Hvilke FM,eller DAB mottakere synes dere er best?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Et kort og greit spørsmål: Hvilke mottakere,receivere eller rene tunere,nye som gamle,også innebyggede i sourroundreceivere,er det noenlunde enighet om stikker seg mest positivt ut rent lydmessig (og mottaksmessig)?Skriv gjerne hvilken antenne dere bruker.Det er da sikker noen som lytter til radio,i tillegg til resten av anlegget :)Jeg tenker da eksklusivt på radioer beregnet på et stereo/sourround- anlegg,ikke reiseradioer som Tivoli ol.
Håpet på at dette kunne bli en slags kjøpeveiledning til både nytt og brukt,for alle som liker radio også :)

Mvh Rune
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Linn Kremlin
Alle Naim NAT-tunere
Audiolab 8000T
Tandberg 3001
Magnum Dynalab (div modeller)
Kenwood T1000

Det er de beste tunerne jeg har hørt noensinne.

Mvh Vidar P
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hadde en Cyrus Tuner på begynelsen av 90 tallet, som jeg synes var fantastisk bra. Skulle aldri solgt den :mad:
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Mye gode tunere her ja.Noen har jeg hørt,men ikke alle.Har en 3001A,og det er ikke veldig mye som banker den..,men kanskje det er mest interessant for ev ferske kjøpere å kunne skille klinten fra hveten i nye apparater også.Noe av det mest vanlige i dag er tydeligvis å bruke den halvmetersstubben som følger med de fleste mottakerene til antenne,og med slikt utstyr påhektet er det vanskelig å vurdere noe som helst.-For ikke å snakke om den påtakelige avstanden ned til DABlyd.. ;D Vet dere at den populære oppfatningen rundt omkring på div nettsteder i verden er at en FM-sending tilsvarer ca 50-98 Kbps i DAB/Mp(et eller annet)kvalitet??? Snakk om tull.Lurer på hvor den infoen kommer fra?
Som jeg så det ble nevnt i en annen anbefalt tråd lenger oppe,så kan det rett og slett være vanskelig å skille en god FM-sending fra CD.Ved svært gode overføringer er man jo nesten fristet til å si det høres bedre ut.(men det kan de vel ikke være heller..)? ;)
Mvh Rune :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.821
Sted
Hus
Har jo Day Sequerra også da, men den koster vel skjorta brukt også
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
RuneU sier at det noen ganger er vanskelig å skille gode Fm-sendinger fra CD, og jeg er helt enig.Tidligere har jeg hørt at det faktisk er tilfelle at kvaliteten er vel så høy pga. bra utstyr ved f.eks NRK og SR som brukes ved sendinger. Hvis man ligger unna radiokanaler som bruker komprimering så høres det veldig bra ut. Sitter nå og hører på P1-scenen på NRK , som har gitt meg mange fine konsertopptak/opplevelser.
En annen ting som er en god tuner formidler er tale; prøv å hør om stemmer gjengis naturlig; her skiller det mye!
 

tommen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
0
Forresten, jeg hadde også en Cyrus tuner som ga veldig god lyd, men ble litt lei av å ikke ha RDS og presets på kanalene. Byttet til en SonySA3ES, som kostet så vidt jeg husker under 1000 kr. brukt. Ikke værst den heller, synes jeg.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Får man tak i en gammel Huldra 6 og kobler bruker den som kilde i et solid hifi oppsett så tror jeg mange vil bli svært overrasket over resultatet.

Ellers laget også Meridian noen riktig gode tunere.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hadde ikke Yamaha noen gode modeller en gang i tiden?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Preset'ene på Cyrus-tuneren var vel kun tilgjengelig via fjernkontrollen? Hmmm... så lenge siden jeg så den at jeg husker ikke sikkert. Men minnet om gode lyder fra den synes å komme.

Mvh Vidar P
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Holmium skrev:
Hadde ikke Yamaha noen gode modeller en gang i tiden?
Yamaha CT-7000 får i allefall grei omtale av tunerentusiastene. Den er nok ikke helt i toppklassen lydmessig men den ser riktig stilig ut.

Ikke så langt unna i stilen enn en del helt nye Yamahaprodukter.



En gullgruve for informasjon om gamle tunere finner man her: http://www.fmtunerinfo.com/

Accuphase bør forresten også på enhver shortlist over gode tunere.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Preset'ene på Cyrus-tuneren var vel kun tilgjengelig via fjernkontrollen? Hmmm... så lenge siden jeg så den at jeg husker ikke sikkert. Men minnet om gode lyder fra den synes å komme.

Mvh Vidar P
Stemer det Vidar P. Uten fjernkontroll var Cyrus´en temmlig ubruklig. Den første utgaven hadde knapper som kunne betjene de fleste funksjonene, men den forsvant på slutten av 80 tallet.

Var denne jeg hadde i sin tid:


Har sett endel til salgs på ebay i England til ganske hygelige priser.
 

Vedlegg

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Gjestemedlem skrev:
Får man tak i en gammel Huldra 6 og kobler bruker den som kilde i et solid hifi oppsett så tror jeg mange vil bli svært overrasket over resultatet.

Ellers laget også Meridian noen riktig gode tunere.
Det blir et usedvanlig godt resultat av det ja,jeg har prøvd,men det blir stort sett bare mono,om den ikke er modifisert med stereodekoder i ettertid.Huldra 8 er kanskje et enklere alternativ om det er ønskelig å prøve gammelradiovarianten.Disse har heller ikke originalt stereokort,men de var til en viss grad forberedt på det,slik at det ikke er så komplisert å ettermontere som på H 6.Man bør forøvrig ligge unna de originale dekoderene,for de genererer noe grusomt mye støy i tillegg.Om alt dette høres ut som en artig ting å prøve,så lager teletor.no . Tor Modalen nye dekodere til disse apparatene,og de er rimelig på høyde med det et noenlunde støyfritt stereomottak skal være.
Det både H 6 H 7 og H 8 har til felles er at de er adskillig bedre på mottaksegenskaper enn de aller fleste moderne tunere er.Skikkelig etersugere dette,om de er i orden og utstyrt med friske rør.
Mvh Rune :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rune.U skrev:
Det både H 6 H 7 og H 8 har til felles er at de er adskillig bedre på mottaksegenskaper enn de aller fleste moderne tunere er.Skikkelig etersugere dette,om de er i orden og utstyrt med friske rør.
Mvh Rune :)
Det der er vel et tema man kan diskutere.. spørs vel kanskje hva du mener med "de aller fleste moderne tunere". Se listen over tunere over, bl.a fra meg, og si meg hva som er gærnt med mottaksegenskapene til Naim NAT 01/02/03/05, Linn Kremlin, Day Sequerra, Magnum Dynalab, Meridian-tunere etc etc.

Jeg tror du ville ha blitt overrasket.

Hvis du derimot mener "de moderne billigtunere fra Japan som de selger på Elkjøp" så er jeg langt mer med på påstanden.

Mvh Vidar P
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:)He-he! Jeg mente de aller fleste ja Vidar,men de du og andre har listet opp her,er ikke blandt de aller fleste.Jeg mente så absolutt mainstream.
Mvh Rune ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ingen som husker legendariske Marantz 10B. "Verdens beste FM mottaker".
Hvor har den som Svein Erik Børja hadde tatt veien tro?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:)Denne?
http://www.classic-audio.com/marantz/pics/0010b.jpg

Litt av en kjempe! Like vanlig på bruktmarkedet som brukte hønsetenner antagelig.
Skulle vært artig å hørt en slik!
Den måtte nesten vært svært god,for Svein Erik Børja var vel nesten den eneste jeg har sett så godt som unison enighet om at hadde noe så skjeldent som -absolutt gehør-,og en musikalsk/lyd hukommelse som strakte seg ganske mye lenger enn hos andre.Vil tro han la lista temmelig høyt!
Mvh Rune :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Leak Throughline II og III (med stereodekoder) er kanskje de mest populære highend vintage FM-tunere i UK, også verdt å nevne. Har hørt den en gang; låter voldsomt ekte og naturlig. Men er ikke mye sensitiv; trenger et sterkt signal. Når den har det, så er den helt utrolig.

Null fasciliteter; fabelaktig klang.





Mvh Vidar P
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:)Flotte apparater,og det sikles litt her, ;D men kanskje vi må passe på så ikke Kjell på vintage kommer og henter oss..-Så-er det noen som har en så god som i alle fall mulig,DAB-tuner å anbefale tro?
mvh Rune
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det DAB-dekning i "høgga" dine da? Trodde det var svart hav ennå jeg...?

Mvh Vidar P
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Excuse my ignorance, men hvor viktig er DAB egentlig da? I mine ører er hele greia bare en nedtur. Sorry for off topic!
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:) Dekningen her varierer sterkt,men det meste av kommunen er mørk.M &R,første heldigitale fylke sa de! ;D Dab er aldeles ikke en lydmessig opptur akkurat,men likevel kunne det vært fint å få silt ut de av apparatene,om noen,som er hørbare på trass av formatets svakheter.
(Personlig håper jeg i mitt"stille" sinn at de bare fortsetter med FM.Etter nyere beregninger ser faktisk det ut til å bli det billigste i norsk topografi.)
Mvh Rune
 
Topp Bunn