Høyttalere Hvilke høyttalere ville dere valgt?

tomassl92

Medlem
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Hei! Er i ferd med å kjøpe nye stativhøyttalere. Litt info først:

Stue: ca. 25 kvm
Forsterker: Rotel RA-06
Type musikk: Mye forskjellig, men stort sett rolig musikk med behov for klar lyd. Eksempler på noen av mine favoritter er; Leonard Cohen, Otis Redding, Simon & Garfunkel, Thåstrøm, Madrugada osv.
PS! Jeg spiller med platespiller! (Pro-ject Debut Carbon DC)


Jeg har sett på disse:
- System Audio Aura 1

- B&W 686
- Q Acoustics Concept 20

Alle disse ligger på rundt samme pris. Hva ville dere valgt for meg? Jeg må i ulike butikker for å hørre de, så det er litt vanskelig å sammenligne av den grunn av hver butikk har ulikt lytterom, samt ulik forsterker.

Jeg har vurdert å kjøpe brukt, men er litt redd for dette.

Tror dere så små høyttalere vil klare fylle en stue på 25 kvm?
 

tomassl92

Medlem
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Om dere synes alle disse blir for små, kan jeg kanskje gå litt opp i pris og se på B&W 685 istedenfor.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har noen Dynaudio Focus 110 A. Aktive høyttalere med 5.25" bass. Stua er 40 kvm og du ville aldri ha trodd hvor mye bass disse produserer. Helt rått At det går an.
Hadde en liten runde i Oslo for å høre på stativhøyttalere 5-10.000. Ville bruke de som kveldshøyttalere pga naboer.
Og de nye Klipsch med 5.25" bass og Dynaudio X14 imponerte mest. Og da var B&W og Dali også blant de jeg lyttet til.
 

Janos1966

Medlem
Ble medlem
11.04.2014
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
vil også anbefale Dynaudio Focus 160 kjører med de selv og det låter fantastisk med en utrolig bass og klarhet .
 

tomassl92

Medlem
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Tusen takk for svar, men jeg ser Dynaudio Focus 160 ligger på 16 995 kr. Det er ganske langt over budsjettet mitt. Jeg tenkte maks 4-6 tusen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Noe som er lett drevent.. (etter alle år med 4ohm høyttalere, koser jeg meg nå med 8 ohm (laveste er 7 ohm under spilling)
Spiller musikk nå.. Skulle hørt på guruene her inne for mange mange år siden. :)

Noe du får da er opplevd (ikke målt) mye bedre dynamikk og kjappere dynamikk.
Bedre lyd over hele fjøla
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
I prisklassen du nevner er Elac BS 73 en god kandidat på musikken du liker.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Klipsch Rb 81 ll . Suveren stativhøyttaler !!!!:)
 

tomassl92

Medlem
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Men av de jeg skrev opp? Noen synspunkt rundt dem? Vil så små høyttalere klare fylle ett rom på 25 kvm? Hvor jeg bor har vi kun Hifiklubben og Soundgarden. Så jeg er låst til å handle hos en av dem. Der har de B&W, SA, Q Acoustics, Dynaudio osv. Ønsker ikke å handle høyttalere på nettet.
 

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
308
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Jeg kjenner ingen av de høyttalerne du har nevnt, men om du har anledning til det, så prøv å få de med hjem for å prøve de. Ingenting er bedre enn å få prøvd de på eget utstyr, og ikke minst i den akustiske kontekst du/dere skal leve med de :)
 

QWERT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2012
Innlegg
323
Antall liker
136
Torget vurderinger
0
Har Q-Acoustic 2020i som er nesten lik Concept 20, og synes den er vanvittig god til prisen. Bruker Concept 20 stativer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Litt over ditt budsjett, men flott å ha noe å strekke seg etter;)

Dynaudio Excite X14 | Lyd & Bilde

gismo
Flotte høyttalere, det der. Jeg har alltid praktisert å ta i så det svir - budsjetter er bare et altfor lite tall man har hengt seg opp i - men det er jo ikke sikkert at trådstarter tenker slik. Selv om han burde.....
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Har lest L&B-testen.
Er de nye Excite virkelig så mye mer lettdrevne enn de gamle? 85db er uansett ikke mye. Hadde X16 som først begynte å spille da jeg kom godt over 2x100 per kanal.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Hvis du ikke har råd til Excite 14 er Dynaudio's DM 2/6 en fantastisk høyttaler til skarve 4500kr.Kan nevne at jeg også har et par Aura 1.Har ikke fått de til å spille ordentlig.De blir for små til å fylle stua mi med musikk.Kjøpte også et par B&W 685 s2 før jul,og de er milevis bedre enn de System Audio'ene.

mvh.s,
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Gikk en runde for en liten stund siden. Leser hva budsjettet ditt er, men basert på musikksmaken din bør du ta en tur på Oslo Hifi Center og høre på Scansonic MB-1. Personlig er jeg "frelst". Bare synd at det blir Raidho neste gang - og det er dyrt (i alle fall synest min hifilommebok det).

Alternativt ville jeg kikket litt etter noe brukt?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Gå for Klipsh stativhøyttalere og du vil trolig ikke angre.Spiller med akkurat passe tyngde i din stue på 25 kvm.
Prøv å finne noen på Torget her på HFS.
Da gjør du mest sannsynlig det beste kjøpet.
Mvh Kenneth
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Mitt råd er å ikke være så redd for å kjøpe brukt. Du får stort sett mye mer for pengene.
Så lenge du ser litt ann hva du kjøper, så trår du sjelden feil med det.
 

Slam Dancer

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2014
Innlegg
579
Antall liker
371
Sted
Porsgrunn
Å handle brukt gir deg fort mer for kronene om man har et budsjett å forholde seg til. Hvor holder du til? Kanskje det bor noen fra HFS i nærheten som kan vise deg sitt oppsett f.eks...
 

fbh71

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.06.2014
Innlegg
2.172
Antall liker
1.671
Sted
Mo I Rana
Torget vurderinger
2
Hva med å droppe stativet og knalle til med et par Epicon 8 :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.597
Antall liker
4.120
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Først og fremst vil jeg si litt om forsterkeren din. Rotel'en er en god forsterker som spiller med fin tonal balanse, men den har desverre ikke så altfor mye krefter..
Den tømmes fort hvis den blir utsatt for em krevende last, og paradokset med høytalere er nettopp at jo mindre innvendig volum og membranareal de har jo tyngre er de å drive..

Som noen har sagt her før, styr unna høyttalere som går ned mot 85-86 dB.
Kjøp deg høyttalere som krever mindre av forsterkeren, da vil denne kunne blomstre og spiller mer dynamisk.

Chorus 706 - Focal

Høyttaleren jeg har linket til har mottatt en rekke gode omtaler etter at den ble lansert for ett år siden.. Den spiller stort og dynamisk, og passer din type forsterker.
Andre i samme gate er Monitor Audio, Epos, Tannoy og Dali.
Styr for all del unna Dynaudio og andre tungdrevne saker. De spiller flott, men krever at du kjører 4x kostnaden av forsterkeren du har i dag..

M
 
Sist redigert:

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
291
Antall liker
226
Torget vurderinger
2
Hei!

Først og fremst vil jeg si litt om forsterkeren din. Rotel'en er en god forsterker som spiller med fin tonal balanse, men den har desverre ikke så altfor mye krefter..
Den tømmes fort hvis den blir utsatt for em krevende last, og paradokset med høytalere er nettopp at jo mindre innvendig volum og membranareal de har jo tyngre er de å drive..

Som noen har sagt her før, styr unna høyttalere som går ned mot 85-86 dB.
Kjøp deg høyttalere som krever mindre av forsterkeren, da vil denne kunne blomstre og spiller mer dynamisk.

Chorus 706 - Focal

Høyttaleren jeg har linket til har mottatt en rekke gode omtaler etter at den ble lansert for ett år siden.. Den spiller stort og dynamisk, og passer din type forsterker.
Andre i samme gate er Monitor Audio, Epos, Tannoy og Dali.
Styr for all del unna Dynaudio og andre tungdrevne saker. De spiller flott, men krever at du kjører 4x kostnaden av forsterkeren du har i dag..

M
Focalene har min på 3,6 ohm. Betyr ikke det noe selv om følsomheten er relativt høy (90db)? Merk at jeg spør fordi jeg ikke vet, men ønsker å forstå? Jeg er også på utkikk etter ett par stativhøyttalere til en relativt strømsvak forsterker.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Nei, 3,6 Ohm går helt greit på en moderne forsterker.

Mine favoritter av de som er nevnt inne en rimelig prisklasse her, er Focal Chorus 706, og B&W 685 S2.
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Godt valg uansett

Hei
Alle tre høyttalertyper du har listet vil kunne gi deg mer enn nok glede ut fra musikksmak og kostnadsnivå du antydet. Alle kan sikte mot stjernene, den dagen du velger å gå videre med surrondanlegg osv så har du noen kapable surroundhøyttaler / bakhøyttalere til stua. Må innrømme at SA er mine favoritter, men likevel er både B&W og QA meget bra. Klart det finnes rimelige høyttalere med mye "trøkk", men du har listet kvalitetsmerker som kan gi deg mye fin lyd helt til suget etter et par gode gulvsående blir for stor til å forhindre at det brenner i lommeboka.

Lykke til
 
Sist redigert:

munin

Medlem
Ble medlem
02.04.2015
Innlegg
36
Antall liker
8
Jeg har B&W 685, og de låter utrolig bra, i hverfall i forhold til prisen, selv med en svært beskjeden forsterker. Ingen problemer med å få nok lyd og god lyd ut av dem. Jeg kommer helt sikkert til å beholde dem selv om Dali mentor 6 ankommer i morgen.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Klipsch RF mkll serien
 

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Innlegg
488
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Med de artistene du lister opp låter Carlsson og Larsen høyttalere bra!
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Hva med noe sånt?
Klipsch RP-160M stativhøyttaler - Sort

Jeg har akuratt gått fra B&W CM5 til RP280 og savner ikke B&W på noen måte. Klipschene spiller mer engasjerende på alle måter, krever mye mindre krefter (Foret CM5 med 2x300w for å få dem til å spille engasjerende) og spiller likevel pent.
Sammenlignet med RF mk2 synes jeg de har mer behagelig diskant og fyldigere mellomtone.
Hvis rp160 inneholder de samme kvalitetene, ville jeg så absolutt vurdert den.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Ligger et par nye JBL 4312 MKII til under halv pris av veilende/villedende nå, tror det vil være en artig høyttaler for akustisk musikk.
Noen som har noe mer erfaring med disse?

Har selv B&W 686 og kan også bekrefte at de er tungdrevne og kanskje litt lite engasjerende - spesielt ved lave volum.
 
Topp Bunn