Skal jeg prøve meg på en enkel teknisk forklaring? Det må bli enkelt fordi alt annet i forbindelse med forplanting av bølger fort leder til uhyggelige (for meg i hvert fall) kompliserte matematiske ligninger.
Men denne tror jeg forstår; "for a normal incident plane wave going from media1 to media2, the reflektion coefficient, R, at the interface is given as: R = (rho1*v1 - rho2*v2)/(rho1*v1 + rho2*v2)"
rho1, v1, rho2 og v2 er tetthet og lydhastighet i medie1 og 2, henholdsvis. Produktet rho*v er kjent som akustisk impedans (merk at masse ikke inngår her). Når (rho1*v1) = (rho2*v2) blir ingen energi reflektert, alt transmitteres (sendes videre - i hvert fall så langt som til neste grenseflate).
Medie1 kan være f.eks. vinyl, og medie2 kan være filt, kork, akryl, stål, bly, luft,.....whatever.
Så vil du isolere vinylplaten fra underlaget, så lar du den ligge på noe som har en akustisk impedans så forskjellig som mulig fra vinyl, f.eks. noe nær luft. Vil du koble vinylen til underlaget best mulig akustisk, bruker du platestrammer (eller vekt) og et underlag som har så lik akustisk impedans som vinyl som mulig. Akryl skal være ganske likt. Men du bør ha god kontakt, en tynt luftlag er ingen fordel.
Selv er jeg tilhenger av god kobling med impedans tilpasning. Jeg hadde en Linn LP12 før Sota'en, men synet av platen liggende fritt oppå en filt matte ble aldri riktig for meg. Det så bare feil ut. Med de skeive 70 og 80 talls platene og med tanke på Newton's tredje lov, er jeg overbevist om at det heller ikke hverken fysisk eller lydmessig var optimalt.
mvh