Det er (eller var) to typer børster: de som "skraper" dypt nede i rillene, og de som tar det mer overflatisk. De fleste som har vært i handelen, har vært av den siste typen.
Den dype børsta fjerner ting mest effektivt dersom en ikke bruker platevaskemaskin (mer om det straks). Den graver bort grums. Ulempen er at en må være nøye med teknikken, som er vanskelig: En må vippe børsta opp med en elegant håndbevegelse UTEN å etterlate støv. Med noen vinylsammensetninger blir det riper i platene om en bruker feil teknikk (rapportert av mange på bl.a. Vinyl Asylum).
En bør ha en platevaskemaskin. Da holder det med den "milde" børstetypen. Vaskemaskinen tar seg av grums i rillene svært effektivt og holder stort sett å bruke én gang per plate. Børsta har som oppgave å ta vekk løst støv som har lagt seg på plata sia forrige spilling, ikke å "rense" plata. Selv om bruksanvisninga måtte si noe annet, holder det med å føre børsta sideveis fra midten og ut av ytterkanten av plata.
Jeg veit ikke hvilke merker som finst nå, men Discwasher er vel ikke et særlig anerkjent merke for platevedlikehold generelt. Jeg har glemt hvilken børste som er av den "kraftige" typen, og om den fortsatt er i handelen. Jeg lurer på om det var en opprinnelig Decca, som ikke er identisk med en seinere modell som = Hunt EDA = Goldring, som er av den vanlige børstetypen???