Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nebbiolo er en lys drue som bruner tidlig. Men skinnet bedrar, under den lyse og modne fargen lurer det et beist av struktur i toppvinene, og det kan være en utfordring å fange de på et tidspunkt der strukturen modner og det fortsatt er frukt. Denne traff.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg synes det er mye struktur i alle Nebbioloer. Krevende tanniner som sikkert gjør at de har dårlige odds på Spotify’s hitliste. Snadder når tanninene er litt runde i kantene. Så skal det dies st jeg ikke lagrer, og dermed ikke har hatt anledning til å miste frukten ... på godt og vondt.

    Jeg tror ellers det er litt drikketeknikk involvert i å verdsette en del viner, ikke minst Nebbiolo. En cola, som har mye sødme og syre - og er fri for garve - smaker best i store slurker rett i ganen. En tanninrik vin trenger tid i munnen.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^ Snakker vi egne glass til enhver drue? :D

    Riedel sitt new world pinot er jo blant annet designet for at vinen skal treffe lengre bak på tungen.
    Enn så lenge tar jeg meg kun rå til "universal" glass. Musserende fra flutes er virkelig en katastrofe, spør du meg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flutes er ubrukbare. Holder meg stort sett til Riedel Riesling og ulike Pinot og Bordeauxvarianter. Men mye rart har samlet seg i skapene over årene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er ikke så veldig på glasskjøret. Noen av de mest populære glassene kan ta en snau liter. Det funker det og, men er det nødvendig?

    Jeg vil ha stett, hals og en åpning som er mindre enn overflaten av innholdet. Og då dkal det være rent og lekkert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Jeg åpnet en 2007 Duplessis Les Clos på lørdag. Korket (selvfølgelig). Da er man glad for Vinmonopolet. Pengene tilbake uten spørsmål.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.173
    Sted
    Trondheim
    Flutes er ubrukbare. Holder meg stort sett til Riedel Riesling og ulike Pinot og Bordeauxvarianter. Men mye rart har samlet seg i skapene over årene.
    Samme her. Har masse forskjellige glass, men har endt opp med Riedel Riesling-glass til musserende og Riesling, Riedel Chardonnay til Chardonnay og Grüner, Riedel Burgund til Pinot Noir og Nebbiolo, og Riedel Bordeaux til resten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.085
    Antall liker
    10.488
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lille lørdag idag. Velger Sangiovese druen men ikke en Chianti Classico.

    20210120_190706.jpg
    Kuler og krutt rett fra flasken men etter endel tid lufting åpner den virkelig opp. En høydare og god kvalitet.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Står egentlig mellom:
    Magnor Dina (tilbud)
    Luigi Bormioli vino classico
    Holmegaard Perfection

    Litt forskjellig design på sist nevnte, som er likere Zalto, osv.
    Burde være ett fett?:D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.456
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Dette er den jeg har, og jeg er virkelig fornøyd!
    Vinkaraffel 2.jpeg Vinkaraffel 1.jpeg Vinkaraffel 3.jpeg

    Koster i området 700,-
    Som tidligere beskrevet gir den vinen maksimal overflate og derfor også maksimalt med luft.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Skal sprette en 2012 Aspi Cabernet Sauvignon fra Savalan-dalen i Aserbajdsjan, til hjortesteken som står på kveldens meny.

    Prøvde denne første gang da jeg var på middag hjemme hos noen bekjente i Baku i 2015. En usedvanlig hyggelig kveld hvor våre verter også var veldig ivrige på å fortelle om vinens lange historie i landet og forsøkene på å løfte kvaliteten til internasjonalt nivå. Inklusive med hjelp av de beste italienske eksperter som hyres kunne for petrodollars.

    Var positivt overrasket da, men husker jeg tenkte mer kompleksitet enn balanse. Mulig bare innbilning, for vi så ut på oljebrønnene ute i det kaspiske hav fra takterrassen denne varme augustkvelden, men mente vel det var mer enn et hint av petroleum også.

    Uansett, endte opp med å skryte litt i overkant, som man gjerne gjør på besøk. Kveldens flaske fikk jeg til jul 2019 da vår bekjente i Baku var innom her og han husket mine godord om vinen.

    Er nok ingen grunn til å være overvettes bekymret verken i Bordeaux, Rioja eller Toscana over denne aserbajdsjanske røveren, men jeg ser minst like mye frem til å åpne denne som en toppvin fra disse regionene.

    Min bekjent i Baku skulle egentlig ha vært innom for et møte nå i januar. Det blir det jo ikke noe av på grunn av korona. I stedet blir det middag på Zoom og samme vin i glasset både her og der.

    Vin handler jo også om å lagre minner på flaske. Minner om sted og natur, vær og vind, mennesker og miljø.

    Det gledes alt før den er satt til lufting.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hadde en liten vinsmaking i går kveld. Glemte selvfølgelig å ta bilder, annet enn til Vivino.
    Viner:
    Guy Farge Harmonie Cornas 2017
    Prod. del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2018
    Massimago Profasio Valpolicella Superiore 2015
    Dom. Lécheneaut Chambolle-Musigny 2017

    Cornasen var virkelig en gøy vin! Litt livlig og krydret, god deilig fylde. Tydelig solbær preg.
    Skal definitivt smake mer syrah!

    Musignyen skuffet litt. Hadde ikke så høye forventninger, da den nok burde hvert lagret i noen år. Klarte dessverre ikke å motstå fristelsen :) Første burgund jeg har smakt til over 500kr. Balansert og glatt vin. Medium fylde, ikke så frisk som cali pinoter jeg har smakt
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Drikker det siste glasset av vine på bildet(kjøpt på polet, 180 kr god syre, jordbær, litt urter bak i smaken. Stod som en påle til spagetisaus (løk, hvitløk, stangselleri, hermetiske tomater, olivenolje, parmesan, bacon og karb. Deig m.m)god vin som drikker godt og er et knallkjøp. Nb ble bedre etter en uke kjøleskapet. Er smådrikken 50FBEF8C-1B5C-4A25-9AF4-74DC2696F5A9.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    @PUKK OG GRUS jeg anbefaler deg ... neste gang du er i pastamodus å droppe kjøttdeigen og ta en tur på Rema 1000. Der har de rå Argentinske villreker i frysedisken. Fantastiske skampier som du kan skrelle, salte, , og surre med hvitløk og chili når sausen er ferdig. Når du har skrelt rekene så freser du skallet i olivenolje, heller på 1,5 cm vann i panna. Og du har fantastisk kraft etter 5 min som går i sausen. En dl+ av hvitvinen må i sausen også, tidligst mulig.🥂
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    @PUKK OG GRUS jeg anbefaler deg ... neste gang du er i pastamodus å droppe kjøttdeigen og ta en tur på Rema 1000. Der har de rå Argentinske villreker i frysedisken. Fantastiske skampier som du kan skrelle, salte, , og surre med hvitløk og chili når sausen er ferdig. Når du har skrelt rekene så freser du skallet i olivenolje, heller på 1,5 cm vann i panna. Og du har fantastisk kraft etter 5 min som går i sausen. En dl+ av hvitvinen må i sausen også, tidligst mulig.🥂
    Nå ble jeg flau BX feil bilde. Pinot noir fra Jura bilde er hvit den smakte litt for kald som en typis chabli. Utpreget sitrus.med tydelig mineralitet. Etter som varmen steg kom smør, nøtter brødbakst og den minnet mer om en god sentralburgunder. Mye spennende vin i jura. Vinen var rødt til pastaen🥸
    Pokker det er riktig bilde. Milde himmel! To rest glass og rører som en mårhund
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    582
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Nå ble jeg flau BX feil bilde. Pinot noir fra Jura bilde er hvit den smakte litt for kald som en typis chabli. Utpreget sitrus.med tydelig mineralitet. Etter som varmen steg kom smør, nøtter brødbakst og den minnet mer om en god sentralburgunder. Mye spennende vin i jura. Vinen var rødt til pastaen🥸
    Pokker det er riktig bilde. Milde himmel! To rest glass og rører som en mårhund
    Mattipset er notert og skal prøves
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Liten vinsmaking i dag. Rioja viner. En av mine favoritter mot Contino 2016!
    I min amatør-munn ble konklusjonen at Continoen hadde litt mer friskhet, mindre parfymert, men mer alkohol smak. Ikke like balansert. Det gir mening, er jo en yngre vin. Lopez De Heredia Boscania '08 er mer balansert, mindre bitter så den oppleves søtere, men noe parfymert.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Neste vinkveld skal vi ha viner fra utenom EU. Så da ble det litt handel i dag! En Zinfandel, for å nettopp prøve denne druen. Så spurte jeg om viner med litt futt i, og da ble jeg anbefalt en Musar, og en chilensk syrah.

    Hva tenker dere om viner med litt "futt" i? Det skal helst skje litt i munnen, mye på en gang, smakseksplosjon, gøy? Naoussa Alta syntes jeg er et godt eksempel på dette

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt vanskelig å skjønne hva du mener. Mye frukt? Mye syre? Mye garvestoffer? Mye av alt?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Medium+ fylde, mye syre så man får litt den knitrende følelsen på tungen(om det er syre som gjør det). Gjerne litt sødme, og ikke minst fruktig. Syrah og Nebbiolo er ganske nærme, men ingen er gitt meg den futten son Naoussa alta.
    Det skal sies at når jeg har spurt om de har noe ala Naoussa Alta på polet, har svaret alltid hvert et konstant "Nei!".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har i hvert fall et bredt beite av ulike viner der, nå er jeg veldig utafor på Australia/New Zealand, men om man skal verden rundt kunne det jo være interessant å se om det var noe å finne der. Og Georgia er jo interessant.....Men mine kunnskaper her er begrenset, og du er vel kanskje også på jakt etter viner som ikke trenger å bestilles?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble fortalt at Australia hadde kjedelige viner av hun på polet. Mulig det var basert på utvalget - som var heller labert.

    Bestille vin går helt fint for meg. Er det jeg vanligvis gjør.
    Typisk velger jeg ut en drue, sorterer etter pris, googler vinene, og velger ut etter poeng basert på Vivino, Wine-searcher, m.m.
    Så prøver jeg å kjøpe noen billigere varianter anbefalt av polet for å smake noe "dårligere".
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.057
    Sted
    '
    Orange vin (riesling) til vårruller basert på grønnsaker og svinekjøtt.

    29JQU341GY78SSA1.jpg

    Sybille Kuntz smaker det som jeg vil betegne som trått, det går tregt å få vinen til å gli ned halsen, det krever sin mann.
    Det smaker te, med sitron.


    Chardonnay sammen med italienske smaker av skinke og ost.

    29JZZ677OY7112N05.jpg 29JZ533FL98S2FF.jpg

    God vin med smak av eik og smør. Glir veldig glatt ned.

    .
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn