Hvilken volumkontroll?(aktiv deling)

E

espenj2005

Gjest
Hei,
har dere noen tips anng 6 kanals volumkontroll for å justere volum fre Behringer DCX delefilter til effektforsterkere?
Har sett på Selectronics sitt men synes det er alltfor dyrt og lurte på om det kan gjøres så enkelt som å benytte Alps 6 kanals pot eller lignende i et kabinett med 6 inn/ut rca? Kan det gjøres passivt uten strøm og trafoer? Hva med impedanse og lengde på kabler etc...?
Takker for svar!
Mvh Espen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.913
Torget vurderinger
1
TannoyGrf skrev:
Hei,
har dere noen tips anng 6 kanals volumkontroll for å justere volum fre Behringer DCX delefilter til effektforsterkere?
Har sett på Selectronics sitt men synes det er alltfor dyrt og lurte på om det kan gjøres så enkelt som å benytte Alps 6 kanals pot eller lignende i et kabinett med 6 inn/ut rca? Kan det gjøres passivt uten strøm og trafoer? Hva med impedanse og lengde på kabler etc...?
Takker for svar!
Mvh Espen
Litt avhengig av impedansforhold mellom potmeteret og påfølgende effekttrinn samt lengden på (kapasitiv belastning fra) kabaleturet så kan det gjøres så enkelt, ja. (pluss plugger ledninger og kabinett osv) Jeg tror jeg minimum ville ha lagt til 6 kanaler med buffertrinn eller litt forsterkning. Ulempen med potmetre er at de kan ha dårlig kanalbalanse, særlig ved lave volum, som ved aktiv drift vil gi seg utslag i at den tonale balansen kan variere litt mellom kanalene og med innstilling av volumkontrollen.

mvh
KJ

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Hei Espen

Dersom du har en orginal DCX med det aktive utgangsprintet, vil det være greit å benytte ett passivt 6 kanalspotmeter. Det drives fint av utgangen på behringeren. Det kommer jo også litt på inngangsimpedansen til den påfølgende effektforsterkeren, men burde gå greit.
Jeg tapper signalet rett fra dac'ene og har kjørt både passivt 6 kanals potmeter og nå Selectronic sin aktive versjon. Passivt rett fra dac'ene belaster jo de noe. Synes det låter bedre via Selectronicen.
Jeg har ikke benyttet så lange kabler. Maks 1 meter (klotz mikrofonkabel).

Mvh
Bjørn

E

espenj2005

Gjest
Takker for svar så langt :)
Bjørn: Dcx er orginal men håper å få det oppgradert på en eller annen måte(har nettop bestillt). I forkant står det en modifsiert DEQ2496 som jeg har vært veldig fornøyd med. Hva har du gjort med din DCX?
Mvh Espen

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
TannoyGrf skrev:
Hva har du gjort med din DCX?
Mvh Espen
Hei

Her er en tråd om bypass av utgangen:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3504.0.html

Siden den gang, har jeg oppgradert PSU fra Selectronic. Jeg monterte også klokken fra Selectronic, men den er det noe galt med, slik at jeg måtte ta den ut og benytte den gamle igjen. Venter på nye deler fra Selectronic, så den burde være oppe å gå snart. Oppgradert PSU hjelper på gjengivelsen ja.

Mvh
Bjørn

Topp Bunn