Høyttalere Hvilken høyttalerutvikler er den beste i verden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Orkar ikkje, må jobbe i hagen snart. Så du får nøye deg med to; fyllekøyring og spele Lotto.
    En kan drømme om å vinne i Lotto. Men først må kupongen leveres. Heldigivis har Norsk-Tipping gjort det enkelt slik at man nå kan abonnere fast på ønsket antall retter hver uke. Jeg kaller det derfor for drømmeskatt heller enn gambling.
    Hver mandag kommer det en SMS med informasjon om skattetrekk pålydene 110,-.

    ...så langt kan jeg vel greit bekrefte Arve sin påstand ;)
    ......likvel har haifai skribenter kostet meg mer penger enn drømmeskatten så....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En kan drømme om å vinne i Lotto. Men først må kupongen leveres. Heldigivis har Norsk-Tipping gjort det enkelt slik at man nå kan abonnere fast på ønsket antall retter hver uke. Jeg kaller det derfor for drømmeskatt heller enn gambling.
    Hver mandag kommer det en SMS med informasjon om skattetrekk pålydene 110,-.

    ...så langt kan jeg vel greit bekrefte Arve sin påstand ;)
    ......likvel har haifai skribenter kostet meg mer penger enn drømmeskatten så....
    Kvifor ikkje bli skribent og tene deg rik på hifisynsing?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er på grensen til påfallende at så mange bare nevner navn, uten å nevne produkter eller virksomheter de er tilknyttet. Er det meningen at alle som ikke umiddelbart vet hvem de er skal føle at de ikke har peiling?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du kommet dit ennå at du må fordele kapitalen på flere banker på grunn av kapasitetsbegrensninger?
    Det er på grensen til påfallende at så mange bare nevner navn, uten å nevne produkter eller virksomheter de er tilknyttet. Er det meningen at alle som ikke umiddelbart vet hvem de er skal føle at de ikke har peiling?
    Zzzzzzz..... Her må ting stemme såklart.... Djizzez... Dette er en hobby ikke en religion... Gir vel beng i å pugge konstruktører om en ikke gidder...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er på grensen til påfallende at så mange bare nevner navn, uten å nevne produkter eller virksomheter de er tilknyttet. Er det meningen at alle som ikke umiddelbart vet hvem de er skal føle at de ikke har peiling?
    Det er vel som i idretten, de med størst kjeft blir best kjent, uavhengig om de er i toppen eller ei. Kun de med litt peiling kjenner andre navn enn de som gjør et nummer ut av seg.

    Hva er dine topp tre personer du har mest sansen for innen audio?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er vel som i idretten, de med størst kjeft blir best kjent, uavhengig om de er i toppen eller ei. Kun de med litt peiling kjenner andre navn enn de som gjør et nummer ut av seg.

    Hva er dine topp tre personer du har mest sansen for innen audio?
    En sånn hvem er best kåring blir litt irrelevant for meg.
    Alle bygger vel på hva andre har gjort før.
    Den første innen reprodusert lyd var vel Edison
    Men for all del, a pissing contest kan være underholdende det
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er vel som i idretten, de med størst kjeft blir best kjent, uavhengig om de er i toppen eller ei. Kun de med litt peiling kjenner andre navn enn de som gjør et nummer ut av seg.

    Hva er dine topp tre personer du har mest sansen for innen audio?
    Det vet jeg ikke. For det første ville jeg nok ikke nøye meg med tre, og for det andre ville jeg nok sette personer som har funnet opp viktige nyvinninger langt høyere enn de som nødvendigvis har hatt kommersiell suksess. Det er nok også en del folk der ute som hyppig blir rangert høyt, men som jeg ville rangert lavt på grunn av manglende kreativitet, begrenset forståelse av psykoakustikk og til tider også svært marginal faglig kompetanse.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Alle ht-produsenter slår seg på brystet, og er nok i egne øyer verdens beste. Pussig at alle ikke låter likt. Er som prompen, alle låter forskjellig. Om det skyldes størrelsen på bakkammeret el geometrien i hornåpningen, ja derom strides de lærde ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En sånn hvem er best kåring blir litt irrelevant for meg.
    Alle bygger vel på hva andre har gjort før.
    Den første innen reprodusert lyd var vel Edison
    Men for all del, a pissing contest kan være underholdende det
    Jeg tolker slike tråder som dette som "hvem har du mest sansen for" mer enn noe annet. Alt annet blir like meningsløst som å si at Messi er en bedre fotballspiller enn Manuel Neuer.

    Det vet jeg ikke. For det første ville jeg nok ikke nøye meg med tre, og for det andre ville jeg nok sette personer som har funnet opp viktige nyvinninger langt høyere enn de som nødvendigvis har hatt kommersiell suksess. Det er nok også en del folk der ute som hyppig blir rangert høyt, men som jeg ville rangert lavt på grunn av manglende kreativitet, begrenset forståelse av psykoakustikk og til tider også svært marginal faglig kompetanse.
    Det er gode poenger. Kommersiell suksess handler vel så mye om riktig sted til riktig tid som ren kvalitet eller genialitet, så det er en ikke-faktor for min del.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mesteparten av høyttalere som produseres er mye same shit, new wrapping.
    Hvor mange varianter av en boks, OB, horn med tradisjonelle elementer kan det lages.
    Det har vel på sett og vis kommet til en slags ende på veien når det etterlyses vintage elementer til åndsvake priser.

    Hva er utvikling og nyvinning? Å spinne rundt en over 100 år gammel teknologi-prinsipp?

    Eller virkelig nytenkning?

    Martin Logan med åpne, udekkede elektrostat paneler
    MBL radialstrahler
    Corona-plasma
    Linaeum - robanoide
    Flere ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Så lenge det er snakk om systemer med mekaniske, bevegelige deler, så tror jeg alltids det kan optimaliseres og tunes videre selv om de største kvantesprangene kanskje allerede er unnagjort. Man driver jo fortsatt og jobber med å gjøre forbrenningsmotorer til biler mer effektive til tross for at det en eldgammel teknologi. Og formel 1 er ekstremvarianten.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det gleder meg å kunne seie at eg kan tykkje synd i flatlendingane som har hatt drittver i mai, medan eg snart har modne jordbær.....
    Å kunne bo på Vestlandet, mange fjell unna all «stress-idiotien» i Oslo 3 & omegn, må jo bare være en gave fra Ham der Oven. Hadde min bedre halvdel villet være med, hadde jeg bodd helt nede i fjæra mot Atlanter’n i vest, se sola brenne ned i havet hver eneste dag. Hvor en råbra kaffemaskin og et råbra musikkanlegg er alt annet som måtte befinne seg på 3-punkt sjekklista for et himla godt liv.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Å kunne bo på Vestlandet, mange fjell unna all «stress-idiotien» i Oslo 3 & omegn, må jo bare være en gave fra Ham der Oven. Hadde min bedre halvdel villet være med, hadde jeg bodd helt nede i fjæra mot Atlanter’n i vest, se sola brenne ned i havet hver eneste dag. Hvor en råbra kaffemaskin og et råbra musikkanlegg er alt annet som måtte befinne seg på 3-punkt sjekklista for et himla godt liv.
    Med netthandel så går det jo til og med an å få tak i kvalitets kaffe ute i havgapet.
    Stikke innom nærmeste hi-fi asyl derimot, det blir en ekspedisjon
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det har vel på sett og vis kommet til en slags ende på veien når det etterlyses vintage elementer til åndsvake priser.
    Ikke nødvendigvis.
    Vintage: eks. TAD TD-2001 som er et design fra 1978 implementert i eks JMLC horn og nåtidens habile DSP løsninger.
    En salig miks av gammelt og nytt, kanskje uforutsigbart, men spennende, og kan i mange tilfeller gi utslag i fantastisk god lyd og big time musikkopplevelser. ;)

    ...som ikke står tilbake for highend produsenter anno 2021.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Å kunne bo på Vestlandet, mange fjell unna all «stress-idiotien» i Oslo 3 & omegn, må jo bare være en gave fra Ham der Oven. Hadde min bedre halvdel villet være med, hadde jeg bodd helt nede i fjæra mot Atlanter’n i vest, se sola brenne ned i havet hver eneste dag. Hvor en råbra kaffemaskin og et råbra musikkanlegg er alt annet som måtte befinne seg på 3-punkt sjekklista for et himla godt liv.
    Du er en fin romantiker, du. Se sola brenne ned i havet hver eneste dag? Da må du lenger vest, mulig helt til Hawaii. Du er heldig om du får se sola brenne ned i havet et par ganger i løpet av året her på Vestlandet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Med netthandel så går det jo til og med an å få tak i kvalitets kaffe ute i havgapet.
    Stikke innom nærmeste hi-fi asyl derimot, det blir en ekspedisjon
    Kaffi frå Hermann er rett nok urbant, men drikkandes. Og så tek vi snøggbåten til Bergen, der vi helser på nye og gamle hifipusharar. Høgt nivå på hifiutstyret, stort sett. Iallfall der eg vankar...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du er en fin romantiker, du. Se sola brenne ned i havet hver eneste dag? Da må du lenger vest, mulig helt til Hawaii. Du er heldig om du får se sola brenne ned i havet et par ganger i løpet av året her på Vestlandet.
    Før var det veldig greitt om morgonen. Eg kunne sjå Hurtigruta på veg nordover, og visste då at eg hadde akkurat tida og vegen til å komme meg på jobb. Men no har han derre Hegnar-fyren m.fl. øydelagt morgonrutinene mine.
    Sola som går ned i havet har eg berre ei veke om våren. Og då er eg avhengig av flott aprilver.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Spørsmålet kan vel forenkles. Hvem lager world Class høyttalere? Det blir bare tull fordi et world class system kan være diy Sub som tilpasses rommet. Så til mellomtone diskant, magneplanar og townsend superdiskant. Elektronisk delefilter kan være fjerde konstruktør og resultatet blir worldclass omtrent. Svaret er, det kommer ann på.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Å kunne bo på Vestlandet, mange fjell unna all «stress-idiotien» i Oslo 3 & omegn, må jo bare være en gave fra Ham der Oven. Hadde min bedre halvdel villet være med, hadde jeg bodd helt nede i fjæra mot Atlanter’n i vest, se sola brenne ned i havet hver eneste dag. Hvor en råbra kaffemaskin og et råbra musikkanlegg er alt annet som måtte befinne seg på 3-punkt sjekklista for et himla godt liv.
    Nå er det ikke sånn at vi ser sola hver dag her borte, men vi setter pris på de solnedgangene vi får🙂
    D81D97E8-BBAB-4C7D-8F9D-5C791DE7072D.jpeg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jens Gregersen kan bare det der.
    Jovisst, denne mannen har jeg merket meg alle gode omtaler omkring opp gjennom årene. Si litt mer om han, dere som kjenner han da vel, er min oppfordring, enten dere bor i et land med to eller tre farger i nasjonalflagget.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Skrev mannen bak Kelly Transducers fra 1997.
    Effektivitet er av vital betydning for en høyttaler
    Han utviklet en relativt stor gulvstående høyttaler med betegnelsen Kelly KT-3.
    Fordelen med den var at den var meget lettdrevet. Spilte vist relativt friskt.
    Prinsippet var super lette basselementer med 7" membraner og en dome som var forsterket med en liten horntrakt. Ingen unødvendig demping.
    Den ble produsert av Musical Fidelity og solgte ikke spesielt godt da den var ganske dyr. Den lovte kanskje mer enn hva folk trodde den kunne klare.
    Høyttaler ble selvsagt ikke verdens beste, men et eksempel på noen som forsøkte å flytte grensene for effektivitet.
    Bassene var i hvert sitt sammenkoblede bassreflekskammer og koblet i parallell noe som førte til lav impedans i bassen. Den effektive konstruksjonen ble litt vanskeligere å drive en ønskelig. Følsomheten var nærmer 93db /1w m i bassområdet, i motsetning til 95db/1w m som var oppgitt i spesifikasjonene.
    Mye tyder på at effektivitet på 93db/w 1 m er det mest effektive man klarer å lage en høyttaler uten at man får for store kompromisser.
    De fleste av de beste høyttaler utviklere vil forbli anonyme for oss, da de jobbet flittig for store Japanske Hi-Fi giganter og har nå gått av med pensjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Mye tyder på at effektivitet på 93db/w 1 m er det mest effektive man klarer å lage en høyttaler uten at man får for store kompromisser.
    Dette må være hvis den må se lite, smal og stuevennlig ut...... men jeg vil vel nesten si at det er nettopp de høyttalerne som har de største kompromissene :D .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn