Hvilken platespiller til 5500,-?

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Gå rett på 2M Blue om det er innafor budsjett
Føler det blir for mye å bruke.

Sikker mange andre som har den inne :) bare å lete litt
Her fex


Eller så ligger det masse på Ebay til hyggelige priser

mvh
BRL har den heller ikke på lager, men på fjernlager. Levering om 10-90 dager
Og fra e-bay så havner de på rundt 700,- med frakt og alt slikt. Da er det jo ikke så langt opp til en 2M Red


Det er bare 100,- billigere å handle de 3 tingene jeg trenger hos Big Dipper en hos Platekompaniet. Platekompaniet 2M Red og Dig Dipper AT-VM95E
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg ville personlig gått for en VM95 over 2M Red, helt enkelt fordi du da kan oppgradere hele veien opp til VM95SH ved å kjøpe ny stift.

Ved kjøp av 2M kommer du ikke lengre enn til 2M Silver, som også har en elliptisk nål. Derfra endres huset/kroppen og du må ha en helt ny pickup for å komme videre. Prisene er også ganske annerledes mot toppen av rangstigen om du velger Ortofon, mens jeg tviler på at du vinner noe særlig lydmessig siden VM95ML og SH helt enkelt er knakende gode pickuper.

PS: jeg ville ikke nødvendigvis sett meg blind på bestillingstidene som oppgis hos Platekompaniet. Det sto "innen 5-10 dager " når jeg bestilte mine ML og SH der også, men like fullt lå de i postkassen tre eller fire dager senere. Jeg tipper det er standardinfo som oppgis for å forhindre de fleste forespørsler om "når kommer XXXX som jeg bestilte for tre dager siden???". I alle fall ville jeg ringt og forhørt meg med dem.
 
Sist redigert:

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Meget godt poeng dette med videre oppgradering. Det hadde ikke helt slått meg.
Men da ser det ut som jeg får støttet en god platesjappa :)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Har du phono-forsterker?
Hvis ikke så er Pro-Ject nokså sikkerstikk, men Graham Slee har en klassiker til en (relativt) billig penge
Graham Slee Gram Amp2 Communicator kr.: 2395.-

Brukt er alltid et alternativ. Cambridgen nevnt tidligere har fått voldsomt mye skryt.
For all del: Styr unna billige riia trinn fra NAD.
(Jeg kjøpte ett brukt, men ga det bort senere - hadde ikke samvittighet til å ta betalt for det.)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Enig, Gram Amp2 Communicator er nok så bra som det blir til 2.400,- gitt testene og prisene den har fått. Fra egen erfaring er Gram Amp 2 og Era Gold V veldig, veldig bra greier til litt mer penger.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Føler det blir for mye å bruke.


BRL har den heller ikke på lager, men på fjernlager. Levering om 10-90 dager
Og fra e-bay så havner de på rundt 700,- med frakt og alt slikt. Da er det jo ikke så langt opp til en 2M Red


Det er bare 100,- billigere å handle de 3 tingene jeg trenger hos Big Dipper en hos Platekompaniet. Platekompaniet 2M Red og Dig Dipper AT-VM95E
...Men jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skulle velge 2M Red over en AT-VM95E. (Som man får fra amazon.co.uk for £40.) Eller 2M Blue i stedet for A-VM95EN. For den saks skyld burde det være fristende å gå for AT-VM95ML i stedet, som ser ut som en skikkelig "sweet spot".
 
Sist redigert:
X

X186841

Gjest
Ja 2M red er grufull å høre på i lengden, AT-VM95EN til bittelitt høyere pris er nok ett mye bedre kjøp.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Igår ble det bestilt AT-VM95E, og det som trengs for å montere og justere :)

Skulle det ikke høres bra nok ut fra start får du se om du kan hanke inn assistanse fra noen med litt fartstid, for dette burde ha alle forutsetninger for å låte veldig bra.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Snublet over denne, artig sak
og denne

når du blir gal nok..:).
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I alle fall veldig mye. Har aldri brukt YouTube til dette selv, men f.eks denne og denne ser ut til å gi en greie basisinnføringer.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Justeringen skal jeg nok få til. Men det har dukket opp et problem.
Audio-technica AT-VM95E veier 6.1g mens Pro-Ject The classic sin motvekt går fra 7-14g...
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Er dette ut fra de skriftlige spesifikasjonene, eller har du montert pickup og verifisert at du ikke får den til å balansere eller får justert inn korrekt stifttrykk?
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Er dette ut fra de skriftlige spesifikasjonene, eller har du montert pickup og verifisert at du ikke får den til å balansere eller får justert inn korrekt stifttrykk?
Det er ut i fra spesifikasjonene på både Audio-Technica og Pro-Ject.
Gikk inn å sjekket, siden jeg ikke fikk armen til å balansere i jevnt med platen engang. Så veldig lite stiftetrykk her.
Spilleren står også i vater.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Da er den foreløpige løsningen å plassere en bit BluTack, hvis du har det, på headshellet eller f.eks en liten mynt el.l. av passe vekt. Denne kan du feste med dobbelsidig tape eller hva du måtte ha.

Deretter bestiller du en slik vekt som BC linker til over og så er problemet løst. Alternativt har kanskje Pro-Ject en motvekt med lavere masse, som også løser problemet.

Uansett er dette bare en bagatell, selv om det selvsagt er en smule irriterende.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Pro-Ject har motvektslodd med ulik tyngde til sine tonearmer. En forhandler bør ha alternativt lodd inne. Om ikke - kontakt importøren som sikkert vil hjelpe deg.
Eksempler ser du her:
https://www.henleyaudio.co.uk/Counterweight-Chart

Du skal trolig ha motvektslodd nr 182
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Da har jeg fått pelt og ordnet litt med spilleren.

Jeg syntes det spiller ganske bra, men det er mere bakgrunnsstøy en jeg hadde trodd. Samtidig som jeg føler jeg har gjort mye av det jeg kan gjøre riktig.
Se bilder for hvordan alt er justert.

Platene er vasket med Spin Clean, som jeg har fått inntrykk av skal fjerne en god del møk og støy fra platene.

Spilleren er koblet til RIAA steget i min NAD C1655BE. Denne er stilt til MM, og stilt inn til C1=220pF

Hva gjør jeg galt, eller hvorfor støyer det?
 

Vedlegg

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Kan du beskrive støyen? Er det kun når du spiller plater, eller uansett?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vel, det finnest langt betre pickupar enn AT95, men billegare er det vanskelegare å finne. Og dårlege er dei ikkje, iallfall om spelaren er bra. Du kan sjå mine synseriar her: http://audiophile.no/nb-no/item/2423-at-vm95
Skal du ha ein driftsikker, lytefri spelar, er nok direktedrivne dei med minst vedlikehald og reparasjonar. Men beltedrivne er ikkje så vanskelege å få til om du brukar litt tid på å sette deg inn i tinga.
Automatikk er velsigna greitt, heilt til det sluttar å fungere.
Det er bare sånn passe riktig.
Driftsikker til det stopper. Da er det veldig lite sannsynlig at noe kan repareres.
Resirkuleres altså.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Lnud: Disse karbonarmene er faktisk plaget med endel støy. Men hvor den befinner seg- og OM den har med SPILLEREN din å gjøre, se det krever "private investigations".. ;) RIAAen din er IKKE særlig støysvak, knitring kan være feilinnstilt pickup eller dårlige forbindelser i- eller med armen.
 

Lnud

Medlem
Ble medlem
25.11.2015
Innlegg
45
Antall liker
71
Sted
Lillestrøm
Kan du beskrive støyen? Er det kun når du spiller plater, eller uansett?
Jeg vil si at det er 2 ulyder, en generell svak bakgrunn sus, denne er det også antydning til fra diskanten, hvis du går nære høyttaleren når det ikke spilles plate. Så dette kan kanskje være RIAA trinnet?
Den andre er en mer knitrende lyd, som ligger litt lengre frem en helt i bakgrunnen av lydbildet
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Audiomix: DET er en grunn til for å velge et så enkelt system som mulig. Færre deler som KAN gå feil...
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Begge deler er der selv om du ikke spiller plate?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Audiomix: DET er en grunn til for å velge et så enkelt system som mulig. Færre deler som KAN gå feil...
En liten synkronmotor som snurrer evig og en strikk. Som ikke varer evig, men som heller ikke koster stort.
Veldig enkelt vedlikehold.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Audiomix ;) Nettopp! Set And Forget! Fullt fokus på musikken.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Er suselyden hørbar i lytteposisjon? (Uten musikk/med musikk)
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.709
Sted
London
Da har jeg fått pelt og ordnet litt med spilleren.

Jeg syntes det spiller ganske bra, men det er mere bakgrunnsstøy en jeg hadde trodd. Samtidig som jeg føler jeg har gjort mye av det jeg kan gjøre riktig.
Se bilder for hvordan alt er justert.

Platene er vasket med Spin Clean, som jeg har fått inntrykk av skal fjerne en god del møk og støy fra platene.

Spilleren er koblet til RIAA steget i min NAD C1655BE. Denne er stilt til MM, og stilt inn til C1=220pF

Hva gjør jeg galt, eller hvorfor støyer det?
Kan du teste en plate som ikke er vasket med Spin Clean? Bare for aa eliminere ting?
Har to spillere med andre versjoner av din pick up paa Technics spillere, og ingen annen knitring enn hva som er aa forvente av vinyl av variabel kvalitet og renhold

Akkurat sjekket susing - ingen her hvis jeg ikke skrur opp volum kraftig...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg vil si at det er 2 ulyder, en generell svak bakgrunn sus, denne er det også antydning til fra diskanten, hvis du går nære høyttaleren når det ikke spilles plate. Så dette kan kanskje være RIAA trinnet?
Den andre er en mer knitrende lyd, som ligger litt lengre frem en helt i bakgrunnen av lydbildet
Dette bakgrunnssuset - er det volumavhengig?
Dvs - når du ikke spiller plate, men skrur opp volumet, eller er det "bare" jevn lav susing?

Knitringen - er det en jevn "rytmisk" popping, eller er det mer i retning av det vi kaller peiskos - som varierer?

Mht justering:
Den korkmatten - er den original, eller litt tykkere - slik at armen nå peker litt oppover fra armbasen mot headshell?
I såfall må du justere høyden på armen, slik at armen ligger parallelt med tallerken når stiften er i rillen.
Når det er kontrollert - så kan du begynne med protractoren og justere PU´n, men... Hva i all verden har den mynten oppå headshellet å gjøre?
Juster stifttrykk først :)
Når du skal måle/justere stifttrykket, så ta vekk korkmatten slik at armen har omtrent samme høyde som når den ligger i platerillen. Du vil kunne få et lite avvik om armen peker oppover under måling.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Prøvd å flytte litt på kabler fra platespiller til riaa?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er bare sånn passe riktig.
Driftsikker til det stopper. Da er det veldig lite sannsynlig at noe kan repareres.
Resirkuleres altså.
Det er vel eigentleg hipp som happ. Har du ein spelar med beltedrift (eller mellomhjul/rimdrive) kan han reparerast. Men det kan vere ein del styr med dette, og kanskje må du bruke spesialist som kostar. Direktedrivne spelarar brukar ikkje å gå sund, men dei må iallfall til spesialist når noko fyrst skjer.
 
Topp Bunn