Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Lett lunsj/snacks om noen timer:

    • Aperitiff
    • Kyllingsuppe
    • Habanero m/potetsalat, pluss annet småtteri
    • Sort kaffe og konfekt
    Valg av vin:

    Jacquesson 739
    700-serien er en mellomting mellom non vintage og vintagevin. Til motsetning fra for eksempel NV Bollinger og NV Moet som har en fast base hvor det blandes inn ny vin hvert år, og dermed forsøker å holde hvert års produksjon konsistent i smak, har Jacquesson en annen tilnærming. I gode vinår er 700-serien basert på innhøstede druer og i dårlige år økes reserve basen som består av tidligere år, forholdet mellom de ulike druetypene kan også variere fra år til år. Det gjør at vinen i mye større grad gjenspeiler produksjonen det året innhøstingen foregikk.
    Ut ifra nummeret (7xx) finnes produksjonsåret, nyeste batch tror jeg er 742 som tilsvarer 2014. 739 er i fra 2011, osv.

    2017 Charles Sparr (Gewürztraminer)
    En frisk vin med mye smak, fet floral som håndterer retter med menger av smak og krydder.

    02MA077G44LP4.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Enig med chrom, erato, men kommentaren din ble elitistisk slik den kom ut. Det er ikke slik jeg oppfatter at du er, bare så det er sagt.:D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jojo, takk for det. Alle som får smake Mesnil får prise seg lykkelig. Og den lages jo bare i gode årganger.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Kjære Frelser -- Du som sitter ved din Fars høyre side og har koll på dette med vann og vin. Hvorfor står det «Tas sammen med en rikelig mengde vann» på glasset til de vanndrivende pillene og hvorfor står det ikke «Tas sammen med en rikelig mengde champagne» på Antabus-pakningen?

    - Med vondt skal vondt fordrives, min sønn.

    Perrier Jouët Grand Brut
    Ikke vondt, ikke vann, men heller ikke Belle Epoque.

    LP711RT29YL32.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier å skylle/vaske glassene forsiktig før jeg fyller dem, i kveld var planen en god Amarone i tilhørende Riedel glass.

    Det blir å vaske ett til, enda mer forsiktig enn dette, jeg må ha kommet så vidt borti kanten med oppvaskbørsten for plutselig ramlet det ut en glassbit på størrelse på en femkroning. Jeg vet de er tynne, og nesten fascinerende at det bare falt ut en slik liten bit.
    2F61DCDD-C8AE-4E2E-9EC9-5B46DD2A4610_1_201_a.jpeg
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    J
    Det blir å vaske ett til, enda mer forsiktig enn dette, jeg må ha kommet så vidt borti kanten med oppvaskbørsten for plutselig ramlet det ut en glassbit på størrelse på en femkroning. Jeg vet de er tynne, og nesten fascinerende at det bare falt ut en slik liten bit.
    Ouch! Kjedelig når slikt skjer. Selv bruker vi Zalto. Tynnere en tynnest og aldri noen uhell. Tåler det meste... men ikke fulle idioter.

    -BB-
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har leilighet I Spania som nå har vært utilgjengelig en god stund. Og der nede så går det mye i Ribera Del Duero-viner. Og kvaliteten er gjennomgående bunnsolid fra ca 15 Euro og opp. Og akkurat nå sikler jeg etter en riserva eller en crianza med samme navn som trådstarter.

    Pesquera ... kanskje det nicket på hfs som gir meg de beste vibbene. Og gratulerer med å ha startet en ekstremt livskraftig tråd.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Og så glemte jeg å si at Pesquera viner rangerer høyt i min gane.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det der har jeg også opplevd et par ganger Lancaster. Zalto virker å tåle mere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS det ble bla en Egly-Ouriet Blanc de Noir 1996 i går. Perfekt moden med finslig mousse.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Prøvesmaking til nasjonaldagen:

    BE201UU944B.jpg

    Belle Epoque 2011 var litt bløtere og glattere enn hva jeg husker fra forrige gang, men fortsatt mye hvite blomster og stikkelsbær. Kort sagt, moden og kompleks vin som bør pares med omtanke.

    Nesten bare Grace Kelly som mangler nå.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det der har jeg også opplevd et par ganger Lancaster. Zalto virker å tåle mere.
    Snakket med en som jobber på vinmonopolet som var utdannet glassblåser. Han sa at Zalto tydeligvis bruker mer barium i glasset. Det gjør at det blir mykere og tåler mer. Legg merke til at du kan deformere et Zalto-glass en del uten at det knuser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg har funnet fram denne til i kveld:
    image.jpeg
    2011 årgangen av Im Weingebirge. Oppdaget at jeg hadde 4 flasker i kjelleren, og 2011 er en varm og fruktig årgang uten mye syre, så det er sannsynligvis liten grunn til å lagre den lenger.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Startet med denne til asparges, røkt ørret og eggerøre. Frisk og med grønteple i smaksbilde i starten, etter hvert bitre grapefrukttoner. Veldig bra
    ABC5AF61-B8A2-47D7-BEC1-4483B0B8B20F.jpeg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    74DF6FBB-88EB-4A2A-AFB1-889E321D31CB.jpeg Her nyter man denne, en liten favoritt fra Libanon
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er bare én grunn til jeg har slikt i glasset: for to år siden måtte jeg ha noe å skåle i da barnebarnet kom til verden på kvelden for grunnlovsfeiringa. så dette er tredje flaska med natur/oransjevin. men godt blir det aldri, selv om det er en italiener fra cornelissen.
    A67517A8-A409-4D63-815E-8A39154EC302.jpeg 0B31C2DC-FF3D-4DE1-BEE4-6FBFE3772519.jpeg A67517A8-A409-4D63-815E-8A39154EC302.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Godværet har kommet til Trondheim, og da må man jo åpne en "hverdagschampagne":
    image.png

    En utmerket Champagne til håndterbar pris. Jeg tror jeg foretrekker Blanc de Noir - champagner. De blir rundere og har mer røde epler i smak og luktbildet enn de andre variantene. Dermed ikke gitt at jeg ikke liker andre Champagner :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har vel vært noe nær "huschampagnen" her i huset, har i hvert fall knekt 4 flasker siden jul.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men hva syns skjønntungene om denne naturvinen? en hype blant folk som vil tilhøre the in-crowd, eller kvalitet?

    for meg har det vært noen av de dårligste drikkeopplevelsene, på tross av at anmeldere har ovstore ord.
     
    6

    65finger

    Gjest
    denne, veldig god. mørke bær, tydelige kirsebær. god munnfølelse og lett avrundede tanniner. Tørr. har heldigvis flere flasker
    75% merlot og 25% sangiovese
    IMG_0204.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    men hva syns skjønntungene om denne naturvinen? en hype blant folk som vil tilhøre the in-crowd, eller kvalitet?

    for meg har det vært noen av de dårligste drikkeopplevelsene, på tross av at anmeldere har ovstore ord.
    Hva er det du ikke liker ved Franks Susucaro? Er det følelsen de røykfulle mineralske tonene som gir følelsen av å drikke lavavann fra Etna blandet med den litt parfyrmete fruktigheten som ikke faller herren helt i smak? Selv kjenner jeg knapt noen annen vin under 300 kroner fra Vinmonopolet jeg synes er bedre, og jeg driter loddrett i om vinen er godt likt blant hipsters eller noen som vil være "in the crowd" eller likt blant en viss type vinsnobber. Jeg synes denne vinen bare smaker de druene den er laget på og den lavajorden druerankene er vokst opp i, og den har en tørr og lang ettersmak som for meg tyder på at det er mer kvalitet enn hype i en flaske med Susucaro...
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Har kjøpt og drukket 15-20 flasker Bourgogne i det siste. Prisleie under 300. Er i tvil, og tror det er bedre vin for pengene blant Italienske. Andre har kanskje en mening om dette? Men vin og annet er vel ikke objektivt er sagt fra før.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    NV Leclerc Briant

    God Champagne som har modnes 3-4 år i kjelleren.
    På en måte litt beskjeden, ikke de helt store kontrastene, mye røde epler og tilbaketrukken frukt pluss et hint av loff.
    God Vin!

    05JQW78SSWY2.jpg

    Rabl

    God og fet Gruner Veltliner, passer utmerker til gelato, rabarbra, jordbær og sitronmelisse plukket fra egen hage.
    Dette er en vin for deg som bor litt utenfor alt tjas og mas, men som fortsatt har hvit duk på bordet.

    05JXZ78SSWY2.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jane,
    Den Rabl’ern er helt OK, men du må prøve storebroren, som har en fedme og et trykk i smaken som likner de beste fra Østerrike.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vet ikke hvorfor den kom to ganger. Kanskje fordi den er så god at det er vanskelig å gi seg etter en?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg forstår spørsmålet. Magnum er den nye normalen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Her i huset drikkes det utelukkende hvite viner. Vi er svake for viner fra Campania og nå går det i denne:
    Feudi di San Gregorio Falanghina Sannio 2017.
    En god vin både til mat og til musikk og så koster den bare 219,90 på polet.
    Ellers har kolonial.no fått inn caviar fra stør igjen etter å ha vært utsolgt lenge så vi må nok fram med champagnen også.
    Vi har noe Taitinger Comtes de Champagne 2007 stående fra tidligere innkjøp på taxfree. Den er ypperlig til caviar.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser at røde Bordeaux-viner var overpriset den gangen også.;)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Noen av de fremstår som røverkjøp kontra i dag. Har drukket Margaux 1904. Var fortsatt liv i den. Utrolig nok
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn