Series IV og Series V derimot :)

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg er litt uenig her... 3009 har ca samme effektive masse som de nyere, og med et oppgradert lager, vil den være fin med de fleste "vanlige" MC pu.
Og kanskje mer musikalsk enn sine nyere brødre...!
Vekten av headshell (+ pick-up) påvirker armens totale effektive masse, og Ortofon OM-40 burde brukes med et så lett headshell som mulig på denne armen.
Men det betyr ikke at andre kombinasjoner ikke fungerer.

Arne K

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis du bytter til et tyngre shell vil jeg tro at du øker armens effektive masse.
Øker du derimot motvekten, minker armens effektive masse.
Bytte av lager skal som sådan ikke ha noe å si, ettersom dette sitter i armens "nullpunkt".
Tja? I armens nullpunkt vil det vel rent faktisk sitte fint lite. All vekten er fordelt på begge sider av nullpunktet. Dette koker ned til hva armens "masse" består i. Er det armens samlede vekt sammen med PU som utgjør massen? Når armens vekt oppgis så må jo det være uten pu. Når man skal tilpasse pu så følger det på lette pu-er med ekstra vekt som man summerer pu-vekten med for å regne ut forholdet arm/pu. Derfor spørsmålet, hva skjer når shellet blir tyngre? Blir det å regne som en vekt til pu eller til armens masse?

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Tja? I armens nullpunkt vil det vel rent faktisk sitte fint lite. All vekten er fordelt på begge sider av nullpunktet. Dette koker ned til hva armens "masse" består i. Er det armens samlede vekt sammen med PU som utgjør massen? Når armens vekt oppgis så må jo det være uten pu. Når man skal tilpasse pu så følger det på lette pu-er med ekstra vekt som man summerer pu-vekten med for å regne ut forholdet arm/pu. Derfor spørsmålet, hva skjer når shellet blir tyngre? Blir det å regne som en vekt til pu eller til armens masse?

mvh
Det enkle svaret er Ja til begge spørsmål. For praktiske formål, dvs. estimering av armresonans, og påvirkning av armresonans, så den massen som inngår i regnestykket summen av effektiv armmasse og pickupmasse.

EDIT: Jf. f.eks. FAQen til Van den Hul.

mvh
KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg har fortsått det slik at dersom armmassen øker så har jeg mulighet for å velge en pu med noe høyere complience, hvilket medfører et betydelig større utvalg.
mvh
Nei, det er omvendt. Høy armmasse gjør at du kan benytte pu'er med lavere comp (dvs pu'er som har et stivere oppheng).

Den eneste av 3009 armene som egentlig har nok masse for dette, er R-versjonen. Bytte av knivlageret har ingen effekt på massen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, det er omvendt. Høy armmasse gjør at du kan benytte pu'er med lavere comp (dvs pu'er som har et stivere oppheng).
Det var egentlig det jeg tenkte, men ikke skrev. (Men det kunne ikke du vite   ;))

For praktiske formål, dvs. estimering av armresonans, og påvirkning av armresonans, så den massen som inngår i regnestykket summen av effektiv armmasse og pickupmasse.

EDIT: Jf. f.eks. FAQen til Van den Hul.

mvh
KJ
M tot = Total system mass = M c + M h + M a
Dvs at summen av pu, shell og arm-vekt = armmasse. Det må vel bety at knivlager i bronse kontra det originale i nylon vil øke armvekten og dermed armmassen?

mvh

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Det var egentlig det jeg tenkte, men ikke skrev. (Men det kunne ikke du vite   ;))

M tot = Total system mass = M c + M h + M a
Dvs at summen av pu, shell og arm-vekt = armmasse. Det må vel bety at knivlager i bronse kontra det originale i nylon vil øke armvekten og dermed armmassen?  

mvh
Sakens kjerne her er effektiv masse, dvs armens masse som målt omtrent der picupen ramler ned i rillen, jf. at armen for dette formålet er en vektstang. Dvs. des lengre unna armlageret massen befinner seg, des større innvirkning får massen på effektiv armmasse vil den få (dvs. en tilnærming mot 1:1 mellom reell masse og effektiv masse, dvs. intill tyngdepunktet forlflyttes forbi picupen, hvor reell masse antagelig kan øke effektivmasse med mer enn 1:1).

mvh
KJ

Vedlegg

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sakens kjerne her er effektiv masse, dvs armens masse som målt omtrent der picupen ramler ned i rillen, jf. at armen for dette formålet er en vektstang. Dvs. des lengre unna armlageret massen befinner seg, des større innvirkning får massen på effektiv armmasse vil den få (dvs. en tilnærming mot 1:1 mellom reell masse og effektiv masse, dvs. intill tyngdepunktet forlflyttes forbi picupen, hvor reell masse antagelig kan øke effektivmasse med mer enn 1:1).

mvh
KJ
Hvis jeg skjønner deg riktig så vil det si det samme som at armmassen økes noe ved å bytte ut nylonlager med et i bronse selv om påvirkningen blir minimal pga den korte avstanden til armoppheng. Stemmer ikke det?
Vil det også si at det ikke er mulig å beregne armmassen når man tilfører vekt, med mindre vektøkningen skjer rundt pu-nålepunktet slik at denne vekten summeres med den øvrige armmassen? Kunne man fastslått armmassen ved å veie armen ved nålepunktet uten kontravekt, dersom dette hadde vært mulig?

mvh

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Hvis jeg skjønner deg riktig så vil det si det samme som at armmassen økes noe ved å bytte ut nylonlager med et i bronse selv om påvirkningen blir minimal pga den korte avstanden til armoppheng. Stemmer ikke det?
Vil det også si at det ikke er mulig å beregne armmassen når man tilfører vekt, med mindre vektøkningen skjer rundt pu-nålepunktet slik at denne vekten summeres med den øvrige armmassen? Kunne man fastslått armmassen ved å veie armen ved nålepunktet uten kontravekt, dersom dette hadde vært mulig?

mvh
Avhengig av hva jeg evt. har missforstått i denne problemstillingen, så er svaret grovt regnet ja på alle punkter, brotsett fra punktet om å beregne armassen ved tilførsel av ekstra masse på ett vilkårlig punkt langs armen; for de som kan beregen vektstenger (jeg synes å erindre at det er enkel matematikk) så bør det være grei skuring å regne om på effektiv masse. Egentlig så er det ikke nålepunktet som er referansen (trur eg) men «punktet» hvor nålearmen er opphengt i selve pickup, trur eg, men det er antagelig ikke mye å bry seg om.

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk til dere som har bidratt til klargjøring, og spesielt til deg KJ, som nok en gang har delt av din utrolige kunnskapsmengde.  :)
Nå har jeg lett og lett etter aktuelle MC pu-er som på de ene siden har høy nok complience og på andre siden lav nok vekt. Det eneste jeg har funnet er Van den Hul sine "rimeligere" pu-er. De er foreløpig langt ut over det jeg hadde tenkt å putte i en ny PU så jeg får inntil videre klare meg med min OM40 som faktisk spiller veldig veldig fint.  ;D ;D

mvh

Topp Bunn