"Hvilken 911 er du?"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Må jo bare si jeg digger Porsche 911, kjørt endel 80-tallere i god og tunet tilstand og det er for meg en drømmebil. Men det er mange modeller, her er mine favoritter (utelatt masse avarter som RS GT etc etc) i synkende rekkefølge:

    993 turbo:



    Siste generasjon luftavkjølt, første turbo med 4wd

    964 turbo:



    Peneste "klassiske" karosseriet imo, masse power og servostyring!

    930 turbo:



    Friskus som virkelig krever sin mann! Firetrinns kasse og muskelservo, drar 110 på første!
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En kompis som er FLINK med 911!

    http://bsmotor.com/

    Også en eldgammel video av en dyktig kusk som jobber Ruf's legendariske Yellowbird rundt ringen med bravur! Dette er ingen spøk!!


    Skulle egentlig sitte på med denne sist jeg var der, men passasjersetet tålte kun 75kg :'( :'(


    Eierens datter forbarmet seg over meg og kjørte meg fire runder i pappas gamle bil, en 993 med 650hk, beste rundetid for denne bilen var vel 7.28 minnes jeg, lå på 8 min runder med passasjer, heftig opplevelse, varmebølge over Tyskland denne dagen gjorde reisen ytterligere komfortabel. (Obs, ironi ;))
     

    Vedlegg

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    Drømmen er en 993 GT2. Denne hadde i Evo utgaven 450 hk og kun bakhjulstrekk. Det finnes en i Norge og antagelig den eneste i norden. Nydelig bil!

    Personlig så digger jeg det klassiske 3.2 chassiset da gjerne med modifiseringer av Ruf, gjerne kalt CTR, BTR eller lignende :)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Jeg synes 911 er penest uten spoiler/turbobredding med unntak av 993 Turbo
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Delvis enig nissen, 993 med den nedknekte vingen er elegant....
     

    Flaggstangen

    Medlem
    Ble medlem
    14.04.2008
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    En 993 turbo er aldri feil. En herlig bil som jeg har lært å kjenne ganske godt etter hvert. Har mange gode minner fra "ringen" og svingete vestlands veier i en 95 mod.
    Det er etter min mening den ultimate 911. En ganske nær andre er 996 GT2, men den børsa skremmer vettet av meg hver gang man er borti gassen. Farlig med 462hk uten alle disse fine 3 bokstavs forkortelsene.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    964, lett. Peneste bilen som er lagd noensinne. Setter også 930 over 993, mens 996 og nyere egentlig bare er trist.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes 930 er tøff ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    10.841


    Den første generasjonen er vakrest, uten tvil. Her representert av 911 S 1967
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    5
    Er ikke spesielt opptatt av bil, men har altid synes Porsche er flotte biler.
    Den nye 911 er en stilig utvikling fra de tidligere modellene, men den er rimelig stor sammenlignet med f.eks 993
    Jeg velger derfor denne:

    Porsche Cayman - halve prisen av en 911, samme kvaliteten, mer enn bra nok ytelse, billigere å eie, litt nettere enn 911.
    Cayman får jo bare positiv omtale, jeg mener Jeremy Clarkson sa det var Porsches mest vellykkede bil.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Hadde i 8 år en strøken 1991 911 Turbo (964) 100% original. Kostet i denne perioden under 20.000,- i oljeskift/service. En fantastisk bil på alle måter, og i mine øyne den beste design-varianten av alle 911-modellene, fortsatt liten, lett og med race-stuk, og med det nye sterkt forbedrede chassis'et. Vanvittig eierglede!!
     

    Vedlegg

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk flott modell du hadde pengesluk,fineste sålangt i tråden.

    Et realt "pengesluk" med oljeskift,det går vel ca 13liter olje på et skift?

    Brodern hadde 930turbo 1986mod,den var alvorlig sprek og konge og kjøre,med sin skeive vektfordeling.

    Den havnet desverre i grøften,etter ein sving,akkurat pga den skeive vektfordelingen og mangel på kjøreerfaring fra min eldste bror med 300 villige hester.

    Liker dei gamle best,blir vel ikkje stort finere enn pengesluk sin egentlig.

    Det måtte kanskje vere Gemballa Avalance,den og er flott,sjøl med masse plastikk.

    For ca 3uker siden traff eg ca 40porscher i ett strekk i eidfjord,på vei fra oslo til ullensvang hotell,årlig tur,der var det mange flotte modeller.
    Snakket med ein som kjørte ein 928 89mod,flott kjerre.

    FLott tråd Hifiguru og sikkert kanonopplevelse i tyskland.

    Mvh.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    964 var en klar forbedring på alle punkter i forhold til forrige modell. Integrerte støtfangere, sideskjørt, "teardrop" speil, i det hele tatt så er dette den modellen av Turbo som designmessig gir best helhetsinntrykk, mer "ferdig" bil enn noen andre, og fortsatt "race-stuk" og ikke voksesyke og runde former slik det ble senere. Dessuten servo, helskin, AC etc. etc.

    Jeg kostet på meg Porsche's originale 18" tre-delte (split) racing felger, løftet utseende og kjøreegenskaper ytterligere. Kostet nesten like mye som en god kabel :eek: :eek:

    Oljeskift gikk på 14 l. løs, ja, pluss doble filtre. Ca. 3.500 kr. pr. gang. Er for pølse i slaktetida å regne i dette gamet, en kamerat spente over 120.000,- på service/deler på sin nye Ferrari I LØPET AV 2,5 ÅR, til sammenlikning.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    For ca 3uker siden traff eg ca 40porscher i ett strekk i eidfjord,på vei fra oslo til ullensvang hotell,årlig tur,der var det mange flotte modeller.
    Snakket med ein som kjørte ein 928 89mod,flott kjerre.
    [/quote]

    Jeg var med på den turen, det var en fantastisk opplevelse. Det var den årlige Vestlandsturen med Porsche klubben. Vi var velsignet med godt vær 3 av de 4 dagene turen varte. Ikke ille det :). Artig når vi var på vei ned Trollstigen og turistene i bussen foran begynte å knipse bilder av kolonnen med Porscher, drøye 40 i tallet. Ett øyeblikk så var nok vi attraksjonen der. Utrolig moro!!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Tand:Hadde vert knall med bilder fra turen.

    Jeg holdt på å kjøre av veien når eg såg rekken med porscher kom kjørende mot meg,fin kontrast til meg som var på vei til Hardangervidda på fisketur:)

    Pengesluk:Du har selvfølgelig rett ang prisen på både service og oljeskift,slike biler skal/bør stelles,defor så lever dei jo nesten evigt også.

    Fantastisk byggekvalitet også.Husker jeg snakket med ein mekaniker som skrur på alle slags merker,og han kjøpte først ein eldre 911sc,så ein boxster.
    Han meinte at kvalitet,kombinert med lav vekt på den minste ting(hjulmuttere ol)var vanvittig bra med kvalitet langt bedre enn allt han hadde mekket på av alminnelige merker fra både japan og tyskland.

    Hadde feks ein 911 blitt kjørt som ein toyota hadde den sikkert holdt evigt:)

    mvh.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.196
    Antall liker
    8.409
    Torget vurderinger
    12
    Hvis jeg hadde "vært en 911" måtte den hatt 10,9l motor og det verken finnes eller vil skje. Heldigvis.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.686
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    hifiguru skrev:
    Er det bilde av din gamle bil du har med sluket? Ligner veldig på denne som nettopp ble solgt på Finn, de hjula er det vel ikke alle som har: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22877264

    Nydelig vogn det der ja, fytti grisen, skal fiske frem noen ring-bilder fra min tur.....
    Nei, dette er ikke min gamle. Min var sort metallic med grått hudinteriør, og hadde kun gått 60.000 da jeg solgte den for to år siden. Tror ikke han som kjøpte den pendler, for å si det sånn, så ha har nok ikke puttet på 60.000 km ++ og byttet interiør...

    Savner bilen av og til, men så kommer regnet og da går det over.......
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hvor langt kommer en med 150.000 hvis en skal jakte på en 930 (hvit og uten vinge bak)? Må en i tillegg regne med høye verkstedsregninger fremover?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.845
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Nøtterøy
    Parelius skrev:
    Hvor langt kommer en med 150.000 når en skal jakte på en 930 (hvit og uten vinge bak)? Må en i tillegg regne med høye verkstedsregninger?
    930 er betegnelsen på turbomodellen før 89mod og kom med spoiler bak for å få plass til intercooler. Denne modellen er meget ettertraktet og dyr.

    En vanlig 911 sc 79-83 kan du nok få for en 150 000. Da er den eller blir straks veteran også med de fordelene det innebærer.

    Har selv en 84mod 911 med 3,2l.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Ooops, jeg rotet nok litt med nomenklaturet når jeg sa 930 ja. Så da vet jeg typebetegnelsen, så takker for det.

    Veteran; kan en bruke bilen som daglig bruksbil da? Er det tillatt, eller er det visse begrensninger lagt inn for bruken?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.845
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Nøtterøy
    De fleste forsikringsselskapene setter vel en grense ved 5000km i året når det gjelder veteranforsikring. Eller man kan forsikre den som vanlig personbil med hvilken kjørelengde man vil ha.

    Her er et bilde av min bil.
     

    Vedlegg

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    Andy skrev:
    De fleste forsikringsselskapene setter vel en grense ved 5000km i året når det gjelder veteranforsikring. Eller man kan forsikre den som vanlig personbil med hvilken kjørelengde man vil ha.

    Her er et bilde av min bil.
    Nydelig bil!

    Legger med noen bilder. Dessverre så har kompisen min resten på sitt kamera
     

    Vedlegg

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder tand,bilene er som skreddersydd til norsk natur,villt og vakkert:)

    Mvh.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    Takk for det samlanes.
    Utrolig moro tur! Noe jeg helt klart skal være med på de neste åra. Det var et formidabelt spenn av bilvarianter og folk. Her ble 911 S -77 modell og 911 Sportec SPR med 858 hk biturbo monster av en motor kjørt i skjønn forening. I tillegg utrolig hyggelige folk og jeg må si meg særlig imponert av Terje i sin Arena Red 996 som kjørte sammen med oss i tre dager, han sitter daglig i en rullestol og håndterte bilen sin utmerket opp og ned det Vestlandet gav oss av hårnålssvinger - dette i original bil uten tilpasning til hans handikap! Som han sa - det eneste han angret på var at han ikke hadde gjort dette før!

    Tommy
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    Andy skrev:
    tand skrev:
    Andy skrev:
    Er den sorte Ruf Porschen din?
    ;D. Har vi møtes?
    Nei, tror vel ikke det din heldiggris! :)
    Du er tydeligvis en kjenner, ikke alle som kjenner igjen en Ruf selv om det står et bittelite merke på panseret. Min er en -87 modell som er bygd om til noe de kalte ECT iflg Espen på Autotuning. Alle de riktige bitene og delene er på plasss og seff propell på eksosen :). Dog ikke så ekstremt som på CTR - det har dessverre begynt å gjenspeile seg i prisen på disse da de går for 1,2 mill + nå.

    Tommy
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.375
    Antall liker
    9.371
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en sånn september den 11.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    tand skrev:
    Andy skrev:
    tand skrev:
    Andy skrev:
    Er den sorte Ruf Porschen din?
    ;D. Har vi møtes?
    Nei, tror vel ikke det din heldiggris! :)
    Du er tydeligvis en kjenner, ikke alle som kjenner igjen en Ruf selv om det står et bittelite merke på panseret. Min er en -87 modell som er bygd om til noe de kalte ECT iflg Espen på Autotuning. Alle de riktige bitene og delene er på plasss og seff propell på eksosen :). Dog ikke så ekstremt som på CTR - det har dessverre begynt å gjenspeile seg i prisen på disse da de går for 1,2 mill + nå.

    Tommy
    Men den har sin egen "964" vri på fangerne med de små blinklysa, som på CTR ikke sant? Ja også de flotte hjulene da. Produsert av Speedline? Knalltøff bil da!

    Angrer fortsatt livet av meg at ikke jeg kjøpte denne av kompisen som ga meg et knalltilbud. Hadde egentlig råd om jeg hadde kuttet litt på publivet :-\
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det er en mid80's 3,0 bygd om til turbo med alle 930-biter, men som dere ser "litt" større intercooler samt datasprut. Godkjent med 550hk, men ikke helt lettkjørt med sinterklutch og 4-trinns kasse hehe
     

    Vedlegg

    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg synes dette klassiske porschedesignet er utrolig vakkert, men jeg har ett problem sånn rent privat - formulert slik for ikke å tråkke liebhaberne på kneskåla –; den vingen bak har alltid fått meg til å assosiere med Opel Ascona og liknende stylete drivverk slik de triller rundt på landsbygda med kjekke unggutter bak rattet og wunderbaum hengt opp i speilet. Det er noe råneaktig over det. Er det bare meg?
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    @Hifiguru - knalltøff bil, særlig i "Speedyellow" (om det er hva fargen heter?) Bra med pulver og 915 kasse det er rocknroll!

    Det er samme fangere som ble brukt på CTR og løfter bilen desingmessig (etter min mening ihvertfall:)). Felgene er 18" Ruf felger.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    1.581
    Parelius skrev:
    Jeg synes dette klassiske porschedesignet er utrolig vakkert, men jeg har ett problem sånn rent privat - formulert slik for ikke å tråkke liebhaberne på kneskåla –; den vingen bak har alltid fått meg til å assosiere med Opel Ascona og liknende stylete drivverk slik de triller rundt på landsbygda med kjekke unggutter bak rattet og wunderbaum hengt opp i speilet. Det er noe råneaktig over det. Er det bare meg?
    Finnes ikke noe vakrere enn en Grandprix Weiss Carrera eller 3,2 med orginale Fuchs uten vinge. Så jeg støtter deg der Prelius. Men, det er noe med form følger funksjon (trenger plass til intercooleren) og råheten den vingen gir på de mest motoriserte variantene av 911.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    tand skrev:
    Parelius skrev:
    Jeg synes dette klassiske porschedesignet er utrolig vakkert, men jeg har ett problem sånn rent privat - formulert slik for ikke å tråkke liebhaberne på kneskåla –; den vingen bak har alltid fått meg til å assosiere med Opel Ascona og liknende stylete drivverk slik de triller rundt på landsbygda med kjekke unggutter bak rattet og wunderbaum hengt opp i speilet. Det er noe råneaktig over det. Er det bare meg?
    Finnes ikke noe vakrere enn en Grandprix Weiss Carrera eller 3,2 med orginale Fuchs uten vinge. Så jeg støtter deg der Prelius. Men, det er noe med form følger funksjon (trenger plass til intercooleren) og råheten den vingen gir på de mest motoriserte variantene av 911.
    En annen kamerat kjørte vingeløs omtrent på en 964-look sort bil omtrent som på toppen av siden her, bare med skrudde 18" BBS i klassisk krysseiekedesign. Lekkert det altså, ihvertfall når ikke du trenger vingen for å pakke inn IC'n. Nevnte kamerat puttet inn en 3,6 964 motor også med datasprut og nye innsug samt luftig eksos. Rapp på gassen kan man si ;D. Hentet den på G.moen engang og gjennom Askerlandet i beskjeden trafikk tok jeg igjen en Jaguar XK8 supercharged, han ble svett i panna gitt hehehe
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn