Hvilken ic bør jeg gå for mellom vinylspiller og riaa?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er lykkelig eier av en Vpi Scout, kjøpt pent brukt her på "Bruktbørsen" tildigere i høst. Vpi'en er påsatt en Dynavector Karat 17 d3 p.u., og det fulgte med en Dynavector P75 MkII. Det fulgte også med to sett SILK Music signal transfer cable, det ene settet med WBT-plugger og det andre med Neutrik plugger. Selger sa at dette ikke var spesielt gode kabler, men at han slang de med spilleren. Jeg har brukt de til nå, men prøvde en BM Rev. ic mellom vinylspiller og riaa - og det ble noe heilt anna! Jeg får imidlertid ikke brukt BM Rev-kabelen av plasshensyn. Pluggene blir for lange og kabelen er såpass stiv at jeg ikke får spilleren på plass i hylla si. Deretter prøvde jeg en rimelig NordOst, en Blue Heaven. Også den ga et vesentlig bedre lydbilde enn SILK-kablene, men var betydelig lysere / slankere enn BM Rev. Og dermed var jeg i gang...

Nå har jeg lånt heim NordOst Heimdall og Frey,som begge skal prøves - men jeg veit jo at det er mange Vpi-eiere "der ute" som garantert har prøvd forskjellig. Jeg vil tro at kabelen fra vinylspilleren til riaa'en er enormt viktig for å få ført fram et svakt signal så reint som mulig fra spilleren til riaa'en...?? Vil det optimale være å bruke like ic'er på begge steder? Hva bør jeg gå for?

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Til lavimpedante low-output MC-PUer er det viktigtste å prioritere god skjerming og kontinuitet i kontaktpunktene (evt fjerne noen overføldige kontaktpunkter om mulig). Med P75 RIAAen og strøminngang («null» inngangsimpedans) er følsomheten for innstrålt støy (isolert sett) noe mindre enn med tradisjonelle innganger, så lenge geometrien i kabelaturet mellom PU og RIAA ikke «inviterer» til indusert støy (dvs kabeuren bør ha tettest mulig kobling mellom lederne, gjerne snoede par). Induksjonen i kabeluren kan bli en faktor, men med snoede par er det ikke et stor tema. I motsetning til MM PUer og mer tradisjonelle RIAAer, så er ikke kabelens kapasitans vesentlig for ytelsen.

Hvilket navn kabeluren skal ha og hvordan det til slutt klinger i ørene dine får du finne ut av selv.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
KJ skrev:
Til lavimpedante low-output MC-PUer er det viktigtste å prioritere god skjerming og kontinuitet i kontaktpunktene (evt fjerne noen overføldige kontaktpunkter om mulig). Med P75 RIAAen og strøminngang («null» inngangsimpedans) er følsomheten for innstrålt støy (isolert sett) noe mindre enn med tradisjonelle innganger, så lenge geometrien i kabelaturet mellom PU og RIAA ikke «inviterer» til indusert støy (dvs kabeuren bør ha tettest mulig kobling mellom lederne, gjerne snoede par). Induksjonen i kabeluren kan bli en faktor, men med snoede par er det ikke et stor tema. I motsetning til MM PUer og mer tradisjonelle RIAAer, så er ikke kabelens kapasitans vesentlig for ytelsen.

Hvilket navn kabeluren skal ha og hvordan det til slutt klinger i ørene dine får du finne ut av selv.

mvh
KJ
Takk for svar! Det med god skerming, hadde jeg faktisk noen tanker om. Skink rådde meg til å anskaffe phonokabelen til NordOst, enten Frey eller verre...
Så motvirkning av induksjon, var altså årsaken til at SILK-kablene var temmelig kraftig tvinna ihop ved ankomst hit...? Nå skal jeg prøve Heimdall, og deretter Frey!! Blir spennanes!

mvh. VaW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
...
Så motvirkning av induksjon, var altså årsaken til at SILK-kablene var temmelig kraftig tvinna ihop ved ankomst hit...?
...
Jeg antar at det var et stereopar med Silk som var tvinna i hop. Det har ingen ting med induksjon å gjøre. Det kan være at høyre og venstre kanal skal være/bli utsatt for det samme støyfeltet og dermed ha en mest mulig lik støystruktur. Tvinnede/snoede par går på den interne oppbyggingen av kabelen med et lederpar som er tvinnet sammen evt omgitt av felles isolasjon og skjerm.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
KJ skrev:
VilhelmW skrev:
...
Så motvirkning av induksjon, var altså årsaken til at SILK-kablene var temmelig kraftig tvinna ihop ved ankomst hit...?
...
Jeg antar at det var et stereopar med Silk som var tvinna i hop. Det har ingen ting med induksjon å gjøre. Det kan være at høyre og venstre kanal skal være/bli utsatt for det samme støyfeltet og dermed ha en mest mulig lik støystruktur. Tvinnede/snoede par går på den interne oppbyggingen av kabelen med et lederpar som er tvinnet sammen evt omgitt av felles isolasjon og skjerm.

mvh
KJ
Aha....da må man jo kjenne til hva som er inni strømpene - og det er det jo ikke alltid vi veit. Jeg aner ikke hva som er inn i Frey,f.eks....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
...
Aha....da må man jo kjenne til hva som er inni strømpene - og det er det jo ikke alltid vi veit. Jeg aner ikke hva som er inn i Frey,f.eks....
Jupp, det meste av «balanserte» kabler (med XLR) er tvinnede par. Leverandøren av kabeluren bør vite hva som er hva ... dersom ikke vet han/hun ikke hva som selges.

mvh
KJ

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Slenger meg på her!

Har hørt samtlige platespillerkabler fra Nordost bortsett fra Odin og Frey.

Dvs Heimdall, Tyr og Valhalla.

Det er stor forskjell på Heimdall og tyr, særlig nedover i mine ører. Men jeg ble så og si blåst av stolen for hvor bra Heimdall låt når jeg hørte den. Tyr ble bare bedre, og ja, Valhalla er Valhalla.

Husk at dette er en dedikert kabel ment for å bruke fra platespiller til RIAA. Med jording.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.928
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg er litt overrasket over at du er såpass negativ til Silk som platespillerkabel.
Jeg opplever denne som en av de virkelig gode kablene til platespillerbruk. Jeg
snakker da om den versjonen som ble solgt av PM-Audio i Mk. I og Mk. II versjoner.
Jeg går ut i fra den tykke versjonen som selges av Svalander (5 et-eller-annet) er
identisk med denne. Den må selvfølgelig brukes i originalstand med skjerm - ikke
med splitting og tvinning etter beskrivelse på Svalanders nettside. Det er nemlig
ønskelig å ha god skjerm på en platespillerkabel for å hindre innstrålt støy. Dette
burde også ekskludere NortOst Blue Heaven til dette bruket. De dyrere (runde)
signalkablene fra NortOst bør egne seg bedre.
En annen RCA-kabel som har imponert meg stort til denne bruken er Cord Signature.

mvh :)
Gunnar Brekke

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Alle Nordost sine platespillerkabler er runde så det er meg bekjent.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Min "snutt" NordOst, er sikkert nærmere 10 år og flatline,ja. Derfor burde den kanskje vært utelukka, men den gir et meir åpent og detaljert lydbilde enn SILK. Jeg har tidligere benytta denne mellom cd-spiller og forsterker - inntil BM Rev. kom inn i huset. Jeg har ikke peiling på SILK-kabler, og det står ikke noe anna på de enn "SILK Music Signal Transfer Cable". De er sølvgrå ( skjermen?), ikledd noe plastlignende og har Neutrik plugger. De er iallefall vesentlig "gråere" og gir vesentlig mindre mikrodetaljer enn både Heimdall og i særklasse Frey.

Tror jeg følger Skink's råd, og prøver en Frey platespillerkabel fra Vpi'en til riaa'en. Takk for innspill... ;D

mvh. VaW

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Min "snutt" NordOst, er sikkert nærmere 10 år og flatline,ja. Derfor burde den kanskje vært utelukka, men den gir et meir åpent og detaljert lydbilde enn SILK. Jeg har tidligere benytta denne mellom cd-spiller og forsterker - inntil BM Rev. kom inn i huset. Jeg har ikke peiling på SILK-kabler, og det står ikke noe anna på de enn "SILK Music Signal Transfer Cable". De er sølvgrå ( skjermen?), ikledd noe plastlignende og har Neutrik plugger. De er iallefall vesentlig "gråere" og gir vesentlig mindre mikrodetaljer enn både Heimdall og i særklasse Frey.

Tror jeg følger Skink's råd, og prøver en Frey platespillerkabel fra Vpi'en til riaa'en. Takk for innspill... ;D

mvh. VaW
Husk å spesifiser RCA til RCA!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
Den er bestilt i dag. Henning hos OHFC skjønte hva jeg var ute etter...med ref. til deg!

Gunnar B., SILK-kabelen er vesentlig dårligere enn alle de andre jeg prøvde - men det kan også skyldes dårlige plugger, dårlige termineringer, eller dårlig kontakt. I eine enden står det blå og røde Bullit plug's. Den ene lederen er et bittelite punkt på hver plugg... og termineringen ser nokså heimsnekra ut. I andre enden er det påmontert WBT 01 10 CU plugger. Hører gjerne fra deg eller andre andre som har erfaring med denne SILK-kabelen. Kanskje den kan brukes fra riaa til forsterker? Skal iallefall prøve den der..

mvh. VaW

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Skink_123 skrev:
Den er bestilt i dag. Henning hos OHFC skjønte hva jeg var ute etter...med ref. til deg!

Gunnar B., SILK-kabelen er vesentlig dårligere enn alle de andre jeg prøvde - men det kan også skyldes dårlige plugger, dårlige termineringer, eller dårlig kontakt. I eine enden står det blå og røde Bullit plug's. Den ene lederen er et bittelite punkt på hver plugg... og termineringen ser nokså heimsnekra ut. I andre enden er det påmontert WBT 01 10 CU plugger. Hører gjerne fra deg eller andre andre som har erfaring med denne SILK-kabelen. Kanskje den kan brukes fra riaa til forsterker? Skal iallefall prøve den der..

mvh. VaW
jeg venter i spenning på lytteresultatet! Husk å få den innbrent!

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Skink_123 skrev:
VilhelmW skrev:
Skink_123 skrev:

mvh. VaW
Yepp, jeg skal få den innbrent. Har det mye å si,forresten? Har du prøvd med / uten innbrenning? Ser du bruker Magus strømkabler, som jeg også gjør forøvrig. Har du prøvd Shiva eller noen av de andre NordOst-sladdene? Det skal visstnok gi tildels betydelige forandringer.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Skink_123 skrev:
VilhelmW skrev:
Skink_123 skrev:

mvh. VaW
Yepp, jeg skal få den innbrent. Har det mye å si,forresten? Har du prøvd med / uten innbrenning? Ser du bruker Magus strømkabler, som jeg også gjør forøvrig. Har du prøvd Shiva eller noen av de andre NordOst-sladdene? Det skal visstnok gi tildels betydelige forandringer.
Har kun brukt magus og burmester sin til 4k. Burmesterkabelen var meget god. Selv så skal jeg beholde mine magus en stund til. har hørt magusene i dyre oppsett uten at jeg har savnet noe.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hvis du er i stand til å bruke en loddebolt, så lager du kablene selv for en brøkdel av hva gode ferdige kabler koster. Kjøp flettede sølvkabler fra f.eks. Homegrown Audio. Trekke skjerming utenpå. Lodd på plugger. Ferdig.
Mvh Roger

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
roger skrev:
Hvis du er i stand til å bruke en loddebolt, så lager du kablene selv for en brøkdel av hva gode ferdige kabler koster. Kjøp flettede sølvkabler fra f.eks. Homegrown Audio. Trekke skjerming utenpå. Lodd på plugger. Ferdig.
Mvh Roger
Loddingen er jo noe av det viktigste som skal være skikkelig.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Skink_123 skrev:
roger skrev:
Mvh Roger
Stemmer det. Som jeg sa i mitt innlegg, du må kunne lodde.
Mvh Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
roger skrev:
Skink_123 skrev:
roger skrev:
Mvh Roger
Mvh Roger
Takk for tips! Jeg er ikke konge på lodding, men jeg har da loddebolt..Får man kjøpt skjerming også på samme sted? Hva er best å bruke som skjerming? Kunne være artig å prøve..

;D mvh. VaW

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Tror ikke de selger skjermstrømper, men det finner du f.eks hos elfa. Hvis ikke du er god til å lodde, så har du kanskje noen i bekjentskapskretsen din som kan hjelpe. Resultatet er nemlig avgjørende for kvaliteten på kablene.
Lykke til.
Mvh Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå har jeg bestilt Frey vinylspillerkabel, så den delen er løst..men det kan være skøy å prøve en DIY-kabel fra riaa tl forsterker. Det var 5 -6 varianter. Hvilken er best?

mvh. VaW

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
VilhelmW skrev:
roger skrev:
Skink_123 skrev:
roger skrev:
Mvh Roger
Mvh Roger
Takk for tips! Jeg er ikke konge på lodding, men jeg har da loddebolt..Får man kjøpt skjerming også på samme sted? Hva er best å bruke som skjerming? Kunne være artig å prøve..

;D mvh. VaW
Bør jo bruke en kabel som leveres med tvunnede ledere OG skjerming. Å tre på noe skjerming sjøl eterr på blir bare søl...
Sleiven

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
VilhelmW skrev:
Nå har jeg bestilt Frey vinylspillerkabel, så den delen er løst..men det kan være skøy å prøve en DIY-kabel fra riaa tl forsterker. Det var 5 -6 varianter. Hvilken er best?

mvh. VaW
Jeg har laget noen RCA-kabler med den kraftigste beregnet for signalkabler. Den har 8 enkeltledere i sølv som er flettet sammen. Utenpå har jeg trukket en skjermstrømpe fra elfa. Utenpå der er det en flettet nylonstrømpe, fra Homegrowm. Funker helt utmerket det.
Mvh Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
roger skrev:
Jeg har laget noen RCA-kabler med den kraftigste beregnet for signalkabler. Den har 8 enkeltledere i sølv som er flettet sammen. Utenpå har jeg trukket en skjermstrømpe fra elfa. Utenpå der er det en flettet nylonstrømpe, fra Homegrowm. Funker helt utmerket det.
Mvh Roger
Brukte du sølv i loddingene også? Du har ikke tilfeldigvis bilder av kabelen din? Er de mjuke / fleksible? Hva slags plugger bruker du - WBT, eller anna?

mvh. VaW

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
VilhelmW skrev:
roger skrev:
Mvh Roger
Brukte du sølv i loddingene også? Du har ikke tilfeldigvis bilder av kabelen din? Er de mjuke / fleksible? Hva slags plugger bruker du - WBT, eller anna?

mvh. VaW
Ja, jeg bruker loddetinn med 4% sølv. Pluggene jeg bruker er også fra Homegrown. Jeg har ikke noe kamera for hånd akkurat nå, men de ser helt proffe ut. Kablene blir relative myke.
Mvh Roger

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
KJ skrev:
VilhelmW skrev:

mvh
KJ
Som tidligere sagt, ble jeg så fornøyd med hva NO Frey presterte, at jeg bestilte en dedikert platespillerkabel av samme type, men med mindre kvadrat enn ic-kabelen av type Frey. Den er på tur, med rca-plugger i alle ender, ferdig innbrent..

I dag bestemte jeg meg for å teste andre veien, d.v.s. fra Frey via Heimdall, Black Magic, NO Blue Heaven og til sist SILK. Alt anna likt. På med Knut Reiersrud's "Woodoo without killing chicken"..og fortsatt står Frey klart foran både Heimdall og BM Rev. De to siste er veldig like, dog har BM Rev. meir tyngde i bunn og gir et generelt mørkere lydbilde enn Heimdall. NO Blue Heaven blir for spe, for lite detaljert i denne sammenheng. Så prøver jeg SILK, men nå uten at kabelsettene er tvinna sammen, og for sikkerhets skyld, med rensa plugger - men fortsatt med dårlige (?) plugger, iallefall på platespillersida. Og hva skjer nå? Et heilt anna lydbilde, omtrent på høyde med Frey - åpent, luftig, masse mikrodetaljer, gitarstrenger som virkelig smeller - kort sagt, masse dynamikk og vellyd.

Så er spørsmålet: Hvordan i huleste er dette mulig? Er det at tvinninga er fjerna, eller er det reingjøringa som gir en sånn åpenbar positiv effekt??

mvh. VaW

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Vel,skal ikkje uttale mæ om hvorfor,det har nok en teknisk(elektrisk) årsak.Syns jo det va rat at Silk skulle være så dårlig,Petter Dale bruke enda disse.Har aldri vært borti tvinnede Silk,den skjønt æ ikkje ::) Hva e tvinnet?

mvh Filip

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
roger skrev:
VilhelmW skrev:
roger skrev:
Mvh Roger

mvh. VaW
Ja, jeg bruker loddetinn med 4% sølv. Pluggene jeg bruker er også fra Homegrown. Jeg har ikke noe kamera for hånd akkurat nå, men de ser helt proffe ut. Kablene blir relative myke.
Mvh Roger

sånne interconnects har jeg også lyst til å lage meg.
jeg bruker allerede hga høyttalerkabler.

holder på å teste ut toppmodellen blant ferdigkablene, x32, nå:

har også et sett av toppmodellen i diy-sortimentet, sc16.

ellers er vel toppmodellen blant ferdiglagde ic'er fra hga heller ikke forakte?
http://www.homegrownaudio.com/hga/dna.htm

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
F.E. skrev:
Vel,skal ikkje uttale mæ om hvorfor,det har nok en teknisk(elektrisk) årsak.Syns jo det va rat at Silk skulle være så dårlig,Petter Dale bruke enda disse.Har aldri vært borti tvinnede Silk,den skjønt æ ikkje ::) Hva e tvinnet?

mvh Filip
Begge kablene var tvinna nokså kraftig om hverandre. Det samme gjaldt det andre SILK-kabelsettet, det som heile tida har stått mellom riaa. De var slik da jeg kjøpte Scout'en og riaa'en, så jeg lot de være sånn - til nå. Personlig har jeg meir tro på at reingjøringa ( brukte sprayboks med elektrorens ) har spilt en rolle her. Resultatet var iallefall heilt overraskende for meg!
Så det blir 100 poeng til Gunnar Brekke som hevda at SILK-kablene er velegna!!!

;D mvh. VaW

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Gago, de interconnectene blir vel identiske som de jeg har laget. De inneholder ihvertfall det samme. Samme kabel og samme plugger. De låter svært bra, og til en relativt billig penge.
Mvh Roger

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rensing er jo meget viktig! Rene plugger er jo alfa og omega!

Hvordan er de kablene du tester Gago?

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Silk er meget gode kabler! Har eit sett med phonokabler basert på Silk mkll med pluggar frå Caradas og Eichman Bullet Plugg. Settet er laga på bestilling hjå PM-Audio, har ekstra jordleder og ny strømpe over igjen. Beklaglegvis vart dei for massive til å brukast på LP-12. Brukar og Silk mkll til vanlege IC men pluggane er bytt til Bullet Plug. Desse overgår greit andre RCA-pluggar. Uten at eg har testa phonokablen med ulik terminering trur eg at her betyr pluggen meir enn i vanlege IC. Dette vart i allefall hevda av Paul PM-Audio.
MVH

Topp Bunn