Hvilken platespiller er den beste?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Er det ikke laser som er eneste virkelig seriøse valget, uansett?

Hvis du tar frem en ubrukt vinyl plate, og legger den på en vanlig platespiller. Deretter spiller en halv sang, og stopper avspillingen.
Om du så holder vinylen mellom deg selv og solen, vil du se med det blotte øyet at rillene er forandret.
Bruker du forstørrelses utstyr blir dette tydeligere.

Spissen på en platespiller stift er ofte av diamant, verdens hardeste materiale.
Platene er laget av vinyl, du kan skade dem bare ved å dra din egen negl over rillene.
Det er klart at platene blir slitt, hver eneste gang du spiller dem.
De fine detaljene i diskantområdet slites ned først fordi de representerer de minste ”bulkene” langs en rille.
Det kjennes ganske horribelt å spille de gamle klenodier, som gradvis ødelegges hver gang en nål skrapes langs rillene.

Svaret er selvsagt ELP, meeen de koster jo litt da....

Kanskje et gruppekjøp ville redusere prisen noe??? ;D
Noen som melder seg på?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Etter å ha lest noen ganske lunkne tester av ELP tror jeg at jeg lar det være.

Det er kanskje like greit siden jeg er statsansatt, og prisen på ELP er temmelig drøy....

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
ELP kommer med en jubileumsutgave:

ELP's 20 Year Anniversary Present

We took the challenge and developed and started promoting the ELP Laser Turntable
to revitalize Vinyl Record collection around the world 20 years ago. Since then we
have succeeded in delivering over 1,200 units to our customers.

The major reason why we made it to this 20 years anniversary today in despite of
the digital music generation is because of all the people who support Analogue Music
all around world.

Therefore it is our great pleasure to announce our [size=10pt]20 years anniversary present
to you
[/size] to show you our thanks. See below:

To: Current LT users around the world including Japan:
We will repair users’ LT for FREE if his LT requires Repair, regardless of whether it was
purchased 2 or 10 or 20 years ago (shipping cost to and from Japan are to be paid by
user.)
To: New LT customers:
We offer you a 20th Anniversary Edition of the LT at a special discount price
(New Special Model, it is limited to a quantity of only 20 units)

Model: LT-20AL (for LP and EP) and LT-20AX (for LP, EP and 78rpm)
The appearance is similar to the regular model,
but the function Different (simpler functional model)
Function: same as current regular model, except Remote Control and
Program capability. These are None.
Price: LT-20AL $5,980 (FOB Japan) and LT-20AX $6,980
Availability: Total 20 units only (our one month production capacity)
We will stop receiving Orders as soon the first 20 units are ordered.
Payment: only in cash via wire transfer from your bank to ours
Delivery: to be shipped in October and November.
The shipping cost from Japan is to be paid by customers.
(Exam: $240 to Canada/USA)
Warranty: same as regular model (initial 2 years coverage is FREE)
Sincerely Yours,
Sanju Chiba, President
ELP Corporation

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hm, ja den prisen kan definitivt matche mange vinylrigger på pris.
Men så var det det med lyden da....
Er det mulig å prøvehøre noe sted i Norge?

Uten sammenheng med ovenstående poster, så har jeg hørt så mye merkelig uttalt i kabeldebatter (har visst vært flink der selv også ;) ) at å ta et argument som "de låter dårlig" seriøst er umulig.

Men den frister enormt ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hvis platespiller inkluderer cd....er helt klart vinyl best!!!!

Rillene får bli så slitt de bare orker,,,men lyden er helt anne på vinyl,i mine ører finere.

Hvis du mener vinylrigger....da vet jeg virkelig ikke...sykt mye bra det ute!!

holder en knapp på disse produsentene:

VPI ;D ;D
Nottingham
......transrotor
Mitchell
Avid
Clearaudio
Rega

Mvh Espen Saatvedt.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:

Rillene får bli så slitt de bare orker,,,men lyden er helt anne på vinyl,i mine ører finere.

VPI ;D ;D
Nottingham
......transrotor
Mitchell
Avid
Clearaudio
Rega

Mvh Espen Saatvedt.
Hey, du glemte Opus!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,får skylde på at jeg var trøtt i "gjerningsøyeblikket".....må bare beklage,opus og wilson bør være emd her....ble jo nesten wilson eier selv her for en stund siden....

Kanskje vi skulle tatt et vinylrigg forumtreff en gang,så vi får spillt våre skjønne spillere opp mot hverandre...sett bort fra styr emd frakt av riggen...hadde det vært kjempegøy...
;) ;)

Mvh Espen

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
ixos_76 skrev:
Hei,får skylde på at jeg var trøtt i "gjerningsøyeblikket".....må bare beklage,opus og wilson bør være emd her....ble jo nesten wilson eier selv her for en stund siden....

Kanskje vi skulle tatt et vinylrigg forumtreff en gang,så vi får spillt våre skjønne spillere opp mot hverandre...sett bort fra styr emd frakt av riggen...hadde det vært kjempegøy...
;) ;)

Mvh Espen
Helt klart en morsom tanke helt til jeg kom til å tenke på vekten av Opus3 som er 25kilo! ;D

B

break_out

Gjest
Dere glemte helt klart den aller beste nemlig Linn Sondek LP12 :D

B

break_out

Gjest
Finnes mange gode spillere der ute og ja jeg har falt for Linn sin LP12 der hersker det ingen tvil. Første prioritet hos meg er klart prestanda til spiller, men dn skal være fin å hvile øynene på også... Synes det er mange flinke men støgge spillere der ute, såklart etter min smak.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
ixos_76 skrev:

VPI ;D ;D
Nottingham
......transrotor
Mitchell
Avid
Clearaudio
Rega

Mvh Espen Saatvedt.
Mye snadder leamikk der ja :)

ELP's LT (laser turntable) er IKKE en CD spiller, men vinylplatespiller som leser rillene med laser.
Hva alt kommer an på er hvordan omkodingen foregår, er det ikke?

Jeg har sett at de finnes i to utgaver, en med "nål" utgang (som mc pickup) hvor man bruker egen RIAA. Andre utgave har linjesignal ut.

At lyden blir dårligere når en plate blir slitt er det vel ingen tvil om?
Dermed blir den jo mer og mer annerledes enn da den var ny (mindre og mindre detaljer i lyden).

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Men hvis ELP er digitalt, vil ikke det da også introdusere de samme problemene som cd har med jitter..? Er det ikke den digitale lyden vi vinylentusiaster prøver å få litt fri fra? Nei, da har jeg heller en vanlig vinylspiller med en god stift som ikke sliter i stykker plata med en gang.. Og skulle den bli utslitt, ja, da har man jo e-Bay..! ;)

Edit: Noen skulle dratt igang en liten vinyl-messe veitu, ixos_76..! ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
break_out skrev:
Den er ikke glemt, bare så selvsagt at det er bortkastet tasting å nevne den :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Vidar P skrev:
break_out skrev:
Den er ikke glemt, bare så selvsagt at det er bortkastet tasting å nevne den :)

Mvh Vidar P
Tanken slo meg, men i tilfellet noen hadde glemt ;)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Cundis skrev:
Men hvis ELP er digitalt, vil ikke det da også introdusere de samme problemene som cd har med jitter..? Er det ikke den digitale lyden vi vinylentusiaster prøver å få litt fri fra? Nei, da har jeg heller en vanlig vinylspiller med en god stift som ikke sliter i stykker plata med en gang.. Og skulle den bli utslitt, ja, da har man jo e-Bay..! ;)

Edit: Noen skulle dratt igang en liten vinyl-messe veitu, ixos_76..! ;D
Nei, ELP er analog:

True Analog Playback
The laser beam travels to the wall of the groove and back. The reflection angle is transferred to the audio signal, meaning that the LT maintains analog sound through the entire process, without any digitization. As a result, the LT cannot differentiate between an audio signal or dirt on the record.
ELP Laser Turntable

ELP er ikke perfekt, men den løser noen problemer og innfører noen andre som at den ikke ser forskjell mellom signal og skitt. Jeg kunne godt tenkt å prøvd og hørt en laserplatespiller.

En stund i fjor var det snakk om at PM Audio hadde fått det skandinaviske agenturet for ELP, men all informasjon er fjernet. Hvorfor PM Audio ikke fikk agenturet, vet jeg ikke. Kanskje markedet var for lite? Kanskje ELP ville unngå et fordyrende mellomlegg og ønsket fortjenesten selv. Dette er spekulasjoner.

Ellers er det tull å snakke om den beste platespilleren. I dag er tibudet på gode platespillere så bra at det er heller et spørsmål om matching og synergi mellom drivverk, arm og PU, isolering av platespilleren fra omgivelsene, kabling og riaa-trinn.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja vinylmesse hadde væert gromt,jeg stiller opp med vpi scout jeg. ;D

som sikkert mange har fått med seg,kjøpte jeg flunk ny scout her,den spiller nå med en AUDIONOTE iq2 mm pu...og det låter meget bra...så jeg er fornøyd,men drar det videre inn i mc verden etterhvert....denne kan bli enda bedre,men ville få riggen opp å gå uten mer kostnader itl å begynne med,byttet fra en rega p2 over til vpi.hakke angret ett sekund på det.

LINN ja,flotte spillere,men ikke min stil akkurat(utseendemessig,)hadde vært gøy å hørt en en gang..

Ellers er det jo slemt å glemme SOTA...ikke hørt de heller,men de ser flotte ut..Leie å få bruket etter hva jeg har hørt...kan jo være ett godt tegn det da..

hadde det vært gøy med ett vinyl/pratetreff sentralt i osloomerådet en gang?Kan jo finne egnet lokale om vi blir mange..

Ellers stiller jeg leiligheten min til disp,jeg bor i Rælingen en kveld på høsten,men har ikke plass itl mer enn ca 8 stk,så det blir fort fullt,vi kan jo finne andre alternativer...kanskje få til at det kunne komme en levrandør eller 2 å snakke om produkter,....bare en tanke om å få til noe sosialt en 2-3 timer en gang hadde vært gøy det da!!

vinylkveld Hva sier dere til det da??.......Mvh espen ;)

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Tanken er ikke dum den ixos_76, men jeg tenkte mer i banen av en messe der hvor diverse butikker viser og demonstrerer fjongt vinyl utstyr..! Så man kan få et lite inntrykk av diverse riaatrinn, gromme spillere osv.. ;). Se hva markedet har å tilby..! Sorry for O.T.. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja det hadde vært konge,men hånden på hjertet...."vi" er vel relativt små her til lands...så vil det koste penger å ha ei sånn messe,tid for utstillere og,uten noen som helst garanti for å få solgt en dritt.(for vi har jo så mye bra utstyr vi her inne ikkesant ;),dermed blir vel dette en håpløs oppgave å få noen til å stille opp vil jeg tro....desverre,men tanken er god..

En annen ting som hadde vært gøy,var å arrangere en tur til feks Tyskland,på ei hifimesse der,eller et annet sted....tror?utvalget er i en heelt annet format.Ellers kunne turen bli som en hyggetur,men Norsktalende hi fi frikere som oss,(kanke en dritt tysk jeg i allefall he he.) 8) 8)ut på tur aldri sur§§§§§

Topp Bunn