Hvilken vinylplate har vi kjøpt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.167
    Antall liker
    8.930
    ^En av de store heltene det der.

    For litt siden kom disse i hus, begge platene til Morgonrode, hadde bare lyst til å anbefale dem. Kreativ ungdom fra Hallingdal som spiller ganske jazza folkemusikk, disse er høyt på listen min for beste i plater 2020. Nydelige utbrettcover og veldig god lyd. De har vel en spellemannpris for den første så det er ikke helt fra bøgda.


    mr1.jpeg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har en "lille" brugt vinyl vandhul lige om hjørnet, der jeg bor. Han er ikke just i den billige ende, men engang
    imellem er der helt OK gevinst. Han hedder BTW "Reverb" på Discogs. Fandt disse to, så de måtte med hjem. Første snurrer i Degritter allerede :)

    IMG_20201203_171623.jpg
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    @eggogbacon
    Får jeg spørge dig, hvad du synes om denne??
    Har selv lige købt den, og er lidt skuffet. Synes den er "overproduceret"/svag forvrengning/overstyring igennem hele album´et.
    Hvordan lyder din hos dig??
    Hei har ikke fått hørt på den enda da jeg er på jobb i Africa Offshore og kommer ikke hjem før i slutten av Januar men skal gi tilbake melding da 👍
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter disse nyutgivelsene av Uriah Heep på vinyl?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Har bare lyttet til debuten foreløpig og den låter bra.

    Etter å ha lyttet ferdig vil jeg legge til at de nok har dratt litt vel hardt i remaster spakene, synes det kollapser noe i de travleste partiene. Mangler ikke bass her.

    Får prøve meg litt frem med å bytte litt mellom noen pickuper, dette var med Shibata.

    Tar tilbake det at de låter bra... :( har lyttet til de 3 første og det er for fett og komprimert. Rett og slett typisk moderne mastering som jeg har liten sans for.

    Begynner å bli vel mange bomkjøp når det gjelder ny vinyl. Tror jeg skal holde meg til brukt på Finn - 70-80 talls utgaver.

    Editerer litt til 😁 må jo liksom prøve å "fikle" litt, fantastisk musikk dette og såå irriterende med nyinnkjøpte skiver som ikke låter bra. La merke til at ved å vri tonekontrollene på RME dacen ned 4-5 dB hjalp mye på lyden. Tenkte at litt målrettet bruk av parametrisk equalizer kan være tingen her - så nå holder jeg på å digitalisere skivene, slik at jeg kan jobbe med låtene i Audacity. Så lenge dynamikken ikke er for herpet, kan det finnes muligheter her.

    Kan legge til at The Magicians Birthday ikke inneholdt en 180g vinyl - som lovet - og beskrevet hos discogs, - men heller en "vanlig" tykk vinyl - men denne var ikke utsatt for samme brutale equalizing som de andre - den låt ok.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Mer Heep :love:



    Jeg får ikke til å redigere innlegget over - men jeg oppdaget et problem med min vinylspiller som kan gjøre at visse innspillinger låter elendig - derfor er det bare å se bort fra mine synspunkter i innlegget. Jeg får eventuelt komme tilbake med en eventuell vurdering av lydkvalitet, på et senere tidspunkt når jeg har alt på stell utstyrsmessig.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg fortrækker også gå i brugt-butikker og købe originale plader gerne fra 60-70érne. Især plader fra 60érne kan give uovertruffen lyd. Bevares de koster også, af og til, mere end nye.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at The Magicians Birthday ikke inneholdt en 180g vinyl - som lovet - og beskrevet hos discogs, - men heller en "vanlig" tykk vinyl - men denne var ikke utsatt for samme brutale equalizing som de andre - den låt ok.
    Bra! Det var den jeg primært var ute etter.... :D
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    5.964
    Bra! Det var den jeg primært var ute etter.... :D
    Jeg fikk ikke til å redigere innlegget du svarer på - men jeg fant ut at min innebyggede RIAA i Yamaha platespilleren komprimerer signalet i vinylene mine - altfor for høyt signal inn i ADC. Så lytteinntrykkene i det innlegget er å se bort fra. Jeg er forbannet enda for å ha spilt vinyl på denne måten siden april i fjor :mad:

    Men jeg har spilt The Magicians Birthday etterpå med ok RIAA og den høres helt grei ut.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Disse to kom i går. One Desire er begrenset til 200 eksemplarer world wide. Kun solgt gjennom Frontiers Records. W.E.T er rød vinyl og totalt antall av denne skal være ~ 250 stk world wide. 100 stk av disse solgt gjennom Frontiers Records.
    20210121_182153.jpg
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Mailet med TheGarden angående den stygge plata i innlegget over og de tilbyr seg selvsagt å kreditere beløpet. De skulle sende bildet til produsenten. Lageret var tomt for denne noe som sier meg at de selger ut bunnskrapet og håper det går. Er de klar over hvor destruktivt slike opplevelser er for merkevaren?
    Det er viktig at vi forbrukere returnerer skadde plater omgående noe som krever at vi åpner forseglingen med en gang ved mottak. Plata var forseglet og forseglingen var ikke brutt. Den må ha vært lagret flatt og under trykk. Skremmende at de ikke har rutiner for å sikre kvaliteten.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    143668540_242265484070136_4254688345900183447_n.jpg


    Siste fangst. Pink Floyd skivene mangla jeg så ble overrasket over verdien på de når jeg la de inn i samlingen på discogs. Men jeg kjøper musikk for å spille ikke for å ha kroner stående i hylla.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 692898

    Siste fangst. Pink Floyd skivene mangla jeg så ble overrasket over verdien på de når jeg la de inn i samlingen på discogs. Men jeg kjøper musikk for å spille ikke for å ha kroner stående i hylla.
    Er det en offisiell utgivelse den Pink Floyd saken?
    Ser PK pusher mye uoffisielle album om dagen, syns det er en uting.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det en offisiell utgivelse den Pink Floyd saken?
    Ser PK pusher mye uoffisielle album om dagen, syns det er en uting.
    Egentlig et godt spørsmål, Jeg søkte bare denne opp på discogs og passa på at katalognr stemte. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få dette sjekka opp. Denne har jeg kjøpt brukt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Egentlig et godt spørsmål, Jeg søkte bare denne opp på discogs og passa på at katalognr stemte. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få dette sjekka opp. Denne har jeg kjøpt brukt.
    Titta på bilder på de to utgavene jeg finner på discogs. En orginal og en fake. Fake har blå plater og den orginale har sorte.

    Ser ikke bort fra at dette er den ekte utgaven.

    IMG_20210128_102535.jpg


    Noen som vet?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.043
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig et godt spørsmål, Jeg søkte bare denne opp på discogs og passa på at katalognr stemte. Er det noe mer jeg kan gjøre for å få dette sjekka opp. Denne har jeg kjøpt brukt.
    Her 2 eksempel fra min samling.
    Det går tydelig frem i teksten at det er uoffisielle.
    2021-01-28 (1).jpg 2021-01-28.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Titta på bilder på de to utgavene jeg finner på discogs. En orginal og en fake. Fake har blå plater og den orginale har sorte.

    Ser ikke bort fra at dette er den ekte utgaven.

    Vis vedlegget 692912

    Noen som vet?
    Ingen grunn til å tvile på at det er den riktige utgaven fra 1973. Info tilsier at dette var en form for pre-produksjon av den senere A nice pair. Garantert et ettertraktet objekt blant samlere, hvilket prisantydninger på Discogs også tilsier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn