hvilken RIAA og Pickup???

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
heisann

har en Luxman PD-300 platespiller som jeg lurer på hva jeg skal bruke til.

jeg kommer først til å bruke en SME 3009 S2 improved på den, da jeg har den armen og bare armboard til SME akkurat nå (et armboard koster meg vel en tusenlapp da det er i metall).

jeg har en Van den Hul DDT2 pickup. ganske low-output (200ohm).
www.vandenhul.com/p_A05YA.aspx

vet ikke så veldig mye om VdH egentlig så jeg kan jo begynne med hva jeg liker kanskje.. så kan jo de som vet svare meg på om dette er noe for meg. den kan vel selges for noen tusenlapper om det ikke er greia for meg.

jeg prioriterer musikalitet og driv over alt annet i anlegget mitt! :)
Jeg vil heller ha en lyd som heller litt mot det varme framfor mot det kalde. kan godt være nøytralt også, bare jeg ikke blir lyttetrett.

likte lyden veldig godt i Grado sine hodetelefoner ihvertfall, så jeg har en mistanke om at jeg liker pickupene deres også? og det er kanskje litt lettere med noe som ikke er low-output?

og så er det problemet med RIAA da.. har blitt anbefalt Pro-Ject TubeBox til VdH'en av impulse..

har hatt Graham Slee Gram Amp på lån, både 1 og 2. de likte jeg godt. ble ganske forført av drivet i disse, men jeg kunne godt tenkt meg å ha muligheten for MC. ::)

forresten:
jeg har en liten bunke med eldre Shure pickuper også. fint å kunne bruke de litt også. :)
de kan eventuelt brukes midlertidig for å få råd til bedre RIAA.

og jeg har også følgende armer (men ikke armboard til de akkurat nå):
Rega RB300 (må fikses armbase), Hadcock GH228, Tore Seem, Mayware Formula 4.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
glemte å skrive at jeg har 3000kr liggende til saken, i tillegg til den VdH'en. :) (for jeg skal ha meg en Clearaudio rensemaskin)

kan få fatt på en TubeBox SE mk2 for den prisen.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Pengvim skrev:
glemte å skrive at jeg har 3000kr liggende til saken, i tillegg til den VdH'en. :) (for jeg skal ha meg en Clearaudio rensemaskin)

kan få fatt på en TubeBox SE mk2 for den prisen.
Hvis jeg var deg ville jeg kanskje ventet litt med kjøp av riaa, f.eks til du kunne kjøpe en ASR Mini. Det er en riaa jeg tror du vil kunne leve med lenge...

mvh.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Hvis jeg var deg ville jeg kanskje ventet litt med kjøp av riaa, f.eks til du kunne kjøpe en ASR Mini. Det er en riaa jeg tror du vil kunne leve med lenge...

mvh.
har hørt fine ting om ASR og er fristet, men hva skal jeg gjøre i mellomtiden da liksom? ???
får ikke brukt vinyl på en goooood stund om jeg følger den planen. :-[

kanskje det finnes en brukt ASR å få tak i? ;D

kan eventuelt klare å få råd til den om jeg selger VdH og bruker Shure M75 en stund.. ::)

om noen kan si noe om lyden i VdH også så er det fint. :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Pengvim skrev:
heisann

jeg prioriterer musikalitet og driv over alt annet i anlegget mitt! :)
Jeg vil heller ha en lyd som heller litt mot det varme framfor mot det kalde. kan godt være nøytralt også, bare jeg ikke blir lyttetrett.

har hatt Graham Slee Gram Amp på lån, både 1 og 2. de likte jeg godt. ble ganske forført av drivet i disse, men jeg kunne godt tenkt meg å ha muligheten for MC. ::)
Du kan jo lage eller kjøpe deg en Step-up trafo, da kan du jo likevel bruke en av de forførende Graham Slee riaaene. ;) ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
det går selvfølgelig an. får tenke litt. vil gjerne ha litt alternativer om noen kunne tenke seg å presentere noen. :)

det kunne vært artig å få hørt den ASR en gang ihvertfall. den kan jo brukes med så godt som alt etter hva jeg har skjønt? ::)

ellers så har jeg fått tips om Dynavector P-75, men leser på nett at den har littegranne "white noise". :-\

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Har nettopp kjøpt en ASR mini Basis og vil anbefale den på det sterkeste..! Sammen med min Ortofon Kontrapunkt C er det dynamikk og driv i hele registeret, samtidig som den har en veldig sort bakgrunn, og lar det komme fram mange deilige detaljer som aldri gjør deg lyttetrett! Etter det jeg kan høre ligger den litt på den varme siden av nøytralt, samtidig som klanger får et litt sånt gyllent skjær, hvis du forstår hva jeg mener.. ;) I forhold til min gamle EC riaa løsner lyden mye mer fra høyttalerne, og gir et veldig stort og tredimensjonalt lydbilde med masse liv og trøkk..! ;D 7000 for denne syns jeg virker billig! ::) Etter hva jeg har hørt kommer det også en på bruktmarkedet her på forumet om litt, følg med.. ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
høres lovende ut, særlig det med en på bruktmarkedet. ;D

hvis du mener det samme med "gyldent skjær" som jeg gjør så lover det meget bra for ASR'en. :)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Med gyllent skjær så mener jeg at den får fram så utrolig mange "klangfarger" og dybde, som er med på å gi liv til musikken! Litt sånn jeg kjenner rør egentlig, bare uten den bløte bassen disse kan gi..! ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
Med gyllent skjær så mener jeg at den får fram så utrolig mange "klangfarger" og dybde, som er med på å gi liv til musikken! Litt sånn jeg kjenner rør egentlig, bare uten den bløte bassen disse kan gi..! ::)
nesten akkurat hva jeg mener. :)

men nå må du ikke komme her å snakke stygt om rørbassen da. det kan kanskje ha noe med impedans i bassområdet på den høyttalern du har hørt med.. ::)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Hehe, er kanskje jeg som har vært uheldig med impedansen ja.. ;) Lykke til med prosjektet!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei :)

Jeg vil si du har en bortimot perfekt matchet grammofon. Luxmann/SME/vdHul bør være bortimot ideelt sammen. Bytte av pickup vil bare føre til dårligere lyd - eller dårligere sammensetninger som igjen vil gi behov for å bytte arm. Derfor bør du konsentrere deg om RIAAen.

Kr. 3.000,- er egentlig i minste laget å legge i RIAA da kombinasjonen din uten tvil hadde kostet 40.000 pluss om alt skulle produseres nytt i dag. Men om det er grensen din ville jeg vurdert ProJect Tube Box II. Den er kanskje lydmessig litt i varmeste laget sammen med platespilleren din men kan nok godt fungere. Se test i kommende Fidelity. Et annet - og litt svalere klingende - alternativ er Graham Slee Amp Two sammen med Lundahl trafoer. Ellers ville jeg vurdert å legge et par tusen ekstra og gått for en DACT CT-100 (tidligere NLE-17). Denne vil virkelig blåse liv i platespilleren din.

Lykke til. ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvis jeg venter med platevasker til juletider kan jeg nok klare å presse det til 6000kr. da er det mer å gå på her..

ASR Mini Basis virker veldig fristende da.. men om den passer til VdH vet ikke jeg noe om. noen som har prøvd eller? ::)

DACT CT-100 sier du? hvor får man tak i slikt?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.927
Sted
Kongsberg
Hei

Det oppgis ikke noen pris på siden, men regner med rundt Kr. 4.500,-
Gå for standard strømforsyning (to veggvorter - følger med som standard tror jeg) istedet for DACTs swichede PSU. Se forøvrig tråden under DIY for tips på forbedret strømforsyning.

Etter min mening er denne klart bedre lydmessig enn alternativene, men krever litt egeninnsats - lodding av signalkabler inn og ut - alt. montering i boks.

mvh
Gunnar Brekke

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Gunnar_Brekke skrev:
Hei

Det oppgis ikke noen pris på siden, men regner med rundt Kr. 4.500,-
Gå for standard strømforsyning (to veggvorter - følger med som standard tror jeg) istedet for DACTs swichede PSU. Se forøvrig tråden under DIY for tips på forbedret strømforsyning.

Etter min mening er denne klart bedre lydmessig enn alternativene, men krever litt egeninnsats - lodding av signalkabler inn og ut - alt. montering i boks.

mvh
Gunnar Brekke
uff, egeninnsats.. :p
vel vel, noe må jeg vel bruke en måneds fri på.. ;D

4500kr er ikke så verst. tror nok det ville blitt boksmontering i såfall. så da blir det littegranne ekstra til phonoplugger i såfall.

printkortet er vel ferdiglaget antar jeg? ???
så det er bare kabler ut og inn man må lodde?

hvor ligger den på en skala fra 1-10 der 1 er varmt og 10 er i overkant analyserende? ::)

uff, dette ble mange spørsmål. ::)

er ikke det at jeg ikke har lyst på DIY-RIAA, men jeg vil helst ha en ferdig (ihvertfall nesten ferdig) en til å brukes som hoved-RIAA liksom. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pengvim skrev:
uff, egeninnsats.. :p
vel vel, noe må jeg vel bruke en måneds fri på.. ;D
printkortet er vel ferdiglaget antar jeg? ???
så det er bare kabler ut og inn man må lodde?
Printet er helt ferdig. Du må lodde signal inn og signal ut. Klarer du å bruke en måned på det? I så fall anslår jeg et par dager på å snu en LP. Radio er muligens en idé?

;D

hvor ligger den på en skala fra 1-10 der 1 er varmt og 10 er i overkant analyserende? ::)
Jeg vil plassere den på 5, 000000000000000000000000000000000000000000000000001 eller deromkring.

er ikke det at jeg ikke har lyst på DIY-RIAA, men jeg vil helst ha en ferdig (ihvertfall nesten ferdig) en til å brukes som hoved-RIAA liksom. ;)
Finn en fin boks. Elfa har sikkert noe som passer. Dette går bra!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
høres jo lovende ut det også..

virker som det står mellom en brukt ASR Mini Basis eller DACT CT100 i min prisklasse da.. ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
En brukt DACT eller NLE er jo også en mulighet. Da er den til og med ferdig bygget, med litt flaks...

Jeg vil tro at det er langt flere av dem enn av ASR'ene.

Min NLE skal ingen steder, bare så det er sagt.  ;)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
997
Pengvim skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
men hva koster den da? ???
har en anelse om at denne er dyyyyr... :p

hvordan er den i forhold til ASR'en og Pro-Ject da? ::)
Kan ikke svare deg vedr. NLE`n men den har du jo fått en varm anbefaling av mr. Brekke (som du sikkert vet kan en del om dette :)). Får nesten lyst på å kjøpe en slik selv med bakgrunn i hans stadig meget gode tilbakemeldinger på denne. Dog skjønner jeg det er endel å hente på oppgradert strømforskyning til denne kontra veggvorte varianten som medføler.
Tenkte bare siden du nevner Pro-Ject og ASR i samme åndedrag så er disse etter min mening i to forskjellige ligaer. Ihvertfall hvis ikke Pro-ject har funnet på noe betydlig lydforbedrende tiltak med den nyeste versjonen. ASR "gruser" forrige Tube-box i forrige versjon imo. (ps. har netopp solgt ASR`n likevel ;))

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har hørt rykter om at den DACT/NLE er ganske så analytisk jeg. det lover ikke så bra igjen, men hva vet vel jeg. ???

jeg liker som sagt at det heller litt mot det varme. og det virker på meg som om ASR'en gjør det? :)

det er ikke noen på østlandet som kunne tenkt seg å gi meg en demo av begge parter? ::)

har hatt Dali RIAA (solgt etter en uke ca) og Gram Amp 1 og 2 (på lån) her i huset, og Gram Amp var helt klart vinneren i den duellen! Dali RIAA låt bare tynt og kjipt, analytisk og lyttetrettende. :-\

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Hei hei pingu.
Hvorfor spør du ikke bare meg med en gang? ;D

Til 3009 S2 imp. må du ha en pickup som er lett og er høykompliant.
Typ Ortofon OM20-30-40 som er ca 5g og har 25 compliance.
Ellers finnes det andre alternativer, det er mye å velge i som er 6-7g og har ca 15 i compliance.

Du må for all del ikke finne på å kjøpe noe lav-komliant moving coil, det går ikke overens med denne armen i det hele tatt.

Har din avtagbart headshell?
Den med fast headshell er 6.5g og den med avtagbart 9.5g, så det er litt forskjell der.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
den har avtagbart headshell. tror du tar feil, eivind, den er da ganske så tung. 9.5g jo!!

mayware formula4 på 5g passer bra til veldig høykompilant ihvertfall

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
tja, nå regnes vel 9-14hz for å være bra. 9-11 om man er veldig pirkete.

dessuten er da ikke VdH spesielt lavkompilante. ;)

ifølge formelen på side 60 i dette dokumentet så er dette en god match.. dessuten er det en fin graf litt nede på siden som viser det også! ;)
www.vandenhul.nl/userfiles/docs/Phono_FAQ.pdf
stoler også på Gunnar Brekke. han burde jo kunne dette her! ::)

på produktsiden til pickupen på VdH sine sider står også følgende:
Recommended Eff Tone arm Mass: 8 - 12 Gram
og SME 3009 S2 improved ligger på 9.5g. ::)
og Rega RB300 som jeg må få fiksa armbasen på (fordi den kom fram brekt) og skaffe armboard til ligger på 11.5.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvilken RIAA???

det jeg lurer på mest er hvilken RIAA jeg skal ta..

om ASR Mini Basis er greia for meg eller kanskje det er DACT som er veien å gå. sistnevnte har vel 21 forskjellige impedanser å velge mellom, og kanskje det er greit? kanskje det egentlig bare blir litt plagsomt? ???

Det er ikke så veldig lett det her. :-\

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
For all del. Du gjør jo som du vil, men hvis du uansett allerede har bestemt deg for hva du skal kjøpe hvorfor spørre alle andre om råd?
Er det bare for å få bekreftelse på at det du har kjøpt/skal kjøpe er bra nok eller blir godkjent av andre?
Det er ikke hva alle andre synes som teller pingu, det er hva du synes som er det viktige.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
vel altså, jeg fikk jo svar på pickup-spørsmålet tidligere i tråden. :)

vdh fulgte med spilleren så derfor har jeg den.
også hadde jeg sme s2i liggende. det er en kombo jeg ikke vet en dritt om fra før, men tydeligvis er det en god match. det var bare det jeg lurte på angående den siden av vinylriggen.

altså er det riaa igjen. skulle gjerne hørt disse konkurrentene før et evt kjøp.. ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Eivind E skrev:
For all del. Du gjør jo som du vil, men hvis du uansett allerede har bestemt deg for hva du skal kjøpe hvorfor spørre alle andre om råd?
jeg hadde ikke allerede bestemt meg, men jeg fikk svar tidligere i tråden.

Eivind E skrev:
Er det bare for å få bekreftelse på at det du har kjøpt/skal kjøpe er bra nok eller blir godkjent av andre?
jeg kjenner ikke produktet, da jeg ikke har hatt gleden av å være borti det før, så da må jeg jo nesten finne ut om noen kjenner det.

Eivind E skrev:
Det er ikke hva alle andre synes som teller pingu, det er hva du synes som er det viktige.
det sier seg jo selv, men det er greit å få litt input når jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal se på. har ikke penger til å kjøpe alle de interessante produktene og prøve jeg. :p

en ting til, Eivind. Har du mye erfaring med platespillere? har ikke du nettop fått deg det? ???

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ASR skal vel være god den...holdt på å kjøpe denne selv...kjøpte noe annet,som jeg ikke trivdes med...nå har jeg heller bestillt ett sett med riia,og mc forsterker fra ThorHauge audio i Danmark....men det kostet litt,vi får se hva det ender på Når Kongeriket har fått sine avgjifter... ;)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
ixos_76 skrev:
ASR skal vel være god den...holdt på å kjøpe denne selv...kjøpte noe annet,som jeg ikke trivdes med...nå har jeg heller bestillt ett sett med riia,og mc forsterker fra ThorHauge audio i Danmark....men det kostet litt,vi får se hva det ender på Når Kongeriket har fått sine avgjifter... ;)
ja, ASR sies å være fin. men den DACT'en sies visst å være veldig fin den også.. GB virker ihvertfall overbevist om at DACT (NLE) er den nest beste RIAA han har prøvd. den beste er visst ASR Basis Exclusive til 40 laken.

dette er vanskelig! er det ikke noen som har en brukt DACT eller NLE mon tro? føler nesten at jeg bør kjøpe begge.. ::)

PS: Thorhauge er et etternavn så det er ikke ThorHauge.. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pengvim skrev:
har hørt rykter om at den DACT/NLE er ganske så analytisk jeg. det lover ikke så bra igjen, men hva vet vel jeg. ???

jeg liker som sagt at det heller litt mot det varme. og det virker på meg som om ASR'en gjør det? :)

det er ikke noen på østlandet som kunne tenkt seg å gi meg en demo av begge parter? ::)

har hatt Dali RIAA (solgt etter en uke ca) og Gram Amp 1 og 2 (på lån) her i huset, og Gram Amp var helt klart vinneren i den duellen! Dali RIAA låt bare tynt og kjipt, analytisk og lyttetrettende. :-\
Hvis du vil ha noe som heller mot det varme, tror jeg nok NLE blir feil. Den gjør definitivt ikke det. Den heller nok heller en ørliten smule andre veien. Jeg har ikke lyst til å låne bort min, den er dessuten bygget med bare balansert ut. Men, du kan gjerne komme på besøk og høre den en gang (send PM). Men det var dette med å helle mot det varme... Jeg tror ikke resten av anlegget mitt gjør det heller.

MVH

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Hvis du vil ha noe som heller mot det varme, tror jeg nok NLE blir feil. Den gjør definitivt ikke det. Den heller nok heller en ørliten smule andre veien. Jeg har ikke lyst til å låne bort min, den er dessuten bygget med bare balansert ut. Men, du kan gjerne komme på besøk og høre den en gang (send PM). Men det var dette med å helle mot det varme... Jeg tror ikke resten av anlegget mitt gjør det heller.
Hmmm.. ::)

resten av anlegget mitt heller vel en del mot det varme da.. (ikke høyttalerne jeg får da men, de er nøytrale)

hvordan er VdH'en egentlig? varm/nøytral/kald?

har forresten blitt tipset om Dynavector P-75 RIAA også. jeg kjenner ikke til denne jeg. er den verdt å ta med i vurderingen? ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bare vet ikke om jeg skal gå for DACT eller ASR.. ???

har fått tips om Belcanto på vinylengine, men hvis den har samme type lyd som Belcanto har på integrerte forsterkere så er den ikke akkurat hva jeg leter etter. noen som kjenner den? ::)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
fikk svar på mail fra DacT i dag..
her ligger prisene:
www.dact.com/html/dact_eur_prices_2007.html

de har sluttet å sende med noen strømforsyning (veggvorte) nå så man må vel kjøpe den CT102 i tillegg. 615€ for CT100, 289€ for CT102. litt vel dyrt. ::)

ASR kommer i neste uke. ;D

Topp Bunn