Hvilke rør påvirker lydsignaturen mest i en forsterker?

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Hei
Dette er ment som et spørsmål til mer erfarne rørbrukere enn jeg har rukket å bli.
I min forsterker, Rogue Stereo 90 er det 3 typer rør, 4x6550/KT88 effekt, 2x6SN7 og 2x12AX7.
Jeg har flere rørsett og fabrikater til hver posisjon, men hvilke rør påvirker lydsignaturen mest, hvilken oppgave (elektrisk) har 6SN7 kontra 12AX7 og hvor lønner det seg å bruke lommepengene på virkelig gode rør?.
Jeg tror 12AX7, men har tatt feil før..
I forforsterker er det ikke så vanskelig da det bare er to 12AU7.

Siden Motron kommer til Horten neste helg, er jeg takknemlig for gode forslag :)

mvh
Stein
 
J

JIGSAW

Gjest
Vanskelig spørsmål egentlig da jeg selv har lurt på det samme mange ganger.
Du spør om hvilke rør utgjør mest angående lydsignatur.
De tre rørtypene du nevner har hver sine oppgaver, og vil påvirke lyden på hver sin måte.
Alle ledd er viktig på hver sin måte, men første trinn tror jeg er påvirker mest, og bruk de beste
12AX7 du kan få tak i.

12AX7 tipper det er spenningsforsterker (trinn 1)
6SN7 driver og fasesplitter (trinn 2)
6550 trinn 3
 

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
175
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Det vanligste svaret er at 12ax7 vil påvirke mest, og det er nok det mest sannsynlige også hos deg.
Har selv erfaring for at effektrørene (kt88) påvirker bassen betydelig (har også rogue forsterker), så hvis det er bass du ønsker å forbedre kan kanskje det være en tanke.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
SteinLarsen skrev:
Hei
Dette er ment som et spørsmål til mer erfarne rørbrukere enn jeg har rukket å bli.
I min forsterker, Rogue Stereo 90 er det 3 typer rør, 4x6550/KT88 effekt, 2x6SN7 og 2x12AX7.
Jeg har flere rørsett og fabrikater til hver posisjon, men hvilke rør påvirker lydsignaturen mest, hvilken oppgave (elektrisk) har 6SN7 kontra 12AX7 og hvor lønner det seg å bruke lommepengene på virkelig gode rør?.
Jeg tror 12AX7, men har tatt feil før..
I forforsterker er det ikke så vanskelig da det bare er to 12AU7.

Siden Motron kommer til Horten neste helg, er jeg takknemlig for gode forslag :)

mvh
Stein
Siden MOTRON er på messa, har han sikkert en formening om dette han også :)

Jeg hadde tidligere monoblokker med 6SL7, 6SN7, 300B (drivere) og 845 (utgangsrør). Bytta etterhvert alle rørene, og alle byttene ga forbedringer. Jeg lufta spørsmålet ang hvilke rør som var viktigst på et par utenlandske fora, og en fellesnevner for svarene var at "smårørene" var viktigst. Noe jeg etterhvert skjønte stemte. Endte dermed med gode NOS-rør for 6SL7 og 6SN7.
Det gunstige var at smårørene var klart billigere enn 300B og 845, dermed langt billigere å teste ut ulike varianter av disse. 6SN7 som du har, er det jo eksempelvis et enormt utvalg av.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ikke glem at det er mer enn fabrikat rør som betyr noe. F.eks. har jeg erfaring med at en fasesplitter (av anerkjent NOS fabrikat) som har ulike trioder (ikke matchet) ødelegger mer for lydsignatur enn hva et billig nytt matchet standardrør gjorde.
Avhenger av konstruksjonen dette.

Mvh Ole
 

SteinLarsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.06.2009
Innlegg
1.110
Antall liker
1.332
Sted
Nykirke
Torget vurderinger
5
Takk for alle kommentarer så langt.

Jeg savner ikke bassen og er ikke misfornøyd med dagens oppsett, kanskje mest nysgjerrig og rookie.
Vet at det som funker der bør ikke funke her osv, og bytter litt frem og tilbake.

Har endel forskjellige rørfabrikat/typer og etter et bytte lar jeg de stå min en ukes tid for tilvenning.
En del referanseplater i ymse sjangere spilles til kjedsomlighet for resten av familien.

Av og til er jeg drit-entusiastisk til kona etter et rørbytte.. "og hør på dette"..andre ganger sier jeg ingenting, men det kommer en og annen kommentar at lyden er behagelig, så da er jeg på rett vei.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Rørfinesse i lyd, eller påvirkning, generellt, nesten kretsuavhengig..

Input rør: Flankebevaring + bassavrulling (Grunnet impedanse tilpassning a.k.a trekk av forforsterker krets..)
Driverrør: fylde , dvs overtonebevaring... basically... Også slam-faktor... utkling mot støygulv (likeretteravhengig ++)
Likeretterrør: Klangbunn (overtonespekter over grunntone av annslag + grunntone) ... eller Basskvalitet... også generellt støygulv, også "leading-edge transient quality..." kontroller..

Utgangsrør: Uhyre avhengige av utgangstrafoen sin beskaffenhet... det beste er å prøve, kan gå i alle rettninger...

YMMV... (Your milage may vary...)

Kort sagt, jeg synes likerettter har mest å si!!!
Fulgt av drivverør, så utgangsrør og til sist input...
Kort sagt, hvor ville jeg plassert investeringen pengemessig, når dfet gjelder rør...
For det første...
Har ampen likeretter, så bytter jeg denne FØRST!!! så driverrøret/a ... så input, og helt til sist output!

Slik tenker jeg, og jeg mener dette burde også være "normalen..)

mvh
 
Topp Bunn