Hvilke verdier på phonoinngang ved bruk av SUT

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Hei

Jeg har en denon dl103r og et sett xindak mc10 26db SUT.

Disse passer, men ikke optimalt, med MM-phonoinngang på 47kohm.

Jeg har en devialet som lar seg tilpasse som jeg vil mtp phonoinngangen, og jeg har allerede laget en inngang for bruk uten SUT.

Spørsmålet er hva jeg måtte ha konfigurert en inngang som for at det skulle blitt optimalt med nevnte pickup og SUT?

F.eks 34kohm 5mv.

Som dere sikkert skjønner, dette kan jeg ikke..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hva er problemet?
Du sier det ikke er optimal, men hva mener du med det?
Disse fra Xindak er vel ganske enkle? Inn og ut.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
103R + 26 dB trafo + 47k MM RIAA inngang => gir nesten 5 mV inn i RIAA og en last på PU på om lag 118 ohm.

Dersom du ønsker lasten ned mot 40 ohm som Denon anbefaler med trafo så kan du sette inngangsimpedansen på RIAAen til 16k ohm, DVs ca 24k3 ohm i parallell med 47k ohm

26 dB trafo har 1:20 transformering av spenningen og 1:400 transformering av impedans.

mvh
KJ
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
103R + 26 dB trafo + 47k MM RIAA inngang => gir nesten 5 mV inn i RIAA og en last på PU på om lag 118 ohm.

Dersom du ønsker lasten ned mot 40 ohm som Denon anbefaler med trafo så kan du sette inngangsimpedansen på RIAAen til 16k ohm, DVs ca 24k3 ohm i parallell med 47k ohm

26 dB trafo har 1:20 transformering av spenningen og 1:400 transformering av impedans.

mvh
KJ
Hei

Og takk for svar. Dette betyr med andre ord at jeg kan sette inngangsimpedansen til 16kohm for å laste PU med ca 40 ohm? (dette lar seg gjøre for devialet hvis man spør pent)

Har tidligere fått høre at SUT og PU kan overbelaste inngangen altså ha for høy verdi, men 5mv og 118 ohm virker ikke så galt, spør du meg.

Spiller bra også :), men man vil jo ha det mest mulig optimalt.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.571
Antall liker
27.624
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
103R + 26 dB trafo + 47k MM RIAA inngang => gir nesten 5 mV inn i RIAA og en last på PU på om lag 118 ohm.

Dersom du ønsker lasten ned mot 40 ohm som Denon anbefaler med trafo så kan du sette inngangsimpedansen på RIAAen til 16k ohm, DVs ca 24k3 ohm i parallell med 47k ohm

26 dB trafo har 1:20 transformering av spenningen og 1:400 transformering av impedans.

mvh
KJ
Hei KJ, jeg synes at dette er vanskelig.

Har du noen formel for den beregningen?

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.307
Torget vurderinger
1
Decibel er bare et logaritmisk uttrykk for et forholdstall, f.eks. x-ganger forsterking. Ulike formler for å regne desibel finner du bl.a. på wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel Det er viktig å være oppmerksom på «dimensjonaliteten» i tallene, effekt er for eksempel en «kvadratisk» størrelse (Strøm X Spenning), mens spenning er en merendimensjonal størrelse, det avgjør
om dB = 10x Log (forholdstall) - som brukes på effekt, eller
om dB = 20X Log (forholdstall) - som brukes på spenning.

For transformatorer er transformeringen av spenningen rett fram [spenning inn] / [primærvikling] = [spenning ut] / [sekundærvikling].
Dvs [viklingsforholdet/forsterkning] = [sekundærvikling] / [primærvikling] er forsterkningen i transformatoren >> [Senning inn] X [viklingsforholdet] = [spenning ut]
https://en.wikipedia.org/wiki/Transformer

Når det gjelder transformeringen av impedans, må man være oppmerksom på at en transformator ikke er en perpetum mobile >> effekten ut kan ikke være større enn effekten inn, i en ideell transformator er [effekt ut] = [effekt inn], i den virkelige verden er det et visst tap. Dersom vi ignorerer effekttapet (man kan vel i de fleste småsignal tilfeller gjøre det?), følger det av formelen for transformering av spenning og kravet om at effekt ut = effekt inn (ohms lov) at transformeringen av impedans er kvadratet av viklingsforholdet dvs :

[primærimpedans] = [sekundær impedans] / [viklingsforholdet] ^ 2

https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_impedance_transforms#Eliminating_ideal_transformers

mvh
KJ
 
Sist redigert:
Topp Bunn