Hvilken film så du sist?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Charlie Wilson's War - biografisk film om hvordan CIA i det skjulte finansierte islamister for å drive Sovjet ut av Afghanistan. Dessverre litt for mye komedie, og litt lite relektert rundt hva dette faktisk førte til i det lengre løp, blant annet Taliban, 9/11, Bin Laden og annet faenskap. Firer.
    Jeg synes tvert imot noe av styrken til denne filmen er at det forutsetter et visst kunskapsnivå hos publikum, vi blir undervist i hvordan hestehandler foreår i Washington, men historiske linjer får vi trekke sjøl. Her får mesteren Hanks bryne seg mot Philip Seymour Hoffmann og Julia Roberts i det jeg synes er gode og smarte dialoger.

    Med forbehold om at det er noen år siden :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg synes tvert imot noe av styrken til denne filmen er at det forutsetter et visst kunskapsnivå hos publikum, vi blir undervist i hvordan hestehandler foreår i Washington, men historiske linjer får vi trekke sjøl. Her får mesteren Hanks bryne seg mot Philip Seymour Hoffmann og Julia Roberts i det jeg synes er gode og smarte dialoger.

    Med forbehold om at det er noen år siden :)
    Jeg kan være enig i det. Problemet for min del er at det pakkes inn i for mye komedie, og dermed blir litt tannløst og det svært alvorlige budskapet i filmen dermed forsvinner litt. F.eks er Hoffman sin rolle svært humoristisk spilt, og det samme med Hanks også, spesielt i scenene med de to sammen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    I går ble det Saving Mr Banks - som handler om Walt Disney og Mary Poppins. Litt vel "familievennlig", men likevel overraskende god.
     

    sollie

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2013
    Innlegg
    21
    Antall liker
    15
    Fikk sett the good lord bird(ja drister meg til å nevne en mini serie) og Tenet i løpet av Jula.
    Tenet er jo allerede greit pratet om her , og jeg legger meg i 'meehh' klassen. Helt enig med det som superhkm' sier, og glemt nesten før den var tilbake i coveret og hylla . Da satt vi' i heimen igjen med mye mer etter å ha sett the good lord bird i hvert fall . Svette,møkk,humor, galskap,Råskap. Tommel opp
     

    Vedlegg

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    For de som husker serien Blindpassasjer på NRK kan jeg anbefale sci-fi serien Origin på Youtube. Selve plottet er ikke helt ulikt, men om manusforfatter hos sistnevnte noengang har sett førstnevnte er vel kanskje tvilsomt?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vi fortsatte på vår private Tom Hanks festival i går, og da ble det Captain Phillips. Kort sagt om et skip som blir kapret av Somaliske sjørøvere, som er bare fire, men temmelig hardkokte. En ganske intens film, som virkelig drar seg til mot slutten. Ikke alt virker helt realistisk (f.eks et containerskip som manøvrerer som en speedbåt...), men åkke som en god thriller basert på en sann historie.

    Neste ut er enten The Green Mile eller Saving Private Ryan. Vi får se.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux: Spielberg er DEN største av de moderne filmskaperne. Ferdig biff. Dog, vi har altså også Kubrick, Fellini, Almodovar, Eastwood og Kitano/Kim..Dagens film er 70-talllets beste thriller: PLAY MISTY FOR ME- med musikk av Erroll Garner..Som ei lita utfordring til deg: I helga håper jeg du vil skrive en liten sammenligning her mellom FEDERICO FELLINI og LUCHINO VISCONTI...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg anerkjenner selvsagt Spielberg som en av de helt store. Men som sagt før er jeg ikke noen veldig stor fan av stilen hans. Hvem som er "den største" kan nok diskuteres... her kan man sikkert lage en lang liste, som inneholder Kubrick, Scorsese, Tarantino, Fincher, Nolan, Polanski, Chaplin, Fellini, Bergman...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Så The Irishman i går. Bluray fra Citerion, utmerket lyd og bilde. Men skuespillerne så kunstige ut i flere av scenene, og jeg synes å ha lest at det har blitt brukt datamanipulering for å få dem til å framstå i forskjellige aldre i løpet av historien som fortelles. De Niro og Pesci er suverene som vanlig, og historien som fortelles er absolutt interessant. Dette er fortsatt solid Scorcese, men en litt mer alvorlig og ikke like svart-humoristisk fortelling som andre av gangsterfilmene hans har vært. Her satses det mer på mørk realisme, eller hva man skal si. Det er en litt vemodig film på noen måter, og uten å glorifisere gangsterlivet så får man en ganske god forståelse for hvordan Frank har blitt den han var. Anbefaler denne hvis man liker Scorsese's andre filmer, han er jo en fremragende historieforteller.

    Og hvis man har lurt på hva som skjedde med Jimmy Hoffa, så får man "svaret" her.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg anerkjenner selvsagt Spielberg som en av de helt store. Men som sagt før er jeg ikke noen veldig stor fan av stilen hans. Hvem som er "den største" kan nok diskuteres... her kan man sikkert lage en lang liste, som inneholder Kubrick, Scorsese, Tarantino, Fincher, Nolan, Polanski, Chaplin, Fellini, Bergman...
    Bra liste det der, eneste jeg ikke har et spesielt nært fohold til er vel Fellini og Chaplin. Ikke fordi jeg ikke liker dem, men har ikke sett så mye av dem.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    The Great Dictator av Chaplin er jo et mesterverk. Må ses :)
    Filmen er 80 år gammel, men virker enda ny og fersk, og (dessverre) er tematikken i den svært aktuell den dag i dag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux: Den er det...og når DJT flytter ut etter riksrettssak no. 2 blir det absolutt ikke ro i USA heller. Til det har denne farlige mannen fått altfor mange med seg. Jeg har-mildt sagt- små forhåpninger, men jeg veit at Joe vil prøve å gjeninnføre et mer faktabasert demokrati igjen, Heldigvis har han med seg flere kompetente folk fra tidligere presidenters demokratiske administrasjoner ;) Og bare det å få Kamala Harris inn som VP kan vise sg å være mer enn bra for landet. Enkelte menn og kvinner i USA har mista bakkekontakten helt, ser du..og de trenger en administrasjon som kan jorde dem.. Apropos mesterverk:

    BRIDGE ON THE RIVER KWAI går her imorra...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er noe med disse gamle episke filmene som man ikke klarer å gjenskape i dag. F.eks Lawrence of Arabia, Cleopatra, Casablanca, Citizen Kane for å nevne noen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Vi har alle de, vi...pluss en absolutt haug andre..Se gjerne SPARTACUS i forlenga gullutgave. Så lager du en filmkveld basert på min absolutte favoritt fra Stan- og eksamensemne i skoletida: A CLOCKWORK ORANGE..
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har omtrent alt som fins av disse gamle klassikerne fra Hollywood og UK. Men har nok dessverre noen stygge huller ellers, f.eks Italia. Jeg må ta meg sammen!
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Du skal ha bred smak hvis du ikke kan bestemme deg mellom Bergman og Tarantino.

    Om Spielberg har jeg lyst til å si at fantastisk håndtverk og historiefortelling ikke er nok. Hvilke historier som fortelles og i hvilken grad ditt eget blikk på historiske hendelser, andre mennesker eller rett og slett estetikk utfordres, må med. Hvis man i tillegg krever allsidighet kommer Kubrick et hestehode foran.

    Nolan er en fyr å følge med på. Tarantino har vel gjort sitt, og vet det..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Finn en pakke, du...med de virkelige perlene fra Argento, Fellini, Visconti ++..Som IL GATTOPARDO, LA STRADA, SATYRICON, AMARCORD., 8 1/2....Livet var en opera for Luchino, mens Federico så det som et sirkus.. De to hata og ignorerte hverandre i over tjue år, men ble til slutt gode venner. .Det blir nok ikke like lett for enkelte her inne..hehe..derfor kan jeg garantere...
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    The Great Dictator av Chaplin er jo et mesterverk. Må ses :)
    Filmen er 80 år gammel, men virker enda ny og fersk, og (dessverre) er tematikken i den svært aktuell den dag i dag.
    Ja, men den har jeg da stående på bluray i hylla. :) Men det er også den eneste jeg har av ham, og husker filmene hans mest fra de gikk på tv når jeg var barn.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, jeg skal nok lete opp noe sånt.

    Ellers så liker jeg litt snåle amerikanske filmer også, som f.eks The Lobster og Birdman.
    Det er vel lov å si at det lages mye bra i Hollywood også, selv om det meste er best egnet i komposten. De har jo nesten ubegrenset med budsjetter og tilgang på dyktige fagfolk der borte.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kelly Gang sett i går, heldigvis uten junior tilstede. Denne var relativt drøy, og ingen «upper» for å si det slik.
    Men etter mange kriterier en bra film, fra de hårde tider. Covid blir pinglete greier i forhold.

    DF94C4B0-D71C-4A47-9670-D2AEFCDA8AC8.jpeg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg skal nok lete opp noe sånt.

    Ellers så liker jeg litt snåle amerikanske filmer også, som f.eks The Lobster og Birdman.
    Det er vel lov å si at det lages mye bra i Hollywood også, selv om det meste er best egnet i komposten. De har jo nesten ubegrenset med budsjetter og tilgang på dyktige fagfolk der borte.
    The Lobster er da ingen amerikansk film. Sitat fra Wikipedia: " The film is a co-production by Ireland, the United Kingdom, Greece, France, and the Netherlands. "
    Filmen er underholdende den, men jeg vil nå si at Dogtooth er Lanthimos beste film. En sær og morsom film som man bør få med seg.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har omtrent alt som fins av disse gamle klassikerne fra Hollywood og UK. Men har nok dessverre noen stygge huller ellers, f.eks Italia. Jeg må ta meg sammen!
    Helt klart at du må ta deg sammen og se mer italiensk film. Det er her perlene finnes.;) Jeg har selv et sted mellom 300 og 400 italienske filmer og jeg har sett masse andre på TV i Italia de siste 15 årene hvor de er velsignet med to kanaler som sender i hovedsak italiensk film hele dagen.
    Ut over de regissørene som er nevnt i tidligere innlegg så vil jeg trekke frem brødrene Taviani med f.eks. Kaos, Sergio Corbucci med Django og Il Grande Silenzio, Pasolini med f.eks. "Uccellaci e Uccellini" og Salò, Carlo Verdone med komediene Borotalco og "En kineser i koma" og den største italienske filmen av dem alle Bertoluccis "1900". Episk film på sitt beste.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Jeg for min del har den godeste Woody Allen NOGET i vrangstrupen. Men tildels kyniske fagfolk er det nok av i LA, ja...Vil du kombinere Italia og US? Se "The Last Emperor" ;) Absolutt vakker film...Liker du Satyrivon vil du elske Caligula...hehe..

    Superhkm: Det er da absolutt ikke noe problem: Både Ingmar og Quentin er akkurat like gode! Men du må FORSTÅ det du ser...
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Har noen Italienske hull i min dannelse jeg også tydeligvis. Selv om jeg «selvsagt» har sett 1900. Så en rufsete kopi av Salò på filmklubb en gang på det tidlige 90-tallet. Kan ikke anbefale det til noen, selv om det sikkert var bra...
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Syncro: Jeg for min del har den godeste Woody Allen NOGET i vrangstrupen. Men tildels kyniske fagfolk er det nok av i LA, ja..
    Woody er i NY. Eller var. I det siste har han vært i Europa.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Superhkm: Vet det..men han ER amerikaner, noget FOR eksentrisk, har en påtrengende humor som ikke passer meg. Som Eia, Tufte-Johansen, Giertsen i Norge. Og alle veit at Hollywood styrer ALT av film i den delen av verden- Hollywood er en bydel i L.A..den mest kyniske filmby i verden.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen som husker denne? Ganske morsom og søt film synes jeg. Daniel Brühl er alltid severdig.

    Screenshot_2021-01-14 Good Bye Lenin (2003).jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Og DER satte jeg på tidenes beste tyske film: CHRISTIANE F...Tankelesing??? ;)

    Superhkm: Gi meg heller en film fra Kim Ki-Duk, du...DET er håndverker´n sin...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Helt enig! Wolfgang Petersen har ALDRI laga en bedre film enn den forlenga, tyskspråklige Das Boot! Selv om han har MASSE bra på CVen. Og Bruno Ganz gjorde sitt livs rolle i Der Untergang. Dystert, men filmatisk deilig!! Husker jeg bestilte forlenga Das Boot på VHS fra UK da den kom... :coffee:
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vel, Herr Petersen sto vel bak kalkunen "Poseidon" også... hjelpe meg for noe møl. Men ingen regissør har vel bare laget godt filmer...? Kanskje bortsett fra David Fincher.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Bare å gå til The Neverending Story, det...kjempefilm. Med tidenes søteste drage, Falkor ;) Samt Steinspiser´n, Gmork, Morla, Engywuck og Urgl...KLASSISK!! Poseidon er da ikke noen kalkun, men ikke like bra som for eksempel Air Force One...
     
    Sist redigert:

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Hadde et gjensyn med Little Big Man med Dustin Hoffman her i går, og må si at den holder seg godt. Glimrende underholdning!
    Og de som hevder at dusten QAnon Shaman besudler vikinghjelmens ærerike historie, vil jeg bare henvise til dette bildet av Dustin fra nevnte film:

    1610630369274.png
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    DagS: Glimrende film fra Dustin? Det er Maratonmannen, Kramer Vs. Kramer og Tootsie og!!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har dere glemt All the presidents men her da...? Dustin Hoffman var jo der også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn