Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Absolutt mye bra å si om Tenet, men det er i mine øyne ikke en «hel» film. Hvis man aksepterer premisset ( noe jeg gjorde ) og ser på filmens faktiske dramaturgi og plot er den som en James Bond film. Uten humoren, men med de episodiske scenene der informasjon overføres på uelegant vis av stjerneskuespillere vi aldri ser igjen ( Michael Caine, Clémence Poésy )
    Interstellar og Inception har manus som føles som genuint originale og også et bankende hjerte et sted.
    Godt skrevet og er enig.

    Ble litt skuffet over filmen, samtidig holdt den meg interessert hele veien. Jeg kommer til å ha en gjensyn med den om ikke så lenge, tror det kan gjøre at jeg setter mer pris på den. Fantastisk scenografi og kameraføring - gjør at jeg ser veldig frem til dette (y)
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Kontrollspørsmål: korleis vil du oppsummere moralen i desse to filmane?
    Et du morsom eller? Moralen er at det er lov å si på et forum at man ikke forstår en film uten at noen skal måtte føle trang til å insinuere at man er en idiot. Analyser heller din egen moral.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I kva grad eg er morosam, kan sikkert diskuterast. Men eg har mine tilhengjarar...

    No var det film vi snakka om....men sånn subjektivt sett, har eg ein relativt grei moral. Analyse av eigen moral ut over dette, vert svært subjektivt tøv.

    Moralen i Tante Pose tolkar eg i retning av at det er lov å baksnakke/mobbe folk ein ikkje likar. Ikkje politisk korrekt i dag.

    Moralen i Flåklypa går på at Senterparti-politikk kan vere gjennomførbart, med litt flaks, og ikkje for mykje sabotasje.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Mr Nolan skuffet meg med Tenent men nedturen måtte vel kanskje komme etter en rekke mesterverk.

    -BB-
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Film som passer bra en mørk og stormfull aften. Kanadisk og mørkt. Veldig varierende reviews.
    Jeg synes den var bra, med mye fine vendinger underveis. På Viaplay, og Netflix(?) nå.

    9786BF7C-A3D1-4758-9709-BD83CAE6DF4E.jpeg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    I kveld ble det koseligere stemning med filmen om Oliver Solberg, og den gode Petter m/frue.
    For oss bil/motor interesserte, men rørte litt blant hjerterøttene også gitt. Kanskje litt å gjøre med at man har en pode på samme alder som Oliver var da dette ble filmet, men slenger inn en anbefaling som familiefilm okkesom:)

    58DE21BC-1C4F-488B-A152-82CC1533E24C.jpeg
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Ringenes Herre

    Denne gangen UHD 4K samleboksen :) Oppgraderings gjensyn :D

    Skriver ny, da det kort og greit er som og se filmene på ny :)

    Fra Blu-Ray til UHD.....



    1. Filmen unnagjort


    Bilde :
    CinemaScope format. Dolby Vision (sett med dolby vision Dark)
    (hdr10 metadata = 602 nits. Noe som stemmer med omtale og målinger på youtube HDTVTest)
    WOOOOOW !!!!!!!
    De har virkelig jobbet med denne oppgraderingen, for her oser det av kvalitet fra første stund :D
    - Mere naturlige farger.
    - Litt mere lys.
    - Skarphet og detaljer er opp flere hakk.
    - Mørke sener...
    Vil trekke frem hele reisen igjennom Moria som nå ser veldig bra u, ser hva som skjer og befinner seg i skyggene.
    Og vil trekke frem tiden i Lothlorien som ser fantastisk ut :)

    Lyd : Dolby Atmos
    Å, tør jeg si det er oppe på Referanse nivå ;-) For fy faen det er golyd :D
    Lyden er fult på høyde med, eller overgår andre filmer.
    Dialog er nå veldig tydelig :) Hører alt de sier.
    Lyden er med kort beskrivelse Veldig Forbedret :D
    Veldig stort lydbilde.
    All lyd er tydelig, og en kan høre hver en minste detaljer i lydbildet :)
    Lyden er mere slagkraftig.
    Og jeg opplever som LFE har fått et løft også. Merker at den kanalen er tilstede :D




    Bilde og Lyd er kraftig forbedret vs Blu-Ray og jeg vil si vært pengene (og jeg har bare sett ringens brorskap enda)




    Filmen : Som og se på nytt
    Bilde : 6 ++++ og på noen sener kan en bare måpe over detaljene #gandalf...
    Lyd : Referanse !!!!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    For et par dager siden hadde jeg et gjensyn med Deliverence (1972) og Southern Comfort (1981)



    Mange år siden jeg så Deliverence sist, må nok tilbake til vhs tiden. Helt ok å se, mye nostalgi. Jeg var for ung for å se den på kino og få med meg hypen den gangen, var nok noe ganske spesielt i 1972. Jeg så den først tidlig på 80 tallet.

    Men som den gangen, synes jeg også nå, den litt "i samme stilen" Southern Comfort er en del bedre.

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Humret og lo gjennom det meste av Death to 2020 (y)
    • The best way to celebrate the end of an awful year is Netflix’s newly released mockumentary “Death to 2020.”
    • From the creators of Black Mirror, the film perfectly sums up everyone’s feelings about a year that brought to the forefront some of the worst possible things that could happen to humanity,
    • It wasn’t just the novel coronavirus pandemic that ruined 2020, but a series of unpalatable events that seemed incredible at times. Yet they all happened in real life.
     

    Håkonlj

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    65
    Antall liker
    102
    Sted
    Toten
    Ringenes Herre

    Denne gangen UHD 4K samleboksen :) Oppgraderings gjensyn :D

    Skriver ny, da det kort og greit er som og se filmene på ny :)

    Fra Blu-Ray til UHD.....



    1. Filmen unnagjort


    Bilde :
    CinemaScope format. Dolby Vision (sett med dolby vision Dark)
    (hdr10 metadata = 602 nits. Noe som stemmer med omtale og målinger på youtube HDTVTest)
    WOOOOOW !!!!!!!
    De har virkelig jobbet med denne oppgraderingen, for her oser det av kvalitet fra første stund :D
    - Mere naturlige farger.
    - Litt mere lys.
    - Skarphet og detaljer er opp flere hakk.
    - Mørke sener...
    Vil trekke frem hele reisen igjennom Moria som nå ser veldig bra u, ser hva som skjer og befinner seg i skyggene.
    Og vil trekke frem tiden i Lothlorien som ser fantastisk ut :)

    Lyd : Dolby Atmos
    Å, tør jeg si det er oppe på Referanse nivå ;-) For fy faen det er golyd :D
    Lyden er fult på høyde med, eller overgår andre filmer.
    Dialog er nå veldig tydelig :) Hører alt de sier.
    Lyden er med kort beskrivelse Veldig Forbedret :D
    Veldig stort lydbilde.
    All lyd er tydelig, og en kan høre hver en minste detaljer i lydbildet :)
    Lyden er mere slagkraftig.
    Og jeg opplever som LFE har fått et løft også. Merker at den kanalen er tilstede :D




    Bilde og Lyd er kraftig forbedret vs Blu-Ray og jeg vil si vært pengene (og jeg har bare sett ringens brorskap enda)




    Filmen : Som og se på nytt
    Bilde : 6 ++++ og på noen sener kan en bare måpe over detaljene #gandalf...
    Lyd : Referanse !!!!
    Har igjen treern selv, og har selv sett de med dolby vision/atmos. Kan vel enkelt og greit bare slutte meg til din vurdering. Fantastisk arbeid av Peter Jackson&co, også denne gangen!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    C1E4F4E9-AAAA-4F01-B7B3-E17995F45BA4.jpeg

    Apropos Keith Carradine så jeg denne på Viaplay i jula. Holder seg godt. Utrolig at dette var filmen Scott gjorde før «Alien»
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Escape from Pretoria, bygd på den sanne beretningen om 2 hvite menns flukt fra apartheid fengsel i sør-afrika.

    Intens spennende. Siste del av flukten fra fengselet tippet jeg at ikke var sannferdig, men dramatisert for å øke spenningen. Men der tok jeg feil, gitt 😀
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Tante Pose...Verre "husdrage" finnes knapt, men gamla HAR faktisk et hjerte. Like morsom hver gang, den. Og spesielt bestefar med pipa, som tør å sette henne på plass uten at hu finner ut av det selv :love: Dette var en film ment som en moralboost til det norske folk i 2. verdenskrig, for den som lurte. Jeg HAR skrevet analyse på´n...for 22 år sia.. Ære være Leif Sinding....Norges beste julefilm.

    Andre filmer jeg har sett i jula er GREMLINS, E.T., DIE HARD I-III, Snekker Andersen & Julenissen I-II....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    SAMSARA - (Ron Fricke 2011). En nesten meditativ reise gjennom 25 land på 5 kontinenter. Fantastisk filmet på 70mm film og presentert helt uten dialog - bare musikk. BARAKA (1992) er laget av samme fyren med helt samme konseptet. Hva skal man kalle det , det er ingen ren dokumentar. Mer en stemningsrapport vist gjennom utrolige landskap, steder , forskjellige folk og kulturer. Han er innom emner som våpenindustrien , moderne kjøttproduksjon ect., men lar det være opp til betrakteren å mene hva man synes om det. Filmene hans likner ikke noe annet, men jeg lar meg fascinere.

    samsara.jpg


     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    The Two Towers

    4K hdr/vision




    Da har Two Towers vert i spilleren :)


    Bilde : 4K Dolby Vision :)
    HDR10 metadata : Max 827 Nits. Gjennomsnitt 329 Nits. Og bilde strøm som bikket over 100Mbps)
    I mine øyne varierte bildekvaliteten her noe mere en på Fellowship of the rings.
    Sener som er knakende gode, til at det dukker opp noen sekunder der det ser ut som det er glemt av og oppgradere.
    Men alt i alt er det fortsatt en god oppgradering, der selv en Oled kjørt med Dolby Vison dark viser sterkt lys.



    Lyd : Dolby Atmos
    God lyd :) Og fra husken virker det som lyden er justert litt (kan vare oppgradering fra yamaha til marantz som spiller meg et puss her.
    Mere små detaljer kommer frem.
    Og et større lydbilde en før kommer med Atmos.
    LFE er nok holdt på et mere normalt nivå, selv når Helms Deep pågikk.


    Bilde : 6
    Lyd : 6++


    Fortsatt vært oppgraderingen ? Jepp :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Soundscape: Hvis du tvilte: De er imo enda mer kunstneriske enn Fricke får til. Og Philip Glass laget noe av tidenes beste filmmusikk til dem. Elsker begge albums, men har dem kun på MC...

    SVS: Trenger da ikke den om man har Extended Cut..Poenget med de filmene heter Peter Jackson ;) Asia-Pacifics beste regissør? Ikke langt unna.. Bare så utrolig synd han ikke fullførte ved å ta for seg Silmarillion også...Sammen med Harry Potter-pakka er LOTR 2000-tallets beste filmer, og Return Of The King fortjente hver eneste en av sine elleve Oscars..Dog, det MÅ være Extended Cut. Kinoversjonene er for korte, de har mistet en god del av storyen i nedklipp. Men så er heller ikke jeg av dem som sovner dersom filmen overstiger halvannen time- as per Hollywoods feature standard. En av tidenes fineste filmer er BEN HUR.. i originalversjon på over tre timer. Kan få selv den mest innbarka ateist til å lure på om det faktisk er noe i historien om Gud...Tidligere gikk man også på kino for å TILBRINGE tid..ikke SPARE tid..Fordi levende bilder og lyd til lerret var en langt større opplevelse for 70 år siden enn idag. Hvis man da ikke ser på de tekniske fremskritt DAGENS kinolyd er privvy til. Og det visste folk som Sam Zimbalist, Stan Kubrick og Cecil B. DeMille å utnytte...Needless to say: Jeg har flere av disse gullklassikerne i det private cinemateket her..Fra den tid håndverket VIRKELIG betydde noe stort innen film.

    Eksempler:

    Full pakke BOND på BD...
    E.T. Ext.
    GREMLINS-pakke
    BEN HUR..C Heston..
    DAS BOOT- Ext, tysk utg.
    BEVERLY HILLS COP
    BACK TO THE FUTURE Trilogy
    LOTR/HOBBIT ext. Trilogy
    Full STAR WARS-pakke
    CLEOPATRA
    HARRY POTTER-full pakke
    BRUCE LEE- Full pakke
    Masse Kubrick...
    KILLING FIELDS
    Full RAMBO---
    Masse ARNOLD...

    +++++.....
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.360
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Soundscape: Du har sett Kooyanisqatsi og Powaqatsi? ;)
    Nei, jeg kjenner til dem , men ikke sett noen av de. De kan vel regnes mer som dokumentarfilmer , men har likhetstrekk med Ron Fricke's mer kunstnerisk fremstilte filmer .
    Soundscape: Hvis du tvilte: De er imo enda mer kunstneriske enn Fricke får til. Og Philip Glass laget noe av tidenes beste filmmusikk til dem. Elsker begge albums, men har dem kun på MC...
    Enig med Auditor her, men vil tilføye at dette er en trilogi. Naqoyqatsi fra 2002 må også nevnes.
    (Forbehold. Har Baraka, men Samsara har jeg ikke sett.)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BurntIsland: Funnet den trilogien på DVD? Mesa seek to find...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Og som innledning på uka: Gjensyn med en av Clints beste de senere år: The Mule....Måtte Mr. Eastwood få leve godt til han er over 100...bare ti år igjen nå..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her i huset begynte vi på en slags "Tom Hanks festival"... så det ble diverse filmer med Tom Hanks. Det er flere i hylla som venter også.

    Sully - litt for streit og relativt kort om den svært så kjente "landingen" av en Airbus A320 på Hudson River i New York. Det er synd at filmen ikke er særlig korrekt på enkelte punkter. Man kunne gjerne gått mer i dybden på selve hendelsen og fakta rundt den synes jeg, og samtidig får man heller ikke noe særlig bra dybdeportrett av noen av de involverte. Flott bildekvalitet, faktisk veldig bra også.Terningkast tre.

    Cloud Atlas - en helt fantastisk og snål film som hopper att og fram mellom tidsepoker og tilsynelatende separate historier, der de fleste av skuespillerne er med i alle og spiller fem-seks forskjellige roller. Visuelt veldig flott. Masse gode prestasjoner, blant annet fra Tom Hanks så klart, men også en utrolig morsom Jim Broadbent. Terningen triller fem.

    Charlie Wilson's War - biografisk film om hvordan CIA i det skjulte finansierte islamister for å drive Sovjet ut av Afghanistan. Dessverre litt for mye komedie, og litt lite relektert rundt hva dette faktisk førte til i det lengre løp, blant annet Taliban, 9/11, Bin Laden og annet faenskap. Firer.

    The Post - om Washington Post og publiseringen av hemmelig materiale om Vietnam-krigen. Dette er sånne filmer jeg elsker. Kanskje Tom Hanks' beste rolle noen sinne? I samme ånd som "Alle the presidents men". Nuff said. Terningkast seks!

    Bridge of spies - løst basert rundt advokaten James Donovan, som forhandlet løslatelsen av Francis Gary Powers som ble skutt ned i en U2 over Sovjet under den kalde krigen. Steven Speilberg er flink til å trykke på de riktige følselsene her og der. Og slett ikke verst ellers heller! Terningen havner på fire.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux: Hanks gjør seg imo best BAK kamera, men Green Mile og Forrest Gump er knallfine...Dessuten er Tom jævlig god til å dubbe. Og han er en av FÅ i Hollywood idag som like godt kunne jobba i filmens gullalder, så godt som han kan selve håndverket. Der er han oppe sammen med Clint.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg synes jo han er god foran kamera også til tider. The Post er et godt eksempel på det. F.eks den lange kafe-scenen med Meryl Streep ganske tidlig i filmen viser at han definitivt ikke er uten talent. Forrest Gump er jo en klassiker også. Den står på lista.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg husker Tom Hanks fra en del komedier på 80 og 90 tallet. Bl.a. sammen med Dan Ackroyd i politikomedien Dragnet, og Turner & Hooch hvor han spilte mot en diger hund, og ikke minst The 'Burbs. Har alltid likt ham jeg, også de mer seriøse filmene han har gjort senere. Han ble jo også hyllet for sitt modige rollevalg i Philadelphia med musikk av Springsteen. Bridge Of Spies var også temmelig solid, men jeg likte nok Spielberg's München (uten Hanks) bedre, når vi først er inne på ham. Hanks virker iallfall som en fin fyr.



     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig med deg der at Munich er en bedre film enn Bridge of spies. Men det har neppe noe med Tom Hanks å gjøre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jepp. Jeg er ikke så stor fan av Spielberg egentlig, da han er litt for sentimental i stilen for meg. Men bevares - med filmer som Schindlers List, Saving Private Ryan, The Post, E.T., Jurassic Park osv på merittlista så er han jo en av de aller største også.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Blitt mye serie og film fra området rundt Israel, Iran, Palestina siste måneder. Fauda, Tehran ++.
    Siste på lista sett nå i helga var helt OK i genren. Men etter å ha sett mer «native» film og serie, så ga det ikke samme schwung. Uansett, ligger på Viaplay nå:

    CB4CFFB4-3124-49D1-8C9D-10A3D882CE80.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jepp. Jeg er ikke så stor fan av Spielberg egentlig, da han er litt for sentimental i stilen for meg. Men bevares - med filmer som Schindlers List, Saving Private Ryan, The Post, E.T., Jurassic Park osv på merittlista så er han jo en av de aller største også.
    Ja, jeg deler langt på vei den oppfatningen der. Man han er så utrolig dyktig når han går inn for noe, at han allikevel er helt der oppe med de filmene av han jeg liker. Schindlers List er jo et mesterverk. Og la oss ikke glemme Minority Report. :)

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja Minority Report er god. Men War Of The Worlds ble for tam og familievennlig for meg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    War Of The Worlds har jeg faktisk ikke sett, men husker den ikke fikk spesielt gode kritikker heller. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn