Hvilken surround prosessor i 2021?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det har vært litt utvikling i antall kanaler. Jeg har jo som nevnt full styring av alt rundt anlegget :)
Hadde 5.1 for 20 år siden! (hadde DD og DTS 5.1 i 1999 om jeg husker rett, kan t.o.m ha vært enda tidligere).

Det var t.o.m et veddemål i vennegjengen om hvor mange uker det ville gå før alle høyttalere havnet samlet i et hjørne av stuen (det har ikke skjedd) :)
Hadde 5.1 i 1994 ! Rotel prosessor og Rotel power-amps. Det beste var jo at vi nøt denne lyden mens bildet ble til vha en 29" Sony billedrør-tv på 60kg:rolleyes:
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Det fine med Cary SLP-05 er at den går i HT / direct modus når den er slått av. Dvs kun passiv pass-through.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg levde lenge med A-5100 til kombinert for stereo og film, men fikk hakaslepp når jeg prøvde en dedikert forforsterker til to kanals.

Så nå har jeg en A-5100 til film, og en PS Audio til musikk. Sender filmlyden igjennom denne med HT bypass for en sømløs tilkobling.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jeg levde lenge med A-5100 til kombinert for stereo og film, men fikk hakaslepp når jeg prøvde en dedikert forforsterker til to kanals.

Så nå har jeg en A-5100 til film, og en PS Audio til musikk. Sender filmlyden igjennom denne med HT bypass for en sømløs tilkobling.
Det er en rørbasert sak?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jepp, den er delvis rørbasert ja. Sitter to søte små rør i den :) låter bra i mine ører.

Mer enn velkommen til en lytt når covid gir seg.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jepp, den er delvis rørbasert ja. Sitter to søte små rør i den :) låter bra i mine ører.

Mer enn velkommen til en lytt når covid gir seg.
Hyggelig av deg, takk :)

Spørs om man ikke må prøve noe rør greier altså.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hadde 5.1 i 1994 ! Rotel prosessor og Rotel power-amps. Det beste var jo at vi nøt denne lyden mens bildet ble til vha en 29" Sony billedrør-tv på 60kg:rolleyes:
Ja det var tider...jeg hadde 28" Panasonic widescreen. Det var veldig die hard mtp film da det meste var i 4:3 på den tiden 😂
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Ja det var tider...jeg hadde 28" Panasonic widescreen. Det var veldig die hard mtp film da det meste var i 4:3 på den tiden 😂
Hadde Pioneer laserdisc,dolby digital ac3 RF ut til Denon AVR.Signalet måtte demoduleres i AVR'en.Philips 42" bakprosjekterings TV,hadde mye glede av den i mange år. :cool:
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hadde Pioneer laserdisc,dolby digital ac3 RF ut til Denon AVR.Signalet måtte demoduleres i AVR'en.Philips 42" bakprosjekterings TV,hadde mye glede av den i mange år. :cool:
Laserdisc var jo veldig tøft, da. Skjønner ikke helt hvorfor jeg aldri hadde det...
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg gikk fra Marantz 7704 til JBL SDP-55 , å det var et mye større steg opp enn jeg hadde forventet . Den har hatt litt software bugs, men begynner å bli bra nå.
Den er også meget god på musikk , og er uten tvil den beste pre’en jeg har hatt i hus i allefall - også til stereo😀
SDP-55 har i tillegg fordelen av å ha AES-67/DANTE støtte. Det gjør den veldig framtidsrettet. Skulle jeg hatt ny pre-pro nå hadde jeg ikke kjøpt noe uten AoE-støtte! Sammen med aktive høyttalere med digitale inputs blir det overlegen fleksibilitet og lydkvalitet og muligheter for multirom, ekstern DSP (egne digitale delefiltre, f.eks. Audiolense romkorreksjon, osv) og mye annet på en ny måte.. Ellers skal man heller ikke glemme Lyngdorf MP-40 og MP-60. Kanskje over budsjett men helt klart et godt steg opp fra Marantz og Yamaha, MP-60 har også både AES3 og AES67 digitale outputkort. Samt RoomPerfekt som er mye enklere å få til for de fleste enn Trinnov (som for øvrig også sikkert er knallbra).

PS: Lyngdorf har ikke alle justeringsmulighetene som Trinnov har men resultatet blir svært bra likevel. RoomPerfect måler og hensyntar responsen i hele rommet på en litt annen måte enn andre løsninger som gjerne bare tar et snitt av flere målinger.. Og i motsetning til noen påstander over har den muligheter for mange forskjellige custom "voicings" dersom man vil lage egne frekvenskurver avhengig av hvilken input man bruker osv. Men da ETTER romkorreksjon som enten er i bypass, global eller focus. Lyngdorf har også en meget fleksibel bass management. Uansett, SDP-55 virker også veldig interessant :)
 
Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hmm... JBL SDP-55 sin Dante mulighet er interessant, dvs man kan muligens sende noe av signalet gjennom en PC/DAW med AudioLense og til aktivt delt høyttaler. Spørsmålet er hvor lang delay man kan legge inn i bildet. 🤔
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Jeg gikk fra Marantz 7704 til JBL SDP-55 , å det var et mye større steg opp enn jeg hadde forventet . Den har hatt litt software bugs, men begynner å bli bra nå.
Den er også meget god på musikk , og er uten tvil den beste pre’en jeg har hatt i hus i allefall - også til stereo😀
Jeg har nå sett litt på hva som er Roon Ready og ikke av AV prosessorer. De som er Roon Tested, er kun streaming via Airplay eller Chromecast lignende.
Marantz sine er kun Roon Tested og Anthem har sagt i månedsvis at dem skal støtte Roon, rykter kan en ikke kan stole på. Så begge er avskrevet.
Som nevnte i første post, så er det helst et krav at den skal være Roon Ready og SDP-55 ble det for noen dager siden :)

Har snakket i dag med Andre på Audiocenteret som er ene importør av denne fra JBL.
Der fikk jeg bekreftet at den ikke tar multikanal musikk over nettverk dessverre, men to kanals musikk går fint siden er Roon Ready.
Arcam AV40 er og Roon Ready, noe rimeligere enn SDP-55, men forstod på Andre at JBLen var mye bedre i to og flerkanals musikk.
Til film regner jeg med alle er bra og skal jeg spille multikanal musikk, så får det bli via HDMI fra Roon Core maskinen.

Jeg er nå i tenkeboksen rundt en JBL SDP-55 og tilbud med leveringstid dukker nok opp rett over påske ;)
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trinnov var en av den første (om ikke den aller første?) produsenten som leverte i henhold til Roon Ready sertifiseringen. Fungerer fint for både stereo og flerkanals. Ekstremt stabilt og aldri noe røsk knyttet til Roon-støtten.

Roon Tested er egentlig av 0 verdi, det er jo RAAT støtten man vil ha. Alle enheter i denne verden klarer man jo bruke sammen med Roon (enten via USB eller HDMI, alternativt via en billig Roon Bridge enheten).
 

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Innlegg
55
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Trinnov var en av den første (om ikke den aller første?) produsenten som leverte i henhold til Roon Ready sertifiseringen. Fungerer fint for både stereo og flerkanals. Ekstremt stabilt og aldri noe røsk knyttet til Roon-støtten.

Roon Tested er egentlig av 0 verdi, det er jo RAAT støtten man vil ha. Alle enheter i denne verden klarer man jo bruke sammen med Roon (enten via USB eller HDMI, alternativt via en billig Roon Bridge enheten).
Hadde nok gått for en Trinnov bare for multikanal i Roon, men det blir da fort 5 ganger over budsjett dessverre denne gang.
Er enig at Roon Tested er av 0 verdi for oss som ønsker "bitperfect" streaming. Har hørt Trinnov sitt intervju på Youtube og dem ligger jo flere år frem tid i forhold til de fleste andre produsenter. Bare måten de tenker på overrasket meg positivt.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Stormaudio er også Roon ready, samme prisklasse som Trinnov dog.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Har hatt lyst på prosessor i flere år. Spesielt etter overgang til aktive fronter og senter har lysten på en Trinnov eller Storm tatt av.

Men... Etter at audiosciencereview begynte å måle receivere og prosessorer og viser at de måler dårlig og langt i fra det beste innen HiFi fikk lysten en knekk. Ønsker ikke å kjøpe en dyr prosessor som ikke måler markant bedre enn billige receivere. Det nytter for eksempel ikke å skryte av gode DACer når implementeringen reduserer ytelsen.

Personlig sitter jeg derfor på gjerdet til en produsent lager en prosessor som er målemessig transparent.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg føler vel egentlig ikke at noe mangler, men tenker jo at ting alltid kan bli bedre. Det er jo ikke slik at jeg bare sitter og gliser når jeg ser en film.

Jeg spiller ikke høyt, så kapasitet er ikke problemet.

Bedre prosesser - da tenker jeg vel om feks Yamaha CX-A5200 + X-antall Hypex NCore forsterkerkanaler vil være mye bedre?
Trinnov er for dyr.
Hadde Denon X6700 i en uke før den ble byttet inn i en Nad T778, da Denon hadde en fæl forvrengning i diskant i mine ører selv om det ikke ble spillt så høyt og romkorrigeringen Denon har gjorde det bare verre, men det er nok ganske vanskelig last de høyttalerne jeg har nå og Naden har en fordel at den har Dirac så her spiller også musikk virkelig bra nå og ikke hørte jeg den forvrengningen etter bytte av amp heller. Adam audio er veldig nøytrale og gode høyttalere så her kan man koble til det aller meste av forsterkere men fordel at de takler 4 Ohm og litt under det godt. Yamaha processorer synes jeg er veldig gode og ikke ille på pris heller og sammen med x-antall Hypex så får du nok ned forvrengningen en god del og massevis med effekt i overhead og virkelig clean lyd. Et steg opp er noe med Dirac på processor-siden, da bør gliset komme ihvertfall. :) Arcam, Nad, Trinov, Emotiva, JBL, Rotel for å nevne noen, flere produsenter som har det integrert kan du se her: https://live.dirac.com/
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Hadde Denon X6700 i en uke før den ble byttet inn i en Nad T778, da Denon hadde en fæl forvrengning i diskant i mine ører selv om det ikke ble spillt så høyt og romkorrigeringen Denon har gjorde det bare verre, men det er nok ganske vanskelig last de høyttalerne jeg har nå og Naden har en fordel at den har Dirac så her spiller også musikk virkelig bra nå og ikke hørte jeg den forvrengningen etter bytte av amp heller. Adam audio er veldig nøytrale og gode høyttalere så her kan man koble til det aller meste av forsterkere men fordel at de takler 4 Ohm og litt under det godt. Yamaha processorer synes jeg er veldig gode og ikke ille på pris heller og sammen med x-antall Hypex så får du nok ned forvrengningen en god del og massevis med effekt i overhead og virkelig clean lyd. Et steg opp er noe med Dirac på processor-siden, da bør gliset komme ihvertfall. :) Arcam, Nad, Trinov, Emotiva, JBL, Rotel for å nevne noen, flere produsenter som har det integrert kan du se her: https://live.dirac.com/
Ikke akkurat det jeg ville høre angående denon vs nad.
Har en nyinnkjøpt t778 hjemme, og synes den mangler noe trøkk i forhold til stereo.
Fått ei uventet regning på sykkelrep som gjør at jeg vurderer denons x3700 med effektforsterker for frontene, og håpet at det skulle være sideveis oppgradering i forhold til nad'enNad'en.
Då får man ta seg en tur i tenkeboksen igjen :)
 

mk1classic

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.01.2009
Innlegg
1.871
Antall liker
1.436
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Hvis du ser i ASR oversikten så ser du at Denon X6700 "måleteknisk" kommer bedre ut enn NAD T778, når den virker som den skal (produksjonsfeil på først test eksemplar)
Til og med X3700 "måler" bedre enn NADen.



 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Ikke akkurat det jeg ville høre angående denon vs nad.
Har en nyinnkjøpt t778 hjemme, og synes den mangler noe trøkk i forhold til stereo.
Fått ei uventet regning på sykkelrep som gjør at jeg vurderer denons x3700 med effektforsterker for frontene, og håpet at det skulle være sideveis oppgradering i forhold til nad'enNad'en.
Då får man ta seg en tur i tenkeboksen igjen :)
Trøkket fikser du med sub, og litt fikling med Dirac. ;)

Hvis du ser i ASR oversikten så ser du at Denon X6700 "måleteknisk" kommer bedre ut enn NAD T778, når den virker som den skal (produksjonsfeil på først test eksemplar)
Til og med X3700 "måler" bedre enn NADen.



Vel, ja.. sikkert. Når høyttalere dipper under 4 Ohm så var ikke X6700 mye å ta vare på uansett, og tviler også på at hverken X6700 eller x3700 kommer godt ut der på målinger i 4 Ohm (merk at de er oppgitt på effekt til 8 og 6 Ohm fra produsent) heller for forvrengningen i diskanten var forferdelig! Der er det ingen antydninger til å knele på T778. Hvor hørbare er de forskjellene på de målingene på ASR? Akkurat her så jeg på målinger før kjøp, og derfor jeg gikk for X6700 også var den noen tusenlapper billigere i høst enn T778 men kan faktisk ikke huske sist jeg hadde en forsterker så kort tid hjemme som den Denonen. Kritikk til testen på ASR er at det er en fast last og det blir ikke testet for hardt ned i Ohm. Men har man 8 Ohm høyttalere så er sikkert Denon en ok forsterker.. Men jeg holder heller en knapp på bedre forsterkere som takler 4 Ohm og Dirac liker jeg også bedre enn Denon sin DSP.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Trøkket fikser du med sub, og litt fikling med Dirac. ;)



Vel, ja.. sikkert. Når høyttalere dipper under 4 Ohm så var ikke X6700 mye å ta vare på uansett, og tviler også på at hverken X6700 eller x3700 kommer godt ut der på målinger i 4 Ohm (merk at de er oppgitt på effekt til 8 og 6 Ohm fra produsent) heller for forvrengningen i diskanten var forferdelig! Der er det ingen antydninger til å knele på T778. Hvor hørbare er de forskjellene på de målingene på ASR? Akkurat her så jeg på målinger før kjøp, og derfor jeg gikk for X6700 også var den noen tusenlapper billigere i høst enn T778 men kan faktisk ikke huske sist jeg hadde en forsterker så kort tid hjemme som den Denonen. Kritikk til testen på ASR er at det er en fast last og det blir ikke testet for hardt ned i Ohm. Men har man 8 Ohm høyttalere så er sikkert Denon en ok forsterker.. Men jeg holder heller en knapp på bedre forsterkere som takler 4 Ohm og Dirac liker jeg også bedre enn Denon sin DSP.
Dette er vel en av grunnene til å gå for separates, der forsterkere kan skreddersys høyttalerne. Spesielt når man har vanskelige ht.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Dette er vel en av grunnene til å gå for separates, der forsterkere kan skreddersys høyttalerne. Spesielt når man har vanskelige ht.
Trenger ikke det lengre nå, og det spiller mer enn høyt nok uten forvrengning..
 
Topp Bunn