Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Flere har forsøkt, men av en eller annen grunn så koker vintrådene vekk i kålen, whisky eller øl og jeg synes at et forum som dette bør ha en levende vintråd. Som tittelen sier, så er det eneste kriteriet at du har vin i glasset; rød, hvit, musserende eller het, ja endog rosé har en plass i denne tråden. Siden port-sesongen er offisielt åpnet starter jeg med denne:


    Quinta do Vesuvio ’97. Begynner sånn midt på treet, gav den 6 timer i karaffelen og da åpnet den seg. Grei konsentrasjon og lengde, en kvalitetsport og en fin start på sesongen.
     

    Vedlegg

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Kun øl just nu, men denne står og godgjør seg til litt senere i kveld :)


    Har en "ørliten" svakhet for Ripasso-vin til kveldskosen :D
     

    Vedlegg

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Ellers er '92 og 2000 modellen av denne en soleklar favoritt, her i huset. ;D


    Har dessverre bare 1 flaske av 92 modellen igjen, i kjelleren. Spent på den, luringen hadde gjemt seg godt bak de 4 jeg har igjen av 2000 årgangen ;)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Cune's (egentlig C.V.N.E) luksusvariant Imperial og en av de beste Rioja'er noensinne etter manges mening.
    Muligens er jeg tilbøyelig til å være enig. Jeg kan iallefall ikke huske å ha smakt en Rioja med større potensiale.
    Jeg har iallefall kjøpt etpar kasser til lagring, i tillegg til den kassen jeg har åpnet. Denne anbefales en nærmere titt for de som er klar for å lagre vin... den vil holde seg i 20-30-40 år, og vil bare bli bedre i vår tid.



    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...dQ4cLiVW0&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dette vare noe annet enn Doppio Passo og Chenet. Skal følge med her for forslag.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Frisk, fruktig og billig. Om ikke annet, så sørger Den Globale Oppvarmingen for vellykkede trocken.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leitz lager kjempeviner i alle sine prisklasser, og går man litt opp fra kabinett så blir mn også rikelig belønnet. Virkelig en produsent som er verdt å følge; enhver som følger med på f.eks
    - www.aperitif.no/vin eller
    - www.dn.no/vin
    har sett hvordan han har steget til den høyeste tinde med sine påkostede utgaver.

    Siden jeg allerede er i lagringshjørnet så skylder jeg kanskje å anmerke et av de største røverkjøpene jeg har kommet over fra Barolo; nemlig Montanellos usedvanlig vellykkede 2004-årgang. Jeg har lagt en kasse, og bestiller en til, i kjelleren for fremtiden. Den er kjempegod allerede nå, og vil lagre i årtier fremover med gevinst år for år. Et realt varp.

    http://www.tenutamontanello.it/

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...ehzlJl73F&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList



    http://www.dn.no/vinguiden/article1630491.ece

    http://www.dagbladet.no/2009/07/10/magasinet/vin/anmeldelser/mat_og_drikke/7137162/

    Baroloer er jo en evig favoritt selvsagt, som seg hør og bør, og enda morsommere er det når man ramler over baroloer som både er billige, gode nå, og lagringsdyktige så det holder.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vidar P skrev:
    Leitz lager kjempeviner i alle sine prisklasser, og går man litt opp fra kabinett så blir mn også rikelig belønnet. Virkelig en produsent som er verdt å følge; enhver som følger med på f.eks
    - www.aperitif.no/vin eller
    - www.dn.no/vin
    har sett hvordan han har steget til den høyeste tinde med sine påkostede utgaver.
    Bifalles! Berg Rottland og Berg Schlossberg er simpelthen strålende og betraktelig billigere enn f.x. Georg Breuer’s tilsvarende (og sublime) viner
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke Leitz sine viner lagrer særlig bra, og vi er en gjeng ganske erfarne Rieslinghoder i Bergen som deler disse erfaringene. Les feks litt nedover i bloggen på denne siden (meny til venstre) så finner dere flere kommentarer på det.

    http://www.vitisbergensis.com/

    eller for den saks skyld på denne bloggen:

    http://olemski.blogspot.com/search?q=leitz

    Det er grunn til å minne om at Leitz er en relativt fersk vinmaker uten lang track record. Selv har jeg drukket Leitz siden 2001 årgangen og er ikke overbevist over hva som skjer når disse vinene får noen år på langs, jeg drakk nylig min siste Kaisersteinfels Alte Reben trocken 2002 og det var ikke all verdens til vin - uansett hallelujaropene som kom da denne ble lansert for 4 år siden.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    124
    Vidar P skrev:
    Cune's (egentlig C.V.N.E) luksusvariant Imperial og en av de beste Rioja'er noensinne etter manges mening.
    Muligens er jeg tilbøyelig til å være enig. Jeg kan iallefall ikke huske å ha smakt en Rioja med større potensiale.
    Jeg har iallefall kjøpt etpar kasser til lagring, i tillegg til den kassen jeg har åpnet. Denne anbefales en nærmere titt for de som er klar for å lagre vin... den vil holde seg i 20-30-40 år, og vil bare bli bedre i vår tid.



    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...dQ4cLiVW0&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
    Ai ai ai... den må jeg prøve! :)

    Ellers, Masi Brolo di Campofiorin Veronese er av de få rødviner jeg nyter. Enormt bra!!!

    Rødvin er feinsmecker drikkevare...
    Den må luftes korrekt og i min ganes øyne MÅ den ha rett temperatur. Det er verd bryet altså, det er verd det!

    F.eks Brolo de Campofiorin er slik at nå i år begynner sånn ca 87/88 årgangene å bli "utgått" så nå må de drikkes...

    Og... kan bare anbefale Calle Feght sin CF Riesling... Mesteren selv fra Credo I trondheim har mekka en egen type han.
    58150 Calles Riesling 2008
    Bernhard Mehrlein, Rheingau, Tyskland
    139,90 kroner, bestillingsutvalg

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel de færreste tørre rieslinger som lagrer særlig bra, og jeg er vel blant de som er tilbøyelig til å være enig i den kritikken. Mine kommentarer til lagring var siktet mot Cunes 2001 Rioja Imperial Reserva og Montanellos 2004 Barolo.

    Skal man lagre riesling (som kanskje de færreste gjør i Norge) så er vel det tryggeste å gå for fruktige auslese'er (evt feinherb, spätlese e.l.) fra rike årganger med rikelig syre. Ikke noen selvsagt kombinasjon av egenskaper selvsagt; men morsomt nok så er auslese'er o.l. gjerne ikke så gode og lagringsegnede i de samme årgangene som kabinetter og lavere kvaliteter som er best i nuet opplever en god årgang.

    De årgangene hvor det har vært mye sol og hurtig modning gir gjerne rike viner i de lavere kvalitetsklasser, men nødvendiggjør tidlig høsting av høyere kvaliteter, som gir mindre syre og mineraler. Omvendt; de årgangene hvor lavere kvaliteter ikke blir så fruktige og rike, altså mye kjølig og overskyet, er gjerne de årgangene hvor de høyere kvalitetene får stå og bli ferdigutviklet til rett før frosten, og gir gjerne gode lagringsdyktige kvalitetsrieslinger.

    Derfor er det ikke slik at en årgang er universelt god for alle slags rieslinger, den er gjerne enten god for de lavere kvaliteter eller for de høyere kvaliteter. Morsomt poeng synes nå jeg da. Et eksempel er jo 2003 i Mosel; solrik og varm. Gav vidunderlig fruktige og flotte kabinetter, men risiko for overmodne og ikke så dype spätlese'er og auslese'er, ikke særlig rike fordi de måtte høstes tidlig.

    De rimeligste kabinettene lagrer jo ikke godt utover noen få år nær sagt uansett produsent. Jeg har selv noen av de tidligste vinene fra Leitz etter at han kom på Vinmonopolet i kjelleren ennå, og ser jo at det er på høy tid å ta de snart. Selv om det er spätlese'er.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Kooperativ som produserer på gamle vinstokker. Krydret, god syre, 14,5% og brukbar konsentrasjon – kort sagt en grei garnacha. Veksler mellom denne og Weinert’s Carrascal som husets røde for tiden.
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Blir litt monolog dette; men denne vinen er verdt det. Til de som måtte tvile på oversjøiske viners lagringsdyktighet:

    Babyfettet er trimmet vekk og tilbake står en perfekt integrert sak med fat, frukt og faste tanniner. Ikke noe monster som '81 eller '82, men utrolig velproporsjonert. Har neppe noe å vinne på videre lagring men ganske grei nå….
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er tradisjonelt mest begeistret for en god rioja, EDIT; fra SPANIA..........;D
    EDIT: Ellers er jeg særlig glad i enkelte av de chilenske variantene.
    Her for en tid tilbake kom jeg imidlertid over en meeeget god rød italiener, til ca 130,-.
    Tok meg seff ikke tid til å memorere navnet eller vintype, men skal ha meg en slik til helgen, det er sikkert. Da putter jeg også på navnet... For det var en fest for ganen, ai cænn tell ju....... ;D

    Nøgd nå, Vidar? ;D

    mvh
    Proffen
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    I dag ble det - på broderens sterke anbefaling - en Château Musar 2001 fra Libanon. En interessant vin. Vanskelig å beskrive - ikke mye europeisk preg over denne. Rart å tenke på at et så krigsherjet land som Libanon kan få frem en så god vin.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Proffen skrev:
    Er tradisjonelt mest begeistret for en god rioja, særlig enkelte av de chilenske variantene...
    Chilensk rioja?
    Mulig det er sent på kveld, nå, men jeg har nå alltid trodd at rioja kan produseres i flere land enn Spania.....
    Eller er det slik at rioja ganske enkelt er et område i Spania, selv om jeg kanskje hadde en mistanke om at det handler om andre ting, f x druetype eller annet?
    Må visst oppdatere meg ein schmule, så skal jeg gi deg tilbakemelding, Vidar.... ;D
    Kan være jeg har fått i meg for lite rioja i det siste.............. ;D

    mvh
    Proffen
     

    knheggen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.03.2007
    Innlegg
    88
    Antall liker
    1
    Ulf-B skrev:
    I dag ble det - på broderens sterke anbefaling - en Château Musar 2001 fra Libanon. En interessant vin. Vanskelig å beskrive - ikke mye europeisk preg over denne. Rart å tenke på at et så krigsherjet land som Libanon kan få frem en så god vin.
    Hvis du likte den, har du en i ca samme prisklasse som har mye av de samme særegenhetene, men i en mer moderne stil, Mascaya Gold Reseve (mener jeg den heter)
    Eller du kan bevege deg videre opp i Hochar kvalitetene. Mener storebroren fikk følgende omtale i DN for noen år siden "Kamelsvette og sex" Må jo bare prøve den!
    Chateau Musar var intill ca et år siden på Vinmonopolets basisliste. Det ble faktisk underskriftkampanje på norges største vinside, når den ble strøket.

    Mvh
    Knut
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Proffen skrev:
    Kan være jeg har fått i meg for lite rioja i det siste.............. ;D
    mvh
    Proffen
    Det er den rette innstillingen! Rioja ligger nordvest i landet, ikke så veldig langt fra grensen til Frankrike og har gått fra å være et temmelig uniformt og kjedelig til å bli et av de mer interessante distriktene. Grunnstammen i all rød er tempranillo (som kan piffes opp med små mengder garnacha og/eller graciano). Finnes i et utall stiler, og noen av Spanias beste viner kommer derifra, bl.a. Artadi (El Pison og Grandes Anadas). Og best av alt, du får svært god vin for et moderat utlegg og selv toppvinene er relativt sett rimelige sammenlignet med f.x. Burgund, Bourdeaux og Piemonte. De lagrer svært godt og er rikelig representert på Polet.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Pappvin; Salento Primitivo (rund & god)



    Mvh. RS
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fenocchios baroloer, av alle slag jeg har smakt iallefall, er alltid spennende. Gammeldagse og rustikke; klassisk hårete barolo. Ikke noe søtsuppe for pene frøkener. Nå en Villero 2004, men jeg fant ikke bilde. Etiketten er iallefall likedan.


     

    duality

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Innlegg
    325
    Antall liker
    1
    Husets röda funker på fest.. enkelt og greit med papp flaske og skru kork!
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Vidar P skrev:
    Fenocchios baroloer, av alle slag jeg har smakt iallefall, er alltid spennende. Gammeldagse og rustikke; klassisk hårete barolo. Ikke noe søtsuppe for pene frøkener. Nå en Villero 2004, men jeg fant ikke bilde. Etiketten er iallefall likedan.


    Vil den være for hårete også for byens frekke piker eller løse fugler?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Schäfer-Frölich Bockenauer Felseneck Riesling Halbtrocken 2007


    Makan. For et langt navn. God.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Taurasi idag. Min er '99-årgangen av Radici sin Riserva, fås kjøpt på polet i disse dager;

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...UInRoZb8N&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList


    1999, artig og overraskende (?) at den er tilgjengelig nå. Kan du si noe om hvordan denne er i forhold til 1997 og 2001? Produksjonen ble lagt om/modernisert en gang mellom disse årgangene, og selv om begge er utmerkede synes jeg det er 97 som er noe helt for seg selv.

    Edit: Selv sitter jeg med et glass standard Periquita -06, og det er heller ikke galt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har ikke smakt '97 på lenge, men noe sier meg at den var strammere/mer gammeldags/mer "genuin" og tøff; mens '99 virker en anelse mer kommersiell, ie søtere og rundere kanskje... men det er langt bak for pannebrasken, så jeg vil overhodet ikke feste noe lit til inntrykket.

    '01 har jeg ikke smakt, men den skal visst være tilgjengelig mange plasser på polet.

    Periquita ja. Etter den begredelige 2005 så var 2006 en relativ opptur. Men det er langt igjen til rekordårgangene, f.eks i moderne tid var jo 2000 og 2001 veldig gode og lagringsdyktige, mens 2002 var god som ung, men ikke fullt så lagringsdyktig kanskje?

    Jeg har fortsatt et 12-kasse i kjelleren av 2001.... har smakt en flaske hvert år omtrent (hadde flere kasser i utgangspunktet), den virker ikke til å ha hatt særlig dvaleperioder, men tvert om blitt bedre og bedre for hvert år. Vinmakeren selv sier vel at disse årgangene kanskje er på sitt høyeste etter 15 år.. men så lenge varer neppe min kasse.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Hei, jeg har ikke smakt '97 på lenge, men noe sier meg at den var strammere/mer gammeldags/mer "genuin" og tøff; mens '99 virker en anelse mer kommersiell, ie søtere og rundere kanskje... men det er langt bak for pannebrasken, så jeg vil overhodet ikke feste noe lit til inntrykket.

    '01 har jeg ikke smakt, men den skal visst være tilgjengelig mange plasser på polet.

    Periquita ja. Etter den begredelige 2005 så var 2006 en relativ opptur. Men det er langt igjen til rekordårgangene, f.eks i moderne tid var jo 2000 og 2001 veldig gode og lagringsdyktige, mens 2002 var god som ung, men ikke fullt så lagringsdyktig kanskje?

    Jeg har fortsatt et 12-kasse i kjelleren av 2001.... har smakt en flaske hvert år omtrent (hadde flere kasser i utgangspunktet), den virker ikke til å ha hatt særlig dvaleperioder, men tvert om blitt bedre og bedre for hvert år. Vinmakeren selv sier vel at disse årgangene kanskje er på sitt høyeste etter 15 år.. men så lenge varer neppe min kasse.
    Beskrivelsen din av 1997 er nok tett på, og 1999 høres ut som om den er langt likere 2000/2001 enn 1997.

    Når man bærer hjem en hel kasse føles det rikelig, men når den skal drikkes over 10-15 år er det ikke så mye allikevel... Den eneste jeg fortsatt har mer enn 12 av er den nevnte 1997-Taurasien, og her må det vises disiplin.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    883
    Antall liker
    214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Sitter med en Amarone: 2005 årgangen av Masi Costasera.

    God.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Totte, hehe. En kasse varer ikke så lenge som man håper nei. Jeg har noen kasser av gamle rieslinger (auslese'er hovedsaklig) fra Mosel, de varer og varer. Det sies at de kan lagre i hundre år fra de beste årgangene; men de eldste jeg har er fra 60-tallet, og en god del fra rekordårgangen 1976 fra Mittelmosel (Bernkastler Doctor osv).

    Ellers har jeg da en og annen kasse, bl.a etpar kasser Cune Imperial Reserva 2001 som jeg har tenkt å ruge mye på, kanskje en av de beste riojaer noensinne? Kan visst lett lagre i 40 år. Noen kasser ymse baroloer, bl.a Montanellos suverene 2004. Den kan godt lagre i 15 år tror jeg, men den vil sikkert være super om 5-6-7 år. Jeg har et prosjekt på gang hvor jeg lagrer Produttoris 2005-barbaresco også; den har jeg litt tro på... litt for stram med litt for harde tanniner nå, men vi får se om noen år.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Jeg har et prosjekt på gang hvor jeg lagrer Produttoris 2005-barbaresco også; den har jeg litt tro på... litt for stram med litt for harde tanniner nå, men vi får se om noen år.
    Hvis jeg ser litt stort på det har jeg faktisk noen få kasser av -99 Produttori, men da fordelt på standarden og de ulike enkeltmarksriservaene. Ikke akkurat et originalt valg av årgang, men klokt for det, mener jeg.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vidar P skrev:
    Ellers har jeg da en og annen kasse, bl.a etpar kasser Cune Imperial Reserva 2001 som jeg har tenkt å ruge mye på, kanskje en av de beste riojaer noensinne? Kan visst lett lagre i 40 år.
    Temperanillo kan i noen tilfeller lagre så lenge, har usedvanlig gode minner fra en Vega Sicilia Unico ’75 som ble drukket i fjor. Ellers har jo Ygay vist hva som er mulig. Har for øvrig et tilsvarende opplegg gående med rioja ’94/’95.

    Litt mer på det jevne her i gården. Gran Sangre de Toro '05, kraftig sak fra Penedès. ”Internasjonal” stil, men vellaget vin basert på garnacha.


    Ellers regner jeg med at port-entusiastene har fått med seg polets satsning på ’07 årgangen.
     

    Vedlegg

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    En helt grei sak fra Sicilia; il Passo 2007.
    Lite garvesyre, noe som gjør at jeg ser kvelden lyst i møte.
    Kona får hodepine av vin med mye garvesyre...
    ;D
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Siden resten av beboerne i huset ligger strykeflate, satser jeg friskt på en forebyggende Moccagatta 2004 i kveld.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    stianG skrev:
    Siden resten av beboerne i huset ligger strykeflate, satser jeg friskt på en forebyggende Moccagatta 2004 i kveld.
    Det minner om den gamle skikken med å ofre en jomfru. Usikker på valg av smiley her, så jeg står over.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hver gang jeg leser tittelen på tråden går jeg i nerdemodus:

    Her spørres om hvilken innspenning vi har i glasset...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn