Hvilken Ortofon pickup er dette?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    ]
    378DE1DB-8ADF-4396-BE7F-D193506AA2B8.jpeg
    5623AA49-F3A5-4AC0-844E-DC027B307677.jpeg


    Skal hjelpe en kamerat med å få hans gamle platespiller opp og gå igjen, men stift er forsvunnet under lagring. Pickup er produsert av Ortofon, den er merket med Ortofon.

    Plast på stifthuset var rød, og det er pickup som spiller (Akai) ble levert med. Han kan selvfølgelig kjøpe en ny rimelig pickup, men han har lyst til å ha den mest mulig lik som den var da den ble brukt.

    Håper det er noen som kan hjelpe med typebetegnelse på pickup.

    På forhånd takk.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Takk! Ser definitivt slik ut ja :)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Ortofon VMS 20e Mk ii fra 1979.

    Slik jeg husker det hadde F- og FF-seriene mattsvart kropp. VMS 20e Mk ii og den dyre M-serien var de eneste med blank kropp. Den røde plasten er nok fra en billig ettermarkedsnål, originalt var den svart. Den går for å være blant de beste fra Ortofons mm-serier pga sin detaljerte, varme (nesten romantiske(!)) gjengivelse. Jeg foretrekker VMS 20e Mk ii over F-, FF- og OM-serien. Svært populær for 40 år siden da den kom på markedet. Jeg kjøpte den da, og jeg har en nå. En favoritt mm-pu for meg.

    Den er verd en nål fra Tonar/Jico fra pickupnaalden.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min første spiller var en Akai av samme alder. Jeg synes å huske at det sto en VMS10 på den, men ikke umulig at hukommelsen lurer meg her.
    Ortofon VMS-10, -20 og -30 framsto som like bortsett fra stiften, der 10 var stivere og passer for tyngre armer.
    https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614-n-4873
    Så valg av stift påvirker match til arm og avgjør kvaliteten man oppnår.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ortofon FF-15 hadde rød stiftplast, og noen utgaver hadde blankt pickuphus, men huser her likner mest på VMS.
    Det tyder på at FM-nissen har rett, og at stiften var uoriginal.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Min første spiller var en Akai av samme alder. Jeg synes å huske at det sto en VMS10 på den, men ikke umulig at hukommelsen lurer meg her.
    Ortofon VMS-10, -20 og -30 framsto som like bortsett fra stiften, der 10 var stivere og passer for tyngre armer.
    https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614-n-4873
    Så valg av stift påvirker match til arm og avgjør kvaliteten man oppnår.
    Jepp, den pickupen her ligner mye på selve kroppen på min VMS 30 MkII.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Stiftene går ihvertfall omhverandre.

    Stereo needle EV, Electro-Voice 540-DEV. Replaces: Ortofon NF15EII, NF15II, NF15E, D10E, D10E, II, D15E, D20E/II. Used in Ortofon F15E, Ortofon FF15E MkII, Ortofon FF15, Ortofon M20, M20E, Ortofon VMS10, VMS10E MkII, Ortofon VMS20, VMS20E MkI, MkII, Ortofon VMS30 MkII, VMS30, Ortofon M15E Super. Tip: .3 X .7 elliptical diamond.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Av nysgjerrighet, litt avsporing, vet du hvilken Akai spiller det er, Seskage ?
    Det varierte hvilken pickup de ble solgt med, sannsynligvis opp til forhandleren.
    Min var en helautomatisk modell AK-207 eller -307. Jeg var glad i den, innkjøpt for hardt oppsparte midler runddt 1980, jeg får "hjemlengsel" når jeg ser noe liknende. Har ofte lurt på hvordan en sånn ville prestere mot det jeg spiller på idag.
    Bånnsolide spillere, med en herlig mekanisme, som kan være veldig godt bruktkjøp.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    FF og VMS har samme elektriske data: https://www.ortofon.com/vms-cartridges-p-614

    Disse husene hadde forskjellig utforming av hull som stift skal gå inn i.
    Har sett flere av disse AKAI spillerene med FF15 stift, men det kan også være VMS 3,5,10 eller 20.
    Disse har alle samme oppbygging, men har forskjellig utforming av hull hvor styrepinne på stiften går inn.
    Ettermarkedsstifter passer overens med flere typer, og jeg tror Ortofon sine nå passer til de fleste hus.

    Om du kjøper en D15E mkII tror jeg den passer. Hvis ikke så må du bruke en kniv/skrujern for å åpne opp hull for styrepinne slik at den blir universell.

    ortofon ff.jpg


    Bildet av pickup ser ut til at hull er firkantet, og da passer alle variantene inn i hullet.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Av nysgjerrighet, litt avsporing, vet du hvilken Akai spiller det er, Seskage ?
    Det varierte hvilken pickup de ble solgt med, sannsynligvis opp til forhandleren.
    Min var en helautomatisk modell AK-207 eller -307. Jeg var glad i den, innkjøpt for hardt oppsparte midler runddt 1980, jeg får "hjemlengsel" når jeg ser noe liknende. Har ofte lurt på hvordan en sånn ville prestere mot det jeg spiller på idag.
    Bånnsolide spillere, med en herlig mekanisme, som kan være veldig godt bruktkjøp.
    Husker ikke helt hvilken spiller det er dessverre. Er en stund siden jeg hentet headshellet og skjedde ting som gjorde at jeg måtte utsette å gjøre noe. Ap-206 tror jeg, men langtfra sikker.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det er mulig erstatnings stifter kan passe i både f/ff og vms, men som nevnt over er det forskjell på original stiftene. Jeg prøvde nå, og det er ikke snakk om at de gå om hverandre uten inngrep i huset. F serie kan forresten både ha sort og blankt hus.
     

    Vedlegg

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.954
    Antall liker
    5.537
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    C327FAFD-1D71-4377-8F05-36DA2A3A7B33.jpeg


    Prøvde å sjekke om det var helt rette sider i åpningen, og det kan se ut som der er en liten «klump» på øvre kortsiden som gjør at det ikke går an å montere stift hvor alle sider på tappen er rette.

    Så hvis den røde stiften på bildet til StianG er en ff stift tror jeg pickup er en ff.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Da ser det ut som du har en F/FF15. Jeg fant ytterligere to vms hus med uoriginale nåler der den ene faktisk gikk i begge typer hus, mens den andre kun passet i vms.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn