For moro skyld skal jeg teste grå jordkabel, PFSP kabel 4 X 6,0/6,0mm2, som høyttalerkabel. Hvilke plugger passer? Det blir jo litt tykt med 2*6mm pr pol.
Passende ringkabelsko siden du kan skru av skruen på terminalene.John_Harald skrev:Høyttalerterninalen på Respons Grande er ca 5-6mm når jeg skrur av "bananskruen", hvordan løser jeg dette?
Nå er det 2 stykk * 6mm² til pluss og 2 stykk * 6mm² til minus, ikke en.. Fant ikke den kabelskoen på hjemmesiden til BilXtra, vet du hvor tykke kabler den tar?kabelsatan skrev:Det er bare en ting som duger på 6 mm² solidcore, nemlig kabelsko som er både krympet og loddet. Skruing, enten det er i bananplugg eller rett i terminal, gir ikke tilfredsstillende kontakt.
mvh
kabelsatan
Nå er jeg ikke personen som pleier å banne, selv ikke når man møter utfordringer ;Dkabelsatan skrev:Du kommer til å banne en god del over den kabelen du har valgt. 4x6 mm² solidcore er stivt og uhåndterlig som faen.![]()
mvh
kabelsatan
Godt mulig at Motron fortsatt har igjen av sitt lager av brukte Wellere.John_Harald skrev:Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det er lite som tyder på at dette er en opphisset kabeldebatt så langt
Trenger litt mer hjelp fra oraklene på Hifisentralen. Jeg tok turen innom ELFA og kjøpte ringkabelsko som anbefalt, disse passet selvfølgelig ikke og jeg tipper at de må være en mm eller to større. Ser at jeg har skrevet tidligere at størrelsen på terminalene er 5-6mm og ca 8 mm. Det riktige er ca 8mm. Siden kabelskoene også er 8mm går de så vidt på, se bilde. Hvilken kan passe? Fikk også sjokk da jeg skulle betale hos ELFA. Hadde regnet med at prisen var pr stykk og hadde ikke fått med meg at ringkabelskoene leveres i pakke med ti. Det er billig å lage kabler selv..
Ble overrasket over hvor tynne kobberlederene var! Jeg trodde disse skulle være 6mm tykke, har jeg fått feil kabel? Se bildet nr to. Kanskje det var 6 mm2 jeg har oversett? Det står i alle fall PFSP 4*6/6 ER på kablene.
Har forstått at jeg må investere i en skikkelig loddestasjon. Er det beste og billigste å kjøpe en brukt Weller fra ebay?
Hvilket verktøy trenger jeg til å kutte den 17,8mm tykke kabelen og hvor kjøper utstyr krymping?
Skal skjermen være passiv?
Det ble mange spørsmål på en søndag og jeg tar tilbakemeldinger også på fotokunnskapene mine![]()
Kabeldimensjon oppgis "alltid" i mm2, og ikke i diameter. Hvis ikke brillene mine er helt feil, så har du kjøpt kabelsko for 16mm2 med 8mm hull (16-8F)?John_Harald skrev:Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Det er lite som tyder på at dette er en opphisset kabeldebatt så langt
Trenger litt mer hjelp fra oraklene på Hifisentralen. Jeg tok turen innom ELFA og kjøpte ringkabelsko som anbefalt, disse passet selvfølgelig ikke og jeg tipper at de må være en mm eller to større. Ser at jeg har skrevet tidligere at størrelsen på terminalene er 5-6mm og ca 8 mm. Det riktige er ca 8mm. Siden kabelskoene også er 8mm går de så vidt på, se bilde. Hvilken kan passe? Fikk også sjokk da jeg skulle betale hos ELFA. Hadde regnet med at prisen var pr stykk og hadde ikke fått med meg at ringkabelskoene leveres i pakke med ti. Det er billig å lage kabler selv..
Ble overrasket over hvor tynne kobberlederene var! Jeg trodde disse skulle være 6mm tykke, har jeg fått feil kabel? Se bildet nr to. Kanskje det var 6 mm2 jeg har oversett? Det står i alle fall PFSP 4*6/6 ER på kablene.
Har forstått at jeg må investere i en skikkelig loddestasjon. Er det beste og billigste å kjøpe en brukt Weller fra ebay?
Hvilket verktøy trenger jeg til å kutte den 17,8mm tykke kabelen og hvor kjøper utstyr krymping?
Skal skjermen være passiv?
Det ble mange spørsmål på en søndag og jeg tar tilbakemeldinger også på fotokunnskapene mine![]()
Weller kan så absolutt anbefales. Kjøpte min stasjon i 1985, og den er "still going strong".John_Harald skrev:Har forstått at jeg må investere i en skikkelig loddestasjon. Er det beste og billigste å kjøpe en brukt Weller fra ebay?
Lagde meg en sånn RS kabel i fjor. Kjøpte noen utvidbare spader på hificolletive.co.uk.John_Harald skrev:For moro skyld skal jeg teste grå jordkabel, PFSP kabel 4 X 6,0/6,0mm2, som høyttalerkabel. Hvilke plugger passer? Det blir jo litt tykt med 2*6mm pr pol.
Det fungerer fint med en vanlig avbiter, men du må ta litt og litt av gangen. Du må bare ta tiden til hjelpJohn_Harald skrev:Hvilket verktøy bruker dere for å dele kabelen i to?
Hva mener du med tinnplugg?ansepe74 skrev:Gullpletterte tinnplugger fra Biltema??
Fysjom...