Hva trengs for å jorde platespilleren skikkelig?

vanilla ninja

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Antall liker
0
Heisann.

Som nytt medlem starter jeg med et enkelt spørsmål:

Hva må til for å lade ut statisk elektrisitet som bygger seg opp i platespilleren?
Jeg kan selvfølgelig koble chassiet til chassiet på forsterkeren og la spenningen spre seg ut over en større metallflate, men da heller ikke denne er jordet ser jeg for meg at det bare er bra nok en stund.
Holder dette, eller må man til med ordentlig jording?

Hele anlegget står ved en vegg, så i verste fall kan jeg trekke en jordkabel rett gjennom veggen og stikke et jordspyd i bakken, men dette blir jo litt mer jobb.

Noen som har meninger om saken?

LJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Grønne(levende) planter & luft-fukter!

Arne K

vanilla ninja

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Antall liker
0
Jeg skulle til å være sur nå, fordi jeg trodde du kom med et sånn wise ass ordspill om jord og planter :)

Når det er sagt blir det kanskje bedre for både platespiller og piano etter hvert. Det er nemlig totalt 400l akvarium i rommet og grønne planter i vinduskarmen, så det burde være en mulighet for å lage litt regnskogstemning med de rette grepene.

LJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Bra, litt luftfuktighet er enkleste og beste måte å begrense statisk el.
Det virker mye bedre enn allverdens jording.

Arne K

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Mulig en smule på sida, men jeg hører brumming i høyttalerne når jeg berører arma på vinylspilleren. Det må riktignok n0e volum til, sånn ca. 30 - 40% av maks. Forsterker: prøvelånt EC ECI 5. Dårlig jording??

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Mulig en smule på sida, men jeg hører brumming i høyttalerne når jeg berører arma på vinylspilleren. Det må riktignok n0e volum til, sånn ca. 30 - 40% av maks. Forsterker: prøvelånt EC ECI 5. Dårlig jording??
-Eller dårlig kontakt?

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
tkr skrev:
VilhelmW skrev:
-Eller dårlig kontakt?

mvh
På ic'ene eller jordinga? Jeg mistenker en tilårskommen NordOst ic. Kan det bli sånn av korrosjon på kontaktflater?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
tkr skrev:
VilhelmW skrev:
-Eller dårlig kontakt?

mvh
På ic'ene eller jordinga? Jeg mistenker en tilårskommen NordOst ic. Kan det bli sånn av korrosjon på kontaktflater?
Det kan iallfall bli sånn av en løs kontakt. Korrosjon? Vet ikke. Koster jo ingenting å sjekke det. Begynn gjerne med kontaktene på PUen.

mvh

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
P.u-kontaktene er reine, og har god kontakt. Jeg mistenker ic'ene, enten mellom Vpi'en og riaa'en, eller mellom riaa og ECI 5. Brumminga kom etter at jeg fikk ECI 5'eren på heimlån. Skal sjekke, men det får være til i morra. Da skal ECI 5'eren tilbake til Soundgarden. Desverre!

Uansett, takk for hint!

;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
vanilla ninja skrev:
Hva hvilken platespiller har du?

Dvs dersom du har en snurrer med Regaarm så ligger jordforbindelsen (chassis) fra armen i skjermen på venstre kanal - dersom du er til litt «hjemmemekk» så kan det være fordelaktig å ta bort chassis jord fra skjermen i venstre kanal og legge denne i en ekel kabelstump. Dersom du ikke har Regaarm, og forøvrig ingen jordforbindelse mellom metalldelene på platespiller og RIAA/phonoforsterker, så bør du lage en jordkobling mellom metalldelene her (en kabelstump mellom). Et felles potensial på metalldelene i utstyret vil redusere problemene med statisk elektrisitet pga bedre skjerming, og jordforbindelsen vil kunne fungere som en slags «lynavleder». Dersom du bruker MM-PU så kan det også være fordelaktig å evt øke den kapasitive lasten litt - det «kortslutter» HF litt lavere i frekvens. Jf. ellers forslag om å øke luftfuktigheten. Et annet moment ... dersom du har gulv-til-gulvteppe e.l. så har du en dominerende kildene til statisk elektristet, syntetiske gulvtepper er også værstinger på området.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Var ikke meninga å "overta" tråden... men jeg har Vpi Scout med JMW 9Memorial arm
( standard-arma ), Dynavector Karat 17d3 p.u ( mc ) tilkopla DV P-75 mk 2 riaa. Jeg tror rett og slett at det er feil med en ic-kabel. Hadde ikke denne duringa på min gode, gamle Denden DM-10, men da brukte jeg Black Magic Revelation ic'er. Nå har jeg en Ec ECI 5 på heimlån, og bruker en noen år gammel NordOst Blue Heaven ic. Skal prøve å bytte denne og høre om det hjelper. P.t. er det ikke ekstra jording på vinylspilleren, så det kan ligge der også.

mvh. VilhelmW

vanilla ninja

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Antall liker
0
I dag var det tid for prøvespilling, og et problem gjorde seg gjeldende med en gang: støy.
Jeg har en høy dur i høyttalerne, omtrent som lyden fra en høyspenttransformator.

Til å begynne med hadde jeg ingen forbindelse mellom jordingsskruen på spilleren og forsterkeren. Lyden ga seg litt da jeg laget en forbindelse her, men fremdeles er det relativt mye dur der.

Spilleren er forøvrig en Pro-ject RPM1, RIIA er QED Discsaver DS-1 og forsterkeren er en Harman/Kardon AVR 445, for anledningen plugget inn i aux-innganger på framsiden.

Noen forslag til årsak/løsning?

LJ

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Kjenner ikke til noe av utstyret du bruker, så det er sagt. Riaa trinnet ditt har mulighet for batteridrift, stemmer det?? Kan prøves hvis du pr nå bruker 12V veggvorte, kan være en støykilde.
Ellers ville jeg ha prøvd en annen inngang, høres ut som det kan være et misforhold ute å går her mellom utgang fra Riaa og inngang på receiver.
Du sier ikke noe om hvilken PU du bruker, er denne riktig i forhold til Riaa trinn?

vanilla ninja

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Antall liker
0
Riiaen har mulighet for batteri, ja. Jeg skal slakte en røykvarsler og se hva som skjer da.
Inngang skal også byttes.

Pickupen er den som selges med spilleren, så den må jeg bare gå ut fra er riktig.

vanilla ninja

Medlem
Ble medlem
15.10.2009
Antall liker
0
Problemet er løst! Hurra!

Problemet skyldte noe så banalt som en dårlig skjermet kabel. En investering på 200 kroner og utskifting av kabelen fra spilleren til riiaen løste alt.
Fremdeles er det bittelitt lyd der, men jeg skal prøve samme kabel etter riiaen også og se om det løser seg helt.
Spilleren måtte forøvrig kobles sammen med chassiset på forsterkeren. Når jeg bruker en jordingskabel på omtrent samme lengde som signalkablene totalt forsvinner nesten all støy.

Nok en gang: Hurra!

Topp Bunn