Hvem sa dette, en nyttårsnøtt

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
– Men det er ikke nødvendig å kjøpe en halv million kroners høyttaler for å få god lyd; en
moderne to-veis stativhøyttaler kan gi ekstremt bra lyd til brøkdelen av denne prisen med bare små kompromisser, mener ................som særlig fremhever de mindre høyttalerne fra engelske ProAc og de fleste modellene til kanadiske Totem som eksempel på glitrende musikkformidling til lite penger.
Jeg er selvfølgelig helt enig i dette utsagn ;D
Men hvem var det som sa dette , og er du enig ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Næggu om jeg veit. Jeg er omtrent så uenig som det går an å bli, forresten. ;)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Høres ut som K.V. Jeg har begrenset erfaring med større høyttalere, men ser ikke bort fra at utsagnet kan ha noe for seg. Er i alle fall kjempefornøyd med mine stativere.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.307
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Veldig avhengig av hvilken musikk man spiller. Akustisk musikk som ikke setter ekstreme krav til dynamikk og dypbass lyder svært ofte like godt eller bedre på små toveissystemer enn på svært mye dyrere flerveissystemer. Punktformigheten, enkle delefiltre og små kabinetter har sine fordeler når musikken man lytter på har egenskaper som passer med begrensningene i disse systemene.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Såklart enig i at en kan få meget god lyd av 2-veis HT men at Proac og Totem sine konkurrerer med HT til 500K blir litt latterlig selv med små kompromisser i bakhodet men for all del `Whatever floats your boat' ::)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.321
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
...mindre høyttalerne fra engelske ProAc og de fleste modellene til kanadiske Totem som eksempel på glitrende musikkformidling til lite penger.....enig ;)

...men at de konkurrerer med ht til en halv mill...No way ;D

gismo

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.307
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Såklart enig i at en kan få meget god lyd av 2-veis HT men at Proac og Totem sine konkurrerer med HT til 500K blir litt latterlig selv med små kompromisser i bakhodet men for all del `Whatever floats your boat' ::)
gismo skrev:
...mindre høyttalerne fra engelske ProAc og de fleste modellene til kanadiske Totem som eksempel på glitrende musikkformidling til lite penger.....enig ;)

gismo
Men hvor i alle dager står dette i det opprinnelige sitatet?

Det som faktisk står er: "Men det er ikke nødvendig å kjøpe en halv million kroners høyttaler for å få god lyd; enmoderne to-veis stativhøyttaler kan gi ekstremt bra lyd til brøkdelen av denne prisen med bare små kompromisser"

Ekstremt bra lyd til en brøkdel av prisen med bare små kompromisser er ikke det samme som at de er like gode...... eller at de spiller all musikk like godt som dyre systemer.....Og etter min oppfatning, så lenge volumene er moderate, det ikke er ekstreme krav til dynamikk, og så lenge spesielt kravene til volum i bassen er begrenset så gir toveissystemer utrolig realistisk lyd på akustiske instrumenter i det minste.

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
På mange omeråder kan gode toveishøyttaler fint matche dyyyre gulvstående høyttalere!

F.eks når det gjelder holografi(perspektiv) gjennomsiktighet, oppløsning, presisjon med knivskarp fokus, detaljer, nærvær(tilstedeværelse av utøvere/instrumenter)

sjel og nærve i musikken.

Vil vel si at det er kun stort sett den dypeste bassen og urkraften, den voldsomme dynamikken som du ikke får med stativhøyttalere, på de andre punktene kan ofte gode stativere utkonkurere ganske så dyre gulvstående.

Men med alt annet innen hi fi, her gjelder det å finne det som passer både smak, lommebok og rom.

GODT NYTT ÅR :)

Destiny.. :)

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Antall liker
153
E.I.A. skrev:
– Men det er ikke nødvendig å kjøpe en halv million kroners høyttaler for å få god lyd; en
moderne to-veis stativhøyttaler kan gi ekstremt bra lyd til brøkdelen av denne prisen med bare små kompromisser, mener ................som særlig fremhever de mindre høyttalerne fra engelske ProAc og de fleste modellene til kanadiske Totem som eksempel på glitrende musikkformidling til lite penger.
Det var vel Lars Kristensen, kabelpusheren fra Nordost som sa dette :)

U

utgatt60135

Gjest
Hvem? Ikke vet jeg, men med mindre overdrivelser så er det ikke så dumt sagt. ProAc og Totem er gode musikkformidlere som ikke er svindyre, men ikke for den almenne fyren i gata dog. Ekstremt burde byttes ut med meget god og blitt lagt inn relativt foran små kompromisser (så lenge vi snakker vanlige stuer/rom).

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
knuhe skrev:
E.I.A. skrev:
Det var vel Lars Kristensen, kabelpusheren fra Nordost som sa dette :)
Det er helt riktig , du vant førsteprisen :)
Sitatet er hentet fra Fidelity nr 40 .

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Rommet avgjør hvilke høytalere som er optimale. Pris er sekundært i så måte.

Har aldri hatt små ProAc eller Totem selv, men det jeg har hørt har vært brukbart.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Har ikke hørt allt av stativhøytalere , og skulle gjerne hørt Totem .
Av det jeg har hørt har jeg likt ProAc best , Jbl Array 800 er også morsom selv om den er i grenseland av hva man kan kalle stativhøytaler .

Jeg er imponert over at en kjent hifi person som Lars Kristensen drar frem høytalermerker som ProAc og Totem , mannen har god smak ;D

T

TT.

Gjest
HCS skrev:

Har aldri hatt små ProAc eller Totem selv, men det jeg har hørt har vært brukbart.
Ikke glem kablene da mann. De er uhyre viktige ;D ;D ;D (ref. alle kabeldebattene her inne)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
erato skrev:
johnnygrandis skrev:
gismo skrev:

gismo

Det som faktisk står er: "Men det er ikke nødvendig å kjøpe en halv million kroners høyttaler for å få god lyd; enmoderne to-veis stativhøyttaler kan gi ekstremt bra lyd til brøkdelen av denne prisen med bare små kompromisser"

Ekstremt bra lyd til en brøkdel av prisen med bare små kompromisser er ikke det samme som at de er like gode...... eller at de spiller all musikk like godt som dyre systemer.....Og etter min oppfatning, så lenge volumene er moderate, det ikke er ekstreme krav til dynamikk, og så lenge spesielt kravene til volum i bassen er begrenset så gir toveissystemer utrolig realistisk lyd på akustiske instrumenter i det minste.
Lese mellom linjene. "brøkdel av prisen" Spørs hvilken brøk de regner etter, utsagnet er mildt sagt unyansert satt ihop i denne sammenhengen. Hadde jeg lest hele artikkelen kunne svaret mitt ha vært annerledes. At trådstarter er fornøyd med sine stativhøytaler er jo flott ! Derav " whatever floats your boat" ala > Hva som gjør deg lykkelig.

8

8x12_TOM

Gjest
Hvem som har sagt dette er ikke så nøye , men for min del er jeg uenig. Spiller stort sett alt av musikk
Var foleden på en tre timers konsert med Audun Kleive m/band - Jon Balke m/band og ikke minst Marilyn Mazur m/band altså mye perkusjon og synt. Under annonsering av bandene ble det flere ganger lovpriset den fantastiske lyden for kvelden.
Skal dette gjengis i nærheten av troverdig i heimen kommer stativhøytalere til kort.
Mine 8x12"ere , som alltid blir påpekt å spille for mørkt og ute av balanse av millionanlegg-eiere, blir også litt snilt i de nedre oktaver( Ikke i den aller nederst da ;D) - konklusjonen min er at 8x12" er et minimum på mye musikk og at folk med millionanlegg ofte lever med kjempekompromisser i nederst delen ;) Når er det vel også viden kjent at kompromisser gradvis glattes ut i forhold til stigene pris

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
TTmania skrev:
HCS skrev:

Ikke glem kablene da mann. De er uhyre viktige ;D ;D ;D (ref. alle kabeldebattene her inne)
Kablene er extremt viktige , og da spesielt strømkablene .
If you dont get this right , forget it ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
johnnygrandis skrev:
erato skrev:
johnnygrandis skrev:
gismo skrev:

gismo

Lese mellom linjene. "brøkdel av prisen" Spørs hvilken brøk de regner etter, utsagnet er mildt sagt unyansert satt ihop i denne sammenhengen. Hadde jeg lest hele artikkelen kunne svaret mitt ha vært annerledes. At trådstarter er fornøyd med sine stativhøytaler er jo flott ! Derav " whatever floats your boat" ala > Hva som gjør deg lykkelig.
Hele artikkelen kan leses her side 37 :)
http://audiofidelity.no/comlete_mags/40.pdf

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
E.I.A. skrev:
TTmania skrev:
HCS skrev:

Den siste meteren fram til anlegget...? Nå fleiper du?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skal dette gjengis i nærheten av troverdig i heimen kommer stativhøytalere til kort.
all musikk som blir forsterket med store PA anlegg er vanskelig å få gjengitt via mindre høyttalere i egen stue. En uforsterket kassegitar derimot er ikke vanskelig å gjengi korrekt gjennom mindre høyttalere.
Begrepet "LIVE" er mildt sagt diffust. Det er forskjell på Kiss på Rockefeller og Jan Eggum på Kafe K.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
E.I.A. skrev:
TTmania skrev:
HCS skrev:

Da er vel ringen sluttet?
Det var jo en kabelpusher som var kilden til utsagnet i ditt åpningsinlegg.. ::)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det at denne dansken mener noe om Totem og ProAc er nesten nok til å FRATA disse merkene cred i min bok... 8)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
HCS skrev:
Det at denne dansken mener noe om Totem og ProAc er nesten nok til å FRATA disse merkene cred i min bok... 8)
;D

Mye mulig at cluet med god lyd fra stativhøytalere er at de krever mye mindre av rommet , og dermed er lettere å få til å spille bra uten for mye jobbing .

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig at de som kjøper små høyttalere har mer penger igjen til ledning?  ;D

For ordens skyld: Jeg har hatt små ProAc'er selv. Fine representanter for kategorien, men store høyttalere er større. Kompromissene er ikke små i det hele tatt, og jeg ønsker meg enda større høyttalere enn de jeg har nå.

Z

Zomby_Woof

Gjest
E.I.A. skrev:
Mye mulig at cluet med god lyd fra stativhøytalere er at de krever mye mindre av rommet , og dermed er lettere å få til å spille bra uten for mye jobbing .
På en måte sant, men samtidig ikke. Men det er ikke store høyttalere som krever mye av rommet. Det er dyp bass som krever mye av rommet. Alle problemer man sliter med henger sammen med bølgelengden i forhold til rommets dimensjoner.

8

8x12_TOM

Gjest
Griffenfeldt skrev:
all musikk som blir forsterket med store PA anlegg er vanskelig å få gjengitt via mindre høyttalere i egen stue. En uforsterket kassegitar derimot er ikke vanskelig å gjengi korrekt gjennom mindre høyttalere.
Begrepet "LIVE" er mildt sagt diffust. Det er forskjell på Kiss på Rockefeller og Jan Eggum på Kafe K.
Har kaskje 300+ konserter på baken og bruker en samling av dette som min preferanse. Konserter med uforsterket kassegitar har jeg til gode - Vel ikke helt sant dette, var jo med på en liten seanse med blant annet Audiofil-arve på Horten-messen dette året ;D. I de sene natterstider da "musikeren" tar fram gitaren for å imponere festdeltagerene har aldri imponert meg.
99.9% av alle konserter er mikket på ett eller annet vis
Vi er forskjellige

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
8x12_TOM skrev:
Griffenfeldt skrev:
Har kaskje 300+ konserter på baken og bruker en samling av dette som min preferanse. Konserter med uforsterket kassegitar har jeg til gode - Vel ikke helt sant dette, var jo med på en liten seanse med blant annet Audiofil-arve på Horten-messen dette året ;D. I de sene natterstider da "msukeren" tar fram gitaren for å imponere festdeltagerene har aldri imponert meg.
Vi er forskjellige
Når jeg hører en uforsterket trompet kaller jeg det live. Det kunne fort ha blitt morsomt å prøve å gjenngi. Å gjenngi en micket trompet handler om watt og elementstørrelse. Ikke helt det samme synes jeg.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Griffenfeldt skrev:
8x12_TOM skrev:
Griffenfeldt skrev:
Har kaskje 300+ konserter på baken og bruker en samling av dette som min preferanse. Konserter med uforsterket kassegitar har jeg til gode - Vel ikke helt sant dette, var jo med på en liten seanse med blant annet Audiofil-arve på Horten-messen dette året ;D. I de sene natterstider da "msukeren" tar fram gitaren for å imponere festdeltagerene har aldri imponert meg.
Vi er forskjellige
Når jeg hører en uforsterket trompet kaller jeg det live. Det kunne fort ha blitt morsomt å prøve å gjenngi. Å gjenngi en micket trompet handler om watt og elementstørrelse. Ikke helt det samme synes jeg.
Faktisk et meget godt poeng :)
Ingen som vil ha P A lyd hjemme .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Fant denne på What hifi sine forumsider , og har tidligere lagt den ut på ProAc tråden . ProAc K6 koster 130K og har fått bra kritikk i de testene jeg har lest .

I auditioned the Tablettes recently and was very impressed. I had just listened to the ProAc K6 with a ribbon tweeter, which is roughly 10 times the price of the Tablettes. Although the bass of the Tablettes was nowhere near the K6, the overall balance was fantastic. In a nutshell, no one present in the listening room felt the Tablettes were vastly inferior to the K6, not by a long stretch.

Certainly the three customers present in the shop were sufficiently blown away - all promptly placed orders!
Hele diskusjonen kan leses her http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/proac-tablette-anniversary

Hvis man ikke skal spille på konsertnivå hjemme tror jeg man kan få veldig mye musikalsk glede , og nesten ingen frustrasjon med et par stativhøytalere og en god integrert forsterker .

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Zomby_Woof skrev:
E.I.A. skrev:
På en måte sant, men samtidig ikke. Men det er ikke store høyttalere som krever mye av rommet. Det er dyp bass som krever mye av rommet. Alle problemer man sliter med henger sammen med bølgelengden i forhold til rommets dimensjoner.
Ja :)
Burde kanskje lagt til at de er lettere å få til pga at bassen ikk går så dypt og dermed ikke påvirkes så mye av rommet .

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Griffenfeldt skrev:
For ikke å snakke om et heilt filharmonisk orkester, eller et 60 stemmers kor!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.307
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Prøv denne:

Havergal Brians 1ste symfoni, The Gothic.

600 voksne korsangere, 150 barn i 2 kor, 203 orkestermusikere (inkludert 23 perkusjonister), 5 sangsolister, 8 "off-stage" trompeter, 4 "off-stage" messingensembler.

Selv 8x12'' sliter med realismen der.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
otare nevnte denne da jeg var hos ham sist. Gikk i glemmeboken.
Er nå notert i eget notat her hos meg under: Plater å kjøpe i 2012.

8

8x12_TOM

Gjest
erato skrev:
Prøv denne:

Havergal Brians 1ste symfoni, The Gothic.

600 voksne korsangere, 150 barn i 2 kor, 203 orkestermusikere (inkludert 23 perkusjonister), 5 sangsolister, 8 "off-stage" trompeter, 4 "off-stage" messingensembler.

Selv 8x12'' sliter med realismen der.
Helt klart ;)

U

utgatt60135

Gjest
Griffenfeldt skrev:
8x12_TOM skrev:
Griffenfeldt skrev:
Vi er forskjellige
Konserter via PA anlagg er som oftes langt, langt unna HiFi. Forvrengt dårlig lyd med svært overdreven bass.Å bruke slike konserter som referanse blir helt feil for meg, men det er jo opp til hver enkelt selvsagt. Det er ikke mye bass i forhold til mellomtone i de fleste instrumenter. Jeg synes små høyttalere klarer seg godt faktisk, om det så ikke blir helt det samme i full ufoldelse.

8

8x12_TOM

Gjest
Lyngen skrev:
Griffenfeldt skrev:
8x12_TOM skrev:
Griffenfeldt skrev:
Har kaskje 300+ konserter på baken og bruker en samling av dette som min preferanse. Konserter med uforsterket kassegitar har jeg til gode - Vel ikke helt sant dette, var jo med på en liten seanse med blant annet Audiofil-arve på Horten-messen dette året ;D. I de sene natterstider da "musikeren" tar fram gitaren for å imponere festdeltagerene har aldri imponert meg.
Vi er forskjellige
Konserter via PA anlagg er som oftes langt, langt unna HiFi. Forvrengt dårlig lyd med svært overdreven bass.Å bruke slike konserter som referanse blir helt feil for meg, men det er jo opp til hver enkelt selvsagt. Det er ikke mye bass i forhold til mellomtone i de fleste instrumenter. Jeg synes små høyttalere klarer seg godt faktisk, om det så ikke blir helt det samme i full ufoldelse.
Det er vel ingen som bruker slike konserter som referanse ???

N

nysjerrigper

Gjest
Lyngen skrev:
koble opp hviket som helst hifi-system i en konsertrigg og prat om forvrengning etterpå ;D
lav forvrengning er hovedmålet til alle PAhøyttalere, ellers ville de vel ikke spilt høyt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
For å provosere litt på nyåret:

Helt ærlig velger jeg heller litt småraggete kvalitets-PA med realistisk dynamikk, enn fislete skoeskelyd med silkediskant. Kanskje det skyldes at jeg hører lite på solo-lutt og munnharpe. Hvem vet?

Er det bare jeg som opplever at PA har blitt dramatisk bedre de siste årene, forresten? Jeg synes i hvert fall moderne PA er dramatisk bedre enn sitt rykte. Man skal huske at grei lyd til noen hundre, eller -tusen, er hakket vanskeligere enn god lyd til en. Produktene er som regel ikke så verst i seg selv.

8

8x12_TOM

Gjest
Du må nok komme med noe annet skal du klare å provosere meg ;D

Topp Bunn