Hvilken ledning

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg driver ikke med hjemmkino og sånt, men min gode kamerat gjør det. Han har vært og kjøpt seg dvd og stor lcd skjerm. Nå sitter han med tre ledninger han kan koble de sammen med, og vet ikke ha som gir best bilde. Er det Scart, S-Video eller såkalt komponent (den gule)? Noen som kan hjelpe med det?

Asbjørn

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Selv kjører jeg s-video gjennom scart-kabel.

Hvis han ikke alltid skal bruke stereoanlegg når han ser på skjermen kan scart være en god løsning da den overfører både lyd og bilde.

Mange sverger til s-video og mener at det gir det beste bildet. Dette er en sannhet med modifikasjoner. I mine øyne gir s-video et veldig klart bilde, men det ser ikke alltid like naturlig ut. På filmer med mye digitale effekter kan det fort se "digitalt" ut.

Med stor LCD-skjerm ville jeg i utgangspunktet gått for RGB-signalet som du henter ut via scart i dette tilfellet. Med tanke på klarheten til LCD og skjermstørrelsen tror jeg det vil gi det mest naturlige bildet.

Men for all del, prøv alt og gjør dere opp egne meninger.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg driver ikke med hjemmkino og sånt, men min gode kamerat gjør det. Han har vært og kjøpt seg dvd og stor lcd skjerm. Nå sitter han med tre ledninger han kan koble de sammen med, og vet ikke ha som gir best bilde. Er det Scart, S-Video eller såkalt komponent (den gule)? Noen som kan hjelpe med det?

Asbjørn
Hei.

"Den gule" heter kompositt. Den er ikke noe å satse på.

Er det ikke komponentutgang på DVD-spilleren - og inngang på TV? Det vil jeg tro at det er. I så tilfelle burde han bruke det.
- Komponent er 3 ledninger - rød, blå og grønn. En slik en, feks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123290

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Takker for tips. De er videreformidlet :)

Asbjørn

Topp Bunn