Hvilken platematte er best?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Den filtmatta som er på Wilson Benesch spilleren skal garantert bort. Audioaktøren anbefaler Ringmat, er det andre merker som er bedre uten å koste skjorta..? Er det så at det er individuelt hvilken matte som passer best til hver enkelt spiller, eller oppfører de seg ganske likt fra spiller til spiller?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Cundis skrev:
Den filtmatta som er på Wilson Benesch spilleren skal garantert bort. Audioaktøren anbefaler Ringmat, er det andre merker som er bedre uten å koste skjorta..? Er det så at det er individuelt hvilken matte som passer best til hver enkelt spiller, eller oppfører de seg ganske likt fra spiller til spiller?
Eg vil seie at mattene oppfører seg likt, men at "oppføringa" er meir eller mindre ynskjeleg på dei ulike spelarane.
Eg likar veldig godt PlatterMatter til platespelarar med lyd frå direktedrifta (nesten ikkje merkbar, før du gjer samanlikninga tilbake igjen til anna drift), og også til spelarar med tallerken av glas (Rega, som får god lyd, men som er noko herk å løfte platene frå Plattermatter). Til spelarar av Thorens- eller Linn-type funkar Plattermatter likt, men eigentleg på ein måte som maskerer noko av det distinkte og musikalske som er så bra spesielt på LP12. Her gjer ei filtmatte ein svært så ok jobb, men Ringmat er betre (denne funkar ikkje spesielt godt på ein spelar som t.d. Technics SL1200). Og så har vi spelarane som ikkje bør ha matte i det heile...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Er både enig og uenig med AA her.
Synes det kan være til dels "store" forskjeller alt etter hva den originale platetallerkenen er laget av.
( store i forhold til nyansene :) )
Egentlig er mitt beste råd, Test ut forskjellige matter hvis du har råd til dette.
Eller hør på personer som har hatt "din spiller" med samme arm og gjerne samme pick uper.
( si da hva du vil ha bedre fra din spiller, dette da det kan være lettere å anbefale noe)
Er platter matter i produksjon enda, og i så fall hvem selger dette i Norge?
Forresten prøv å lag platematter selv av forskjellig matriale (kork, bobleplast, filt, gummimatte, e.t.c. )
Dermed kan du på en rimelig måte utelukke enkelte materialer som platematten skal være lagd av.

EDIT: Er forresten ikke platetallerkenen på WBen av acryl cundis?
prøv i såfall også helt uten matte.
Mvh Jan I

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gode råd frå Jan_I. Det er viktig å prøve litt sjølv, for å få ein ide om "det lydlege handlingsrommet" når det gjeld plateunderlag.
PlatterMatter var iallfall til sals i Danmark, men eg har ikkje ide om dei framleis er i produksjon. Trur dette skjedde i Canada....

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takker for innspill! :). Det jeg med sikkerhet kan si er at jeg ihvertfall ikke ønsker å bruke ei matte som tar dynamikken i bassen. Ellers så er jo forslaget om å prøve å lage noen matter i forskjellig materiale noe jeg kommer til å prøve..! Jan_I, tallerkenen på WB er i akryl jo, men den har ikke nedfresning til etiketten, da vil vel plata ligge mer eller mindre skjeivt oppå akryltallerkenen..?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ta en tur på Ikea. Tallerkenunderlagene Pannå (plast) og Duga (kork) er billige og fine å bruke. Selv bruker jeg Duga oppå den orginale matta og dette er kjempefint, dreper ikke dynamikken.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
hei

Ikke dumt å prøve direkte på tallerkene først, kan godt være det fungerer etter din smak. Platter matter koster 300,- hos Audiokonsult her i KBH, men jeg vil ikke anbefale den. Jeg har prøvd den, og den suger livet og tempo ut av musikken IMO. Jeg bruker Millennuim Carbon matte som fulgte med min Raven AC. Jeg synes igrunnen ikke jeg kan høre så veldig stor forskjell så langt. Kanskje en lille smule ro og litt softere diskant.

http://www.m-puck.de/intermlpmatteseite.htm

Asbjørn

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Nightpuma skrev:
hei

Ikke dumt å prøve direkte på tallerkene først, kan godt være det fungerer etter din smak. Platter matter koster 300,- hos Audiokonsult her i KBH, men jeg vil ikke anbefale den. Jeg har prøvd den, og den suger livet og tempo ut av musikken IMO. Jeg bruker Millennuim Carbon matte som fulgte med min Raven AC. Jeg synes igrunnen ikke jeg kan høre så veldig stor forskjell så langt. Kanskje en lille smule ro og litt softere diskant.

Ang. å legge plata rett oppå tallerkenen veit jeg ikke helt, den har nemlig ikke utfresning til etiketten. Ellers takk for gode tips cox og Nightpuma! :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Nightpuma skrev:
hei

Ang. å legge plata rett oppå tallerkenen veit jeg ikke helt, den har nemlig ikke utfresning til etiketten. Ellers takk for gode tips cox og Nightpuma! :)
Hmm, tror du det gjør noe? Har aldri tenkt eller hørt at det skal ha noen betydning.

Asbjørn

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Hadde i hvert fall ikke vært redd for å prøve å spille rett på akrylen. Tror aldri jeg har sett en Wilson Benesch med matte på og trodde den var konstruert for å fungere uten matte. Jeg har vært av den oppfatning av noe av poenget med en stor tung akryltallerken, er å koble av platen til akrylen (uten at jeg har så mye teknisk innsikt at jeg kan forsvare dette poenget :)). På min Opera spiller, som rett nok har utfresning til etiketten, spiller jeg rett på akrylen. Når jeg kobler platen til tallerkenen med en Mitchell clamp eller orginal Opera vekt, virker dette solid og dødt! Spiller helt utmerket!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Tja, jeg veit ikke helt om det gjør noe.. Enkelte plater, spesielt utgivelser fra Polygram har denne markante kanten i vinylen akkurat der hvor etiketten begynner. Og da vil det jo bli en svak helling fra ytterst og innover mot etiketten, noe som da vil gi litt feil azimuthvinkel..? Derfor min betenkning i forhold til å legge plata rett på akryltallerkenen.. Men det er klart det må prøves! Mye penere også.. ;) Min platetallerken er forresten lettvekter i forhold til din Opera, gut_man!

K

kbwh

Gjest
På SOTAen min er det en tynn akrylmatte limt oppå Alu/stål/bly/luriumtallerkenen. Skal det være ennå fjongere kan man kjøpe vinylmatte og lime på.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Tja, jeg veit ikke helt om det gjør noe.. Enkelte plater, spesielt utgivelser fra Polygram har denne markante kanten i vinylen akkurat der hvor etiketten begynner. Og da vil det jo bli en svak helling fra ytterst og innover mot etiketten, noe som da vil gi litt feil azimuthvinkel..? Derfor min betenkning i forhold til å legge plata rett på akryltallerkenen.. Men det er klart det må prøves! Mye penere også.. ;) Min platetallerken er forresten lettvekter i forhold til din Opera, gut_man!
Det er en god idè å sende en mail til http://www.highend-sound.com/ i danmark. De selger akryltallerker og platespillere med sådanne, og har mye kunnskap om emnet.

Asbjørn

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takk for link Nightpuma! Skal sende de en mail. Valentino, jeg har hørt lurium faktisk skal være bedre enn kurium 82.. ;)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
ch skrev:
Skal jeg prøve meg på en enkel teknisk forklaring? Det må bli enkelt fordi alt annet i forbindelse med forplanting av bølger fort leder til uhyggelige (for meg i hvert fall) kompliserte matematiske ligninger.
Men denne tror jeg forstår; "for a normal incident plane wave going from media1 to media2, the reflektion coefficient, R, at the interface is given as: R = (rho1*v1 - rho2*v2)/(rho1*v1 + rho2*v2)"
rho1, v1, rho2 og v2 er tetthet og lydhastighet i medie1 og 2, henholdsvis. Produktet rho*v er kjent som akustisk impedans (merk at masse ikke inngår her). Når (rho1*v1) = (rho2*v2) blir ingen energi reflektert, alt transmitteres (sendes videre - i hvert fall så langt som til neste grenseflate).
Medie1 kan være f.eks. vinyl, og medie2 kan være filt, kork, akryl, stål, bly, luft,.....whatever.
Så vil du isolere vinylplaten fra underlaget, så lar du den ligge på noe som har en akustisk impedans så forskjellig som mulig fra vinyl, f.eks. noe nær luft. Vil du koble vinylen til underlaget best mulig akustisk, bruker du platestrammer (eller vekt) og et underlag som har så lik akustisk impedans som vinyl som mulig. Akryl skal være ganske likt. Men du bør ha god kontakt, en tynt luftlag er ingen fordel.

Selv er jeg tilhenger av god kobling med impedans tilpasning. Jeg hadde en Linn LP12 før Sota'en, men synet av platen liggende fritt oppå en filt matte ble aldri riktig for meg. Det så bare feil ut. Med de skeive 70 og 80 talls platene og med tanke på Newton's tredje lov, er jeg overbevist om at det heller ikke hverken fysisk eller lydmessig var optimalt.

mvh
Der må jeg si jeg ble kraftig imponert...! :eek:. Da vil jeg tenke følgende konklusjon basert på innlegget ditt; så lenge det er en jevn overgang mellom riller og etikett, er det greit uten matte. Men hvis overgangen er ujevn, som f.eks på Polygram pressinger, er det best med matte.. Er jeg på jordet nå tro? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Da er ikke ørene mine så langt på bærtur som enkelte kanskje tror, siden jeg hører forskjell på kabler og alt mulig ;D Spøk til side, så var det flott å få en teori på det jeg mente å høre ch!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hvorfor ikke få dreid ned en fordypning i center på wilsontallerkenen?
Mvh Jan I

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Har vært inne på tanken Jan_I, men den har vært litt skummel for meg av to grunner;
1: akryl er jo et bløtt materiale, vil de klare å sette den godt nok fast i dreibenken uten å lage hakk og spor i den?
2: Og skal den dreies, må også den indre ringen av metall man trer over spindelen dreies ned. Og dreie den ned er ikke noe problem i seg selv, men jeg bare lurer på om jeg da tukler med egenskapene i tallerkenen..? :eek:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Nightpuma skrev:
Det er en god idè å sende en mail til http://www.highend-sound.com/ i danmark. De selger akryltallerker og platespillere med sådanne, og har mye kunnskap om emnet.

Asbjørn
Det må jeg si var god service Nightpuma, jeg sendte de en mail kl 02.10 i natt, og fikk svar nå! Gert, som han heter, anbefaler for optimal kontakt, faktisk enten å dreie ut en nedsenkning for plass til etikett, eller å kjøpe en matte i akryl. Han foreslo enten Clearaudio Harmonicer eller Funk Firm ditto. :). Helt utrolig god service å gi så raskt svar!!! På en søndag..!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
http://www.elusivedisc.com/images/cleaolimit.jpg

The revolutionary Outer Limit LP Stabilizer clamp. Many records are warped at least slightly. The Clearaudio Outer Limit is an LP stabilising ring that clamps down at the outer edge of the disc, making it completely flat. The Outer Limit improves the sound of all records by increasing the coupling of the LP to turntable platter and adding a flywheel effect.

The Centre Spider Locator Ring is a handy tool designed to place the Outer Limit quickly and precisely on the record, then lift it off when the record is finished playing.

Both the Outer Limit LP Stabilizer and the Centre Spider Locator Ring are machined from heavy-duty stainless steel.

Lurer på hvordan denne funker, ser jo ut som den legger press på
hele plata. Stiv pris, men den virker jo veldig fansy

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
argh skrev:
http://www.elusivedisc.com/images/cleaolimit.jpg

The revolutionary Outer Limit LP Stabilizer clamp. Many records are warped at least slightly. The Clearaudio Outer Limit is an LP stabilising ring that clamps down at the outer edge of the disc, making it completely flat. The Outer Limit improves the sound of all records by increasing the coupling of the LP to turntable platter and adding a flywheel effect.

The Centre Spider Locator Ring is a handy tool designed to place the Outer Limit quickly and precisely on the record, then lift it off when the record is finished playing.

Both the Outer Limit LP Stabilizer and the Centre Spider Locator Ring are machined from heavy-duty stainless steel.

Lurer på hvordan denne funker, ser jo ut som den legger press på
hele plata. Stiv pris, men den virker jo veldig fansy
Heftig sak dette ja! Har vært diskutert i en tråd tidligere hvor det var en som var inne på å dreie en lignende pga den høye prisen. Men som platematte gjør den vel ikke noe særlig god jobb.. ;). Uansett litt for mye å betale for meg akkurat nå.. :eek:

K

kbwh

Gjest
Det koster omtrent det samme å konvertere en SOTA Sapphire til en Star med vakum, slik som ch sin...

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hehe la den under feil tema, skulle vært under platestrammer ikke under
platematte

Hvis en moderator er forbi kan du jo fikse det :-[

Sorry

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
argh skrev:
Hehe la den under feil tema, skulle vært under platestrammer ikke under
platematte

Hvis en moderator er forbi kan du jo fikse det :-[

Sorry
Hihi, jeg skjønte det.. Det er helt greit..! :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn
Det må jeg si var god service Nightpuma, jeg sendte de en mail kl 02.10 i natt, og fikk svar nå! Gert, som han heter, anbefaler for optimal kontakt, faktisk enten å dreie ut en nedsenkning for plass til etikett, eller å kjøpe en matte i akryl. Han foreslo enten Clearaudio Harmonicer eller Funk Firm ditto. :). Helt utrolig god service å gi så raskt svar!!! På en søndag..!
Kan ikke ligge på latsiden hvis man skal overleve på hifisalg i dag ;) Men Gert er både hyggelig og kunnskapsrik.

Asbjørn

Clony

Medlem
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
0
Hmm, masse fint lese stoff her, men kunne noen linka noen sider hvor man får kjøpt en god matte?

Skal selv ha ny matte med tiden ;)

Topp Bunn