Hvilke bananplugger - En enkel sak?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man bruker høyttalerkabler med litt tverrsnitt. Kanskje 6-8mm^2, er det interessant å bevare mest mulig av det tverrsnittet helt inn i høyttaler- eller forsterkerterminalene, ikke sant?

    ...Eller er det ikke så viktig siden det mindre tverrsnittet gjennom en plugg er over en veldig kort distanse?

    Kunne selvsagt brukt spader, men hvis bananer funker, er jo det enklere.

    Hvilke plugger er hensiktsmessige å bruke? Har selvsagt ikke planer om å betale hundrevis av kroner eller mer pr. plugg. ;) Sånne BFA-plugger ser lovende ut, selv om tverrsnitte gjennom dem selvsagt også blir redusert en del i forhold til lederne i kabelen.

    BFA.jpg


    Er sånne noe å satse på, eller er det best å bare krype til korset og finne spader som passer? Evt. lage spader av sånne med en Dremel:

    kabelsko.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De av "gull" er ikke å anbefale ut fra elektriske egenskaper.
    Om de har HiFi egenskaper vet jeg ikke.
    Spader er best og aller best om de krympes til kabelen.
    Ikke så praktisk.
    Derfor bruker jeg banan..........
    Men ikke slike som over.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Dette blir vel mere slit enn pusling?
    Hva skal du med et slikt voldsomt tverrsnitt?
    Brukes som startkabler i et knipetak?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lodde direkte i slike men er jeg er en god løsning.
    Har med 6,5 mm og 8,5 mm hull.

    20180911_102338[1].jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De av "gull" er ikke å anbefale ut fra elektriske egenskaper.
    Hva tenker du på? At de ofte bare er messing inni?

    Om de har HiFi egenskaper vet jeg ikke.
    Hvilke egenskaper er det? :)

    Spader er best og aller best om de krympes til kabelen.
    Ikke så praktisk.
    My thoughts exactly.

    Derfor bruker jeg banan..........
    Men ikke slike som over.
    Nettopp.

    Hvilke bruker du, da?

    Jeg har brukt noen "Argon" (som nok betyr at det går an å finne de samme rett fra kina) fra Hifiklubben før, med stramming for å sikre god kontakt, men jeg gidder ikke betale såpass som HFK tar for dem denne gangen, tror jeg. Dessuten finner jeg dem ikke på siden deres nå. Nå har de bare sånne der kontaktpunktene er små "fjærer", der tverrsnittet blir helt minimalt i koblingen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Dette blir vel mere slit enn pusling?
    Hva skal du med et slikt voldsomt tverrsnitt?
    Brukes som startkabler i et knipetak?
    Hehe, nei det var det, da. Bare fant en fin kabel og syntes den hadde ganske idéelle egenskaper. Spiraltrukket multileder for lav induktans og mer enn nok tverrsnitt for lav seriemotstand. Selvsagt ikke vesentlig, men litt overkill har aldri skadet noen. I hvert fall ikke til 79 Kr/m. ;) Bare for moro skyld. Og så ser det jo litt tøft ut med tykke kabler.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du på? At de ofte bare er messing inni?
    Jeg ville heller sagt: Fordi de aller aller fleste av dem har et lag nikkel under gullet.
    Det hjelper jo heller ikke. Nikkel leder bare 22% så godt som kobber, og bronse 28%, ser jeg. :) Gull er også nede i 70%, btw.

    ...Men hva er de kabelskoene belagt med?

    Ren kobber er jo best, men det oksyderer kanskje fort, og oksydlaget leder kanskje også dårlig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Biltema har sånne rørkabelsko med M8 åpning, og beregnet for maks 10 mm2. Har tenkt å bruke disse selv i forsterkerenden når jeg skal ha meg nye kabler etterhvert, og tenker å både crimpe og lodde. Kjøpte noen på elektromimpørteren også, men de var beregnet helt opp til 16mm2 på kabelen, og jeg tror det er best å bruke noe som er nærmest det kvadratet man skal bruke for å unngå for mye "slark" i crimpingen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg går for noe sånt. Ja, det var det jeg mente. Tinn leder jo iprinsippet enda dårligere enn bronse og nikkel, men det er jo veldig tynne lag, og det er jo litt loddetinn i elektronikken likevel, så... ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Har du sjekket om det er mulig/enkelt å skru strammeskruene på terminalene til hhv Abrahamsen og Klipisch helt av ? Da trenger du ikke å klippe opp ring/rør-kabelskoene, og du er rimelig sikker på at kablene ikke detter av dersom strammingen ev løsner.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Har du sjekket om det er mulig/enkelt å skru strammeskruene på terminalene til hhv Abrahamsen og Klipisch helt av ? Da trenger du ikke å klippe opp ring/rør-kabelskoene, og du er rimelig sikker på at kablene ikke detter av dersom strammingen ev løsner.

    mvh
    KJ
    Det står på tiltakslista mi. Skal selvsagt sjekke om det er mulig å skru mutterene (tror jeg) helt av på både høyttalere og forsterkere samtidig som jeg sjekker diameteren.

    Jeg sitter også og teller på knappene om jeg skal ta ut terminalplata på Klipsch-ene og lodde løs ledningene som er festet til diskantterminalene og feste dem sammen med de på bassterminalene. Biwiring er noe tull. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bare surrer stumpene og stapper dem rett inn, er ikke det godt nok 'a?
    Null mellomledd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Siste nevnt er min mening.
    Hvor mange trenger du?
    Jeg bare pusler sammen et sett høyttalerkabler av 6x2,5mm^2 klotz, så jeg trenger 8 stk som tar 7,5mm^2 ledere og er ganske svære i hullet for å passe terminalene på klipsch og Abrahamsen. Pluss et par for å kompensere for fomlefaktoren min, kanskje.
    Har du sjekket om det er mulig/enkelt å skru strammeskruene på terminalene til hhv Abrahamsen og Klipisch helt av ? Da trenger du ikke å klippe opp ring/rør-kabelskoene, og du er rimelig sikker på at kablene ikke detter av dersom strammingen ev løsner.

    mvh
    KJ
    Det står på tiltakslista mi. Skal selvsagt sjekke om det er mulig å skru mutterene (tror jeg) helt av på både høyttalere og forsterkere samtidig som jeg sjekker diameteren.

    Jeg sitter også og teller på knappene om jeg skal ta ut terminalplata på Klipsch-ene og lodde løs ledningene som er festet til diskantterminalene og feste dem sammen med de på bassterminalene. Biwiring er noe tull. :)
    Hvis du vil nerde skikkelig, så lager du en helt ny bakplate og kjøper de feteste singlewire terminalene du finner og kobler HF og LF sammen på den måten. Gjorde dette selv på noen høyttalere for mange år siden, men hørte ikke forskjell etterpå selv om jeg gjerne ville. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vært inne på den tanken også. Får først se hvordan det ser ut inni der. Tror ikke jeg gidder betale for sånne terminaler. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det ville vært et poeng hvis du ønsker å bruke ringkabelsko, og de eksisterende terminalene ikke tillater å skru festemutterne helt av. Pluss at du kunne funnet noen fra f.eks. Mundorf i rent kobber.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du skal gjøre det skikkelig så melder du overgang til Neutrik Speakon (selv om den passer litt dårlig til en kabel på 6X2,5 mm2, da er det bedre med 4x4mm2). Å bytte terminalplata på høyttalerne er kanskje overkommelig. Jeg antar det er litt verre på effektforsterkerne.

    mvh
    KJ
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    ^Speakon er sikkert det beste. Skulle faktisk ønske det var mer standard innen hifi og ikke bare i proffmarkedet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det ville vært et poeng hvis du ønsker å bruke ringkabelsko, og de eksisterende terminalene ikke tillater å skru festemutterne helt av. Pluss at du kunne funnet noen fra f.eks. Mundorf i rent kobber.
    Jada. Ser den.

    Det finnes mange fine. Cardas jar også noen fine, men jeg har ikke så lyst til å betale for Mundorf og Cardas.

    ....Neutrik Speakon, derimot....Det kunne kanskje være interessant. Vet ikke med tverrsnittet på tilkoblingen i slike heller, siden det var der diskusjonen startet, men likevel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du skal gjøre det skikkelig så melder du overgang til Neutrik Speakon (selv om den passer litt dårlig til en kabel på 6X2,5 mm2, da er det bedre med 4x4mm2). Å bytte terminalplata på høyttalerne er kanskje overkommelig. Jeg antar det er litt verre på effektforsterkerne.

    mvh
    KJ
    Se der, ja. To sjeler, en tanke. :)

    Den ferdige kabelen blir jo 2x7,5mm^2, hvis jeg er god til å tvinne. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når en medpasient er syk må medisin bringes hurtig frem.
    Tenk om mannen får abstinenser? 32 stk er nå lagt i posten. (16+16)
    Apotek 1 sitt motto er att medisiner må frem til pasienten så fort som mulig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Når en medpasient er syk må medisin bringes hurtig frem.
    Tenk om mannen får abstinenser? 32 stk er nå lagt i posten. (16+16)
    Apotek 1 sitt motto er att medisiner må frem til pasienten så fort som mulig.
    Tusen takk. Det settes så absolutt pris på. Du er en kjernekar!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Det ville vært et poeng hvis du ønsker å bruke ringkabelsko, og de eksisterende terminalene ikke tillater å skru festemutterne helt av. Pluss at du kunne funnet noen fra f.eks. Mundorf i rent kobber.
    Jada. Ser den.

    Det finnes mange fine. Cardas jar også noen fine, men jeg har ikke så lyst til å betale for Mundorf og Cardas.

    ....Neutrik Speakon, derimot....Det kunne kanskje være interessant. Vet ikke med tverrsnittet på tilkoblingen i slike heller, siden det var der diskusjonen startet, men likevel.
    Normal speakon til proffmarkedet med 2/4/8 terminaler tar 4 kvadrats kabel. De skal takle 6 kvadrat om du tar bort skrue og lodder istedet.

    Kontaktpunktene inne i en speakon er ikke all verden, men som du skriver om bananplugger, er det ikke mange millimeterene det er snakk om.
    De forskjellige versjonene av speakon leveres med messing, bronse eller kopper (spring copper) på kontaktflatene.

    http://www.neutrik.com/zoolu-website/media/download/7090/Overview+speakON+Connectors

    --
    Martin
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som de er laget for 4x4mm^2 eller mindre, ja.

    SPX-serien har klemmer man skrur ti med skrutrekker for å feste kabelen. Ser veldig greit ut. En 4x4 Klotz med slike i enden er nok supert. Får se om det noen gang blir noe av å bytte terminaler på høyttalerne.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som de er laget for 4x4mm^2 eller mindre, ja.

    SPX-serien har klemmer man skrur ti med skrutrekker for å feste kabelen. Ser veldig greit ut. En 4x4 Klotz med slike i enden er nok supert. Får se om det noen gang blir noe av å bytte terminaler på høyttalerne.
    Med 3x 2.5 kvadrat multistanded kabel kan en 6kvadrats kobling være nok.
    Skal ikke være så langt unna ihvertfall.

    --
    Martin
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når en medpasient er syk må medisin bringes hurtig frem.
    Tenk om mannen får abstinenser? 32 stk er nå lagt i posten. (16+16)
    Apotek 1 sitt motto er att medisiner må frem til pasienten så fort som mulig.
    Tusen takk. Det settes så absolutt pris på. Du er en kjernekar!
    Dette handler om å redde liv for fanden:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, jo. Men nå slipper jeg noe delefilter i mellom, som folk flest har.
    Kabel fra amp direkte inn i høyttalerelementer.
    Dessuten har elementene terminaler som egner seg best for tvinna kabelstumper.

    TM-1201~2.JPG


    Da blir det enkelt å velge enkleste løsning.
    ...og jeg hører dårlig, da spiller det ingen rolle. :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare surrer stumpene og stapper dem rett inn, er ikke det godt nok 'a?
    Null mellomledd.
    Er nok det beste
    Langt fra det beste og langt fra godt nok.
    Du får en kontaktflate som er bort i mot mikroskopisk i forhold til to plane flater som er skrudd sammen.

    Det kommer vel an på? Hvis en kabel ligger i et rundt hull og blir presset mot hullsiden, blir nok det en ganske brukbar kontaktflate.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn