Hvilken dempeplater?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Beklager forslitt spørsmål, men jeg klarer ikke å spore opp selv.

- god allround effekt
- kan limes rett på vegg og tak
- trenger ikke å kles på med ytterstoff
- støver ikke og ikke er helsefarlig.

Finnes det, og er det ikke noe Rockwool, om jeg ikke husker feil?
 
M

medlem215396

Gjest
Jeg kjenner kun til Vicoustic Cinema Round Premium. Kjøpes hos Prolyd i Oslo. Ikke ekstremt dyr heller.

Den absorberer ganske bredt og har ellers egenskapene du søker. 7,5cm på det tykkeste.
Flere farger, jeg limer den rett på malt gipsvegg med el. limpistol og tas enkelt av igjen uten skade på veggen. På treverk sitter den bedre og er vanskeligere å få av.
Tar seg pent ut også.

Den er vel å betrakte som en kompaktabsorbent (tilsvarende som for de fleste andre kjøpeplater) og det kommer til et punkt der det blir for mye demping.
Jeg har fordelt 8 plater Vicoustic på ca. 25m2 og det gir gode endringer.
 

FuzzyPanda

Medlem
Ble medlem
16.01.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Jeg kjenner kun til Vicoustic Cinema Round Premium. Kjøpes hos Prolyd i Oslo. Ikke ekstremt dyr heller.

Den absorberer ganske bredt og har ellers egenskapene du søker. 7,5cm på det tykkeste.
Flere farger, jeg limer den rett på malt gipsvegg med el. limpistol og tas enkelt av igjen uten skade på veggen. På treverk sitter den bedre og er vanskeligere å få av.
Tar seg pent ut også.

Den er vel å betrakte som en kompaktabsorbent (tilsvarende som for de fleste andre kjøpeplater) og det kommer til et punkt der det blir for mye demping.
Jeg har fordelt 8 plater Vicoustic på ca. 25m2 og det gir gode endringer.
Kan jeg spørre hvilken lim du brukte?
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.228
Antall liker
2.245
Glava Ecophone Master B;

https://www.glava.no/produkter/master-b

De støver ikke før du velger å kappe dem.

-BB-
Veldig lite optimalt produkt til musikkbruk da de kun demper effektiv i lite rom ned til ca. 700 Hz og man får ulinær effekt. Demper heller ikke godt i de øverste frekvensene pga hardheten til materialet.

Med vanlige absorbenter, trenger man faktisk 15 cm tykkelse i lite rom for god effekt ned til Schrøder. 7,5 cm er derimot et kurant kompromiss når man ikke bruker så mange.

Skal det limes rett på veggen innebærer det lav vekt og primært demping i diskant og øvre mellomtone. Ingen god løsning hvis det skal brukes til musikk.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det fine produkt hos de "projesjonelle' akustikk firmaene, RPG, GIK etc, på 10-20cm som ser bra ut, kanskje litt dyrere og lengre leveringstid....
 
Topp Bunn