Hvilken Mac skal jeg velge?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg skal kjøpe meg en Mac som jeg primært skal benytte som mediecenter og musikkavspilling via Front Row. Men hva skal man velge?

Hadde først tenkt på en mac mini, men synes prisforskjellen opp til en iMac blir veldig liten, så nå har jeg nesten bestemt meg for iMac.

Hva trenger jeg av ekstrautstyr for å se tv på maskinen og hvordan fungerer integreringen med Front Row?

Finnes det andre fjernkontrollmuligheter enn den som følger med?

Har noen erfaring med det trådløse tastaturet/musa? Tenker da spesielt på batterikapasitet. Ser ikke ut til at det finnes noen enkel måte å lade opp igjen dette.

Sist, men ikke minst; er det noe særlig støy fra maskina?

Vet at noen her kjører lignende løsninger, så jeg ser frem til litt hjelp.... :)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Hei

Har ikke den versjonen av iMac, så jeg kan ikke si noe spesifikt om støy. imac er i utganspunktet en støysvak computer, tror ikke det er noen grunn til å frykte så mye her i forhold til andre alternativer.

Når det gjelder batterier til trådløst, så bruker vel tastaturet standard aa batterier såvidt jeg husker. Da er det jo fritt frem for å velge oppladbare hvis du ønsker det.

En populær måte å fjernkontrollere på er å benytte softwaren Salling Clicker. Dette er et program du innstallerer på telefonen, og du vil da kunne kontrollere macen via display på telefon. En fordel er at du da ikke behøver å ha skjermen aktiv på macen.
http://www.salling.com/Clicker/mac/

For å se TV på macen trenger du en tuner. Finnes litt ulike versjoner så her må du gjøre litt research i forhold til hva du trenger. Her er et alternativ som sikkert er greit (denne fungerer visst sammen m apple remote kontrollen):
http://store.apple.com/Apple/WebObj...paKvk1AwUffaF/1.PSLID?mco=94690B8B&nplm=TK658

Håper dette hjalp litt  ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg hjalp en fortapt sjel av en venn i går med innkjøp og oppsett av en 24 tommers iMac. Kan virkelig ikke tenke meg noe bedre hjemmemaskin, både med tanke på mediesenterfunksjon og annet. Men litt avhengig av om du vil ha stor skjerm selvsagt, og ikke bare disk, ram og cpu(les: MacMini).

Disse nye imacene er bortimot støyfrie - og det trådløse tastaturet/musen får du for 450,- i tillegg og fungerer utmerket. Og skjermen i den størrelsen er jo faktisk bra til film! :D

Hvis du ønsker å få mye tv-integrasjon ville jeg kanskje ventet til Apple kommer med sine iTV-produkter på nyåret, det kan bli ganske spennende saker...

O.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg har MacMini. Den støyer så lite at det ikke betyr noe. Aldri noe tull, etter 18 måneder. Anbefales om den passer ditt behov.

W

wurst

Gjest
Hvis du i tillegg vil ha en bærbar er den nye Macbook et sikkert valg.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Takker for mye bra innspill! :)

Glemte å nevne at den vil bli koblet opp mot en projektor,slik at jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal prioritere skjermstørelse. På den annen side er det jo litt surt å senere irritere se over skjermstørelsen bare fordi jeg skulle spare noen tusenlapper.

Hva er dette iTv Dog?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
I tillegg til det jetman linker til under, så er det forventet at Apple vil komme med et spekter av produkter for "stuesfæren", men jeg vet jo ikke noe mer enn ryktene foreløpig..Uansett hva du velger er det vanskelig å gå feil med macmini eller imac, dette er stillegående hardwaredesign av beste sort i mine øyne.

O.
Takker for mye bra innspill! :)

Glemte å nevne at den vil bli koblet opp mot en projektor,slik at jeg er litt usikker på hvor mye jeg skal prioritere skjermstørelse. På den annen side er det jo litt surt å senere irritere se over skjermstørelsen bare fordi jeg skulle spare noen tusenlapper.

Hva er dette iTv Dog?

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Du kan jo også sjekke ut:

www.mac1.no

Et Mac-forum med mye aktivitet og dyktige folk (og mindre skjitkasting enn på HFS...).

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Du kan jo også sjekke ut:

www.mac1.no

Et Mac-forum med mye aktivitet og dyktige folk (og mindre skjitkasting enn på HFS...).
Takk for tipset!

Må nok litt tilbake i tenkeboksen... Var kun et tastetrykk unna å bestille på lørdag, men ser ut til at jeg må sjekke ut litt mer. Synd man ikke kan få tv integreringen nettopp mer integrert ( :)) men må koble til en ekstern boks.

Begynte egentelig med at jeg bare skulle kjøpe en rimelig medieavspiller (mac mini), men nå sikler jeg seff på iMac 24tommer og 4 ganger prisen...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
TVMax fra Miglia er en glimrende TV-løsning med supre opptaksmuligheter. Softwaren EyeTV 2.0 er bare en drøm. Det følger med en egen fjernstyring til denne, men EyeTV er også flott integrert med Front Row.

www.miglia.com

Skal du kjøre egen TV-skjerm ville jeg satset på 17" iMac.

K

knutinh

Gjest
iTV kan være et alternativ, men vi vet veldig lite om hva den vil inneholde - og dermed være i stand til.

Mac mini er vel det tryggeste.

Ellers synes jeg personlig at macbok er det mest fristende alternativet selv om det kanskje ikke er mest aktuelt til hjemmekino. Hvis de bare kunne lansert den i enda mindre utgave med 10" skjerm ala sub-notebooks fra Sony og Fujitsu så hadde det vært en vinner for mitt bruk. Gjerne med ULV Core2 =)

Formfaktoren til iMac med innebygd skjerm ville jeg ikke ha hatt på stua. For liten til tv, for stor til musikk-browsing.

mvh
Knut

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
TVMax fra Miglia er en glimrende TV-løsning med supre opptaksmuligheter. Softwaren EyeTV 2.0 er bare en drøm. Det følger med en egen fjernstyring til denne, men EyeTV er også flott integrert med Front Row.

www.miglia.com

Skal du kjøre egen TV-skjerm ville jeg satset på 17" iMac.
Takk for den! Så jo bra ut det.

Jeg har forstått det slik at 17 tommeren har noen begrensinger i forhold til RAM osv, slik at 20 tommeren er en mye bedre maskin?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Formfaktoren til iMac med innebygd skjerm ville jeg ikke ha hatt på stua. For liten til tv, for stor til musikk-browsing.
Det er dette jeg tenker på jeg og. Slik sett blir det vel enten en 17 eller 24 tommer.

Skulle gjerne hatt den i svart da...

K

knutinh

Gjest
Det er dette jeg tenker på jeg og. Slik sett blir det vel enten en 17 eller 24 tommer.

Skulle gjerne hatt den i svart da...
Jeg har 40" i stua men kunne gjerne hatt litt større. På kontoret har jeg 20".

Jeg mener at løsninger med en PocketPC el. lign. som fjernkontroll er bedre egnet for å styre musikkavspilling enn en pc-skjerm.

-k

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Da var iMacen bestillt!!! ;D ;D

Ble en 20 tommer med 2 gig RAM, 500 gig HD 256 videominne. Tenker det skal holde for et mediesenter.... ;)

Blir spennende å se hvordan Front Row fungerer i praktisk bruk. Ser jo veldig tiltalende ut, men har jo erfaring med at data over tid pleier å bugge seg til... :mad: Håper mac nå virkelig er så bra som mange skal ha det til...

iMacen blir vel egentelig bare inngangsbilletten min for HD basert musikkavspilling. Regner med at det blir en Sonos eller lignende etterhvert. Kommer sikkert til å skje mye på den fronten fremmover. :D

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Siste nummer av svenske MacWorld har ti sider om Macen som mediasenter med mange gode tips.

K

knutinh

Gjest
Hvordan er det med mac og HDMI? Filmbransjen gjør jo sitt beste for å så tvil og eget salg for tida...

-k

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Da var iMacen bestillt!!! ;D ;D
Gratulerer!

Jeg tror neppe du kommer til å se behov for Sonos el. lignende... ;) Ønsker du Sonos funksjonalitet med lyd i flere rom kjøper du AirPort og Airfoil.

Men det ser ut til at vi må vente enda litt til på den ultimate wi-fi-fjernstyringen...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg mener å huske at det var her på forumet jeg leste om en mac bruker som hadde en nettleser som blokket totalt alle pop ups og reklame. Noen som vet hvilken?

W

wurst

Gjest
Det finnes mange nettlesere for Mac som blokkerer popups osv. Du kan jo prøve f.eks. Safari, Camino, Shiira, iCab, Opera - - - - let på nettet så finner du en masse. Selv bruker jeg stort sett Safari - men også av og til Camino - som begge fungerer veldig bra.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Takk for det, men mener å ha lest her på sentralen om en som kjørte en nettleser som også blokkerte reklamen på feks dagbladet.no. Klarer bare ikke å finne igjen tråden.. Har en mistanke om at det var michell. :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Klarer bare ikke å finne igjen tråden.. Har en mistanke om at det var michell. :)
Hmmm. Kan ikke huske det ;) Men Firefox 2.0 er ikke nevnt her. Foretrekker faktisk den foran Safari nå selv om ting ikke ser like pent ut. Har glimrende faner og du kan definere unntak for pop-ups.

http://www.mozilla.com/en-US/

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Pokker altså....Kan ikke finne det igjen.. :mad: Ja ja... Får vel klare meg uten, dvs med reklame..

Husker bare at noen skrev at det var fantastisk å lese alle nettaviser uten reklame. ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
bør komme en app som fungerer overalt og som stopper irriterende lyd på vevsider.
DET er plagsomt det

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.411
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Skru av tilleggene i nettleseren - primært flash, men også i enkelte tilfeller Quicktime.

Da blir det tyst.

Johan-Kr

Topp Bunn