Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På langfredag ble det mat og drikke fra midtøsten. Ch. 769E36A7-D18B-46F8-8753-EE632F7D23B4.jpeg Kefraya fra Libanon til libanesisk mat. Livet blir ikke mye bedre enn dette.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    En 2011 Umathum Zweigelt til lammesteken, utmerket følge.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvit Bordeaux. Søtlig duft, saftig, hint av fersken og pære. Medium fylde og syre, litt søthet. Har veldig troa på denne til fisk. Mistenker at mine glass er litt hissige for hvitvin.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Franske vinbønder frykter frosten
    Fra Bordeaux via Bourgogne og Rhônedalen til Champagne er det frykt for at vårfrost kan ødelegge årets vinhøst.
    Deler av Frankrike har vært rammet av unormalt kaldt vær og frostnetter den siste uken, noe som kan føre til store ødeleggelser for årets vinhøst.
    – De brekker som glass fordi det ikke er noe vann i dem, sier Dominique Guinard, vindbonde i Graves-området nær Bordeaux, mens han gransker vinstokkene sine.
    – De er helt uttørket. Det er ikke noe liv i dem, sier han.
    Ifølge flere vineksperter er frostskadene trolig de verste siden 1990-tallet.
    I Rhônedalen sier Phillipe Pellaton, leder for den lokale foreningen for vinprodusenter, at årets avling trolig blir den dårligste på 40 år. Han anslår et tap på mellom 80 og 90 prosent sammenlignet med et normalår. I Burgund-distriktet sier flere vinprodusenter at minst 50 prosent av årets avling er ødelagt.
    I desperasjon og fortvilelse har mange vinbønder tent bål rundt vinstokkene i et forsøk på å holde frosten unna druene. Det har igjen ført til at det ligger et lag av smog over store områder, deriblant storbyen Lyon der myndighetene har sendt ut varsel om forurensing.
    Den franske regjeringen er i ferd med å utarbeide krisepakker for å hjelpe de hardt rammede bøndene.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Til lam ble det Aana 2017. Mest fordi jeg ikke gadd å dra på polet.
    Alene var den skuffende. Til mat var den meget god. Tydelig sødmepreg i duft av kirsebær, lær, litt tobakk. Smak av kirsebær, lær og hint av lakris i ettersmak.
    Så ble det en Charles Heidsieck NV og ostepop. Måtte jo prøve denne kombinasjonen. Ostepoppen gjorde ikke så mye egentlig - passer kanskje bedre til eldre champagne. God champagne var det, men noe kort?



     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Skikkelig nais riesling til sushi idag

    Vis vedlegget 713090
    Denne har jeg meget lyst å smake... Er på hvitvins, og riesling-kjøret fortiden. Bl.a handlet inn Kruger Rumpf, Leitz og Wittmann.
    Av de jeg kjenner med kunnskap om vin bør man visstnok holde seg litt unna Mosel, om man vil ha mest value. Spesielt Pfalz skal være bra... Ikke vet jeg :D
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Pfalz har bra ting, f.eks. Von Buhl. Et solid vinhus med mye god riesling og også gode musserende. Ellers er jeg svak for hvitvin fra Alsace og kanskje helst gewurztraminer fra Hugel eller Trimbach. Jeg drakk en Hugel gewurztraminer til andeconfit med kålrotmos i går. En ypperlig kombinasjon.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fikk tak i Kruger Rumpf Binger ved ren flaks i dag! Da ble det en kasse, delt med en venn!

     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Kanskje litt på siden, men likevel: hva er den korrekte uttalen av "Charles Heidsieck"?
    Hilsen en som ikke ønsker å flagge manglende språkkunnskaper overfor tilfeldige polansatte..
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ingen som bryr seg om det? :D
    Man skal vel ikke utalle S'n i Charle(s), men etternavnet er ganske rett frem "Heidsik".
    Charl Heidsik
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av vinmarkene som vanligvis tappes under den mer kjente Fourchaume.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Til rekene! Mistenker at jeg ikke er spesielt fan av chardonnay. Begge vinene var meget like, hvor Simpsons hadde mindre kompleksitet og kortere ettersmak, med ingen nevneverdig fatpreg heller.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og mens vi var i støtet:

    Giacosa Asili 2001.

    IMG_20210423_210943.jpg

    Heggbær, lakris, bringebær. Nydelige balanserte tanniner. Svært lang og enda ung.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Fy flate for noen viner! :love:Traff dere med alder/modenhet på Bordaux-vinene?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke veldig store årganger dette, men Latour var flott og moden, men med struktur for en del år til. Sånn ca 94 p. Har smakt den før, men den har trengt tiden. 79 Mouton har jeg også smakt før, og sitter med en følelse av at den var på vei nedover.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Men erk’e den lit skarp’a? Jeg mener i smaken?

    Bra vin såvidt jeg husker. Men ikke noe for de om vil ha mestvmulig sødme og minst mulig garve.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Prøver denne nå:

    5FC70C6A-6D15-4B5A-A009-EAD2D8A465F8.jpeg

    Kjøpt på impuls idag pga høy score på Vivino.

    Fy fader så god den er. 300 spenn Den har en søtlig, fruktig finnesse både på smak og lukt. Får meg til å tenke på Pinot Noir, selv om frukten er forskjellig. Men begge har noe glatt, raffinert og finkornet ved seg. Har den mye av det som gjør tignanelloen så fantastisk, kanskje? Usikker ettersom det er noen måneder siden vi hadde enn Tignanello. Men dette var mer enn jeg forventet av en Chianti ... og det sier ikke så lite

    Jeg er i ferd med å bli Antinori-frelst.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk for fint notat. Er også noe svak for den typen.. Skal prøve.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men erk’e den lit skarp’a? Jeg mener i smaken?

    Bra vin såvidt jeg husker. Men ikke noe for de om vil ha mestvmulig sødme og minst mulig garve.

    Hehe! joda, skarp er den. Ikke colavin dette. Lukket på nesen. Tror den vil vinne mrd noen års lagring. Flott surestruktur. Kirsebær og morell. Verdt prisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Lenge siden jeg drakk Beaujolais, nesten glemt den, men hadde en i kveld til kylling og ris.
    God smak, lett men ikke noe spennende nei, men billig og behagelig. Lett å drikke uten mat også. IMG_1443.jpeg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Prøver denne nå:

    Vis vedlegget 718544

    Kjøpt på impuls idag pga høy score på Vivino.

    Fy fader så god den er. 300 spenn Den har en søtlig, fruktig finnesse både på smak og lukt. Får meg til å tenke på Pinot Noir, selv om frukten er forskjellig. Men begge har noe glatt, raffinert og finkornet ved seg. Har den mye av det som gjør tignanelloen så fantastisk, kanskje? Usikker ettersom det er noen måneder siden vi hadde enn Tignanello. Men dette var mer enn jeg forventet av en Chianti ... og det sier ikke så lite

    Jeg er i ferd med å bli Antinori-frelst.
    Må bare følge opp litt. Googlet litt på vinen og ser st det at det står Tignanello nederst på etiketten. Denne vinen kommer fra den samme åkeren ... den samme vinen ... som den mer berømte supertoscaneren. Og sånn smaker det også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg drakk Beaujolais, nesten glemt den, men hadde en i kveld til kylling og ris.
    God smak, lett men ikke noe spennende nei, men billig og behagelig. Lett å drikke uten mat også. Vis vedlegget 718562
    Du burde prøve en av cru Beaujolais ene. Og Mommesin er langt fra de bedre produsentene i området. Jeg var så heldig å få smake en Foillard Morgon Cote de Py 2010 for et par måneder siden og den sto seg meget bra i et felt som bla inkluderte en Hudellot-Noellat Clos de Vougeot 2006 og en Angerville Clos des Ducs 1996 (og en del annet lagret snadder fra Huet, Chevillon og Sociando-Mallet).
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg drakk Beaujolais, nesten glemt den, men hadde en i kveld til kylling og ris.
    God smak, lett men ikke noe spennende nei, men billig og behagelig. Lett å drikke uten mat også. Vis vedlegget 718562
    jeg hadde et lite opphold nede i lyon i -73. da ble det drukket mye av den bassjolesen. den gang var det grei vin å ha på bordet. jeg er vel usikker på om den er blitt så veldig mye bedre, men det er blitt voldsomt hip. men jeg liker den fortsatt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Beaujolais er så mangt. Jeg har stort sett styrt unna pga hypen og ferskvarestempelet. Men før jul kjøpte jeg noen flasker av noe riktig godt som viste seg å være beaujolais. Vinverden slutter ikke å overraske ...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Beaujolais er så mangt. Jeg har stort sett styrt unna pga hypen og ferskvarestempelet. Men før jul kjøpte jeg noen flasker av noe riktig godt som viste seg å være beaujolais. Vinverden slutter ikke å overraske ...
    Hypen og ferskvarestempelet gjelder Beaujolais Noveau. Til tross for betydelig markedsføringssuksess er det mange som mener at denne på lenger sikt har ødelagt for inntrykket av Beaujolais som en topp vin som kan selges for skikkelige penger. Se min redigerte post litt lenger oppe.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Må bare følge opp litt. Googlet litt på vinen og ser st det at det står Tignanello nederst på etiketten. Denne vinen kommer fra den samme åkeren ... den samme vinen ... som den mer berømte supertoscaneren. Og sånn smaker det også.
    Jeg bestemte meg for å rydde litt plass i kjelleren til denne her. En eller to kasser? Det ble halvannen. Jeg har ikke vinkjeller, men en klok venn av meg sier at hvis man fyller et rom med vin, så vil vinen stabilisere temperaturen. Godt tenkt, på mer enn en måte spør du meg. Er dog usikker på hvor lenge jeg klarer å la den vinen ligge...
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forsøkte å kjøpe en 07 Tignanello fra Blomqvist vinauksjonen, men de auksjonene der går jo noe helt hinsides!
    Har hørt at mange mener supertoskanere kan være litt overpriset, og at for nettopp QPR bør man se til chianti
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn