Hvilken last har jeg egentlig i min Herron riaa?

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Etter høyttaler byttet mitt som var en suksess ;D, har jeg igjen begynt å rote med last verdier i riaa og konkludert med at igjen så låter det best i mine ører uten ekstra parallell motstander. Jeg har alltid trodd at dersom en ikke brukte parallell motstander i riaa at en fikk 47 Kohm, men når jeg leser Stereophile sine målinger så skriver de følgende om Herron riaaen:

” Its input impedance measured 7570 ohms at 1kHz, lower than the 47k ohms I was expecting.”

Link til testmåling: http://www.stereophile.com/tubepreamps/211/index8.html

Vil dette si at jeg har en last på 7570 ohms, og ikke 47 Kohm dersom jeg ikke bruker motstander?

Jeg bestrider ikke hva jeg selv liker her, men det er jo greit å vite hva en liker ;).

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
I dataene Stereophile oppgir sier de 47K input.

VTPH-1MC FET/tube phono preamplifier:
Tube complement: four 12AX7WB, one 12AT7WC. Frequency range: 1Hz->100kHz. RIAA accuracy: 20Hz-20kHz, ±0.1dB. Voltage gain: 66dB at 1kHz (44dB, moving-magnet version), channels matched to within 0.05dB. Input sensitivity: N/S. Signal/Noise: 80dB, A-weighted, inputs shorted, AC polarity set. Distortion: N/S. Output impedance: 500 ohms unbalanced. Input impedance: 47k ohms, 100pF (optional load resistors supplied). Rated output capability: N/S.

FZ

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
FZ skrev:
I dataene Stereophile oppgir sier de 47K input.

VTPH-1MC FET/tube phono preamplifier:
Tube complement: four 12AX7WB, one 12AT7WC. Frequency range: 1Hz->100kHz. RIAA accuracy: 20Hz-20kHz, ±0.1dB. Voltage gain: 66dB at 1kHz (44dB, moving-magnet version), channels matched to within 0.05dB. Input sensitivity: N/S. Signal/Noise: 80dB, A-weighted, inputs shorted, AC polarity set. Distortion: N/S. Output impedance: 500 ohms unbalanced. Input impedance: 47k ohms, 100pF (optional load resistors supplied). Rated output capability: N/S.

FZ
Ja det står både der og i spesifikasjonen på Herron sine sider at den skal være 47k ohms, men hva menes da med setningen fra testen?

” Its input impedance measured 7570 ohms at 1kHz, lower than the 47k ohms I was expecting.”

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har du skjemaet til forsterkeren? Da vil du kunne se det....

Eller er det bare ARC som er såpass greie at skjemaet ligger i manualen?

Alternativt kan du vel måle impedansen selv....

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
FZ skrev:
Har du skjemaet til forsterkeren? Da vil du kunne se det....

Eller er det bare ARC som er såpass greie at skjemaet ligger i manualen?

Alternativt kan du vel måle impedansen selv....
Det er ingen skjema i brukermanual, men kanskje jeg kan kontakte Mr. Herron for svar.

Måle sier du, hvordan går en frem for å få til det?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Har ikke prøvd selv og er en novise på det området, men det skulle vel bare være å ohme mellom signal og jord på inngangen vil jeg tro. Men for all del, spør noen som har peiling så jeg ikke får et krav om erstatning av en svidd Herron i posten 8)

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
FZ skrev:
Har ikke prøvd selv og er en novise på det området, men det skulle vel bare være å ohme mellom signal og jord på inngangen vil jeg tro. Men for all del, spør noen som har peiling så jeg ikke får et krav om erstatning av en svidd Herron i posten 8)
Var selv inne på tanken om å måle over signal og jord, men er det så enkelt? Vi får se om det dukker opp et svar etter hvert i tråden.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
break_in skrev:
FZ skrev:
Var selv inne på tanken om å måle over signal og jord, men er det så enkelt? Vi får se om det dukker opp et svar etter hvert i tråden.
Audiomix??
Om han ikke leser tråden, send en PM :)
Mvh

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
olaps skrev:
break_in skrev:
FZ skrev:
Audiomix??
Om han ikke leser tråden, send en PM :)
Mvh
Takker :)

PM er sendt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Keith har akkurat passe med testutstyr ;)

Det meste av god gammel analog årgang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Alle HiFi blader har noen "amatører" som roter det til.
Jeg fikk raskt svar fra Keith Herron:

Hello Hans,

Thanks for the note. Stereophile made an error in the impedance
measurement (they over-drove the input during the measurement which
engaged the internal overvoltage protection), the input impedance of
the VTPH-1MC and MC Plus is 47K standard, unless you solder in
additional loading resistors.

The VTPH-1MC is absolute polarity inverting and the VTPH-1MC Plus in
non-inverting (hence the name "Plus").

Best Regards,

Keith Herron

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Audiomix skrev:
Alle HiFi blader har noen "amatører" som roter det til.
Jeg fikk raskt svar fra Keith Herron:

Hello Hans,

Thanks for the note. Stereophile made an error in the impedance
measurement (they over-drove the input during the measurement which
engaged the internal overvoltage protection), the input impedance of
the VTPH-1MC and MC Plus is 47K standard, unless you solder in
additional loading resistors.

The VTPH-1MC is absolute polarity inverting and the VTPH-1MC Plus in
non-inverting (hence the name "Plus").

Best Regards,

Keith Herron
Se der ja, du går grundig til verks Hans.

Takker så mye for hjelpen, og ja en skal ikke stole blindt på disse hifi skibentene ;)

Topp Bunn