Hvilken DIY - effektforsterker skal jeg bygge?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lykke til! Anthony er en hyggelig fyr og svarer mer enn gjerne på spørsmål gjennom byggeperioden. Men det er ingenting å lure på.... ;)

Den spiller flott få minutter etter førstegangs påslag - og så bare bedre og bedre! Om det er innspilling av forsterkeren eller ørene som tilvenner seg strides de lærde om. Men jeg vet. 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Den fikk prøvd seg på nyttårskonserten nå nettopp. En utrolig kontroll over IMF'ene! Følsomheten på disse er rundt 82dB/w/m men forsterkeren kom aldri til kort. Aldri klemt eller avrundet lyd - og jeg dro på det jeg trodde IMF'ene tålte...

Et greitt kvalitetstegn! ;D

Torris

Medlem
Ble medlem
03.12.2009
Antall liker
0
Kabeldragern skrev:
Det kan jeg godt. Men det blir jo subjektivt da - muligens noe objektivt også:

Den GB150D jeg bygde opp var også en dual mono oppbygning med samme PSU med unntak av at det ikke var en trafo pr. halvperiode. Ellers alt annet likt. Jeg likte lyden på GB150D pga. dens lette måte og spille på. Jeg ble aldri lyttetrett. Den hadde et stort holografisk lydbilde den også, men den var litt snillere i lyden enn både A40 og nxV300. Det var også et mylder av detaljer der også men igjen litt lite futt om en vil.

Aussie amplifier nxV300 har den samme holografien, samme lette måten å lytte til, forsåvidt også snill i lyden den også - men den har mere av dynamiske kontraster, mere rytme, mere driv og mere "timeing" - kort fortalt mere ekte behandlig av det dynamiske. Og ikke minst; den er tyst, tyst, tyst! Det "sorte" er sortere enn alt annet jeg har hørt.

Men igjen; tilpassing! GB150D passet til lystklingende og hard lyd - alt ble tonet ned, mens nxV passer mørktklingende utstyr - alt blir livet opp.

Alt i alt; tilpassing og smak og behag. Gode forsterkere begge to. (Begge kan måle seg med svinedyre ferdigproduserte forsterkere IMHO).
Ok, bra lesing:)
Som jeg skjønner har NxV300 mere krefter enn Gb150D, en del dyrere også.
Har en dual mono SKA GB150D selv, og syns den spiller helt fantastisk:D
Min SKA er også helt stille, noe jeg ikke hadde forventet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Forsterkeren fra Aussieamps begynner å mykne opp....

Det som de første timene hørtes ut som litt hardt i toppen har nå åpnet opp og "myknet" til. Den fra før store holografiske opplevelsen er blitt enda større!

Nåh! - dette var da litt av en DIY forsterker 8)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
4 stk 300VA trafoer - en til hver halvperiode pr. kanal, 80.000uF og 2 likerretterbroer til hver kanal.
Som inngangskondiser: "Styrol A" - highteck fra 50-tallet. Uslåelig!
Flot arbejde Kabeldrager. Hvis du vil have blødere lyd så erstat de gule plastickondensatorer ved transistorerne med små elektrolytter på 10 uf. Jeg bruger Black Gate Standard men de kan vist ikke fåes mere. Styroflex eller polystyren er et godt valg som kondensator. Det burde dog ikke være nødvendigt. Hvilken værdi har de ?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Cobra2 skrev:
Kabeldragern skrev:
Sitter å studerer disse nå. Er de godt mottatt med gode tester? I så fall; hvor?
100% ok. Her!

Arne K
Prøv at skifte den 47 uf i feedbacken ( der er 2 feedbacks ) med BG NX High Q 6,3 V og 0,1 nx 50 v i parallel. Der ligger bare 10 -20 millivolt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
Kabeldragern skrev:
4 stk 300VA trafoer - en til hver halvperiode pr. kanal, 80.000uF og 2 likerretterbroer til hver kanal.
Flot arbejde Kabeldrager. Hvis du vil have blødere lyd så erstat de gule plastickondensatorer ved transistorerne med små elektrolytter på 10 uf. Jeg bruger Black Gate Standard men de kan vist ikke fåes mere. Styroflex eller polystyren er et godt valg som kondensator. Det burde dog ikke være nødvendigt. Hvilken værdi har de ?
Blir det ikke vanskelig å erstatte disse små gule "dråpe-kondisene" med elektrolytter? Hva med polypropkondiser? Verdi? Aner ikke. Må lodde ut for å måle...
Er disse avgjørende for lyden?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Etter en 40-50 timer drift og innkjøring begynner ting og falle på plass. Den ørlille kritikken jeg hadde til diskantgjengivelsen begynner å forsvinne. Lyden er nå på alle måter bedre enn min referanse (Nelson Pass A40) - denne er jevnlig blitt brukt som referanse under innspillingen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at de som vurderer å bygge en effektforsterker tar denne grundig med i vurderingen. Skulle du velge denne - forutsatt at alt gjøre ihht byggerådene - så vil du ikke bli skuffet.

AussieAmplifier nxV300, en overraskende god forsterker!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Flott arbeid - og fin tråd.

Ser dere diskuterer elektrolytt-kondiser her innimellom her.

Vil gjenta min anbefaling fra senere erfaringer.

Skal du bruke elektrolytter, tillater jeg meg å anbefale PANASONIC FC.

Jeg mener at lydmessig er de bedre enn Black Gate NX (som koster masse penger om du er heldig å fortsatt få tak i dem), og dessuten er de billige.
Du får dem i et meget stort spekter av verdier hos RS Components eller Kompotek.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Min favorit er helt klart Silmic II . Giver den reneste lyd med den mest korrekte timbre. Den er i øvrigt også Nelson Pass sin foretrukne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Kabeldragern skrev:
Etter en 40-50 timer drift og innkjøring begynner ting og falle på plass. Den ørlille kritikken jeg hadde til diskantgjengivelsen begynner å forsvinne. Lyden er nå på alle måter bedre enn min referanse (Nelson Pass A40) - denne er jevnlig blitt brukt som referanse under innspillingen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at de som vurderer å bygge en effektforsterker tar denne grundig med i vurderingen. Skulle du velge denne - forutsatt at alt gjøre ihht byggerådene - så vil du ikke bli skuffet.

Hvilken pre amp brukte du til Aussie ampen ?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Har lenge siklet litt på en av disse Aussie ampsene. De virker veldig gode. Godt å høre at de lever opp til forventningene! GB150 var aldri helt det store for min del.

Nå tilhører mitt hjerte mr. Hugh Dean av Aspen Amplifiers, så hvis jeg skulle bytte forsterker kunne jeg aldri ha kjøpt noe annet enn denne: http://www.aksaonline.com/products/products_NAKSA70.html

:) :-\

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.713
Sted
Holmestrand
Kabeldragern skrev:
En trafo til hver halvperiode? Hvorfor og hvordan mener du?

chieng

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
6
DIY_dude skrev:
Har lenge siklet litt på en av disse Aussie ampsene. De virker veldig gode. Godt å høre at de lever opp til forventningene! GB150 var aldri helt det store for min del.

Nå tilhører mitt hjerte mr. Hugh Dean av Aspen Amplifiers, så hvis jeg skulle bytte forsterker kunne jeg aldri ha kjøpt noe annet enn denne: http://www.aksaonline.com/products/products_NAKSA70.html

:) :-\
Har nylig satt sammen Naksa 70 og hvilken forsterker dette er! Er ikke veteran i forsterker bygging men dette må da vere tiårets beste kjøp!!

Aussie Amp sin HPAnx201PS bygget jeg litt tidligere, denne er også forbausende god.

Har kun testet desse forsterkerene på mine CNO foreløpig, nå ser jeg etter en DIY høytaler med høyere følsomhet, for med Naksa 70 og litt mere følsomme høytalere kan jeg slå meg til ro i maaange år. Den driver CNO uten problem men det blir for lite i min stue. Kansje det må bli DTQWT MkII ;D

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Jeg driver også på med en nxv300 build.

En liten prøvesmak, tenkte jeg skulle lage en egen tråd etter hvert.

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
xerxes skrev:
Kabeldragern skrev:
med det menes at f.ex. ene trafoen+likeretter kobles til +spenning og nullpunkt. mens andre trafoen+likeretter kobles til -spenning og nullpunkt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Kabeldragern skrev:

Hvilken pre amp brukte du til Aussie ampen ?
Jeg bruker en Quicksilver "Full Function Preamplifier" - rør!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
xerxes skrev:
Kabeldragern skrev:
Jepp! Hvorfor? Stabil som mulig psu. Hver trafo går til hver sin likeretter som igjen kobles som en vanlig +- strømforsyning. Samme til den andre kanalen.

Resultatet er uovertruffen stiv psu!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
audiolyd skrev:
Jeg driver også på med en nxv300 build.

En liten prøvesmak, tenkte jeg skulle lage en egen tråd etter hvert.
Det blir flott! Lag en egen tråd - kom gjerne med lytteerfaringer!

Topp Bunn