Diverse Hvem skal jeg høre på ?

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei, jeg leser langt mer en jeg skriver på dette fora og tar til meg kunnskap og erfaringer i stort monn.
Takk for det !

Noen skribenter lærer man seg (jeg) å ta med en "klype salt" på bakgrunn av hvordan de skriver og f.eks. hvor lite motagelig de er overfor andres meninger. Andre skriver noen bastante meninger uten referanser til verken det ene eller det andre.

Jeg leser med interesse andres erfaringer vedr "lydmessige" erfaringer, spesielt på utstyr jeg selv har eller er interessert i.
Men, så kommer selve spørsmålet, jeg selv hører mest på kategorien jazztrioer og "analog musikk".
Altså enkle oppsett og på moderat volum.

Skal jeg da høre på lytteerfaringer fra de som mest hører på "tungrock"?
Er deres erfaringer nyttige for meg?

Dette er ingen nedrakking av noen eller noens musikksmak, kun et spørsmål om lytteerfaring under helt andre forhold er nyttige for meg.
Takknemlig for en edruelig diskusjon
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hei, jeg leser langt mer en jeg skriver på dette fora og tar til meg kunnskap og erfaringer i stort monn.
Takk for det !

Noen skribenter lærer man seg (jeg) å ta med en "klype salt" på bakgrunn av hvordan de skriver og f.eks. hvor lite motagelig de er overfor andres meninger. Andre skriver noen bastante meninger uten referanser til verken det ene eller det andre.

Jeg leser med interesse andres erfaringer vedr "lydmessige" erfaringer, spesielt på utstyr jeg selv har eller er interessert i.
Men, så kommer selve spørsmålet, jeg selv hører mest på kategorien jazztrioer og "analog musikk".
Altså enkle oppsett og på moderat volum.

Skal jeg da høre på lytteerfaringer fra de som mest hører på "tungrock"?
Er deres erfaringer nyttige for meg?

Dette er ingen nedrakking av noen eller noens musikksmak, kun et spørsmål om lytteerfaring under helt andre forhold er nyttige for meg.
Takknemlig for en edruelig diskusjon
Er kanskje ikke noe enkelt svar på det, men generelt vil du nok ikke dra så mye nytte av lytteerfaringer fra de som kun hører hardrock og ikke har omfattende erfaringer med mange hi-fi oppsett som vet hva som funker til alle typer musikk. For eksempel en hi-fi selger som hører på hardrock vil kunne ha nok kunnskap om alle typer musikk for det. Jeg synes absolutt det beste er å høre mest på meg selv;D
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det anlegget du har nå virker jo veldig bra til den smaken du har. Jeg ville ha lyttet til folk med erfaringer fra samme musikksmak, og om du skulle høre mer på annen musikk ville jeg vurdert noen bytter. Men på generelt grunnlag ville jeg kanskje prøvd meg litt på rør, min erfaring fra rørutstyr(av en viss kvalitet) med gode NOS-rør er at det tilfører noe til musikken som transistorutstyr sjelden gjør. Mange kaller det forvrengning, men er det det som er forvrengning så sier jeg ja takk. Det rør mangler er nok voldsomt bassfundament.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
alternativt utforske mere lettdrevne ht alternativer i fbm rør
gjerne horn om du har plass
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Her på "sentralen" er det generelt mange som mener mye uten å ha hørt veldig mye, -hverken utstyr eller musikk.
Det er også mange kunnskapsrike folk med ulike erfaringer som kan gi gode råd, men jeg tror ikke det er slik at dette er avhengig av hvilke musikkgenre de hører på.

Ellers en kommentar til innlegg #3 ; Det står at Bidevind har en LM forsterker. Altså allerede inne på rør.

Det er mange veier å gå, og hva den enkelte oppfatter som godlyd er individuelt.
Reis rundt, hør ulike anlegg med egne ører, er vel det beste rådet jeg kan gi.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Slik jeg forstår trådstarter spør han ikke nå om konkrete råd til bytte av utstyr.
 
M

MarkusH

Gjest
Ikke hør på noen, det viktigste er å finne en lyd du selv liker, hva andre mener betyr i så måte ingenting. Jeg hører gjerne på folk med mer erfaring enn meg, men om jeg ville gått for høyttalere/forsterkere ene og alene på anbefalinger av folk, selv de med mye erfaring er jeg usikker på. Jeg gjorde det i starten når jeg begynte med "det her" og det slo totalt feil vei, mye penger gikk rett ut av vinduet, så jeg foreslår at du finner ut hva du vil ha. Eventuelt kjøpe og selge til du finner noe du liker, det koster dog litt.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Ikke hør på noen, det viktigste er å finne en lyd du selv liker, hva andre mener betyr i så måte ingenting. Jeg hører gjerne på folk med mer erfaring enn meg, men om jeg ville gått for høyttalere/forsterkere ene og alene på anbefalinger av folk, selv de med mye erfaring er jeg usikker på. Jeg gjorde det i starten når jeg begynte med "det her" og det slo totalt feil vei, mye penger gikk rett ut av vinduet, så jeg foreslår at du finner ut hva du vil ha. Eventuelt kjøpe og selge til du finner noe du liker, det koster dog litt.
Hei, og takk for betrakningene.
Nettopp fordi det koster å trå feil, så ønsker jeg å lytte til "erfarne fjellfolk" for ikke å gå i helt feil retning.
Men helt enig i at det er min egen dom som betyr noe til slutt.

Spørsmålet er om jeg skal lytte til erfaringer fra noen som lytter under helt andre forhold en meg selv.
Foreløpig har valgt å ikke legge så stor vekt på utsagn fra denne "kategori", men burde jeg det allikevel?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Ikke hør på noen, det viktigste er å finne en lyd du selv liker, hva andre mener betyr i så måte ingenting. Jeg hører gjerne på folk med mer erfaring enn meg, men om jeg ville gått for høyttalere/forsterkere ene og alene på anbefalinger av folk, selv de med mye erfaring er jeg usikker på. Jeg gjorde det i starten når jeg begynte med "det her" og det slo totalt feil vei, mye penger gikk rett ut av vinduet, så jeg foreslår at du finner ut hva du vil ha. Eventuelt kjøpe og selge til du finner noe du liker, det koster dog litt.
Hei, og takk for betrakningene.
Nettopp fordi det koster å trå feil, så ønsker jeg å lytte til "erfarne fjellfolk" for ikke å gå i helt feil retning.
Men helt enig i at det er min egen dom som betyr noe til slutt.

Spørsmålet er om jeg skal lytte til erfaringer fra noen som lytter under helt andre forhold en meg selv.
Foreløpig har valgt å ikke legge så stor vekt på utsagn fra denne "kategori", men burde jeg det allikevel?
Er det noe av utstyret du har nå du vurderer å skifte ut? Det ser jo ut som du har ett ganske godt sammensatt anlegg i dag som burde passe godt til det du ønsker.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Her på "sentralen" er det generelt mange som mener mye uten å ha hørt veldig mye, -hverken utstyr eller musikk.
Det er også mange kunnskapsrike folk med ulike erfaringer som kan gi gode råd, men jeg tror ikke det er slik at dette er avhengig av hvilke musikkgenre de hører på.

Ellers en kommentar til innlegg #3 ; Det står at Bidevind har en LM forsterker. Altså allerede inne på rør.

Det er mange veier å gå, og hva den enkelte oppfatter som godlyd er individuelt.
Reis rundt, hør ulike anlegg med egne ører, er vel det beste rådet jeg kan gi.
Ja det stemmer jo :)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Om jeg skulle komme med et tips.

Følg med på de som gir nyanserte, saksrelevante svar uten å hele tiden bruke eget oppsett som fasit. De som klarer å gå ut av sine egne preferanser og evner å følge deg litt på din vei. Vet bare om en eller to her som mestrer det, dessverre er de ikke så aktive lenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: TAS

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Er det noe av utstyret du har nå du vurderer å skifte ut? Det ser jo ut som du har ett ganske godt sammensatt anlegg i dag som burde passe godt til det du ønsker.
Nei, ikke noe konkret nå, men det har jeg trodd tidligere også :)

(Ny streamer er kanskje det mest aktuelle fremover. (Har Bluesound Node 1 i dag))
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Om jeg skulle komme med et tips.

Følg med på de som gir nyanserte, saksrelevante svar uten å hele tiden bruke eget oppsett som fasit. De som klarer å gå ut av sine egne preferanser og evner å følge deg litt på din vei. Vet bare om en eller to her som mestrer det, dessverre er de ikke så aktive lenger.
Enig i det, og har vel de samme tanker selv.
Men skal jeg la musikksmak være en del av kriteriet for hvilke jeg vil høre velfunderte erfaringer fra?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Er det noe av utstyret du har nå du vurderer å skifte ut? Det ser jo ut som du har ett ganske godt sammensatt anlegg i dag som burde passe godt til det du ønsker.
Nei, ikke noe konkret nå, men det har jeg trodd tidligere også :)

(Ny streamer er kanskje det mest aktuelle fremover. (Har Bluesound Node 1 i dag))
Jeg hadde selv Node 1 og bruker Node 2 i dag, det funker som fy.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Komplisert spørsmål. Men svaret er enkelt : NEI


Hør gjerne på andre men dann deg din egen mening. Skaff deg egne inntrykk.
Kom deg rundt og hør på forskjellige oppsett. Lån med utstyr hjem.

Ingen vet helt sikkert hva som funker i ditt rom. Ihvertfall ikke når behovet ditt er en faktor man må hensynta.
Finn dine egne kompromiss og jobb deg ut fra det.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
X

X186841

Gjest
Er ingen vei utenom å prøve/lytte selv. Utrolig hvor forskjellig smak vi egentlig har mange ganger. Den enes gull kan være den andres Surstrømming :)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Om jeg skulle komme med et tips.

Følg med på de som gir nyanserte, saksrelevante svar uten å hele tiden bruke eget oppsett som fasit. De som klarer å gå ut av sine egne preferanser og evner å følge deg litt på din vei. Vet bare om en eller to her som mestrer det, dessverre er de ikke så aktive lenger.
Enig i det, og har vel de samme tanker selv.
Men skal jeg la musikksmak være en del av kriteriet for hvilke jeg vil høre velfunderte erfaringer fra?
Personlig føler jeg ikke musikksmak har noe med saken å gjøre om ikke du selv er veldig spesifikk i din. For egen del vet jeg hva jeg liker med metal, jazz, pop osv. Anlegget mitt bør mestre dette slik jeg liker det.
 
M

MarkusH

Gjest
Men skal jeg la musikksmak være en del av kriteriet for hvilke jeg vil høre velfunderte erfaringer fra?
Hvis det er noe spesielt du hører etter eller leter etter i musikken du hører på (jazz og blues har jo en del innslag av akustiske instrumenter, men også alt mellom himmel og jord av andre instrumenter). Hvis ønske ditt er å høre disse instrumentene gjengitt på en spesiell måte ville jeg basert mine inntrykk på eldre rock/sjangre som deler noe av samme karakteristikk hva gjelder instrumenter osv. Jeg selv hører på det meste (snakker da black metal til reggea), klassisk hører jeg "aldri" på, mens storbandmusikk står på med jevne mellomrom. For meg betyr gjengivelsen på de forskjellige sjangrene mye mer enn at mitt oppsett spiller f.eks rock kjempebra, for jeg har hatt et slikt oppsett før. Jeg ønsker å få frem "råheten" i musikk som vil fremprovosere det og samtidig kunne høre på gammeldans på lørdagskvelden, som skal låte tynt og kjedelig. Jeg er nærmest i mål føler jeg, men ting kan jo alltid bli bedre. Jeg setter også akustisk følelse, eller f.eks at man hører vreng på instrumenter foran alt annet. Alle er forskjellige og liker forskjellige ting i forskjellige rom. ;) jeg skriver lite om lytteinntrykk lenger, fordi det har ingenting å si hva jeg liker.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva med et anlegg som hjelper deg på vei til en bredere musikksmak?
Det skal kunne spille høyt nok (for deg), være bredbåndet nok (gjerne fullfrekvent), henge i hop i frekvensgang og polarrespons, og ikke ha noen teite resonante framhevinger noe sted. Synes jeg.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva med et anlegg som hjelper deg på vei til en bredere musikksmak?
Det skal kunne spille høyt nok (for deg), være bredbåndet nok (gjerne fullfrekvent), henge i hop i frekvensgang og polarrespons, og ikke ha noen teite resonante framhevinger noe sted. Synes jeg.
Hvilke "teite resonate fremhevinger" tenkte du på? Ingen vil vel ha slikt, kun det som er i opptaket.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
For å få dette tilbake på tema igjen;
Ett spørsmål:

Jeg lytter gjerne til andres erfaringer, men bør jeg legge vekt på andre som lytter til helt annen musikk en meg, og med et helt annet volum?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Motspørsmål/invitasjon til tankevirksomhet: Hva om disse lytter til samme musikk som deg og i tillegg lytter til svært mye annet, for ikke å si nesten alt annet?
Tillegg: Nå ser jeg at du har noen aldeles deilige hovedhøyttalere som i mine ører passer til alt. Jeg kjenner ikke forsterkeren du bruker og heller ikke rommet og oppstillingen i det, men jeg hadde gjort mye annet med lydgjengivelsen min enn å kvitte meg med et par Amatier.
 
Sist redigert:

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.285
Antall liker
9.365
Sted
Interiore Simplicitate
For å få dette tilbake på tema igjen;
Ett spørsmål:

Jeg lytter gjerne til andres erfaringer, men bør jeg legge vekt på andre som lytter til helt annen musikk en meg, og med et helt annet volum?
Tja, med mindre du planlegger eller ønsker å utvide dine musikalske horisonter veldig så ville ikke jeg kastet bort så mye energi på det i alle fall.

Mange har en vitenskapelig tilnærming, og får sikkert til anlegg som funker på veldig mye forskjellig, som Valentino er inne på. Om man i tillegg lar seg glede av prosessen tror jeg dette er veien å gå. Om man derimot (som meg) mister fullstendig lysten på musikk bare ved tanken er det nok best å la det være. [emoji4]

Jeg ser ikke helt poenget med å bruke tid eller penger på noe man ikke trenger eller ønsker - liten vits i å sette seg inn i hva som funker for metalfansen for eksempel om du hører på akustisk jazz. Så inntil du savner eller mangler noe når du hører på musikk du liker og spiller mye, ville jeg tatt livet med knusende ro. [emoji481]
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein planlegg sjeldan å utvide sin musikalske horisont. Det er noko som skjer etter kvart. Eller ein kan resignere, og miste interesse for ymse musikk. Anlegget mitt inspirerte meg til å lytte til klassisk musikk, sjangrar som var ganske framande i min barndomsheim eller min kompisgjeng. Det var hifien (og ho eg vart gift med etter kvart) som lokka meg til å investere i tre-fire hundre vinylalbum. Hadde eg gått for småhøgtalarar optimaliserte for intimmusikk, eller eit anlegg skreddarsydd for Deep Purple, Nasareth, Uriah Heep og Led Zep, hadde resultatet truleg vore annleis.
Ein god hifi-rigg kan ikkje gjere anna enn godt etter mitt syn.
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Motspørsmål/invitasjon til tankevirksomhet: Hva om disse lytter til samme musikk som deg og i tillegg lytter til svært mye annet, for ikke å si nesten alt annet?
.....
Da har de nok et bedre utgangspunkt for å gi meg noe, tenker jeg. Utgangspunktet var de som kun lytter til annen type musikk og som beskriver sine erfaringer på den bakgrunn.
Jeg har forsåvidt kommet til min konklusjon, og flere andre er tydeligvis ikke uenige med meg.

Men, alltid interessant med andres tilnærming og funderinger rundt dette.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.789
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ein planlegg sjeldan å utvide sin musikalske horisont.
Har planlagt det en eneste gang: Wagner. Tok meg år å knekke koden. Ville ikke vært den kampen foruten.


Sorry om jeg kaprer tråden din nå, Bidevind. Jeg blir bare så inspirert. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Man får som du selv sier, visse inntrykk av de som skriver her på HFS. Negative og positive.
For å verifisere det som blir skrevet her, inviter deg selv til de som du tror har noe å fare med.

Lytting og lesing henger ikke alltid sammen slik vi tror.
Det kan gå både den ene og andre veien.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Motspørsmål/invitasjon til tankevirksomhet: Hva om disse lytter til samme musikk som deg og i tillegg lytter til svært mye annet, for ikke å si nesten alt annet?
.....
Da har de nok et bedre utgangspunkt for å gi meg noe, tenker jeg. Utgangspunktet var de som kun lytter til annen type musikk og som beskriver sine erfaringer på den bakgrunn.
Jeg har forsåvidt kommet til min konklusjon, og flere andre er tydeligvis ikke uenige med meg.

Men, alltid interessant med andres tilnærming og funderinger rundt dette.
Ditt utgangsspørsmål er i grunn umulig å besvare, men Bergfinn besvarer vel spørsmålet greiest her. Sjekk om du har mulighet til å lytte på anlegg du er nysgjerrig på.

Og selv vet jeg ikke om noe som gjengir trio-jazz bedre enn Doxa, bare for å ha det nevnt. Og det mener jeg selv om jeg spiller både heavy og blues rett som det er. :)
(Ja, jeg hører trio-jazz ganske ofte live, også, bare for å ha det nevnt)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For å få dette tilbake på tema igjen;
Ett spørsmål:

Jeg lytter gjerne til andres erfaringer, men bør jeg legge vekt på andre som lytter til helt annen musikk en meg, og med et helt annet volum?
Etter at barna flyttet hjemmefra for en 15-20 år siden, har jeg hatt en litt opp-og-ned hifi-reise - som også inkluderer en total omveltning i forbindelse med flytting fra hus til leilighet for nesten 10 år siden. En relativt kontinuerlig jakt etter noe som kunne fungere på tre steder hjemme hos meg. I finstuen, i TVstuen og på et arbeidsrom. Kravstor og bortskjemt, må vite - men det er sånn det er.

Erfaringer i forbindelse med det du spør om:

1. Lytte til råd fra andre med hensyn til valg av utstyr:

Dette har ikke gitt meg veldig mye. Ett og annet treff på min lille og kanskje litt sære "hifi-skive" har forekommet, men stort sett virker det som om det er vanskelig å overføre andres erfaringer til egne preferanser, eget lytterom og egne rammebetingelser. Derimot er Hifisentralen full av gode hjelpere og nyttige råd når det gjelder helt konkrete tekniske problemer, som f.eks. "hvorfor virker ikke Squeezeboxen min i dag" o.l.

2. Hjemmebesøk hos andre hifi-entusiaster:

Kan ikke bli nyttigere enn dette, spør du meg. Ta med deg favorittmusikken din rundt omkring, og du vil ganske kjapt få en idé om hvordan andre anlegg låter - og da har du en mulighet til å kalibrere deg, og å få impulser til å utvide musikksmaken din, og impulser om hvilken vei du bør gå for å få bedre lyd hjemme hos deg - hvis du hører med egne ører at anlegget ditt ikke henger helt med.

3. Hifi-runddans etter egne ører:

Det er her jeg har landet. Uansett hvem du får råd av, og uansett hvilke anlegg du eventuelt hører når du er på hjemmebesøk hos andre hifi-gærninger, må du til syvende og sist stå på egne ben og gjøre dine egne veivalg. Rammebetingelsene hjemme hos meg - boforhold, WAF, økonomi, musikk- og lydpreferanser etc. etc. - har ført meg dit jeg er i dag. Kanskje går jeg videre - kanskje blir jeg stående der er jeg er - vi får se.... For meg har det alltid vært slik at jeg er fornøyd, inntil jeg plutselig ikke er fornøyd lenger. Og først da begynner jeg å tenke på veien videre. Føler du at du har det bra m.h.t. hifi'en din, er det bare å slappe av og nyte musikken.
 

ivarwa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2012
Innlegg
79
Antall liker
22
Min erfaring er at hvis anlegget spiller bra på rock Heavy og metal spiller det bra på alt det andre også,😁
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg tenker det alltid er nyttig å utvide ens egen erfaringshorisont ved å lytte til andre med en annen erfaringsbakgrunn. F.eks har jeg selv vært interessert i erfaringsbakgrunnen til objektivistene med sine målinger, DSP, aktiv drift og akustikk-tilnærminger. Det er helt klart logiske grunner for at en slik tilnærming kan fungere. Og jeg har tenkt at noe av dette er ting jeg kan innlemme i eget anlegg. F.eks ved akustiske tiltak og en form for DSP-light ved bruk av en Roon Nucleus. På den andre siden innebærer aktiv drift å måtte selge både forsterker og høyttalere. Og da vegrer man seg kanskje for å gjøre de mest drastiske tiltak. For min del blir i så fall et mindre drastisk tiltak å prøve ut høyttalere med en annen lydkarakteristikk enn de nåværende. Elektronikken min kan fint håndtere f.eks et par Tannoy Cheviot, og på hvilken måte ville det forandret gjengivelsen? For min del er slike eksperimenter mer interessante enn justeringer av en DSP kurve, og er også noe av grunnen til at jeg vegrer meg for å emigrere til en aktiv drift/DSP løsning.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vil nok tru at det å reise rundt å besøke andre oppsett, vil gi deg ulike inputs på hvilken vei man skal reise videre.
Om man skal høre på folk som lytter til en helt annen sjanger og volum enn seg selv. Ja jeg mener det. Man bør da "passe" seg litt for å høre på råd som at den og den kombinasjonen vil passe. Rett og slett fordi dette er en annens oppfatning i et annet rom og med en annen musikk. Men har du hørt dette oppsettet, så er det lettere å forstå hva denne personen beskriver. Å høre på et tips om høyttalere, forsterker som er helt ukjent for deg i et rom rom er helt ukjent, satt opp på en ukjent måte og så kjøpe pga det vil alltid vere risikosport. Noen ganger klaffer det.
 
L

Lassencad

Gjest
Du skal da kun lytte til MIG. Længere er den ikke. Jeg ved bedre end alle andre :rolleyes:

Jeg synes du burde besøge så mange private musik nydere og lytte til deres anlæg . Hvis du gør det vil du opdage hvor forskellige lyd der er derude i vores stuer :) Ingen er ens.
jeg har gjort det i mange år og det er en ren fornøjelse at se hvad musik nydere har stående af anlæg og se hvordan de er kommet frem til deres lyd. For gengivelse af musik og de præferencer man har er jo så individuelt .

Du må jo allerede vide om du vil have din lyd mørk/tilbagetrukket eller meget analytisk /On your face... eller hvad du nu foretrækker

At lytte til andre det kan man gøre i henhold til dæmpning/placering af eks højttalere osv osv. Men lyden i din stue må kun ende op med at være din og ingen andres :)
Vh
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei alle og takk for velbegrunnede tanker. Tar det med meg videre.
Vedr akustiske tiltak så føler jeg ikke behov for det til min musikk og relativt lave volum.
(Det vil uansett være begrensede mulighet i en stue som benyttes av flere).

Men høytalerplassering har variert noe og det har gitt store utslag.
Spesielt med mine tidligere høytalere (Wharfedale, Time window, IMF Monitor, Patos 402)
Mine nåværende Sonus Faber Amati Homage spiller veldig bra nesten uansett posisjon, de spiller stort og med stor bredde/dybde, åpenhet og korrekt bass nesten uansett plassering.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.166
Antall liker
508
Jeg tenker du ikke skal legge for mye i hva andre synes og mener, uansett hvem de er betyr ikke meningen deres mer enn at det kanskje kan være en indikasjon på noe du selv kan si deg enig i (men ikke nødvendigvis). Finn heller dine egne veier og gå definitivt for det som gir deg mest, man skaper sin egen vei...

For all del, jeg er blitt påvirket og inspirert av andre jeg også (samt ikke skjønt hva noen holder på med)... Men altså, i siste instans er det alltid mine inntrykk og mitt eget behov og ønske som er det riktige for min del, så får andre synes og mene hva de selv ønsker om de valgene - uenighet er i så måte ikke negativt.

Så prøve deg frem selv er mitt råd, men for all del kan det jo være hjelp i å se mot hva andre synes og mener da det kan gjøre veien kortere for deg, fint er det de gangene man opplever noe hos andre som inspirerer enn selv og får enn til å ta nye veier... Men igjen, det er enn selv som må ta de valgene og det blir for dumt å høre blindt på andre.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.619
Antall liker
3.733
Interessant spørsmål. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har lurt på hva de som kun hører på death/speed/noise-metall eller punk får ut av et highend-anlegg.
Dette sagt i beste mening, uten å disse noens musikksmak. Jeg vil tro at det viktigste her er et anlegg som kan spille høyt, og med stor dynamikk? Type et sveisekraftverk av en transistorforsterker og et par hornhøytalere?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at hvis anlegget spiller bra på rock Heavy og metal spiller det bra på alt det andre også,������
Det er et ganske godt poeng. Generelt er enkel pianojazz med kvinnevokal noe av det minst "avslørende" man kan spille. Det låter bra på nesten hvilket anlegg som helst, og det er en grunn til at dette ofte brukes som demo-musikk. Det blir mer krevende med tettere lydbilde. Da er det lettere å høre avvik i frekvensgang og gjengroing av lydbildet på grunn av intermodulasjon. Presis og stabil plassering av smådetaljer i lydbildet når en Marshall-stack brøler på fullt øs i den andre høyttaleren er en grei test. Sånn sett bør trådstarter lytte til folk som har en helt annen musikksmak, men kan også velge å la være uten altfor stor nedside på det.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Interessant spørsmål. Jeg må innrømme at jeg noen ganger har lurt på hva de som kun hører på death/speed/noise-metall eller punk får ut av et highend-anlegg.
Dette sagt i beste mening, uten å disse noens musikksmak. Jeg vil tro at det viktigste her er et anlegg som kan spille høyt, og med stor dynamikk? Type et sveisekraftverk av en transistorforsterker og et par hornhøytalere?
Det man får med et crap anlegg når man hører på disse sjangrene er hodepine, er det sjangre det er viktig med et bra anlegg så er det akkurat disse. Kanskje ikke punk til tider, da det her kan låte bedre med et dårlig anlegg og det skal høres rått og uferdig ut.
Det vi fleste er ute etter uansett sjanger er dynamikk og presisjon, og overhead. At det nødvendigvis spiller så høyt er som regel ikke tilfelle, og når man spiller høyt så skal det fortsatt være presisjon.
Min erfaring er at når et anlegg høres bra ut på metal så høres det også bra ut på jazz, blues og annen lignende musikk. Og sjelden er det at det er den andre veien, et anlegg som spiller bra på jazz og veldig enkel piano og sang så kan det faktisk falle fort imellom på metall og man klarer ikke å skille instrumentene ifra hverandre.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
^ Du får hodepine uansett anlegg hvis Dumme Birger og dets like er hva du hører på. Egenlig prøver du å beskrive et anlegg som kan gjengi lyder og helst på et hvilket som helst elevert lydnivå. TS etterspør et anlegg for gjengivelse av jazz og akustisk musikk, altså er fokus på helt andre ting enn lydtrykk, frekvenskurver, og oppløsningsevne i massive lydpanoramaer. Vil tro TS kommer langt med et par greie lettdrevne høyttalere, en god rørforsterker og gjerne en vinylrigg hvis mulig.
 
Topp Bunn