Hvilke grunne 10" elementer til in-wall subwoofer

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
God kveld.

Jeg har et par Adyton iMagic 1.6. Har lyst til å bygge 2 in-wall subwoofere med 3-4 stk 10" på hver side. Jeg er mest glad i trykkammerløsninger.
Dybde er en utfordring, men har i hvert fall funnet 2 kandidater. Noen kommentarer på disse? Eventuelt andre kandidater som ikke bygger for mye i dybden?
Er mer opptatt av tørr, punchy bass enn at den behøver å gå kjellerdypt.

Dayton

SB Acoustics
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Begge er kjent for å lage bra elementer, så jeg ville sett litt på elementenes T/S-parametre og hvilket volum som passer/behøves. Antar at det blir litt av begrensningen hvis veggen har 60cm c-c mellom stendere og 4" dybde.
Tror jeg ville valgt SB da det ser mer ut som ren subwoofer. Flere modeller å velge mellom - noen egner seg kanskje mer for bassrefleks. Denne kan f.eks. være et godt alternativ:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: DoB

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
SB kan deles høyere enn hva Dayton bør. ( kilde: Audio Science review og Klang & Ton).
 
  • Liker
Reaksjoner: DoB

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Spørs om disse elementene kan få utfasing(stående bølger rett bak elementet). I bilstereo som har montarsje i bildører, så kan dette være et problem. jeg monterte en spesiell matte som skulle motvirke dette. Merket forskell på bass definisjonen. Kommer også ann på hvor tykke vegger du har!
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Spørs om disse elementene kan få utfasing(stående bølger rett bak elementet). I bilstereo som har montarsje i bildører, så kan dette være et problem. jeg monterte en spesiell matte som skulle motvirke dette. Merket forskell på bass definisjonen. Kommer også ann på hvor tykke vegger du har!
Det kan umulig bli et problem i bass med tynne vegger.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det ser man ved impedansmåling og systemresonansen.
Han spør etter grunne drivere til veggmontering, men oppgir ikke noe mål, la oss si at det er en 6" vegg som er ganske vanlig som tykkeste vegg i hus i Norge.
Det blir 15cm, en bølgelengde som er 15cm er på ca 2200hz, skal du ha en kansellering må du på halvbølge altså ca 1100hz, ikke akkurat bass og derfor ikke et problem i denne sammenhengen.

Edit: det kan muligens bli et problem i andre retninger i veggen, mellom stendre og gulv/tak men det bør vel uansett isoleres.
 
Topp Bunn