Hvilken gitarsolo gir deg gåsehud?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.456
    Antall liker
    1.545
    Torget vurderinger
    29
    Hva er det ultimate gitarsoloen for deg.
    Eg elsker en god solo :). Mine to favoritter er: 1. Soloen i slutten av Comfortably Numb. Det er mange versjoner av denne, men den desidert beste er fra Roger Waters "In the flesh" (Snowy White og Doyle Bramhall II.
    2. Dogs fra samme plate også med Doyle Bramhall II.
    Dogs starter litt kjedelig, men soloen etter ca 3 minutter er selve vendepunktet i sangen. Vanvittig flott.
    Målet mitt med denne tråden er å få noen tips om noen bra soloer :)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Peter Green på låta Supernatural. Er på John Mayall skiva Hard Road som ble spilt inn i 1966 og gitt ut i '67.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peter Green på låta Supernatural. Er på John Mayall skiva Hard Road som ble spilt inn i 1966 og gitt ut i '67.
    Godt forslag, The Stumble på samme album er også svært bra selv om min personlige favoritt er Machine Gun fra Hendrix sitt livealbum Band of Gypsies. Ingen solo har gitt meg gåsehud SÅ mange ganger.
     

    Vedlegg

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Sonic Youth - Silver Rocket, Total Trash, The Washing Machine. Med fler fra samme band.

    Her blir det sikkert mye Gilmour, Clapton, Blackmore og så videre. Og jeg er selvsagt helt enig. Jeg får også gåsehud av å høre så gode gitarister kjøre i gang en solo.

    Thurston Moore og Lee Ranaldo i Sonic Youth behandler gitarsolokonseptet på en helt annen måte. De tre nevnte låtene er svært gode eksempler på dette. De befinner seg på skivene Daydream Nation og The Washing Machine for de som skulle være interessert.
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    Godt forslag, The Stumble på samme album er også svært bra selv om min personlige favoritt er Machine Gun fra Hendrix sitt livealbum Band of Gypsies. Ingen solo har gitt meg gåsehud SÅ mange ganger.
    Får dra fram Band of Gypsies en dag, lenge siden jeg har hørt den LP'en....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Marrius Müller "Carmen"...tror det er eneste låta jeg kan spille om igjen og om igjen bare for gitaren. Mesterverket til den store mannen fra Manglerud.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jimmy Vaughans ene gitarsolo på Fabulous Thunderbirds' "My Babe" gir meg gåsehud hver gang jeg hører den. Han treffer denne ene tonen og blir der bare. Plata heter T-Bird rhythm.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Paul Kossofs solo på Frees "All Right Now". Egentlig alle soloene hans. Mer inntrengende enn noen annen jeg vet om.
    Gåsehuden kommer sikkert også av tanken på skjebnen hans - sovnet inn i heroinrus ombord på et fly til neste konsert, bare unge gutten.

    mvh
     

    Vedlegg

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Mark Knopfler's konstante Brothers In Arms solospill på Dire Straits - On The Night livealbumet fra 1993 er utrolig bra.

    Alan Morse's sluttsolo i Spock's Beards The Healing Colors Of Sound og sluttsoloen i She is Everything.

    Comfortably Numb så klart, sier seg vel selv.

    Andrew Latimers 8 minutters gitar-wank på Camel's foreløpig siste studioalbum, sangen For Today. Høres ut som Gilmour hele veien.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    På The Last Waltz - The Band.

    Eric Clapton kommer inn og begynner å spille, men så løsner gitarreima. Da stepper Robbie Robertson inn og overtar soloen. Dette syns jeg er et stort øyeblikk.

    Robbie Robertson er en fantastisk gitarist.
     
    T

    tjn

    Gjest
    Ritchie Blackmore sin solo på "Child in time" fra "Made in Japan" er fryyys....FZ i "Trouble every day" fra "Roxy and elsewhere" er fantastisk!!
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    hei !

    kanskje pussig valg av gitar-solo, men gitarpartiet på "my kingdom" fra echo & the bunnymen's "ocean rain" gir meg gåsehud !

    mvh. s,
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Gitar soloen på "some must dream" og "Keith dont go" med Nils Lofgren.Fra Acoustic live. Vrenger opp så det nesten blør fra trommehinnene. Høy gåsehudfaktor.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg slenge en brannfakkel da tro...? Ace Frehley er suveren i sin lynraske, ultraeffektive og dønn to-the-point solo på "I was made" med Kiss fra Dynasty... selv om skiva kom etter Kiss' mest kreative periode, såpass må innrømmes..

    Mvh Vidar P
     

    erib

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    74
    Marrius Müller "Carmen"...tror det er eneste låta jeg kan spille om igjen og om igjen bare for gitaren. Mesterverket til den store mannen fra Manglerud.
    Yess! Si hva dere vil, dette ER et mesterverk.

    -erib
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    min personlige favoritt er Machine Gun fra Hendrix sitt livealbum Band of Gypsies. Ingen solo har gitt meg gåsehud SÅ mange ganger.
    Amen! Jeg fikk gåsehud nå, av å lese 'Machine Gun'.

    Aldri har noen musiker pakket krig så tett som i de tonene.

    Jimi Hendrix var i en periode soldat i 101st. Airborne.



    Åpenbart var han også mer enn en ureflektert hippie.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Mye bra her. Hadde politiet på telefonen etter jeg hadde spilt comfortably numb på roger waters dvd'en en natt.

    Ellers er den ultimate "heavy balladen" Hendrix' "Little Wing". Samtlige gitarister av et visst format har en versjon av denne. Min favoritt er Stings versjon. Noen som kan hjelpe et gammelt hode med navn på album og gitarist? Uansett, soloen og ad-lib'en på denne er bare helt hinsides

    Mvh
     

    Vedlegg

    llossius

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2005
    Innlegg
    181
    Antall liker
    0
    Keith Richards Honky Tonk Women i alle versoner. Gåsehud det gitt.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Marrius Müller "Carmen"...tror det er eneste låta jeg kan spille om igjen og om igjen bare for gitaren. Mesterverket til den store mannen fra Manglerud.

    Legg til hans versjon av Hendrix sin "little wing" (på cd`n "funhouse").....
    godeste Hendrix snur seg i grava. 8)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Med all respekt for "the glimmer twins" (Jagger/Richards) og Stones, var det ikke Ry Cooder som ble hyret inn til å komponere og spille soloen på Honky Tonk Women, tro?? Mener å ha sett det ett eller annet sted.


    mvh
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Nils Lofgrens solo på låta "Youngstown" fra "Live in New York" med Springsteen & E-Streetband, er rett og slett helt rå. Det spesielle med den er at den aldri ble spilt likt fra gang til gang sangen ble fremført. Lofgren hadde noen grunnriff som han var innom, men improviserte i forskjellige retninger nesten hver gang. Den har blitt en klassiker for Springsteen/Lofgren fans. Det artige er at solo'en heller ikke stopper før enn noen takter ut i neste sang, og det høres faktisk ut som overgangen er nøye planlagt.

    Som stor Lofgren-fan vil jeg også nevne låta "I came to dance" fra live plata "Night after Night". Lofgren jobber iherdig med volumkontrollen for å dempe anslagene på strengene. Dette går i en utrolig fart og det er umulig og ikke bli imponert.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Med all respekt for "the glimmer twins" (Jagger/Richards) og Stones, var det ikke Ry Cooder som ble hyret inn til å komponere og spille soloen på Honky Tonk Women, tro?? Mener å ha sett det ett eller annet sted.


    mvh
    Jeg tror ikke dette er riktig. Ry Cooder har vært med på

    Beggars Banquet - No Expectation (slideguitar)
    Factory Girl (mandolin)

    Let It Bleed - Love In Vain (mandolin)

    Sticky Fingers - Sister Morphine

    Han var også med på Jamming with Edvard

    Keith Richard må få æren for Honky Tonk Woman.
     

    jowil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Innlegg
    1.876
    Antall liker
    9
    Var nok Ry Cooder som introduserte åpen stemming til Keef. Det holder nok neppe i en rettssal, men jeg mener han burde tilskrives ihvertfall en (bitte)liten del av æren.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Akkurat nå kom jeg på Ry Cooder sin slide-solo på låta Lipstick Sunset som finnes på skiva Bring the family med John Hiatt. Ellers: omtren alle Ry Cooder sine skiver....
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Ry Cooder har utrolig mye bra musikk. Jeg har stor sans for filmmusikken hans bl.a. Paris Texas, The Long Riders er to filmer som rinner meg i hu her og nu. Crossroads også forresten.

    Men veldig bra mesteparten av mer ordinære utgivelser han har også. Han var vel kandidat til gitaristjobb i Stones etter Mick Taylor, da Stones hadde flere gitarister i tankene og til test. Ry Cooder og Keith Richard gikk ikke overens. Keith fant nok en bedre svirebror i Ron Wood.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Ry fikk tilbud om å være med i Toto tror jeg... men han takket nei. Heldigvis for Ry.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.748
    Antall liker
    11.360
    Torget vurderinger
    2
    Ritchie Blackmore: Mange... Anybody there...Wasted sunsets... Stargazer fra Live in Germany 1976....

    Roffe Wikström: Som vattnet flyter i floden, Live 2005

    Marius Müller: Carmen

    Stevie Ray Vaughan: Chitilins con carne er en av mange....

    Buddy Guy: Nesten ALLE soloene han har spilt live.....



    Mvh
    Håkon
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    En CD som det er bare gåsehudsoloer på må vel være
    Roy Buchanan - Deluxe Edition. Spørs om ikke den selvlærte
    Roffe Wickstrøm har hørt litt på han.

    Av norsk syns jeg Kåre Virud I Teateret er bra, både musikk,
    og lydmessig. I mine ører mener jeg det er referanselyd så godt som noe. Gåsehudgitarsoloen er på Blind Lemon. For en låt !
     

    mags

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Marc Ford på Black Crowes "My Morning Song".
    Eric Clapton på "Have You Heard" m/Mayall/Bluesbreakers.
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Den desidert beste gitarsoloen jeg vet om er den andre soloen på slutten av "Get Me" fra Dinosaur Jr sitt mesterverk "Where You Been". J Mascis er i storform på den plata.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mick Ronson på Bowies "Time" fra Aladdin Sane sånn omtrent tre minutt inn i låta og et par minutt framover. Her defineres det hvor hardt livet kan være via en gitar..............................

    The bitter comes out better on a stolen guitar
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Selvskreven kandidat er Gilmour sin solo på "Mother", fra The Wall. Det er et eller annet ved den som nesten bringer frem tårer i øyekroken.

    Ellers er Jeff Beck noe i nærheten av genial på låta "The Ballad of Bill Hubbard", hentet fra Amused to Death (Waters). Forresten, alt Jeff gjør på den skiva oser klasse...
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Jimmy Pages solo på "Since I've been loving you". Aller best på konsertopptaket fra jeg-husker-ikke-hvor, men som er på den dobbel DVD-en som kom her om året.

    Ellers mye av det Ronnie LeTekrø gjør på konserter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jimmy Pages solo på "Since I've been loving you". Aller best på konsertopptaket fra jeg-husker-ikke-hvor, men som er på den dobbel DVD-en som kom her om året..
    Tilsluttes!
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Mick Ronson på Bowies "Time"
    Så enig så enig..... + Ronsons tolkning av Patsy Clines Sweet dreamers....Sweet dreams fra Hunter/Ronson Yui Orta....

    Hele låten er gåsehud tvers igjennom!
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    639
    Antall liker
    702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    For ikke å snakke om Ronsons "solo" på Moonage Daydream! At 3 (eller er det 4) toner kan spilles slik! Pels over hele kroppen ;D

    J Mascis har som lemondog nevner masse flotte ting. Get me soloen er et mesterverk i melodiøst spill.
     

    Vedlegg

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Jeg får litt "smågåsehud" ihverfall av solo'en på slutten av denne videosnutten.

    Nils Lofgren "Because the Night":

    http://www.youtube.com/watch?v=jnEf_q6rZm0


    Men dette er helt klart min subjektive mening om hvordan jeg liker en gitarsolo.

    Springsteens egen versjon fra 70-tallet er heller ikke til å kimse av:

    http://www.youtube.com/watch?v=ZyY-MMKgqSw


    Her er også en versjon av "Youngstown" solo'en, jeg nevnte tidligere i tråden:

    Springsteen/E-Street Band "Youngstown"

    http://www.youtube.com/watch?v=FWLKecJrUi8


    The Boss kunne også i ungdommen;

    "Prove it all night-guitar intro '78"

    http://www.youtube.com/watch?v=zOef8mfqoac
     

    Vedlegg

    kjetilrosand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2003
    Innlegg
    177
    Antall liker
    0
    Dragon Force med "Through the Fire and Flames" hørte jeg for første gang her sist uke. Hører ikke på metal til vanlig, men denne likte jeg. Gitar soloen mot slutten av sangen en slags battle mellom de to gitaristene i bandet og den er helt rå. For ikke om å snakke om at denne kanskje har den raskeste basstromme beaten jeg noen gang har hørt.

    Sjekk på www.dragonforce.com selv, der ligger den til gratis nedlasting.
     
    S

    Simplistic

    Gjest
    Dimebag Darrels solo på "Cemetary Gates" av Pantera.

    En tragedie at mannen ble skutt på scenen.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Ser at ingen ennå har nevnt Neil Young i dette selskapet, og hva han utfører på liveversjonen av Like a Hurricane (Weld albumet) burde da rave meget høyt på "ståpels lista".
    Er ellers veldig enig i at Comfortably Numb soloen er meget stor, og da både David Gilmours utgave på Delicate Sound of Thunder og Snowy White / Doyle Bramhall II samspillet på In the Flesh. Må nesten stille disse to versjonene på samme linje, da de egentlig er meget forskjellige i uttrykk... men på samme tid jevnbyrdige.

    Edit: Fant jo dette da jeg finleste tråden:
    For ikke å snakke om Ronsons "solo" på Moonage Daydream! At 3 (eller er det 4) toner kan spilles slik! Pels over hele kroppen ;D
    Sier bare WOW!! Godt å se at det ikke bare er jeg som har oppdaget akkurat de tonene.. Kjempemessig!! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn