Hvilken platebørste skal jeg kjøpe?

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Emnet sier seg selv:) Hva anbefaler dere som har holdt på med vinyl en stund?

Er det stor forskjell på de?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tørr børsting? Decca-børsta. Ingen over, ingen ved siden :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
448
Torget vurderinger
4
Min Decca-børste er som ny etter mer enn 20 år. Anbefales.
Discwasher børste har jeg hatt tidligere. Jeg liker ikke dem særlig godt. Platene blir statisk oppladet.
Blir litt oppladet av Decca (kullhårsbørste) også. Kommer an på vinylen. Avlades med Zerostat.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hvor får man tak i disse Decca børstene? Noen i Norge som selger de?
Må vel ha Decca-børste på Decca-platene mine:) Nå snurres det mye Camel og Caravan for tida!
Jeg er blitt helfrelst:)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
448
Torget vurderinger
4
Vet ikke om det er noen som selger dem i Norge for tiden. Hvis du googler etter "decca+brush" finner du sikkert noen.
Clearaudio selger også kullhårsbørster, de får du tak i hos Hi-Fi senterkjeden.

B

break_out

Gjest
Jeg har en Goldring Super Exstatic og er fornøyd med den, men det ser ut som jeg faller litt dårlig ut da Decca er overrepresentert. Er denne bedre en den jeg har?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Hunt EDA, eller Decca 2+2, alle andre er bare kopier...

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Goldring børsten er en re-branded Hunt EDA = OK

Arne K

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Det er (eller var) to typer børster: de som "skraper" dypt nede i rillene, og de som tar det mer overflatisk. De fleste som har vært i handelen, har vært av den siste typen.

Den dype børsta fjerner ting mest effektivt dersom en ikke bruker platevaskemaskin (mer om det straks). Den graver bort grums. Ulempen er at en må være nøye med teknikken, som er vanskelig: En må vippe børsta opp med en elegant håndbevegelse UTEN å etterlate støv. Med noen vinylsammensetninger blir det riper i platene om en bruker feil teknikk (rapportert av mange på bl.a. Vinyl Asylum).

En bør ha en platevaskemaskin. Da holder det med den "milde" børstetypen. Vaskemaskinen tar seg av grums i rillene svært effektivt og holder stort sett å bruke én gang per plate. Børsta har som oppgave å ta vekk løst støv som har lagt seg på plata sia forrige spilling, ikke å "rense" plata. Selv om bruksanvisninga måtte si noe annet, holder det med å føre børsta sideveis fra midten og ut av ytterkanten av plata.

Jeg veit ikke hvilke merker som finst nå, men Discwasher er vel ikke et særlig anerkjent merke for platevedlikehold generelt. Jeg har glemt hvilken børste som er av den "kraftige" typen, og om den fortsatt er i handelen. Jeg lurer på om det var en opprinnelig Decca, som ikke er identisk med en seinere modell som = Hunt EDA = Goldring, som er av den vanlige børstetypen???

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Hos Svalander selger de denne:
http://www.svalander.se/vinyl/nagaokaroller.htm

Ikke direkte børste da men..Den renser utrolig bra hvis en passer på å skylle den med jevne mellomrom. Det som måtte være av støv og smuss fester seg på rullen. Også fra de litt dypere lag. :) Det følger også med en god underlagsmatte som plata bør ligge på under "rulling".

Anbefales.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Hos Svalander selger de denne:
http://www.svalander.se/vinyl/nagaokaroller.htm

Ikke direkte børste da men..Den renser utrolig bra hvis en passer på å skylle den med jevne mellomrom. Det som måtte være av støv og smuss fester seg på rullen. Også fra de litt dypere lag. :) Det følger også med en god underlagsmatte som plata bør ligge på under "rulling".

Anbefales.
Er dette tilsvarende børste?

http://cgi.ebay.com/New-Nagaoka-CL-...814142QQcategoryZ3283QQtcZphotoQQcmdZViewItem

Litt billigere, de har også fine plate vekter il en hyggelig pris. :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jaja! Min Decca tok til å miste hår etter 10-12 år. Men clearaudiobørsta ser fin ut (så er ho berre 4 år så langt...)
Ein Dishwasher D3 eller 4 held seg lenge.
tja. jeg hadde clearaudiobørsta før. den holdt litt over et år for meg.. kan hende jeg fikk en dårlig en da men.. :p men bra var den da

akkurat nå har jeg en Goldring Super Extatic, men ble ikke så veldig imponert over den. platene blir statiske av den syns jeg. filtmatta henger fast når jeg tar opp plata og det er irriterende syns jeg

en Decca tror jeg nok jeg kommer til å bestille hvis de er så bra..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
En bør ha en platevaskemaskin. Da holder det med den "milde" børstetypen. Vaskemaskinen tar seg av grums i rillene svært effektivt og holder stort sett å bruke én gang per plate. Børsta har som oppgave å ta vekk løst støv som har lagt seg på plata sia forrige spilling, ikke å "rense" plata. Selv om bruksanvisninga måtte si noe annet, holder det med å føre børsta sideveis fra midten og ut av ytterkanten av plata.
platevaskemaskin er vel litt dyrt? kanskje diy?

Topp Bunn