Hvilke server? WHS 2011?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg må vurdere en ny server løsning. Ønsker at den skal kunne ta automatisk backup av flere maskiner (helst også Mac), streame musikk og konserter/film til flere klienter samtidig, må være enkelt brukersnitt, kreve lite vedlikehold og være fremtidsrettet. Mulighet til å streame musikk til en mobiltelefon (Android) hadde vært veldig fint, men ikke et must.

Er åpen for både en ferdig løsning eller bygge en selv og installere programvare. Heller mot sistnevnte siden jeg da kan bygge en som støyer ingenting eller minimalt (kjøleribber).

Jeg klarer meg med 4 TB til lagring og tilsvarende som speilbilde i mange år. Lagrer i utgangspunktet ikke filmer, kun noen konsert DVDer/Blu-ray og det er det ikke så veldig mange av.

Er Windows Home Server 2011 noe å satse på?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Bygg deg en pc med de spesifikasjoner du trenger og utelat OS`et, last så ned ned ISO filen (WHS) fra Windows og installer på den nye maskinen. Enkelt og billig og du for akkurat det du trenger. Såvidt jeg husker når jeg drev på og leste om dette var at TM for Mac skal kunne kjøre på WHS.

Edit: har du en gammel pc fungerer jo det på den også...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Den nye WHS har vel ikke Drive Extender? Det var vel den viktigste funksjonen i WHS og nå er den borte.
Jeg har ikke brukt WHS 2011 men den forrige var greit nok selv om det er veldig tydelig at det er et lappeteppe av ulike tjenester som fungerer mer eller mindre bra sammen.

N

nb

Gjest
Jeg ville kjørt Linux. For det gjør jeg selv. Kvalifiserer muligens ikke kravet til enkelt brukergrensesnitt alltid, men det finnes bøttevis av howtos på nettet samt at når det først funker så funker det.

Mulig jeg er forutinntatt, men jeg har alltid sett på WHS som lekeprogramvare...

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.044
Sted
Det som gir østfoldingene den gode utsikten...
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Jeg ville kjørt Linux. For det gjør jeg selv. Kvalifiserer muligens ikke kravet til enkelt brukergrensesnitt alltid, men det finnes bøttevis av howtos på nettet samt at når det først funker så funker det.

Mulig jeg er forutinntatt, men jeg har alltid sett på WHS som lekeprogramvare...
Enig med nb her!!

M

Mr-T

Gjest
Jeg ville heller valgt Windows 7 Pro med litt software på toppen i stedet for WHS...
Med et par tweaks så er Win7 mer enn god nok som hjemmeserver, selv om det ikke er tiltenkt formålet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for svar folkens. Jeg har en Synology DS411j i dag. Jeg har vurdert noe annet fordi jeg regnet med hakkingen jeg opplevde med DVD streaming skyldes mangel på datakraft i den. Og fordi jeg ikke har vært helt fornøyd med hvordan den tar automatisk backup.

Har nå snakket litt med selgeren, og han mener hakkingen ikke skyldes NASen men at det må være nettverket mitt. Jeg bruker kabel, men mulig problemet er routeren, switchen eller begge deler. Uansett så kan det hende dette kan løses uten å bytte NASen.
Og når det gjelder selve backupen, så har jeg også blitt fortalt at det skal kunne gjøres mer slik jeg ønsker det.

Så kan det hende jeg kan leve med Synology DS411j. Men det kunne være greit å høre med dere. Jeg vil gjerne ha noe som kan holde i mange år. Og jeg har enda ikke prøvd streaming av HD. Her er linken:
http://www.synology.com/us/products/DS411j/index.php
Som dere kan se på specsen, er det ikke rare innmaten i den. Er denne bra nok i forhold til mine behov eller bør jeg bytte den til noe annet?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det skal være rimelig anemisk maskinvare før "streaming" av DVD blir vanskelig. Tipper det er noe med nettverket ditt som selger foreslår.

Det er lett å kaste penger etter problemene men det vil kanskje være lurt å feilsøke eksisterende oppsett før du handler nytt?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Spørs hva den skal gjøre, skal den transkode materiale så trenger du litt data kraft. For kun å sende råfiler så trenger du ikke allverden.
Til ditt bruk ville jeg tatt en kikk på Vortexbox http://vortexbox.org/
eller Amahi Amahi.org

Plex har en god mediaserver med mulighet for streaming til flere klienter (OSX/Android/IOS/Win)
Hvis du tenker å bruke Plex, så fungerer den utmerket på Ubuntu.
Jeg bruker den på min Ubuntu server og streamer til PC/iPad/Android uten problemer. Med en Ubuntu server så har du klart de fleste mulighetene, og bruker hjelp er det enkelt å få på nettet, i tillegg så er det gratis...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
stejorge skrev:
Spørs hva den skal gjøre, skal den transkode materiale så trenger du litt data kraft. For kun å sende råfiler så trenger du ikke allverden.
Har åpenbart en del å lære. Hvorfor skulle man ønske å kode materialet før det sendes videre til en datamaskin? Trenger å vite litt om forskjellene her.

N

nb

Gjest
orso skrev:
Har åpenbart en del å lære. Hvorfor skulle man ønske å kode materialet før det sendes videre til en datamaskin? Trenger å vite litt om forskjellene her.
Dersom filene er lagret i et format mottager ikke kan spille av f.eks. Nok mest aktuelt om man spiller av på ps3 o.l. siden en klientdatamaskin kan settes opp til å kunne avspille hvasomhelst.

Topp Bunn