Hvilken platespiller til 5500,-?

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Jeg har lenge tenkt å gå fra lånt spiller, til å faktisk kjøpe en. Å nå skal det gjøres!

Men hva skal jeg kjøpe?
Hva har jeg?

Høyttalere: Monkey Banana Turbo 6
Forforsterker: Har en NAD C165BEE, men har nylig kjøpt en Electrocompaniet 4.6 som jeg tenkte skulle få ta over.

Så da trenger jeg både platespiller og et RIAA trinn, hvis ikke platespilleren har har det innebygget.
Jeg er villig til å handle brukt, hvis er bedre lyd å få
Intern eller ekstern RIAA?
Rega Planar 2? Pro-Ject Debut Carbon? Noe annet jeg ikke har hørt om?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.068
Antall liker
33.763
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Kjøp overnevnte Pro-ject The Classic , og en ny Audio Technica AT-VM-95E pickup så har du godlyd akkurat på budsjettet. Pickup kan oppgraderes etter hvert.

 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Den selges uten pickup, så det er ikke aktuelt
Hallo, du får en bra pickup som AudioTechnica AT95e for noen hundrelapper, ikke la manglende pickup stoppe deg fra er bra kjøp
Eehh litt seint innlegg fra meg ser at du har fått samme svar før
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Kjøp overnevnte Pro-ject The Classic , og en ny Audio Technica AT-VM-95E pickup så har du godlyd akkurat på budsjettet. Pickup kan oppgraderes etter hvert.

Hallo, du får en bra pickup som AudioTechnica AT95e for noen hundrelapper, ikke la manglende pickup stoppe deg fra er bra kjøp
Eehh litt seint innlegg fra meg ser at du har fått samme svar før
Uvitende sommer jeg så trodde jeg at en god pickup kostet mye mer. Men da er det jo nokså aktuelt igjen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vel, det finnest langt betre pickupar enn AT95, men billegare er det vanskelegare å finne. Og dårlege er dei ikkje, iallfall om spelaren er bra. Du kan sjå mine synseriar her: http://audiophile.no/nb-no/item/2423-at-vm95
Skal du ha ein driftsikker, lytefri spelar, er nok direktedrivne dei med minst vedlikehald og reparasjonar. Men beltedrivne er ikkje så vanskelege å få til om du brukar litt tid på å sette deg inn i tinga.
Automatikk er velsigna greitt, heilt til det sluttar å fungere.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lnud: Veldig enkelt: Hent en Rega Planar 1 PLUS. Den tåler seinere pickupoppgradering, og spiller helt knall med både Carbon og Ortofon.
www.platekompaniet.no

Evt. standard Planar 1 m/ Rega Fono RIAA.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Støtter tips om The Classic. Det er en veldig fin spiller til den prisen, både i betydning utseende og bruk.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.715
Antall liker
10.172
Sted
London
Jeg har en direktedrevet Technics SL-Q202 - betalte £70 for den. Den danket ut en Rega RP3 til mange ganger prisen, og den er halvautomatisk (stopper av seg selv)
Satte en AT-WM95NE paa den og er helt utrolig til prisen
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.240
Antall liker
2.672
Sted
Liten by
Som nybegynner må man vel ikke glemme at det krever litt oppsett å få en platespiller til å låte bra? Og det koster jo litt. Eller tar jeg feil nå?
Min låt ihvertfall ikke bra før en med litt peil fiklet med den.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.715
Antall liker
10.172
Sted
London
Forslag til fornuftig priset riaa trinn? Med eller uten rør?
Creek OBH-8
Musical Fidelidy LX2 LPS
Pro-ject sine er gode
Hvis du vil opp i pris, er det rimelig trygt aa handle RIAA brukt - bare sjekk at rør er okay, hvis du vil ha det
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For å holde seg til Torget (gidder ikke tråle gjennom Finn) så finner man der en Cambridge Audio 640P til 600,-. Den tar MM og MC og fikk strålende betyg (til prisen) i What HiFi.

Dernest er det salg på en Dared LP1 til 3.675,-. Vet ingenting om den utover infoen som gis, men den selges av butikk og har dermed returrett om den ikke skulle innfri.

Så har du en Heed Questar MM til 4.000,-, som ifølge mange tester (inkludert en fra Audiophile.no) er en aldeles ypperlig MM RIIA. Butikk-salg og dermed returrett.

I tillegg ligger det en Musical Fidelity V-LPS 2 der til 750,-, men det er trolig det dårligste valget rent lydmessig.

Med forbehold om at jeg ikke vet et spøtt om Dared LP1 så ville mitt valg falt på Cambridge Audio 640P hvis budsjettet begynner å bli veldig trangt og Heed Questar MM om det finnes tilstrekkelig slingsringsmonn. Sleng så på en eller annen versjon av AT-VM95, Pro-Ject The Classic og du har en habil combo til under 10 laken. VM95E har vært nevnt, men til og med VM95C til 339,- låter langt, LANGT bedre enn prisen skulle tilsi. Jeg har en selv (en stift i alle fall) og har kost meg mye med den.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.944
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje skikkeleg oversikt på dei nye, rimelege (har kika mest på litt dyre ting i det siste), men Graham Slee hadde tidlegare mange variantar av riaatrinn, og nokre var skikkeleg gode. Elles: Finn du ein Musical Fidelity VINL pent brukt, er dei mykje for pengane. Elles er riaatrinn med stor straumforsyning ofte skikkelege.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Forslag til fornuftig priset riaa trinn? Med eller uten rør?
Rør bør du glemme I denne omgang om du vil ha noenlunde lavt støynivå til betalbar pris og slippe potensielle frustrasjoner og evig jakt på rørbyttesyken. Rør er for spesielt interesserte og 2generasjons hifinerder
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg vil slå et slag for Pioneer plx 500. Jeg har eid Plx1000 fra samme året den ble lansert.
Jeg tror nok at direkte drevne spillere er enklere å få til sammen med et avtagbart headshell Hvis man er nybegynner på vinyl.
jeg bruker min sammen med den nevnte Cambridge riia’en.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.715
Antall liker
10.172
Sted
London
Jeg vil slå et slag for Pioneer plx 500. Jeg har eid Plx1000 fra samme året den ble lansert.
Jeg tror nok at direkte drevne spillere er enklere å få til sammen med et avtagbart headshell Hvis man er nybegynner på vinyl.
jeg bruker min sammen med den nevnte Cambridge riia’en.
Denne virker bra og man kan kjope AT-VM95 montert paa headshell, slik at man ikke trenger mye kunnskap eller tid for aa faa ting til aa spille
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Denne virker bra og man kan kjope AT-VM95 montert paa headshell, slik at man ikke trenger mye kunnskap eller tid for aa faa ting til aa spille
På min spiller er det et hull til å sette et headshell slik at man har flere å velge mellom. Der står det en slik AT pick-up som jeg har montert på et head shell hos meg. Bruker 30 sekunder på å bytte. Anti scating og vekt er justert på ett par sekunder når jeg går tilbake til Denon dl 103 pick-up’en.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Forslag til fornuftig priset riaa trinn? Med eller uten rør?
Vanskelig å vite hva som er en fornuftig pris for deg. Jeg mener at dette gir veldig mye godlyd for pengene, også nypris (snart Black Friday): https://bigdipper.no/hifi/riaa-trin...studiophono-mm-mc-riaa-mf1053-002-p0000047573

Hvis du vil ha rør, er disse to gode alternativer, og lettere å finne brukt:

EDIT: ikke enig med Balle angående rør. «Rør er for spesielt interesserte og 2. generasjons hifinerder»? Hva er det slags vas?
Uansett, med de to forslagene her, skal det godt gjøres at du får noen problemer som er rørrelaterte. Med rør kan du tune videre på lyden ved å prøve ulike rør etter hvert.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Vanskelig å vite hva som er en fornuftig pris for deg. Jeg mener at dette gir veldig mye godlyd for pengene, også nypris (snart Black Friday): https://bigdipper.no/hifi/riaa-trin...studiophono-mm-mc-riaa-mf1053-002-p0000047573

Hvis du vil ha rør, er disse to gode alternativer, og lettere å finne brukt:

EDIT: ikke enig med Balle angående rør. «Rør er for spesielt interesserte og 2. generasjons hifinerder»? Hva er det slags vas?
Uansett, med de to forslagene her, skal det godt gjøres at du får noen problemer som er rørrelaterte. Med rør kan du tune videre på lyden ved å prøve ulike rør etter hvert.
Jeg er godt kjent med rørforsterkerer gjennom å ha hatt 6stk gjennom de siste 20 år og bygget noen selv, inkludert rørRiaa. Har også en rørtracer hvor jeg har målt et skap fullt av rør og vet hvor variabel kvaliteten kan være. Så kommentaren min er faktisk vel ment. Rør er moro og interessant men veldig hifi er det ikke. For en som starter på hobbyen er det dermed lettere å starte med det idiotsikre og minst utfordrende veien til god lyd , som er transistor . Det var meningen min.

Linkene er etter beskrivelsen transistorforsterkere med en rørbuffer på utgangstrinnet. -riaa delen transistor altså- Dermed er forsterkningen fra rørene 1 og bidrar lite til forvregning eller noe annet bortsett fra litt øket rørsus og mulighet for støy. Betyr ikke så mye om man kjører MM og har typiske ineffektive høyttalere, men med MC er rør vanskelig å få stille nok. Da må stepup trafo brukes. Ikke noe for nybegynnere altså.

Nok avsporing nå, han har fått et meget bra vinylsnurre for pengene. Riaa fins i alle prisklasser. Selv har jeg en Parks Audio Puffin DSP Riaa , en folkelig Cambridge Dp2 og en Bottlehead Seduction med ekte RørRiaa
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Utean at jeg kjenner til Reloop selv; kanskje en ny Reloop-spiller kan være et alternativ? Reloop Turn3 koster 5k ny med innebygd RIAA. Evt. pante tomflasker en stund å kjøpe direktedrevet Reloop Turn5 til 9k. Billigste Technics ny er 1500C til 11,5k ,så da blir det veldig mange tomflasker.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
46
Antall liker
72
Sted
Lillestrøm
Platekompaniet forventer å få Audio-Technica sin AT-VM95E på lager i August, å sååå tålmodig er jeg bare ikke...
Så hva med en Ortofon 2M Red, til 930,-? Da får jeg jo trossalt gratis frakt siden jeg havner over 1000,- med stiftetrykkvekt og protractor(?)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.769
Sted
Oslo
Platekompaniet forventer å få Audio-Technica sin AT-VM95E på lager i August, å sååå tålmodig er jeg bare ikke...
Så hva med en Ortofon 2M Red, til 930,-? Da får jeg jo trossalt gratis frakt siden jeg havner over 1000,- med stiftetrykkvekt og protractor(?)
Gå rett på 2M Blue om det er innafor budsjett
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.837
Antall liker
38.558
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Platekompaniet forventer å få Audio-Technica sin AT-VM95E på lager i August, å sååå tålmodig er jeg bare ikke...
Så hva med en Ortofon 2M Red, til 930,-? Da får jeg jo trossalt gratis frakt siden jeg havner over 1000,- med stiftetrykkvekt og protractor(?)
Sikker mange andre som har den inne :) bare å lete litt
Her fex


Eller så ligger det masse på Ebay til hyggelige priser

mvh
 
Sist redigert:
Topp Bunn