Hvilken strømforsyning?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Driver å avslutter mitt DDDAC-byggeprosjekt og da trenger jeg en strømforsyning. Problemet er at jeg ikke helt henger med i alle begrepene... ::) ;D

Det er anbefalt at jeg skal ha 12 Volt og minst 2,5 Amper. Spørsmålet er da om Watt og VA er det samme? (Og i så fall hvorfor bruke to forskjellige enheter?)

Har funnet en del forskjellige muligheter her: http://www.el-supply.dk/?Gid=143

Om jeg har forstått det rett, vil en strømforsyning på 2*12V/80 VA gi to kurser på 12 V og maks strøm på 6,67 Ampere (80VA=80W=6,67Ampere ved 12V).
Egentelig er spørsmålet om jeg har forstått det rett?

Slenger på et par spørsmål til....
Hvorfor er det 2 kurser på slike ringkjernetrafoer? Og hva oppnår man med å overdimensjonere strømforsyningen i slike linjetrinn?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Greven skrev:
Det er anbefalt at jeg skal ha 12 Volt og minst 2,5 Amper. Spørsmålet er da om Watt og VA er det samme? (Og i så fall hvorfor bruke to forskjellige enheter?)
Watt of VA er ikke nødvendigvis det samme. Watt er I*V*cos(phi) det phi er faseforskyvning mellom strøm og spenning. VA er bare V*I uten hensyn til phi.
Grunnen til det er slik er at en transformator fungerer slik at det er den ohmske motstanden i viklingene som begrenser effekten p.g.a oppvarming. Derfor er det strømmen i viklingene, og bare den som er begrensningen. Størrelsen på kjernen er i prinsippet gitt av hvor stor plass man trenger for å få plass til minimum antall viklinger som trengs for den spenningen man skal ha på primæren. Ved å spesifisere VA så indikerer man hvor mange watt som kan passere transformatoren ved phi = 0.
Om jeg har forstått det rett, vil en strømforsyning på 2*12V/80 VA gi to kurser på 12 V og maks strøm på 6,67 Ampere (80VA=80W=6,67Ampere ved 12V).
Sorry. Det blir nok 2*12V/3.33A.
Hvorfor er det 2 kurser på slike ringkjernetrafoer? Og hva oppnår man med å overdimensjonere strømforsyningen i slike linjetrinn?
Det er fordi man vanligvis skal ha en +- spenning, alstå +15V og -15V til analoge forsterkertrinn.
Overdimmensjonering av transformatoren gir mindre motstand i viklingenene og derfor mindre tap og varme i trafoen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Driver å avslutter mitt DDDAC-byggeprosjekt og da trenger jeg en strømforsyning. Problemet er at jeg ikke helt henger med i alle begrepene... ::) ;D

Har funnet en del forskjellige muligheter her: http://www.el-supply.dk/?Gid=143

Slenger på et par spørsmål til....
Ref. innlegget til Rhesus

VA spec for trafoer med X antall «like» sekundær viklinger er normalt for den totale belastningen av trafoen. Dersom du har en trafo med to like sekundærviklinger, men kun trenger en spnning, så kan du paralellkoble sekundærsiden av trafoen før likeretting, vær dog påpasselig å ikke koble viklingene i motfase! Jeg oppfatter at DDDACen har det den skal ha av spenningsregulering på printene. Har dacen en spec for maksimal spenning på inngangen? Er spenningsinngangen evt. beskyttet mot overspenning?

En av regulatorene i DDDACen skal levere 8,4 V ut, denne regulatoren trives best med mer enn 2,5 V spenningsfall, jeg ville derfor ha valgt en litt høyere spenning enn 12V (dvs før jeg har sjekket hvor kritisk denne evt. er ... 8)), slik at denne regulatoren fikk litt mer slingringsmon. Det enkleste og kjedeligste alternativet å kjøpe en ferdig forsyning som passer til specen for DDDACen, f.eks. fra ELFA, f.eks. 13,2V utgaven av denne. Et mer spennende alternativ er å bygge noe selv, evt. helt fra grunnen av. Det du trenger er 1) ting og tang til nettspenningen (minimum nettbrønn, nettsikkring/sikringsholder, nettbryter, trafo, kabelstumper og evt. kabelsko), og 2) ting og tang til sekundærsiden (minimum sækundær sikkring/sikringsholder, likeretter ladelytt og kabelstumper).

Jeg er forresten i ferd med å designe/bestille print til en generisk «rå» strømforsyning (dvs. i hovedsak uregulert, med opsjon for en primitiv regulering/spenningsbegrensning). Den er tiltenkt mitt eget DIY-RIAA-prosjekt (som sluntrer av gårde på litt over tomgang), man kan tilpasses til de fleste formål som ikke krever for mye strøm eller for presis regulering, men som gjerne skal ha minimalt med støy.

mvh
KJ

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hmmm.. Skulle ikke mer til før jeg datt av lasset... ;) ;D

Altså det som blir anbefalt fra designeren av kittet er 12 Volt (faktsik helst litt lavere for sikkerhets skyld) og 1000 mA per DAC-tårn. Da jeg har to tårn tenkte jeg det da skulle være greit med trafoen som gir 12V og 3,3A. Jeg trenger da ikke paralellkoble noen ting da 3,3A er mer enn nok til drifting av DACen og slik jeg forstår så vil det da være en inaktiv krets i strømforsyningen.

Har ellers tenkt å bygge dette fra grunnen og netstikk, bryter og sikring er bestillt. Mener du at jeg også trenger sikring på sekundærsiden og evt overspenningsvern?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Hmmm.. Skulle ikke mer til før jeg datt av lasset... ;) ;D
...
8)
...
Altså det som blir anbefalt fra designeren av kittet er 12 Volt (faktsik helst litt lavere for sikkerhets skyld) og 1000 mA per DAC-tårn. Da jeg har to tårn tenkte jeg det da skulle være greit med trafoen som gir 12V og 3,3A. Jeg trenger da ikke paralellkoble noen ting da 3,3A er mer enn nok til drifting av DACen og slik jeg forstår så vil det da være en inaktiv krets i strømforsyningen.
...
Du behøver ikke å paralellkoble noen ting, men du kan, dersom hvisom etc. Helt avhengig av kretsutlegget kan du f.eks. ha separat 12V forsyning til hvert tårn eller for digital vs analog del av kretsen (evt. med felles jord dersom dette ikke er på pritet/-ene). Kan du legge ut bilder av oplegget ditt, og evt. komplett kretsskjema - de blir litt enklere med villedningen da ...
...
Har ellers tenkt å bygge dette fra grunnen og netstikk, bryter og sikring er bestillt. Mener du at jeg også trenger sikring på sekundærsiden og evt overspenningsvern?
Mange trafoer har anbefalt sikring på sekundærsiden, dette er evt. spesifisert i databladet til trafoen, følg evt. disse anbefalingene. Om du trenger overspenningsværn avhenger av konstruksjonen av strømfosyningen og DDDACen. DDDACen bør ha en spec for maks forsyningsspenning, jf. «det som blir anbefalt fra designeren av kittet er 12 Volt (faktisk helst litt lavere for sikkerhets skyld) og 1000 mA per DAC-tårn». Hva legger designeren i at DDDACen helst skal ha litt lavere enn 12V for sikekrhets skyld? Hvilken sikkerhet? Er det noen deler av DDDACen som ikke benytter lokalt regulert spenning? Hva er spec for spenningen på kondisene som er montert før regulatorene? Hvordan er effekttapet pr spenningsregulator i forhold til kjøling? etc ...

mvh
KJ

PS. jeg oppfatter at det er snakk om 12V DC, uten at jeg har studert designet inngående.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
KJ skrev:
Hvordan er effekttapet pr spenningsregulator i forhold til kjøling? etc ...
mvh
KJ
Manglende eller for lite kjøling er noe de fleste har bommet på. Regn litt på effekttapet i regulatoren og finn ut behovet for varmeavledning. Når det er klart, tar du i så du er sikker med en passelig faktor :)
I en sak som denne bør du unngå temperaturer som er høyere enn det du kan holde på. Bare for å være sikker altså. Ha marginene på rett side.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Når det gjelder antall chiper så må du doble antallet for hvergang for å oppnå samme effekt, dvs
1 til 2
2 til 4
4 til 8
8 til 16
16 til 32
32 til 64
osv.

Personlig kjører jeg for tiden kun 2 chiper i min nokså like awd3.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Greven skrev:
Vel... Jeg gikk egentlig bare utifra at det var snakk om 12V. Det er iallefall det jeg skal ha...

http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8046
Det er stor forskjell. Har du likeretter og glattekondiser 'innebygd', så er det AC (transformator) du skal ha. Er det ikke det, så skal du ha en strømforsyning a'la batterieliminator som leverer DC.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.667
Hvis det er 12 V uregulert DC du trenger kan det være en god ide å kikke på noen PC-adaptere. Du holder en viktig støykilde utenfor kabinettet. Billig er det også.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Nå blir jeg litt forvirret av alle de tekniske uttrykkene igjen...Likeretter og glattekondiser??? ;) ;D

Jeg trenger kun 12V likespenning med 2,5 Ampere. Jeg har til nå benyttet en vanlig batterieliminator fra Claes Ohlson, men har nå bestillt en ringkjernetrafo for permanent montering i kabinettet. http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8046 Om dette er feil er det jo ikke noe krise siden det er så billig.

Greven skrev:
Vel... Jeg gikk egentlig bare utifra at det var snakk om 12V. Det er iallefall det jeg skal ha...

http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8046
Jeg ser nå at jeg skrev feil her. Det jeg skulle skrevet var at det er 12V likespenning jeg skal ha.

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
om du går inn på http://dddac.de/ og ser nederst på "introduction" siden til dacen til så finnes det et skjema med forslag til strømforsyning. Jeg har selv bygget et eksemplar og det fungerte utmerket...

Jørgen

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det jeg ikke helt forstår er funksjonen til denne kretstegningen. Når jeg har en trafo som gir ut 12V likespenning, hva mer trenger jeg da?

Vedlegg

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Transformatorer leverer alltid AC. Du trenger DC, så du må likerette AC og eventuelt regulere for å få den spenningen du trenger. Da må du enten kjøpe en strømforsyning som leverer det du skal ha, eller så må du bygge en selv, f.eks. en som foreslått av jbc i denne tråden.

N

nb

Gjest
Sånn helt generelt er vel muligens strømforsyning noe man ikke bør bygge selv om man ikke har god koll på hva man faktisk driver med?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Rhesus skrev:
Transformatorer leverer alltid AC.
Jasså... Da går det opp noen lys... ;) Du sier altså at denne trafoen http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8046 leverer 12V vekselspenning?

Hvor får jeg tak i trafoer som gir likespenning? Er det her likeretterne kommer inn i bildet? Er det kanskje enklest med en batterieleminator beregnet til databruk osv?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Greven skrev:
Rhesus skrev:
Transformatorer leverer alltid AC.
Jasså... Da går det opp noen lys... ;) Du sier altså at denne trafoen http://www.el-supply.dk/?Gid=143&Vid=8046 leverer 12V vekselspenning?

Hvor får jeg tak i trafoer som gir likespenning? Er det her likeretterne kommer inn i bildet? Er det kanskje enklest med en batterieleminator beregnet til databruk osv?
En 'transformator' som gir likespenning kalles gjerne en batterieliminator. Det er en slik en du bør bruke.
Her er en 12V/2,5A http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2463.htm

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.434
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Sånn helt generelt er vel muligens strømforsyning noe man ikke bør bygge selv om man ikke har god koll på hva man faktisk driver med?
Man får jo ikke "koll" uten å prøve seg, stille spørsmål osv,

Dette er ikke veldig vanskelig, men ikke bare følg et skjema uten skjønne basicen. Støm er farlig.

Nå har jo greven allerede en batterieliminator, inne i den finnes det nok trafo, likeretter, og regulering.

Det følgende kommer ikke fordi jeg er ekspert på dette, men fordi jeg har vært i din situasjon engang og synes du fortjener litt hjelp på veien..

Grunnen til at du trenger regulering hvis du skal bruke en 2x12v trafo er at likerettingen ( som besørges av en "chip" eller 4 dioder , ) hever spenningen med faktor 1.4 , mao ca 17V (evt noe mindre avh. av dioder ) ,
dette må så tas ned igjen med en regulator.

I skjemaet til DDDAC.de skjer likerettingen av 15v AC med chipen B40 C5000, noen vil hevde at du får bedre resultater med dioder eksempelvis MUR 860, men det blir veldig enkelt med chip da...
Reguleringen skjer via LM317 / en transistor ( litt usikker på akkurat hvordan ) og "trimmer" , regulerbar motstand. Jeg har en følelse av at DD her forsøker å lage en PSU som tilfredstiller både den analoge delen og den digitale delen til dacen , kanskje praktisk, men neppe optimalt. de to 22.000 uF/25v vil du oppdage er store og dyre hvis de skal ha et minimum av kvalitet. De er nok ment for den analoge delen , mens behovet for absolutt kontroll på spenningen tilfredsstiller den digitale.

Det finnes ikke dumme spørsmål, det dumme er ikke å spørre.

N

nb

Gjest
superhkm skrev:
Man får jo ikke "koll" uten å prøve seg, stille spørsmål osv,

Dette er ikke veldig vanskelig, men ikke bare følg et skjema uten skjønne basicen. Støm er farlig.

Det finnes ikke dumme spørsmål, det dumme er ikke å spørre.
DET er jeg fullstendig enig i, var bare en oppfordring til trådstarter om å 1) Spørre 2) Få svar fra noen som har peil.
Ser jo ut som det går strålende så langt.

Lykke til!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Heisann!

Positivt med alle tilbakemeldingen! Ser jo at jeg hadde misforstått hva som egentelig kommer ut av en ringkjernetrafo... Fint å få det oppklart.

Jeg er ikke flau over å ikke kunne så mye og når det gjelder mitt DIY-prosjekt, spør jeg heller en gang for mye enn en gang for lite... ;) Lærer jo utrolig mye underveis på et slik prosjekt! Det var også noe av målsettingen.

Ser ut til at jeg går for tipset til Rehsus og kjøper en fiks ferdig strømforsyning fra elfa. Takker for all hjelp! :)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Honnør til Greven. Han gir seg i kast med ganske avanserte ting uten å kjenne så mye til teknikken på forhånd. Og det ser ut til at han klarer seg bra likevel. Vi har alle startet et sted, og de aller fleste av oss var ikke så djerve som han.
Stå på Greven!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Honnør til Greven. Han gir seg i kast med ganske avanserte ting uten å kjenne så mye til teknikken på forhånd. Og det ser ut til at han klarer seg bra likevel. Vi har alle startet et sted, og de aller fleste av oss var ikke så djerve som han.
Stå på Greven!
F... skal du også bli en sån derre gledesspreder? ;D

Jo forresten: Applaus til Greven. Det krever litt mot å ta seg vann over hodet når man ikke er helt sikker på en flyter eller ikke ...

mvh
KJ

Topp Bunn