Hvilken prosessor for 15.6" bærbar

D

dustcap

Gjest
Hei

Er nyskjerrig på å kjøpe bærbar PC med 15.6" skjerm. Har blitt interressert i modeller med Inter lCore i5, samt i7 prosessorer. Lurer på om de nyeste prosessorene er nødvendige for å kjøre Windows 10 ? Da dette kommer etter Windows 8.1, og vil nok bli en upgrade mulighet.

Vurderer Asus og Toshiba modeller, egentlig rundt kr2000 til kr 5000. Skulle egentlig tro at de rimeligste modellene som koster kr2000 har blitt veldig gode, men vet ikke helt om jeg bør satse på design og utsenede, f.eks. rød Asus X550CA-XX1070H til kr 4090,- med Intel Core i5 prosessor. Eller en sort Toshiba til kr 4000, med Intel Core i7 prosessor, som da har enda bedre prosessor, men som sannsynligvis selges noe rimeligere grunnet design og farge.

Lurer litt på om SSD disk er en must, da det kan gi mindre støy, noe som kan være fordelaktig for avspilling av musikk.

Noen som har gode tips :cool:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
SSD disk er mye viktigere enn om du velger i3, i5 eller i7. Kan aldri tenke meg du trenger noe mer enn i5 og i3 er trolig også tilstrekkelig. Større prosessor utvikler mer varme.

Toshiba har nesten null feilrate. Ingen grunn til å velge et annet merke. Bare kjør Malwarebytes og Decrap my computer med en gang for å fjerne alle tulleprogrammer som ligger i bakgrunnen og stjeler hastighet.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
SSD koster fort nesten en tusenlapp ekstra, men er verdt det. Det er den oppgraderingen man etter min mening får mest igjen for.

D

dustcap

Gjest
Jeg fikk ganske lyst på Asus, da det ser ut som at de har bra service på hjemmesiden sin for å oppgradere drivere og bios. Har hørt endel anbefalinger av Asus. Men tenkte også på Toshiba. Tror ikke jeg kjøper så dyr bærbar med 15.6" skjerm, rundt kr4000-4500. Tror jeg kjøper antirefleks "matte" og setter på selv. Kanskje jeg kan sette inn SSD disk selv, hvis behovet melder seg. Virker som at cdon.no har kuppet salg av Asus. Nesten kryptisk å finne rett bærbar.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Tenker du oppgradere til SSD senere ville jeg valgt en modell hvor det er lagt til rette for en slik oppgradering. På noen modeller er det veldig vanskelig og på andre er det umulig. Noen få modeller har tilrettelagt for en slik oppgradering og da er harddiskbytte gjort på noen få minutter.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Du får Full HD-skjerm i denne prisklassen om du leter litt. Dette vil jeg sterkt anbefale. Windows 8.1 (og 10) ser mye bedre ut på en høyoppløselig skjerm, og mye mer behagelig for øynene dine.

D

dustcap

Gjest
Javel. Full HD-skjerm, har sett at oppløsningen 1366 x 768 er mest vanlig, tenker egentlig på maks kr5000,- . Har lagt merke til at noen modeller har støtte for 4K oppløsning på HDMI-ut. Fant noen modeller på cdon.no som er mulig å sammenligne iallefall.

Kan hende jeg velger i5 prosessoren, hvis i7 er en ren upgrade på samme modellen. Har ikke helt oversikt over SSD oppgraderinger. At Asus har god støtte med muligheter for oppdatering av drivere og bios er gull verdt iallefall, så tipper ikke jeg vil ha et annet merke.

D

dustcap

Gjest
Jeg las at USB 3.0 utganger er backward-kompatible med USB 2.0.

Vil det gå å bruke DAC til USB 3.0 ? Har en Musical Fidelity V90 II selv. Har lest på head-fi.org at det mest sannsynligvis går bra sånn generelt.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.450
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
DAC koblet til en USB 3.0 port fungerer utmerket, ingen problemer med det. Jeg bruker det selv.

D

dustcap

Gjest
Takk for alle de gode rådene. Dustin var et eldorado for bærbare Asus PC'er. Tror jeg velger 15.6" med full HD, samt Intel ICore i5 prosessor på enten 2.8GHz eller litt rimeligere med 1.7GHz. Antar at det vil fungere, selv om det ikke er i7 prosessor.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.450
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hvis du ikke skal bruke den til spilling og tung videoredigering, men bare til nettsurfing, film og musikk så vil du ikke merke forskjell på 2,8 og 1,7 GHz.

D

dustcap

Gjest
Javel, men en maskin som heter ASUS F550JK DM121H virket veldig fin, med Core i5 2.8, samt NVIDIA GeForce GTX 850M. 500GB vanlig disk, samt dvd rw spiller. Samme maskinen omtrent, kommer med i5 1.7 prosessor, samt dyrere med i7 prosessor. Virker som et bra valg.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.450
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Det er aldri feil med en raskere prosessor hvis det ikke knekker budsjettet ditt.

D

dustcap

Gjest
Tror jeg velger Asus med i5 2.8 fremfor litt rimeligere merker, som kan ha i7 prosessor for samme prisen. Asus har nok god skjerm, og er designmessig pen.

Topp Bunn